Snoevie schreef:karijn,als je goed leest,bedoel ik het volgende:
mensen met epileptie kunnen nogal heftig reageren op de verandering natrium valproaat-depakine ookal is de stof hetzelfde,daarom mogen we deze niet omzetten,van beide kanten niet,dus geen merk-generiek en niet van generiek-merk
ik weet echt wel dat dat hetzelfde is,hoor.......
Daar twijfel ik ook niet aan, het ging mij even om de terminologie die je gebruikte
Daar ben ik dan misschien een beetje z..kerig in maar natriumvalproaat is geen merk, Depakine wel. Aan het begin van de discussie heb ik gepoogd uit te leggen wat het verschil is tussen substitueren tussen een merkgeneesmiddel en zijn generieke genoten of substitueren tussen twee verschillende merken, bijvoorbeeld Prozac-Seroxat. Dit ter verduidelijking aan diegenen die zich afvragen waarom apothekers medicijnen mogen veranderen. In geval van het voorbeeld van de pil gaat het dus om substitueren tussen merk en generiek. De enige die mag wijzigen in merk is de arts.
Ik weet dat Depakine een smal therapeutisch venster heeft, ik werk er elke dag mee. Ik weet ook dat er onderzoek is gedaan (helaas op basis van retrospectieve data en zeer beperkt) naar het substitueren van het ene (bijvoorbeeld griekse) generieke natriumvalproaat naar het andere (bijvoorbeeld portugese) natriumvalproaat en dat het in sommige gevallen fout kan gaan. Feitelijk zeg ik dus ook niets anders. Ik juig ook die artsen/apothekers toe die dit ook goed in de gaten houden, die op basis van eigen ervaring dergelijke problemen hebben meegemaakt. Chapeau. Maar helaas kom ik nog genoeg artsen/apothekers tegen die dit niet doen, omdat de portemonee net even iets belangrijker is.
Goed, om te voorkomen dat bokkers hier die anti-epileptica slikken nu ongerust worden, zal ik dat ook niet meer als voorbeeld gebruiken.
Trouwens, ik ga me even bezig houden met iets heel anders dat belangrijk is......