hernia

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

knooopje

Re: hernia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 17:02

hoi hoi!
het gaat hier nog steeds heel goed!
het lopen gaat super,en ben vanmiddag even naar de winkel geweest,maar 15 min,maar toch!mijn moeder is hier al een paar dagen,dus word vreselijk verwend!

mirgino@fijn dat je er goed mee om kan gaan!

zammie@hoe gaat het nu met jou?

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 17:10

Hallo,
Ik heb dan wel geen hernia maar bij mij is ongeveer 3 jaar geleden Ischias uitgekomen.
Ongeveer 4/5 jaar geleden was ik aan het rijden, tot mijn pony plotseling struikelde.. Ik kreeg een onwijze klap in mijn rug met acute pijn waardoor ik ook niet meer af kon stappen. Met enkele man hebben ze mij er af getild en naar dokter.
Deze kon helaas niks ontdekken dus rust en maar doorleven.. Na een kamp in de ardennen ( heel fijn allemaal heuvels en gaten ) weer naar dokter geweest ; Ischias..
Fysio hielp niet dus naar de kraker geweest.
Tijdje is het goed geweest, maar loop toch al weer jaren elke seconde met pijn rond.
Deze week toch afspraak bij manuele gemaakt ; ja hoor het is een drama in mijn rug.
Vanaf mijn bekken zat alles vast en scheef ( hij zegt dat je bekken eigenlijk de basis van je rug is ). Ik ben dus dinsdag en vrijdag helemaal gekraakt en gemasseerd..
Ik hoop na een tijdje onder behandeling toch een beetje pijnloos weer even door het leven te kunnen.

Ik kan me echt niet meer voorstellen hoe het is om lekker uit te gaan en te dansen zonder pijn in mijn rug.
Ik ben trouwens 18 jaar, helaas dus ook erg jong.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:25

Wat fijn knooopje dat je moeder bij je is. Lekker verwent worden hoort er ook bij Knipoog Ik heb afgelopen week een rodeo moeten uitzitten en daardoor heb ik me tijdelijk even 80 gevoeld... Nu gaat het weer wat beter en hopelijk krijgen we weer goed weer, zodat ik weer verder kan met mijn ondeugde paard Haha! en dan hopelijk zonder rodeo's....

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:29

@assiejlover; heb je ook getraind bij de fysio dat je je buik en rugspieren sterker hebt leren maken? Kan me namelijk niet voorstellen dat dat niet helpt. Je moet dat wel een tijdje volhouden...
Wel vervelend hoor...

DanielleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:56

Toen ik bij de fysio liep wisten ze nog niet wat er aan de hand was. Dus was ze maar wat aan het prutsen dus heb daar nu een afkeer van gekregen.
Bij de manuele nu moet ik oefeningen voor mijn bekken doen, zodat die niet zo snel meer vast komen te zitten en de spieren dus sterker te maken.
Voor de rest moet ik mijzelf gewoon ook vaker corrigeren door rechter op te zitten oid want daar ben ik erg laks in

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 20:56

Momenteel krijg ik ook fysio.
Eerst moest ik leren om mijn bekken te kantelen en zou je vertellen.... wat was ik in dat gebied stijf zeg!
Dus mijn onderug moet ik in de bank drukken en vanuit mijn navel denken, boven lichaam mag niet mee bewegen. En andersom dus ook en het laatste is echt geen makkie. Dan moet je bekken kantelen naar boven als je licht. Tegen over gestelde richting als je onderrug in de bank drukt.
Daarna met buikspieroefeningen begonnen en niet teveel. Even is genoeg en houdingen goed aanleren. Niet met een holle rug gaan zitten terwijl ik dat dus altijd heb gedaan.

