Meer mensen met burnout/overspannen: deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 16:18

Knuffel vanaf hier Angela, doe het goed opbergen allemaal en laat het dan stukje bij beetje los...! Heb je een doodsje waar het in kan? dan kan je er een plakje voor kiezen...is maar een idee..

Pollewoppy

Re: Meer mensen met burnout/overspannen: deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:31

Boekje is (gelukkig) weer terecht.
Is wel iets om even bij stil te staan voor mezelf wat er nou voor zorgde dat ik daar zo van in de stress raak. Want normaal is het niet.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:35

PW gelukkig , waar lag het ... logische plaats of nie?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:37

Mijn vriend was zo slim om achter het laadje te kijken.
Daar was het inderdaad achter gevallen.
:o

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:41

oooohhhhh bekende plek, maar zonde van de stress.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 19:52

Ik ben er inmiddels achter dat gevoel van falen er meteen bij kwam kijken. Ik ben iets kwijt, dat komt omdat ik sloridg geweest ben. en als je slordig bent is dat niet goed. En niet goed is in mijn ogen falen. Even heel kort door de bocht, maar dat is wat er dan gebeurd..

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:18

Pw,.. dat is jouw zicht , maar zo is het niet helemaal.
ALs je wat kwijt bent geraakt is dat gewoon zo, zie het zo gelukkig weet je niet waar je wat precies neerlegt, anders wordt het een perfectie(er zijn mensen die alles precies netjes opbergen) en dat is zonde van je tijd, die tijd kan je beter besteden aan leuke dingen die goed voor je zijn en waar je van geniet.
Niemand is perfect, maar je moet het niet eens willen!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:20

Ik weet ook dat het niet zo is, maar dat is wat er op dat moment gebeurde en er voor zorgde dat ik zo in de stress raakte. Puntje om aan te werken zeg maar ;)

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:27

Zo het is druk geweest, ga zo proberen bij te lezen maar weet niet of ik puf heb om overal op te reageren, een ieder geval een knuffel voor degene die het nodig hebben :(:)

Met mij gaat het wel alleen mn vriend heeft nog niet gebeld := en met overstorten van het geld is iets fout gegaan (fout vd bank) maar wel vervelend en ik zit nu pas. Heb nog wel wat last van spanningsklachten, zeker toen ik vanmorgen uit bed kwam maar ik heb mn boek binnen dus ga straks wat lezen. Op het werk ging het wel, het is druk maar heb 2x een lange koffiepauze genomen :D

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:40

Goed dat je twee keer een lange koffiepauze hebt genomen. Het is belangrijk dat je je pauzes neemt, die zijn er niet voor niks. Ik werkte altijd door in de pauzes, ik vond het anders zonde van mijn tijd. Dat ga ik in mijn volgende baan dus echt niet meer doen..

Leuk dat je het boek binnen hebt. Ik ben heel benieuwd wat je er van gaat vinden. Hopelijk heb je er wat aan.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:46

Alles is niet blijven hangen maar toch even PW veel succes morgen, hoop dat het meevalt! Wel goed dat je je zenuwen nog wat onder controle hebt en dat er alleen een 'gezonde spanning' is. Gelukkig heb je het boekje van je hond nog gevonden, wees niet te streng voor jezelf, iedereen is weleens wat kwijt, is niet reëel om te denken dat jij niks kwijt zult raken ;). Hopelijk slaap je goed.

Angela :(:) wat vervelend maar ergens denk ik wel dat het goed is dat je het weer eens ziet, dan zie je toch waar je nu al staat, het gaat nu toch al een stuk beter, probeer het positief te bekijken. Snap wel dat het rot voor je is, nog iets ontspannends kunnen doen vandaag?

Flappie, gelukkig heeft het UWV voor jou niet voor problemen gezorgd, denk dat je een van de weinige bent. Ik heb ook een keer gekeken voor Yoga maar toch niet doorgezet, weer extra uitgaven en ik heb er eigenlijk de tijd niet voor. Steek de tijd dan liever in mn paardje.

Pilipa, hoe is het met jou? Hoe was het op je werk, al iets te merken van hetgene wat besproken was?

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:47

PW, ik moet er ook wel aan wennen om pauzes te nemen maar mn collega's doen het ook, weet soms niet waar ze zitten?? Dus ik spreek zo nu en dan ook eens met iemand van een andere afdeling af, even een loopje en andere gezichten. Er werken zo'n 2000 mensen dus altijd wel iemand om mee te praten :D

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:50

Poe groot bedrijf zeg.
Vragen je collega's je niet mee dan met de pauze? Of werkt dat zo niet bij jullie? Nogmaals pauze is zo belangrijk. Alleen al is het goed om je brood rustig en bewust op te eten ipv snel tussen het werk door. Veel gezonder.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:53

Met de lunchpauze gaan we met de gehele afdeling, koffiepauze is een beetje ieder voorzich, zijn ook geen vaste tijden voor, als ze op de afdeling blijven vragen ze me wel mee maar als ze een "afspraak" elders hebben niet maar dat doe ik ook niet. Vind het zelf erg prettig een groot bedrijf, zou niet anders meer willen. Hoe voel jij je?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:58

Ik ben een beetje gespannen. Heb en lichte druk op de borst.
Weet niet zo goed of dat nou al komt door het gesprek morgen of door iets anders. (Op zich maak ik me volgens mij nog niet heel druk om morgen.)

