hoog sensitief (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Re: hoog sensitief (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:16

Dat boek van elaine heb ik ook zie ik net, maar dat heb ik nog niet gelezen Clown

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:19

Cyntje schreef:
Heeft iemand overigens dat boek van die Elaine?
De recenties eronder zijn namelijk minder,... wat is het beste boek dat er over HSP is?

Ik heb het boek, maar het is alweer een tijdje geleden dat ik het heb gelezen. Heb er ook geen andere boeken over gelezen, heb me niet heel erg in HSP verdiept zeg maar. Aanleiding was dat de vriendin die me het boek gaf aan mij moest denken toen ze het las en uiteindelijk bleek het voor mij op veel punten ook herkenbaar te zijn, maar niet meer dan dat.

Vind het wel interessant om hier in dit topic te lezen dat ik bij lange na niet de enige ben die 'zo' in elkaar zit. En dan met name op de 'onrustige' punten. Haha!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:20

Ik wist dat ik wel meer van die dingen had en in combi met mijn pijn ben ik sinds net in dit topic dus enorm verbaast dat het ook een naam heeft Nagelbijten / Gniffelen

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 14:21

boiscoop kom ik ook niet nee, veel te overweldigend allemaal, na een tijdje moet ik er (eigenlijk) gewoon uit.
en film, ik ben daar denk ik te kritisch voor, de hoofdrolspeler overleeft toch wel, en je kan wel verzinnen hoe de film zal verlopen.. en als ik dat 1 keer weet dan heb ik geen zin meer om m af te kijken
plus dat ik alle mensen door elkaar haal en de verhaallijn kwijtraak.
maar ja, soms ook wel wer relaxed om thuis op de bank een speelfilm te kijken (zo'n rustige, langdradige zegmaar), maar dan wel ondertussen de kat bij me, chips, en drinken en de telefoon, want helemaal doelloos op de bank zitten kan ik gewoon niet.
volgens mij zoek ik gewoon contant afleiding van mn gedachtenstroom.

ik raak idd ook van streek als iets onverwachts gebeurd, dan 'snap' ik het even niet meer en kan in paniek raken.
stom eigenlijk he
sommige (of eigenlijk veel) dingen die ik hier lees lees ik voor het eerst, en ik denk dat het verheldering kan geven voor me om er eens bij stil te staan, dingen uit te pluizen, want ik snap zelf nog niet altijd goed waarom ik op een bepaalde manier reageer, het overvalt me dan gewoon.
daarom ben ik ook het liefst alleen, als je met mensen bent 'moet' je gelijk verantwoording kunnen geven voor je gedrag of gevoel terwijl het dagen kan duren voordat ik het zelf een beetje begrijp..

als ik een afspraak heb op een bepaalde dag ben ik er al dagen van te voren mee bezig, in mn hoofd dus..
en practisch gebeurd er dan niet veel, ik raak soort van in de stress en bijvoorbeeld als ik dan moet opruimen of iets, dan lukt me dat niet om dat te gaan doen.
soort van verlamd zijn zegmaar, weet niet hoe ik het anders moet omschrijven.
onwijs zorgen maken en denken en doom scenario's zien, doe ik ook,
en dan kan ik me helemaal klem voelen te zitten omdat ik niet weet hoe ik iets moet oplossen,
zonder iemand anders te kwetsen bijvoorbeeld,
of ik kan dingen vanuit zoveel perspectieven benaderen dat ik zelf ook niet meer weet welk perspectief nou de juiste is.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:27

Marigold schreef:
en film, ik ben daar denk ik te kritisch voor, de hoofdrolspeler overleeft toch wel, en je kan wel verzinnen hoe de film zal verlopen.. en als ik dat 1 keer weet dan heb ik geen zin meer om m af te kijken
plus dat ik alle mensen door elkaar haal en de verhaallijn kwijtraak.