Naja het heeft even geholpen, maar heb nu sinds een paar dagen alweer flink pijn.
Begin nu ook ineens aan mijn linkerkant steekjes tevoelen die door mijn been begint te trekken. Dus ik laat van de week mijn fysio een conclussie trekken. Anders bel ik zeker deze week mijn neuroloog nog.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:31

Fijn Knooopje, ik wist dat het goed zo komen. Nu de rest nog, maar het ergste is voorbij Haha!

favo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 12:09

Hoe is het nu Knoopje en andere hernia-patiënten?
Ik heb al twee keer een injectie met cortisonen en pijnstillers gehad. Maar het resultaat is erg teleurstellend. Alhoewel één plek is verbeterd na de laatste injectie. Dat is de zenuw achter in mijn bil en been. Maar ik heb nu nog pijn in een zenuw aan de zijkant van mijn been en mijn rug blijft soms erg pijnlijk.

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 14:52

Nou ik heb momenteel weer geen pijn. Ik heb volgens de neuro chirurg toch iets teveel gedaan waardoor ik weer ineens een lichte terug val heb gekregen.
Maar het gaat nu wel weer goed. De neuro chirurg ziet het opereren dan ook niet zitten omdat je dan geen verschil zou voelen en gewoon moet afwachten.
Wat hij ook zei is dat het vaak met de pijntjes op en neer gaat.
Maar ik heb wel echt ruim een week heel slecht geslapen doordat ik niet meer wist hoe ik moest liggen en met zitten was het ook een drama, maar dat is nu weer goed!

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-09 22:51

hoi hoi.
hoe gaat het inmiddels met de 'hernia'bokkers'
met mij gaat het weer helemaal goed ik ben nu 5 maanden na de operatie,en ik rij al weer springwedstrijden.
ik til alleen nog geen zware dingen,en een stal uitmesten doe ik ook nog niet(is niet zo erg.... :P )
verder doe ik alles weer,heb nog wel af en toe last,maar dat hoort erbij.
was wel benieuwd hoe het nu met jullie gaat.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 16:19

Het gaat gewoon k*t hierzo.

Vorig jaar december 3x paardgereden en daarna ziek geweest, veel hoesten etc etc, niet fijn.
Nu al 2 maanden(of is het 2 jaar) rug vast en EINDELIJK (h)erkenning bij de fysio. En dat terwijl ik al lang roep dat het niet goed zit en dat mijn rug(lees: van de onderrug naar boven, schouders en nu begint mijn nek ook en heb ik redelijk vaak hoofdpijn) net 1 blok beton is maar ik moest maar gewoon door trainen.Ik sta weer helemaal scheef :( Nu moet ik a.s dinsdag een extra afspraak maken naast de fysiofitness waar ik dus al een half jaar mee bezig ben.

Het is zo erg dat ik vorige week bijna een van mijn paarden te koop had gezet omdat ik het totaal niet meer zag zitten met die beesten. Gelukkig is dat nu wel wat weggezakt maar vind het zo sneu voor die beesten, die verdienen gewoon een baasje die lekker wat met ze gaat doen. Maar ja je doet ze niet zo snel weg als je ze al 10 en de ander al 15 jaar hebt. dankzij die beesten kom ik tenminste mijn bed nog uit.

Verder bespaar ik jullie mijn frustraties maar :o

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 21:27

heh!bah!
wat een ellende cowgirl!kan me voorstellen dat je er helemaal zat van bent! word je rug wel losser van de fysio en de fitness?
slik je ook pijnstillers?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 10:13

Mijn rug wordt er niet losser meer van, in oktober november en december ging het echt goed daarom durfde ik na 6 weken nadenken weer op het paard te stappen en had ik ook nog hoop om weer voor stewardess te gaan solliciteren.

Ik ga zelf ook naar de sportschool en doe daar cardio training, crosstrainer en nu op de fiets ipv roeiapparaat. Dat geeft dan wel weer iets verlichting en helpt ook weer iets tegen de vele kilo's die er inmiddels bij zijn gekomen :( . En ik kan mijn ei een beetje kwijt daar.

