dodi459 schreef:Hallo,
Ik heb autisme. Fijn, dat hier een topic over is.
Ik kan niet zomaar ergens alleen naar toe, ik kan niet zelf naar de winkel e.d. Er gaat áltijd iemand mee, als ik naar mijn paard toe ga. Dit zijn de dingen waar ik zelf het meest last van heb. Ook begrijp ik grapjes van andere mensen niet, ik voel me snel "aangevallen" en onzeker.
Heb altijd het gevoel, dat mensen naar mij kijken, wat dan eigenlijk niet zo is.
Ik heb niet alles hier doorgelezen, kleine stukjes.
Gael
hoi Gael en alle andere ASS-ers,
ik zou jullie de volgende tip willen geven: ga eens naar een lezing van Collette de Bruin (dochter van Asperger, pleegmoeder van vele kinderen met ASS en auteur van "Geef me de Vijf"). Wij werken al tijden met de methode "Geef me de vijf" en het is een genot om te zien wat die structuur en duidelijkheid doet met onze meiden. Ze zijn minder angstig, meer zelfverzekerd en kunnen inmiddels contacten leggen met de wereld om hen heen
.
Zorg dat je niet PERSOONS-afhankelijk wordt, leer je leven in STRUCTUUR te zetten. Zo creer je je eigen basisveiligheid.
Ook ouders zouden dit boek eens moeten lezen. Zo zul je zien dat ASS-ers niet handelen uit onwil maar uit onmacht. Er is hen dan iets niet duidelijk. Zij kunnen het ons niet vertellen, maar wij kunnen het wel leren zien. Door het te zien, kunnen we duidelijkheid aanbieden waardoor de onmacht niet toeslaat.
zoals je misschien al merkt ben ik grote fan van "Geef me de vijf"
. Uiteraard zijn er meerdere methodes en boeken uitgegeven die wellicht net zo goed zijn. Wat ik eigenlijk wil zeggen is:
ASS-ers luister even naar Colette en kijk of dit iets is voor jullie en je omgeving:
http://www.autistisch-spectrum.nl/nieuw/