Rookverbod

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Re: Rookverbod

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:37

katiavl schreef:
Wat ik raar vind is dat niet rokers uit de weg van rokers moeten gaan. Dus het cafe dan maar vermijden. Terwijl dat dit echt niet klopt, in een normale wereld zou degene die de keus maakt om ongezond te leven, uit de weg moeten gaan voor de mensen die dat wel doen.
En mischien is dat wel de reden, zoals die nog steeds is. Die mensen zitten thuis, want het is meeroken, of uit het cafe blijven

Ik snap uberhaupt niet wat mensen die niet ongezond willen doen dan in een kroeg doen. Aangezien 95% van de kroegbezoekers ook gewoon volop alcohol nuttigen. En daar zitten ook heel veel niet-rokers bij. Clown

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:40

Afgod Ik durfde het niet te zeggen!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:40

Needje schreef:
katiavl schreef:
Wat ik raar vind is dat niet rokers uit de weg van rokers moeten gaan. Dus het cafe dan maar vermijden. Terwijl dat dit echt niet klopt, in een normale wereld zou degene die de keus maakt om ongezond te leven, uit de weg moeten gaan voor de mensen die dat wel doen.
En mischien is dat wel de reden, zoals die nog steeds is. Die mensen zitten thuis, want het is meeroken, of uit het cafe blijven

Ik snap uberhaupt niet wat mensen die niet ongezond willen doen dan in een kroeg doen. Aangezien 95% van de kroegbezoekers ook gewoon volop alcohol nuttigen. En daar zitten ook heel veel niet-rokers bij. Clown

Dat maakt toch niet uit er zijn mensen die keuzes maken om in rook te zitten. Geen probleem toch? Maar mensen die gezond willen zijn hebben ook recht op cafebezoek, en als iemand alcohol drink, komt er geen alcohol bij mij binnen. En waarom zou ik niet naar cafe gaan, mensen die gezond willen doen kunnen ook fun maken en gezellig zijn. Ik hou persoonlijk wel van een cafe bezoek met vrienden. Ook al is het met een water. Maar sinds er in het cafe veel mensen roken is dat geen optie voor me Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:42

Jij bent misschien een uitzondering, maar komop, hoeveel mensen zitten er aan het fris in de kroeg?

Maar goed, ik reageerde op dat er gezegd werd dat mensen die niet roken niet ongezond willen doen.

Sinds er veel gerookt wordt in de kroeg... Dus je bent nog nooit in de kroeg geweest?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:45

Needje schreef:
Jij bent misschien een uitzondering, maar komop, hoeveel mensen zitten er aan het fris in de kroeg?

Volgens mij veel, maar je snapt het niet. Als mensen drinken is de schade voor henzelf. Behalve wanneer en dronkaard agressief begint te doen. Maar dat is weer extreme zijde Lachen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:46

Ik snap het best, maar je formuleert het denk ik gewoon niet goed. Knipoog
Je gooit het op gezond willen doen, en imo hoort drinken in een kroeg daar ook niet bij.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:47

Ja nog zoiets: ik ga lunchen met mijn vriendinnen. Ik pak een broodje, mijn vriendinnen friet + frikandel. Zitten dat op het schoolplein op te eten. Is iedereen klaar, steek ik een sigaret op. Kreeg meteen commentaar, ben daarna een stukje verderop gaan staan, kwamen ze erbij staan en maar klagen. Clown Als je dan zonodig gezond wilt doen, eet dan geen vet spul en zoek de situatie niet op!
En ik snap wat je bedoelt Katia, maar volgens mij bedoelde Needje dat er zat mensen zijn die alsmaar 'gezond' willen doen door niet te roken, maar zich wel elk weekend van de kaart zuipen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:47

Juist, jij snapt het.
Mensen roepen al snel dat roken ongezond is, maar vreten wel de hele dag vet en zuipen. Tsja...... Laat mij dan maar lekker m'n peukie doen op z'n tijd.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:50

Needje schreef:
Juist, jij snapt het.
Mensen roepen al snel dat roken ongezond is, maar vreten wel de hele dag vet en zuipen. Tsja...... Laat mij dan maar lekker m'n peukie doen op z'n tijd.

Ow mijn excuses zo had ik het niet gelezen, ik heb niks tegen mensen die roken ook niet. Maar hou liever rook uit mijn weg Knipoog

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:52

Mijn ex had astma en kon daarom ook niet lang in een kroeg staan ofzo, dan kreeg hij meteen ademhalingsproblemen. Was op den duur ook wel handig, had ik hem niet altijd om me heen. En als ik alleen wilde zijn of hem weg wilde hebben hoefde ik alleen maar een sigaret op te steken. Haha! Tis niet voor niks mijn ex.