Ik neem nu paracetamol(ach wanneer niet eigenlijk) en heb nog wat codeine over van de dokter van toen ik griep had(heb weer lekker gslapen vannacht :D ).
Als ik ongesteld moet worden zijn de klachten helemaal erg en dat is pas sinds een paar maanden zo. Ik heb gewoon een heel raar lijf wat gewoon niet stabiel blijft. Zo heeft het de ene keer wel zin een kort ritje zonder zadel te maken en de andere keer moet ik er na 10 meter echt weer af.
Kortom ik weet gewoon niet wat goed of wat slecht is.

ben benieuwd wat de fysio dinsdag gaat zeggen, als het weer "je moet maar gewoon doortrainen is" ga ik naar een ander.
Zat ook al aan mensendieck te denken omdat mijn houding gewoon bagger is geworden door al die spierspanningen.
Last van de hernia zelf heb ik bijna niet en daar valt prima mee te leven. Mijn voet functioneert soms ook niet helemaal maar ik heb dan geen pijn...dus om nou weer terug te gaan naar de neuroloog? Ik denk dat ie me zo weer buiten zet. :D

Zo ga nu ff sporten. :evaw:

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-09 12:51

Ik heb vandaag een gesprek gehad over verdere aanpak nadat ik vorige week zo'n beetje instrortte omdat ik het niet meer wist.

Mijn fysio gaat een brief voor de huisarts schrijven voor een doorverwijzing naar een revalidatie centrum...pfff klinkt zo heftig allemaal.
Nu hopen dat ze me daar verder kunnen helpen. En nu ook proberen om wat energie te krijgen om er weer voor te gaan. :\

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:13

Hoi hoe gaat het met de hernia-patienten?

Ik ben inmiddels al weer 4 weken zoet met vrezelijk pijnen. Helaas moet ik wachten op een operatie pas eind april! Hier baal ik zo van en daarom ga ik morgen eens rond bellen waar ik misschien elders terecht kan voor een operatie want ik ben het zooooo...zat om als een oud wijf met veel pijn rond te lopen. En alleen met pijnstillers ben ik een paar uur mobiel! Iemand nog een goed pijnstiller als advies? Ik slik paracetamol en daarnaast als ik weg moet ook ibrofen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:15

serena1978 schreef:

Ik ben inmiddels al weer 4 weken zoet met vrezelijk pijnen. Helaas moet ik wachten op een operatie pas eind april! Hier baal ik zo van en daarom ga ik morgen eens rond bellen waar ik misschien elders terecht kan voor een operatie want ik ben het zooooo...zat om als een oud wijf met veel pijn rond te lopen. En alleen met pijnstillers ben ik een paar uur mobiel! Iemand nog een goed pijnstiller als advies? Ik slik paracetamol en daarnaast als ik weg moet ook ibrofen.

Deze combinatie hielp dus niet bij mij. Probeer eens of je paracetamol met codeinefosfaat kan krijgen. Dat hield bij mij voor een flinke tijd de pijn weg. Heerlijk gevoel.

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:20

Lous schreef:
serena1978 schreef:

Deze combinatie hielp dus niet bij mij. Probeer eens of je paracetamol met codeinefosfaat kan krijgen. Dat hield bij mij voor een flinke tijd de pijn weg. Heerlijk gevoel.

Die advies had ik al gekregen via de neuro-chirurg maar moest dan via mijn huisarts regelen, maar ik dacht later achteraf van uhh codeine word toch gebruikt voor hoestprikkels.
Ik zou morgen eens bellen dan met mij ha, maar hoelang is hoelang moet zeggen de pijnstillers die ik nu dan ook slik maar ongeveer 3 uur werken en paracetamol nog amper 2 uur. Hoelang werken die met codeine dan?

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 22:21

aleve(weet niet zeker of ik het goed geschreven heb!) die pijnstiller van de reclame die zijn ook erg goed!
en werken lekker snel!