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:08

Dat heb ik ook weleens PW, dat ik niet weet waar het precies vandaan komt. Mijn psych. zegt altijd; Moeten we weten waar het door komt of wil je er vanaf? Dus ga oplossing gericht te werk, ontspanningsoefeningen, boekje lezen etc.? Maar nog niet echt zenuwachtig voor morgen?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:11

Dat is zo, hoe kom je er vanaf is belangrijker ;) Het boek wat ik nu aan het lezen ben is niet zo geschikt om te ontspannen. Gaat over de schemagerichte therapie en is behoorlijk confronterend. Doe altijd voordat ik naar bed ga mijn ademhalingsoefeningen, die werken wel altijd ontspannend.

Nee, nog niet echt zenuwachtig. Denk dat dat morgenochtend wel komt. Nu gelukkig nog niet.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:13

Hoop voor je dat het ook morgenochtend pas komt, of nog beter, helemaal niet zodat je in ieder geval goed slaapt. Ik zal zo mn bed eens op gaan zoeken, nog 1 dag werken en dan weekend. Ben best wel moe dus ik hoop te slapen, is nu wel wat lastiger, zit toch aan mn mannetje te denken. Slaap lekker en nogmaals succes morgen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 22:16

Slaap lekker. Ik ga zo ook naar bed.
Vind het altijd lastiger als ik gespannen ben. Ben dan van te voren al bang dat ik niet in slaap kom.

Heeft je vriend niet meer gebeld vandaag?
Werkse morgen he!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 02:13

Slapen is bij mij weer geen succes.
Van ellende maar weer uit bed gegaan. Eerst even wat zitten drinken. Ben vreselijk aan het malen, word er echt helemaal niet goed van. En niet eens over het gesprek van morgen, nee over mijn gesprek van vandaag. Dat had ik dus echt niet verwacht, omdat het helemaal geen zwaar gesprek was.

Overdag lukt het me eigenlijk aardig goed om niet te piekeren of om het piekeren te stoppen, maar als ik eenmaal in bed lig begint het weer en dan lukt het me niet om het te stoppen. Ik probeer mijn ademoefening dan nog een keer te doen in de hoop te ontspannen, ik probeer aan andere dingen te denken, maar het helpt allemaal niks. Ook tegen mezelf zeggen dat het geen zin heeft om er nu over na te denken werkt niet.

Begin het alweer aardig zat te worden zulke gebroken nachten..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 12:27

Vanochtend het adviesgesprek gehad voor de schemagerichte therapie. Het was eigenlijk allemaal wel heel herkenbaar en op zich niet echt nieuw, maar ook wel confronterend. Het komt dan weer even heel dichtbij.

De drie schema's die uit de vragenlijsten het meeste naar voren kwamen zijn:
- onverbiddelijk hoge eisen
- falen / mislukking
- sociaal isolement

Het komt er op neer dat ik de lat erg hoog leg en erg hoge eisen stel, om kritiek te voorkomen. Ik heb een zeer kritische houding tegenover mezelf en de nadruk ligt op perfectionisme, vaste regels en aandacht voor efficient met tijd omgaan om meer te kunnen bereiken. Ik heb sterk het idee te falen of gefaald te hebben. Heb het idee minder goed te zijn dan anderen, wat samen gaat met jezelf 'stom' vinden en niet getalendteerd. Daardoor voel ik me lager in de sociale status en heb ik het idee minder succesvol te zijn dan anderen. Doordat ik me minder voel dan anderen enz. sluit ik me af voor sociale contacten.
Ik denk voor veel hier wel herkenbaar..

Ook kwam er uit de vragenlijsten hoe je hiermee omgaat. Daar kwamen twee dingen uit, die noemen ze modus. Namelijk de modus van de 'kritische en veeleisende ouder' wat zorgt voor een stemmetje in je hoofd die steeds maar weer te kritisch is en de 'beschermer' die er voor zorgt dat je je afsluit voor heftige emoties door bijvoorbeeld extreem veel te gaan werken (zoals ik eerst deed) of zoals nu veel achter de computer zitten, beetje internetten en afleiding zoeken. Verder kwam er uit naar voren dat ik veel in de vermijding zit en op die manier probeer te voorkomen dat ik in mijn schema's terecht kom zeg maar.

De psychologen die de therapie gaan geven zeiden dat ze vooral wilden dat ik van het kritische stemmetje af kom, want dat die je erg naar beneden haalt. Logisch op zich. Verder is het de bedoeling dat je tijdens de therapie leert te herkennen in welke situaties de schema's opspelen en hoe je hier mee om kunt gaan. Ben dus wel heel benieuwd. Ik ben wel blij dat de therapie dinsdag al start. Het schijnt wel intensief te zijn, maar dat geeft niet. Dat heb ik er wel voor over.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 13:53

PW: ik hoop echt dat je hier veel aan gaat hebben. Heb je zelf het gevoel dat de 3 punten die ze naar voor halen om aan te werken effectief je grote problemen zijn ? Wel balen dat je zo'n slechte nachten hebt, want vermoeidheid door slecht/onregelmatig slapen kan bij mij vaak zorgen voor een terugval en dat is wel het laatste wat je wil nu zou ik zo denken.