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:53

ik snap niet dat ze niet gewoon goede regels hebben gemaakt
subsidie voor rookvrije restaurants.
roken toestaan als er een goede afzuiginstallatie is aangesloten

het uitgaan word zo minder gezellig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 19:58

Zomaar even een voobeeldje van de gevolgen die het rookverbod op de horeca terugloop zal hebben;

Effecten van rookverboden

[bewerk] Economische effecten
Daar in de loop der tijd niet-rokers plaatsen met rokers zijn gaan mijden is met name in cafés en bars een clientèle ontstaan waar bovengemiddeld wordt gerookt. Dit gegeven is door de tabaksindustrie gebruikt om aanzienlijke omzetverliezen voor de horecasector te voorspellen. De internationale consensus is dat er over het algemeen geen daling van de omzet is na een verbod. Dit zou zich laten verklaren doordat klanten die horecabezoek vermeden in verband met rookoverlast voor extra omzet zorgen en bestaande klanten die van hun rookverslaving af zijn meer te besteden hebben.

Toch zijn er ook tegengestelde berichten. Dagblad De Tijd in België meldt dat bijvoorbeeld horeca-organisatie Bemora beweert dat een omzetdaling tot 7% in sommige zaken is opgetreden[6]. Australische anti-rokenonderzoekers analyseerden 106 onderzoeken naar de economische effecten van rookverboden en zochten naar de invloed van de tabaksindustrie daarop. Uiteraard vonden ze betrokkenheid daarvan[7]. Maar als een andere vraagstelling tegen dezelfde cijfers wordt aangehouden [8] worden ook heel andere verbanden gevonden: dan blijkt dat onderzoekers die graag een rookverbod willen (belangengroepen) altijd geen effect vinden, de tabaksindustrie wél, maar de groepering die geen belang bij de uitslag heeft, de horeca zelf, óók nadelige effecten vindt. Op Internet zijn overzichten beschikbaar van eigenaren van bars die óf moesten sluiten of grote verliezen incasseerden na de invoering van een rookverbod[9]. De Ierse horeca-organisatie VFI meldde na een jaar rookverbod dat alleen al in Cork City en County 170 horecagelegenheden de deuren moesten sluiten. 7600 banen gingen in 2004 in die sector verloren, heel anders dan in andere sectoren waar het aantal banen juist toenam.

Volgens een rapport van de Noord-Ierse horeca organisatie FRLT zakte in Ierland de omzet in de branche na het rookverbod met bijna 18% vergeleken met andere sectoren. De werkgelegenheid, die vóór het rookverbod nog met gemiddeld 3,1% per maand steeg, zakte dramatisch naar een gemiddelde verlies aan werkgelegenheid van 7,2% per maand. Een totaal verschil per maand van meer dan 10%! [10]. De Belgische horeca meldt een daling van 20% in boekingen voor de eindejaarsfeesten in het jaar dat het rookverbod in die periode volledig van kracht gaat. [11]

Vanuit Schotland wordt, na een jaar rookverbod, door de Scottish Licensed Trade Association gerapporteerd dat het rookverbod 11% omzetderving heeft opgeleverd. 34% van de eigenaren meldt dat ze personeel hebben moeten ontslaan. [12][13]

Bron
http://nl.wikipedia.org/wiki/Rookverbod ... e_effecten

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:05

Chiqa schreef:
katiavl schreef:
Wat ik raar vind is dat niet rokers uit de weg van rokers moeten gaan. Dus het cafe dan maar vermijden.

Hoi Katia ik vrees dat je niet echt goed heb gelezen wat ik schreef Knipoog
Want zoals ik al zei dr bleef niemand thuis, waarom dan wel tegenwoordig,
dat vind ik eigenlijk wel interessant. Waardoor die ommeslag?

Zou het iets kunnen zijn dat voortscheidend inzicht heet??? Pling Een paar honderd jaar geleden dachten we ook dat aderlatingen goed voor je waren, en dede dokters dat te pas en te onpas. Gelukkig ontwikkeld de medische wetenschap zich, en leren we steeds meer over wat wel en niet gezond is. Dus hebben we nu ook pas de laatste jaren ontdekt dat roken, maar ook meeroken, zeer ongezond is.

Prima dat mensen voor zichzelf voor ongezond gedrag kiezen. Maakt mij niets uit. Ik kies er bewust niet voor, en wil dan ook geen last hebben van mensen die er wel voor kiezen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:19

darkmoona schreef:
ik snap niet dat ze niet gewoon goede regels hebben gemaakt
subsidie voor rookvrije restaurants.
roken toestaan als er een goede afzuiginstallatie is aangesloten

het uitgaan word zo minder gezellig

afzuig helpt niet tegen passif roken Lachen dus dat valt weg

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:35

ik vind het rookverbod wel best Lachen Rook overigens zelf wel, Het enige waar ik me nu wel aan stoor zijn de geruchten dat ze roken op terassen ook willen verboden.. En dat gaat me echt te ver Knipoog Iedereen hangt rond in die smog en dan zouden een paar sigaretjes niet meer mogen Knipoog

Ik denk niet dat het nog lang zal duren voor je haast nergens meer mag roken ..
En dat het verbod eerst ook voor coffeeshops zou gaan gelden vond ik wel heel dom Verward Wat doe je nou allemaal in een coffeeshop dan ?