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:26

Saskia hoe lang werken Aleve dan?
die advies had ik ook al gekregen, maar pfff ik ben zo tegen pillen slikken, maar nu is het gewoon ff niet anders wil ook nog een beetje bewegen.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 22:29

serena1978 schreef:
Saskia hoe lang werken Aleve dan?
die advies had ik ook al gekregen, maar pfff ik ben zo tegen pillen slikken, maar nu is het gewoon ff niet anders wil ook nog een beetje bewegen.

Aleve werkt lang, zeker tot 8 uur. Maar deze hielp niet tegen de pijn van mijn hernia toendertijd ( gelukkig wel tegen een hoop andere dingen,fijn spul). Paracodeine werkt iets langer dan gewone paracetamol. Bij mij ongeveer 3-5 uur.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-09 22:45

ja 8 uur werken ze ik heb ze gebruikt na de operatie toen ik weer mocht rijden,ik had toen ze een mega spierpijn,dus heb ik ze een paar dagen genomen om door de ergste pijn heen te komen,ik vond ze beter en sneller werken dan paracetamol,maar ik denk dat dat bij iedereen verschilt,je hebt 2 soorten aleve de gewone en extra sterk,ik had de extra sterke.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 23:03

Even een hoopgevend berichtje: Mijn vriend is eind 2007 geopereerd aan een dubbele hernia (dat zei ik hier geloof ik al eerder), en nu dik een jaar later kunnen we alleen maar positief terug kijken. Hij is volledig pijnvrij en kan weer (bijna) alles doen wat ie wilt in zijn leven :D .

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 10:07

serena1978 schreef:

Gewoon je zorgverzekeraar bellen dan. Heb ik ook gedaan en ben supersnel geholpen. Ik liep eerst bij de ha en had valium en diclo geprobeert, amar niks helpt voldoende en je wordt er maar suf van.
Toen ik de MRI had gehad en wist dat ik op de lijst kwam van opereren, kon dat nog maanden duren, dus gebeld en een verzoek gedaan voor een kliniek. Die accepteerden me ook, dus ben daar snel geholpen. Daarna nog weken netjes aan hun herstel regeltjes gehouden met fysio, maar het heeft wel enorm geholpen bij mij. Ik ben ruim een jaar verder, amar deed al snel weer alles.
Ik heb nog weleens last van mijn rug, maar dat blijft en kan ik alleen sterk houden met consequent blijven oefenen. Lopen of meer winkelen en stilstaan is wel zwaarder dan lekker bewegen. Ook heb ik een heel fijn matras gekocht met kussen wat allemaal toch helpt.

Paracetamol moet je op vaste tijden slikken, zodat je een spiegel in je bloed krijgt, dan werkt het beter dan zomaar nemen wanneer je het voelt. Vraag dat anders even aan je arts. Mooier is als je niks hoeft te slikken meer, want is allemaal bende. Overigens werd ik pijnloos wakker na de operatie en heb niks meer genomen.

Sterkte, ook cowgirl!

favo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 14:59

Zaldiar en paracetamol vind ik wel helpen. Helemaal pijnvrij ben ik dan niet, maar het is te doen.
Zaldiar werkt wel verslavend, dus niet te veel slikken.
Zelf wil ik nog een keer naar een euroloog, want de pijnbestrijding via het ziekenhuis werkt niet voldoende.
Ik krijg ook steeds minder kracht in mijn been.

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 15:21

Zo ben net weer van het ziekenhuis, moest bij de de anestenist en fysio langs.
Tja alleen ontzettend bagger dat ik zeker 6 weken moet wachten alleen als de situatie verslechterd dus dat ik uitval verschijnselen krijg van blaas of spierverlaming kon ik wel voorrang krijgen.
Word ook op de standaard hernia operatie geopereerd dus geen micro operatie.
Ga zo eerst mijn zorgverzekeraar bellen als die mij kunnen helpen.
Ik moet wel zeggen dat het iets beter gaat met de pijn heb het langer kunnen volhouden alleen kreeg sinds gisterenavond wel weer pijnscheuten in het schaamstreek.
Al met al ben ik emotioneel nu echt een wrak aan het worden.