Bij mij werkt dat op een andere manier: ik vraag me bij alles af (en nog niet eens bewust, dat gaat vanzelf) of zoiets ook in het dagelijks leven kan gebeuren. Wat dat betreft was The Matrix helemaal een ramp - bij alles dacht ik 'dat KAN niet' en ik riep het nog hardop ook, heel irritant voor mijn medekijkers Haha!. Spiderman vind ik dan nog wel te verteren omdat die jongen ook nog een 'normaal' leven heeft, dat kunnen mijn hersenen aan. Hoewel je me niet moet vragen naar de rode draad in het verhaal, die was ik ook na tien minuten in deel 1 al kwijt. Haha!

Nu klinkt het alsof ik fantasie en werkelijkheid niet van elkaar kan scheiden Haha! maar dat is het niet. Het punt is dat de meeste mensen films kijken (en soaps etc.) om te ontspannen. Voor mij is het echter verre van ontspannend - als ik me al kan concentreren, dan gaat het weer veel te diep. Dus dan maar geen films en soaps voor mij, ik zoek mijn ontspanning wel bij mijn knol. Haha!

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:28

Ik heb de test ingevuld en kwam 15 x op ja terecht.
In de punten die ik met ja heb ingevuld kan ik me ook helemaal vinden, maar er komen hier in het topic een aantal punten naar voren (als werken onder druk, panisch bij veel mensen en dergelijke, angsten wanneer er iets verandert in je planning), waar ik me juist echt helemaal niet in kan vinden.

Iemand enig idee wat dit betekent ? Heb (ben) je het dan wel of niet ?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 14:32

ik denk zelf dat het zegmaar zo gaat, dat je al heel lang merkt en ervaart dat je op de 1 of andere manier anders in het leven staat dan 'de meesten',
en daar een verklaring voor zoekt.
en je kan dan ergens bij uitkomen, zoals in dit geval bij HSP.
en dat kan dan veel duidelijkheid geven voor jezelf, voor je zelfkennis.
dus ik denk niet dat het andersom gaat, zo van, ik heb of merk nis aparts, heb geen vragen etc, maar vul wel zo'n test in, en heb ongeveer genoeg score, zou ik dit of dat ook hebben..
net als met borderline, iedereen heeft denk ik wel kenmerken, maar als je het echt hebt begint het ermee dat je last hebt van jezelf, en dan kan je uitkomen bij borderline wat dus en verklaring kan zijn voor je persoonlijk.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:33

Maud > Ik denk dat meer mensen dat hebben. Sommige dingen zijn heel herkenbaar en andere dingen (absoluut) niet. Ieder mens is natuurlijk anders. Ikzelf zie het zo: ik heb/ben geen HSP(er), ik heb bepaalde kenmerken van HSP. De kunst is ook niet zozeer om dat label aan jezelf te hangen (ik blijf daar toch moeite mee hebben, hoewel anderen het juist fijn vinden) maar om te leren omgaan met de eigenschappen van jezelf waar je in het dagelijks leven (soms op een minder leuke manier) mee geconfronteerd wordt.

[Edit] tikfoutje
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-02-08 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:36

hier nog eentje met HSP Knipoog
ik heb alle kenmerken die erbij horen...
zal de test evendoen die op pgina 1 staat.
ik vind het soms een handicap, en af en toe voel ik me bevoorrecht met mijn antennetjes.

edit: had 18 vragen met 'ja' beantwoord. Knipoog

Maud_82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:39

Wellicht is het dan toch handig om het boek wat al eerder genoemd is eens te gaan lezen.

Ik heb al jaren het gevoel dat ik gevoeliger ben dan anderen, dat ik sneller signalen oppik over hoe iemand zich voelt en wat de sfeer ergens is, maar ik heb er eigenlijk nooit zo bij nagedacht en ging er een beetje van uit dat meer mensen dit hadden. Lachen Wel heb ik veel energiewisselingen en vermoed dat dit één van de oorzaken kan zijn aangezien ik bij bepaalde personen voel dat mijn hele energie weggetrokken wordt. Die persoon houd ik ook het liefst zo ver mogelijk bij me vandaan, al is dat soms lastig. Bij sommige mensen voel ik direct aan dat ze willen praten en hun verhaal kwijt moeten.