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:39

Als ze de bevolking zonodig van het roken af willen helpen, dan mogen ze mensen weleens wat meer mogen stimuleren om te stoppen.
En dan bedoel ik geen verbod, maar bijvoorbeeld subsidies op middelen/behandelingen om van het roken af te komen.
Maar dat kost ze geld, dus dat doen ze natuurlijk niet.

Toogfilosoof

Jaja rookverbod ik ben voor! Hoe meer hoe beter!
Hoe minder mensen er overlijden aan passief roken hoe beter.Vreselijk toch dat er mensen overlijden aan iemand anders genot? Kan daar echt niet bij.Als je wilt gaan roken, prima hoor maar waarom moet een ander daar last van hebben?

slimmerik

Heerlijk dat rookverbod Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Het is nu eenmaal hard nodig. Uit zich zelf gaan de rokers niet buiten staan. Zusje van mij stond wel eens achter de bar tijdens vakantiewerk. Die werd er beroerd van. Als ze een keer hoestte of met haar hand wapperde werd er nog eens expres rook in haar gezicht geblazen. Boos!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:42

danneke80 schreef:
Als ze de bevolking zonodig van het roken af willen helpen, dan mogen ze mensen weleens wat meer mogen stimuleren om te stoppen.
En dan bedoel ik geen verbod, maar bijvoorbeeld subsidies op middelen/behandelingen om van het roken af te komen.

Waarom, het is toch een eigen keuze om te beginnen?

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 20:47

Ja, net zoals het je eigen keuze is om teveel te eten en moddervet rond te lopen of om aan drugs verslaafd te zijn of niet te sporten en daardoor ongezond te zijn.
Behandelingen tegen deze dingen worden wel betaald/gesubsidieerd.
Ik vind dat je dat als investering moet zien voor de niet-rokende medemens.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:46

Needje schreef:
katiavl schreef:

Het gaat niet alleen om kroegen, hoor, maar ook om bv restaurants, discotheken (ik hou enorm van dansen!!) e.d. Knipoog
Ik doe al jaren gezond (saai, he?), maar daarom hou ik wel van een drankje op z'n tijd (en ik zuip me niet lam over het algemeen, heb ik ook niet nodig Haha! ) en gezellig sociaal contact met een leuk muziekje erbij. Of lekker eten of dansen met een stel vrienden. Heerlijk toch als dat niet meer in die smerige rook hoeft? Dan is het voor mij dubbelfeest, haha... Haha!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 22:49

danneke80 schreef:

Ik mis de eigen verantwoording hierin. Overigens werd de acupunctuurbehandeling van een vriendin van mij om van het roken af te komen gewoon vergoed, hoor. Goede verzekering zoeken. Knipoog

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:04

Nadya schreef:
danneke80 schreef:

Ik mis de eigen verantwoording hierin. Overigens werd de acupunctuurbehandeling van een vriendin van mij om van het roken af te komen gewoon vergoed, hoor. Goede verzekering zoeken. Knipoog

Tja, dat kun je over van alles zeggen. Mensen doen zichzelf wel meer aan. En ondanks hulpmiddelen is het moeilijk genoeg hoor!
Maar uiteindelijk wordt door subsidies etc. een hoop geld bespaard in de zorg, dan verdient het zichzelf zo weer terug.

Behandelingen worden alleen vergoed als je aanvullende verzekering hebt. En die heb ik niet omdat ik eigenlijk al meer dan 10 jaar nooit iets gemankeerd heb.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:15

Ik kan mijn verzekering elk jaar aanpassen, hoor. Zo heb ik mijn aanvullende verzekering voor het komende jaar aangepast voor bepaalde behandelingen bij de tandarts, omdat ik een paar zaken wil laten doen dit jaar. Als het gebeurt is, wijzig ik het voor 2009 weer. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-08 23:18

Overigens weet ik als geen ander hoe zwaar het is om ergens vanaf te komen. Ik heb jarenlang geleden aan boulimia/anorexia en niet bepaald om kleine oorzaken. Maar ik nam wel de verantwoording ervoor te vechten er vanaf te komen. Dat is wat ik bedoel met 'waar is de eigen verantwoording???'.
Roken is geen eerste levensbehoefte. Eten en drinken wel.