Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Knoffer schreef:Dat bedoel ik idd. Het uitschakelen (en beelden verwerken) gebeurt uiteraard in de hersenen.
(1)Maar het verschil in sterkte zit lijkt me gewoon in het oog? En bij scheelzien krijg je ook nog eens dubbel beeld, nog meer reden om het ene beeld uit te schakelen. Het is dus ook een wisselwerking. (2)Het scheelzien wordt erger door een lui oog en andersom ook.
Maar het luie oog en het niet samenwerken van de ogen kan dus ook een andere oorzaak hebben dan scheelzien, die ook operabel kan zijn. Staar bijv? Ik heb echt geen idee van de andere oorzaken(3). Maar goed, asjemenou gaf ook al aan dat er iets aan de spieren gedaan is, dus dat lijkt me een typisch geval van scheelzien..
Hoe verklaar jij trouwens dat van sommige hier hun voorkeursoog juist hun slechte oog is?(4)
En het luie oog wordt nooit helemaal uitgeschakeld. Mijn gezichtsveld is smaller als ik mijn luie oog afdek (5). Dus het beeld wordt wel op de een of andere manier verwerkt, alleen gewoon niet overlapt met het andere beeld.
(6)(Welke soorten zijn niet operabel? Daar ben ik dan ook wel weer benieuwd naar.)
Als het vanzelf weer terug komt, dan is dat in een jonger levensjaar denk ik?
Ik was een jaartje of 12 ofzo denk, dat ik weer bij die arts was. Het is hem ook gelukt om mijn ogen samen te laten kijken. Na ongeveer anderhalf uur oefenen. Uiteraard had ik toen dubbel beeld. Hij gaf al aan dat de verschillen nog te groot waren. Als ik geopereerd was en alles was weer optimaal, kon hij dus bewust mijn ogen weer laten samenwerken (7). Hij gaf wel aan dat alles echt optimaal moest zijn, anders was het risico er dat je de rest van je leven dubbel zou zien. De arts in het ziekenhuis was daar echter fel op tegen, dus ik ben nooit meer terug geweest.
(Handig zo'n orthoptist in het topic)
driebergen schreef:@Kytha: bij aangeboren staar is 1 oog helemaal dicht geweest, sterker nog, er is nooit licht in je oog gekomen. Dat betekent dat er nooit zicht ontwikkeld in je oog. Ik begrijp dat jij daar nooit aan geholpen bent? kwamen ze er pas laat achter? iedere dag dat je er later aan geholpen wordt is minder kans dat je nog zicht krijgt in je ene oog. Ik weet natuurlijk niet hoe het allemaal gelopen is bij jou, maar als men er laat achter is gekomen, kun je wel opereren, maar als dat oog verder geen functie meer heeft, heeft dat geen nut. Je oog zal altijd een slechtziend oog zijn en niet functioneel in het dagelijks leven.
Als staar zeer vroeg ontdekt wordt, wordt deze direct geopereerd, om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen. Ik werk bij een informatiecentrum voor blinden en slechtzienden en zie dus veel kinderen waarbij aan beide ogen staar is ontdekt en geholpen zijn. Je ziet vaak dat de gezichtsscherpte laag blijft (niet in alle gevallen hoor).
) sommige mensen zijn niet goed in balspelen, maar het hoeft in het dagelijks leven niet echt een probleem te zijn. 
driebergen schreef:(5)je gezichtsveld is sowieso kleiner als je een oog afdekt. maakt het uit als je voorkeursoog of je luie oog dicht doet? het beeld zal ook waziger zijn van je luie oog, misschien dat dat meehelpt?
(7)Je was dus blijkbaar uit je veld van suppressie gegroeid. kan soms. je ogen moeten dan terug gezet worden naar het veld van suppressie en heb je geen dubbelbeelden meer. tenminste, dat zou het kunnen zijn, ik gis wat.![]()
Je hebt goed opgelet bij de orthoptist Knoffer!

Best lastig soms.
Alleen als ik heeeeeeel moe ben trekt hij een beetje weg, maar dat zien alleen mijn ouders.
) 
dat ik in augustus trg moet komen! heb ik niet echt zin in maarjaa...miranda_x schreef:Ik heb ook eerst met van die pleisters gelopen.
Ik ben dacht in toen ik in groep 2 zat, aan mijn ogen geopereerd.
Heb er nu helemaal geen last meer van.
Ik kan me ook niet meer herinneren dat de operatie zo vervelend was. Alleen de narcose, ging toen via mijn hand, nu hou ik niet meer van bloedprikken.
Toen ik net geopereerd was, had ik nog wel een beetje last van me ogen, beetje wazig zien enz. Maar was na 2 dagen ofzo weer weg.

Lauraaa_ schreef:miranda_x schreef:Ik heb ook eerst met van die pleisters gelopen.
Ik ben dacht in toen ik in groep 2 zat, aan mijn ogen geopereerd.
Heb er nu helemaal geen last meer van.
Ik kan me ook niet meer herinneren dat de operatie zo vervelend was. Alleen de narcose, ging toen via mijn hand, nu hou ik niet meer van bloedprikken.
Toen ik net geopereerd was, had ik nog wel een beetje last van me ogen, beetje wazig zien enz. Maar was na 2 dagen ofzo weer weg.
bij mij ging de narcose ook via mijn hand en het bloedprikken tegenwoordig is ook niet helemaal mijn ding!
Maar gelukkig hoef ik bijna nooit bloed te prikken, maar als ik er al aan denk, wordt ik al helemaal naar
Was toch misselijk en ziek... Daarna nooit meer geopereerd, dus heb verder geen idee hoe ik erop reageer. Van bloedprikken en vaccinaties heb ik gelukkig geen last. -marije- schreef:hooi!
ik ben ook scheel,
ik ben er natuurlijk ook mee geboren, maar toen was het echt te extreem dat ze me na 9maanden geopereerd hebben.
ze dachten dat het een lui oog was daarna, toen moest ik zo een brilletje en van die pleisters. maar dat hielp niet..... nog van alles geprobeert om er vanaf te komen maar niks hielp. toen ik 9 of 10 was hebben ze het nog een keer geopereert maar nog ben ik best scheel. ze kunnen er toch niks aan doen dus ik dacht ik ga gwn niet meer naar de oogarts,, maar tot mijn grote verbazing kreeg ik van de week een brief van de oogarts!dat ik in augustus trg moet komen! heb ik niet echt zin in maarjaa...
de laatste maanden heb ik er echt veel last van! ik loop tegen allemaal dingen op enzo. en heel veel mensen zeggen steeds dat ik eng en lelijk ben:s