Ik kan me wel heel goed vinden in jouw uitleg Karin. Sommige dingen maken me het leven lastiger voornamelijk wat betreft energie en regelmatig stemmingswisselingen die ik niet kan verklaren. Het zou wel heel fijn zijn als ik zou kunnen leren om hier beter mee om te gaan.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:45

Argh dat bedoel ik dus,... komt de woningbouw maar gaat het sauzen niet door Huilen van het lachen
Daar had Cyntje dus niet op gerekend Ziek

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:48

Maud_82 schreef:
Ik kan me wel heel goed vinden in jouw uitleg Karin. Sommige dingen maken me het leven lastiger voornamelijk wat betreft energie en regelmatig stemmingswisselingen die ik niet kan verklaren. Het zou wel heel fijn zijn als ik zou kunnen leren om hier beter mee om te gaan.

Tot een jaar of tien geleden kon ik niet zo heel goed met mezelf omgaan *LOL* maar ik heb wat dat betreft veel geleerd in de afgelopen jaren. Van de mensen om me heen - zowel mensen die dicht bij me staan/stonden als van relatief vreemden - maar ook gewoon door eigen ervaringen, letterlijk met vallen en opstaan. Uiteindelijk zul je het toch zelf moeten doen, maar een beetje hulp en begrip van de buitenwereld is vaak wel prettig. Ja

Probeer je 'tekortkomingen' ook niet te veel als problematisch te zien, probeer er (ook) een positieve wending aan te geven. Het vastbijten in deadlines en planningen bijvoorbeeld kan voor jezelf en je omgeving lastig zijn, bijkomend voordeel is wel dat de dingen af zijn als ze af móeten zijn. Haha!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 14:58

Nog iemand met HSp meld zich, ik vond het wel een opluchting dat ik een boek erover las dat heel veel mensen zo zijn als, ik had altijd het geveol dat iedereen om mij heen superzeker was van alles, valt weer mee Lachen

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:01

net die HSP test gedaan, 21! keer ja, hoezo HSP Haha!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 15:17

oliebol man, deze dag zit zo vol.. verschillende afspraken en dingen, straks mensen hier thuis, ik heb nog maar een uur om op te ruimen!
en krijg hoofdpijn en kan geen begin vinden aan wat ik moet doen..
wie heeft tips hoe je zoiets dan even rustig ding voor ding gaat doen Tong uitsteken

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:19

een ding tegelijk doen en alleen even kijken hoe laat je bij de volgende afspraak moet zijn, de rest zie je later wel, als je steeds gaat kijken word je gek, ik heb ook geen horloge meer om, omdat ik continu bang was dat ik overal te laat zou komen, dat geeft echt veel rust, al moet je in het begin echt afkikken om te kijken.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 15:25

ja idd, 1 ding tegelijk en dan niet steeds aan de andere dingen denken of tussendoor daar ook aan beginnen..
thanks voor even een reactie zonet, sorry ben een beetje gestressed Bloos
Laatst bijgewerkt door Marigold op 21-02-08 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:25

Lijstjes maken en afstrepen. Idd geen horloge dragen en ook niet continu op de klok kijken. Voor echt belangrijke dingen een wekker zetten of een alarmpje in je telefoon. En idd niet te veel belangrijke dingen op één dag plannen (lukt niet altijd).

