Ben jij donor?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Renee__

Re: Ben jij donor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:28

Als ik zou mogen, nee, ik weet niet, krijg er een apart gevoel van als ik erover denk.
Terwijl ik juist zo een ander kan helpen. Misschien moet ik er gewoon achter komen, van dichtbij mee maken, dat ik dan wel donor wordt...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 19:30

nee ik ben geen donor, zolang ik leef vechten ze maar voor mijn leven, als ik eenmaal dood ben , dan weten mijn nabestaanden dat ze mijn organen mogen hebben.

maar zolang ik in coma lig , krijgen ze geen "JA" te horen.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:08

crossmonster schreef:
nee ik ben geen donor, zolang ik leef vechten ze maar voor mijn leven, als ik eenmaal dood ben , dan weten mijn nabestaanden dat ze mijn organen mogen hebben.

maar zolang ik in coma lig , krijgen ze geen "JA" te horen.

Jij gelooft echt dat ze eerder het draadje eruit trekken als je donor bent dan als je dat niet bent? Scheve mond Damn, het spijt me, maar dat vind ik echt wel héél erg, dat je zo over die artsen denkt..

Ik ben wel donor, alleen m'n ogen of m'n huid mogen ze niet hebben. M'n ogen gewoon omdat ik dat eng vind, ik geloof toch wel in reincarnatie, en het lijkt me zo raar om dan geen ogen te hebben.. Niet dat het zo zal werken, maar daar heb ik gewoon een vreemd gevoel bij Clown
En mijn huid omdat je dat kan zien.. waarschijnlijk wordt het toch weggehaald waar normaal je kleren overheen zitten, maar weer: stel dat je reincarneert (eh, ja, met mijn ideeën erover zou je ook je organen nodig hebben, maar ik denk gewoon vrij raar hierover) ben je gewoon dat stuk huid kwijt..

Vind dat gewoon geen prettig idee, maar verder mogen ze alles hebben, ik zou graag levens redden terwijl ik nog leef, maar ik weet nu dat ik in ieder geval misschien levens red als ik dood ben Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 23:10

van mij mogen ze het draadje eruit trekken als ik in een diepe coma terecht kom

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:03

Ik ben ook donor. Zou het zonde vinden als mijn goed werkende organen verloren zouden gaan als het moment daar is. Mochten ze er niets meer aan hebben omdat ik te lang dood ben, of omdat er iets aan mankeert heb ik in elk geval mn best gedaan vind ik zelf.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:05

Ik ben ook donor, ze mogen van mij ook alles hebben, als ik met mijn dood levens red ben ik iig niet voor niets heengegaan.

En dan leef ik toch nog een beetje voort in iemand anders...Lachen

Wolkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:17

Ik ben ook donor.
Als ik dood ben heb ik er toch niks meer aan, en dan maak ik er tenminste iemand anders mee blij Lachen

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:23

Ik ben al sinds mijn 18de donor. Alleen mijn ogen een huid sta ik niet af, omdat ik dat voor de nabestaanden niet fijn vind en zelf heb ik daar geen fijn gevoel bij. Ik vind eigenlijk dat iedereen donor moet zijn, stel dat je zelf een keer iets nodig hebt dan hoop je er toch ook op dat iemand het afwil staan???

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 00:57

biancanij schreef:
Ik vind eigenlijk dat iedereen donor moet zijn

Dat vind ik dus niet, he. Wel of geen donor worden vind ik een hele grote keuze, bovendien heb je ook nog zoiets als principiele of geloofsbezwaren. Mijn moeder vertelde eens, nadat mijn opa was overleden die Joods is, dat volgens Joodse traditie je met alles erop en eraan moet worden begraven.

Maar goed, on topic weer. Ik ben geen donor. Niet om religieuze redenen (ben niet Joods, mijn opa is met een niet Joodse getrouwd) maar omdat het diep van binnen verkeerd voelt. Niet dat het verkeerd is om mensen te helpen, maar dat doe ik bij leven wel.
Op bijna alle fronten ben ik vriendelijk, meelevend, behulpzaam en vrijgevig, maar op dit gebied zeg ik nee. Mijn lijf is van mij en dat blijft zo. Ook vind ik iets geven uit mijn lijf iets heel intiems, wat is voorbehouden aan mensen die mij heel na staan (oei, dat klinkt bijna alsof het in het verkeerde topic staat...).
Overigens hoef ik ook niets van anderen, dat voelt om dezelfde redenen verkeerd en vind ik eigenlijk ook te eng...