Ik heb net ruzie zitten maken met mijn vriend via msn/telefoon. Hij heeft mij in het begin van onze relatie ooit bedrogen en eigenlijk zijn we als gevolg daarvan nr de relatietherapie gegaan. Nu zal je denken: begin relatie en dan gebeurd zoiets, dan ga je toch gewoon verder naar de volgende? En dat heb ik altijd beweerd dat ik dit zou doen, maar wat wij hebben met elkaar voor de rest geef je niet zo snel op (als het hier mee wat duidelijk is). Iig psycholoog heeft ons toen super geholpen en die verhaalde het zelfs een beetje dat het feit dat hij dit gedaan had, een reactie zou zijn op zijn moeder etc... (beetje moeilijk en vaag allemaal om te begrijpen, maar was even de korte uitleg om de rest beter te begrijpen) Iig we hebben besloten te vechten voor onze relatie en zijn dus nog steeds, 99% van de tijd, gelukkig samen.
Nu keek ik gisteren op zijn hyves (om te zien of zijn zus nog een bericht had gestuurd, want die had een vaag bericht naar hem gestuurd nu voor de verandering) en zie ik dat hij daar 1 of andere foute griet feliciteerd met haar verjaardag en een volgende bericht dat het zo gezellig chatten was overlaatst. Maar met foute griet bedoel ik dus gewoon fout (meer details vraag je maar via pb).
Ik spreek hem daarnet over aan op msn op zijn werk en dat ik dit niet vind kunnen en dat ik het emotioneel bedrog vind etc... Krijg alleen als antwoord: ik wil jou en ik kies voor jou en ik wil je niet kwijt... blablabla. Hij heeft al zoveel voor mij gekozen (met zijn ouders, voor het huwelijk van zijn zus, als ik heel diep zat,...) en dus ook al wel echt bewezen van mij te houden. Maar ik heb tegen hem ook al tig keer aangegeven dat ik geen relatie wens waar ik niet blindelings kan vertrouwen en dat zo'n dingen mij dus kwetsen en ik dit dus niet tolereer in een relatie. (anderen misschien wel maar ik wil dit niet).
Maar toch blijf ik erbij, toch kan ik hem niet laten gaan... En dit vreet ook zo aan mij. Hebben jullie hier ervaringen mee, tips, wat dan ook,... Soms weet ik het nl echt niet meer.
Ik heb tegen hem gezegd dat hij uit 2 personen bestaat: mijn vriend waar ik zielsveel van hou en die zielsveel van mij houdt en dan zijn puberale, geile versie. Ik heb hem nu aangegeven dat als hij die laatste niet dumpt, ik er klaar mee ben...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:30

Flappie wat ongelofelijk balen zeg.
Ik heb hier (gelukkig) geen ervaring mee, maar kan me wel goed voorstellen dat je je behoorlijk kl*te voelt. Het lijkt me echt heel moeilijk als je niet op elkaar kan vertrouwen, zeker omdat je in het begin al zo'n ervaring gehad hebt. Dat maakt het extra moeilijk nu. Ik vind dat hij zich des te meer te bewijzen heeft nu.

Flappie30

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:45

PW: dat is net het probleem. Als we samen zijn, bewijst hij zich ook echt op meerdere manieren. Maar dan is er zo'n kantje aan hem dat gewoon domme dingen gaat doen als hij zich zit te vervelen op zijn werk (want daar doet ie zo stom). Hij heeft al zo veel bewezen om voor mij te kiezen (door tegen zijn zus te zeggen dat als ik niet welkom was op haar trouw, hij ook niet kwam o.a.). Is voor hem toen echt niet gemakkelijk geweest en betekende erg veel voor mij.

We schelen ook aardig in leeftijd (ik ben 4,5 jaar ouder) en hij is erg kort gehouden door zijn moeder en af en toe krijg ik gewoon het gevoel dat hij gewoon nog moet puberen. Dat hij dus 2 dingen wil: mij en toch ook nog dat flauwe, puberale gedrag. En dat laatste, daar ben ik gewoon klaar mee. Daar ben ik te oud voor en dat wil ik gewoon niet hebben in een relatie.
Soms, zoals vandaag, heb ik spijt dat ik toen niet gewoon een punt heb gezet achter onze relatie, maar ik weet dat ik daar ook erg veel verdriet van zou hebben en weet niet waar ik slimmer aan doe...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-09 16:48

Echt moeilijk.
Maar zoals ik jou over hem hoor praten denk ik niet dat je zomaar op moet geven. Zo ver ben je volgens mij (nog) niet. Heeft het zin om eens goed met hem te praten hierover?