Wat mij helpt als ik het overzicht wat langer kwijt ben is per dag 1, 2 of 3 dingen aanwijzen die écht gedaan moeten worden (deadline op werk, training met paard, belangrijke afspraak, dat soort dingen). Die krijgen dan prioriteit boven alles. Wat die dag verder niet lukt, lukt gewoon niet, klaar. Morgen is er weer een dag en anders was het toch niet zo belangrijk. Knipoog

Helpt ook als je geen HSP-kenmerken hebt maar 'gewoon' chaotisch bent aangelegd of snel afgeleid bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:28

Maar het nadeel is dan weer je perfectionisme dat opspeelt...het moet toch vandaag gedaan worden Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 15:30

Klopt. En daar word je dan weer onrustig van... En zo houdt het cirkeltje zichzelf in stand.

Op een gegeven moment is het kiezen of delen. Ik moet dan echt mezelf tot de orde roepen en tegen mezelf zeggen 'wat is het ergste dat kan gebeuren als het vandaag niet lukt?' Clown

Werkt niet altijd vlekkeloos, maar soms werkt het heel goed. Ja

[Edit] Ik bedoel overigens ook niet dat je buiten die top-3 niets anders mag doen. Alles wat je extra kunt doen is mooi meegenomen, het heeft alleen niet zoveel prioriteit als die top-3. En als die top-3 al behoorlijk wat van je energie opslokt, dan is het alleen maar prettig voor jezelf als je kunt zeggen 'tot hier en niet verder'. Heb je energie over, dan kun je die lekker in de overige 80 dingen op je lijstje stoppen. *LOL*
Laatst bijgewerkt door Karin op 21-02-08 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-08 15:31

lijstje is altijd heel handig ja maar heb daar nu gaan tijd meer voor vind ik..
*gaat stofzuigen*

en idd, men vind mij perfectionistisch, ehm, ikzelf herken dat helemaal niet..
maar ze zeggen dat aan dingen niet begin omdat het 'toch niet helemaal lukt' , en dat zal dan perfectionistme zijn?

Annemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:33

Blue_Eyes schreef:
Ik weet niet of jullie dit ook herkennen: Als ik een film zit te kijken waarin iemand een stomme keuze maakt (bv waardoor je al ziet komen dat hij zijn vrouw kwijtraakt ofzo) dan kan ik die film niet meer goed bekijken verder, ik leef me veel te veel in en word daar echt helemaal akelig van... ik loop dan ook weg...

Hier heb ik heeeeel erg last van Ja
Ook ik kan niet lang in 1 houding stilzitten, maar tv kijken lukt me prima. Ik doe het misschien zelfs iets te veel. Nagelbijten / Gniffelen
En als ik een afspraak heb met iemand om 8 uur en die persoon is er om 5 over 8 nog niet, dan freak ik behoorlijk.. ik ben zelf dan ook standaard te vroeg (behalve bij mensen waarvan ik weet dat ik te laat mag komen)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:45

Ik werk ook altijd heel sterk met lijstjes, soms op papier, maar meestal in mn hoofd. Heb er dan geen tijden bij voor wanneer het moet gebeuren als het maar allemaal op dezelfde dag gebeurt. Kan ik op 1 of andere manier mn lijstje niet afmaken dan kan ik helemaal panisch worden

_Jennifer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:47

haha ja
Dan gaat er ook altijd al vanalles door mijn hoofd: "ze hebben toch wel zeker op mij gewacht? Ze zijn het toch niet vergeten? We hádden toch wel vandaag rond deze tijd afgesproken?"
Als ik ook maar het idee heb 2 minuten later te komen sms ik soms al Tong uitsteken Dat had ik bij mijn vorige verzorgpaard in het begin wel eens, want dan waren de eigenaren erbij. Dus ik zit op de fiets: Ja, ik kom wat later!
Dus zij denken dat ik een kwartier later aan kom fietsen, maar ik kwam al na 5 minuten.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-08 17:49

hahaha ja ik heb dat inderdaad ook de neiging om na 2 minuten al te smsen van waar blijf je en zelf ook direct smsen als ik maar 5 minuten later ben Huilen van het lachen