Maar verder vind ik het wel goed dat de discussie wel/geen donor worden gevoerd wordt. Hoe meer mensen er bewust over na denken hoe beter. En of het antwoord nu ja of nee is, moet er niet toe doen, vind ik. Het gaat erom dat je je ervan bewust bent en dit duidelijk maakt voor het geval dat. Want even zo goed vind ik het wel doodzonde als je wel donor had willen zijn, dit niet hebt gezegd en vervolgens heel het graf in gaat omdat de nabestaanden het niet weten.

Wel is het jammer dat er zo'n goed/fout sfeertje omheen hangt (vind ik). Alsof je een monster bent als je geen donor bent. Wat ik persoonlijk dus niet vind. Tuurlijk, harstikke mooi als je ja zegt, maar heb ook respect voor de mensen die bewust nee zeggen. Af en toe krijg ik wel eens het idee dat je bijna zou móéten en dat gaat me echt te ver.

Verder heb ik wat moeite met 'als je geen donor bent krijg je ook niets'. Voor mijn gevoel moet je donor worden omdat dat van binnen goed voelt, omdat je van binnenuit iets wil nalaten aan de mensen en niet omdat je er iets terug voor verwacht. Net zoals dat is met iets doen voor een ander, doe dat omdat jij dat wilt, niet omdat je er iets voor terug verwacht.
Overigens lijkt het me wel dat als je echt bewust geen donor bent je er ook zelf wel voor kiest om niets te willen ontvangen...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 01:18

Pluizebolpum: wow... je verwoord precies hoe ik er ook over denk Ja
Ik ben ook geen donor, ik help ook liever bij leven Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:50

KiWiKo schreef:
van mij mogen ze het draadje eruit trekken als ik in een diepe coma terecht kom

Bij mij ook, ook wanneer ze mijn organen niet meer kunnen gebruiken. Een kasplantje worden, zie ik sowieso niet zitten.

Frances

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:56

Ik ben wel donor, en ik vind dat ieder dat voor zichzelf moet beslissen kan me best voorstellen dat mensen het een eng idee ofzo vinden. Ik vind niet echt dat je ze daarop kunt afrekenen... Vind het wel lastig eigenlijk Nagelbijten / Gniffelen Wel vind ik dat ze moeten invoeren dat je donor bent tenzij je aangeeft dat je het niet wil. Volgens mij zijn er een hoop mensen die het vergeten of er niet over nadenken.
Laatst bijgewerkt door Frances op 19-01-08 13:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 12:57

@Pluizebolpum ; mooi gezegd!

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 13:15

Ik heb altijd tegen mijn moeder gezegd 'Mam, als ik morgen onder een tram kom en er valt niets meer aan te doen, geef mijn organen dan maar weg aan mensen die ze wel kunnen gebruiken! Knipoog'. Ik weet ook van mijn moeder dat ze dat uberhaupt ook gedaan zou hebben.. Zij heeft ook het idee van 'Ik krijg jou er jammer genoeg niet meer mee terug, maar misschien kan ik wel iemand anders in leven houden'. Naar wie mijn organen dan ook gaan, tsja, kan ik lang en kort over gaan speculeren 'ik wil niet dat mijn longen naar rokers gaan' bijvoorbeeld, maar eigenlijk vind ik dat voor mijzelf overbodig. Ik kies ervoor om geheel donor te zijn en niemand daarvan uit te sluiten ; dus zodra ik 18 ben (11 augustus) vul ik het formulier in en mogen ze alles hebben ; waarschijnlijk óók mijn huid en ogen.
Ik wil gecremeerd worden, dus ik geloof er sowieso al niet in dat ik dan al mijn organen etc nog nodig zal hebben. Lachen

Wel wil ik nog even duidelijk maken dat ik vind dat iedereen vrij moet zijn in zijn/haar keuze donor te worden en zijn. Naar mijn idee schiet je er niets mee op mensen te gaan dwingen hun organen af te staan. Willen ze om wat voor reden dan ook geen donor zijn, dan moet je hun wensen respecteren. Lachen Ik ben het dan ook voor een heel groot deel eens met wat Pluizebolpum schreef.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 15:51

Ik ben minderjarig, dus ik ben (nog) niks Clown
K weet niet of ik donor wil worden...

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 17:02

En toen was ik geregistreed als donor! Lachen.
net mijn digid code binen gekregen en nu dus aangemeld.
alles mogen ze uit me halen!

en voor iedereen hier vanaf je 12 mag jij je al laten registreren!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:05

Nogmaals kan ik me heel erg goed voorstellen dat het een moeilijke beslissing kan zijn. Ik snap alleen niet dat mensen nog steeds denken dat de artsen de behandeling zouden stoppen omdat ze je organen nodig hebben. Hier is echt helemaal niks van waar hoor.

Ik weet ondertussen hoe dankbaar de mensen zijn die ontvanger mogen zijn van een orgaan. Serieus ik dank ze op mijn knieën dat ze de moeite hebben genomen om donor te worden/zijn. Hier door heeft mijn vader een kans gekregen, tot tweekeer toe zelfs.

lucille

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 13:18

in mijn werk op de Intensive Care maak ik regelmatig mee dat er mensen voor "donordonatie "gaan.
en voor alle duidelijkheid : er worden geen stekkers uitgetrokken omdat het een goede donor is !!!!!!!

Je komt pas voor donatie in aanmerking als je klinisch dood bent.
dus je hersenen zijn dood maar je lijf "leeft"nog ( met behulp van beademing en bloedrukregulerende medicijnen).
Er worden verschillende onderzoeken gedaan om te testen of er echt sprake is van hersendood.
Er is dus geen kans op herstel.
Verder hangt het van de onderliggende ziekte af welke organen er afgestaan kunnen worden.

Er wordt zeer zorgvuldig mee omgegaan.

Laat niet de keus aan de nabestaanden, maar praat nu al met je familie hoe je over donatie denkt.
Als je de keus laat , wordt er vaak (helaas) besloten om niet te doneren. Logisch, omdat je dan in rouw bent en hier vaak niet over na wilt denken.

Kedevr

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:11

Ik ben geen donor. Ik denk ook niet dat ik dat zal doen. Nu nog niet. Misschien denk ik er later anders over. Ik vind het een eng idee dat ze je dan open ritsen zonder verdoving. Je voelt er dan toch niks meer van maar toch...

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:30

lucille: ik geloof je best, ik weet ook dat het vooral tussen mijn oren zit,
maar ik durf gewoon geen donor te zijn Ik vind het eng en het voelt ook
verkeerd... Ik weet het natuurlijk niet, maar ik zou het ook moeilijk vinden
om een orgaan te ontvangen denk ik.
Zoals ik al zei: ik ben zowel bang voor de dood als voor operaties, donor is een combinatie van beiden.

En ook vind ik 'klinisch dood' niet dood genoeg
Het voelt gewoon niet goed voor mij, alsof een deel van mij nog leeft...

Ik hoop bij leven mensen te kunnen helpen op andere manieren en wie weet denk ik
er over 10 jaar wel anders over, dat weet ik nu nog niet.

Wat ik wél weet is dat het nu nog niet goed voelt en dat ik het gewoon
(nog) niet zie zitten om al donor te zijn, maar ik sta open voor verandering,
mocht het zover komen

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:38

Oke dan een andere vraag. Stel een familielid is ernstig ziek en moet vaak naar het ziekenhuis om te dialyseren, de enige redding is een nieuwe nier. Jij blijkt de perfecte donor te zijn, alles komt overeen, jij kan het familielid zijn leven redden. Jij kan het prima doen met 1 nier.
Ben je bereidt om je nier af te staan om het leven van het familielid te redden? Dood hoef je er niet voor te gaan, je kan bij leven een mensen redden Knipoog

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 15:42

Dat hangt af van het familielid, op het moment is mijn familiesituatie niet
je van het Knipoog Maar stel het zou om mijn vader/moeder gaan: Jazeker, meteen Ja
krom he?

tasjee_bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:22

Ik ben op dit moment nog niet geregistreerd.
En ik weet ook nog niet of ik het wel wil.
Ik ben heel op de wereld gekomen en ik vind persoonlijk dat alles wat ik in mij heb bij mij hoort.
Ik vind het dan een hele rare en onplezierige gedachten als een wild vreemde met mijn organen/weefsel rondloopt.
Misschien dat dit nog veranderd, ik weet het niet.
Maar op dit moment zie ik het niet echt zitten om donor te worden.

En hetzelfde geldt ook voor als ik een orgaan nodig zou hebben.
Ik vind het net zo'n rare en onplezierige gedachten als ik met een wild vreemde zijn orgaan zou lopen.

Nu mag ik cru klinken, maar het ligt eraan wie van mijn familie het is.
Bij me ouders, broertje enzo zou ik gewoon zonder twijfel donor willen zijn.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 16:55

Ik ben ook donor ! Ja

n_atas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-08 22:38

ik ben ook donor! Vork