Wat vind jij van abortus?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Re: Wat vind jij van abortus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:08

_Scarlet_ schreef:
Vergeten we de paus niet, van wie je ook geen condooms mag gebruiken? Het Christendom is net zo erg hoor...

Verder vind ik abortus een groot goed en vind ik de pogingen om het aan te scherpen / verbieden verschrikkelijk. Om maar weer even een oude kreet tevoorschijn te halen: baas in eigen buik. Niemand moet kunnen bepalen voor jou of jij geschikt bent een kind op te voeden, behalve jij zelf. Als jij voelt dat jij niet in staat bent een kind een goed leven te geven, dan moet er een mogelijkheid zijn om dat te voorkomen. Natuurlijk zijn goede voorbehoedsmiddelen belangrijk, maar er kan altijd iets mis gaan. En zelfs als je onverantwoordelijk genoeg bent om ze niet te gebruiken, moet de optie tot abortus openstaan. Hoe moet je dan immers verantwoordelijk genoeg zijn om een kind op te voeden als je al niet de maatregelen kan nemen om de kans op het verwekken ervan zo klein mogelijk te maken?

Geen aanval hoor maar hoe zie jij dat dan met verstandelijk gehandicapten? Die zijn toch niet in staat om zo'n beslissing te nemen Knipoog Ben alleen benieuwd hoe jij dat dan ziet?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:08

Weg met dat ding vind ik ook misselijkmakend

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:09

Miryamk schreef:
Maar de gevolgen van géén arbortus gaan nog veel meer mensen aan...Baas in eigen buik is een groot goed, moeten we zuinig op zijn.

Maar dan zorg je toch dat je voorkomt zwanger te raken? Lijkt me nou ook niet zo moeilijk Haha!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:10

Ik vind dat mensen met een verstandelijke handicap geen kinderen moeten nemen..Net zoals mensen die psyschisch ernstig in de knoop zitten. *bukt**

Hermelijn

Ik vraag me dan weer af in hoeverre een verstandelijk gehandicapte een kind goed kan op voeden. Dan hangt het natuurlijk af van de mate van gehandicapt zijn, en als je IQ zo rond de 80 ligt maak ik er ook geen probleem van, maar als iemand echt zwaar verstandelijk gehandicapt is vind ik niet dat diegene een kind moet krijgen.
In het geval van verminderd toerekeningsvatbaren (zoals geestelijk gehandicapten) denk ik dat er een soort voogd moet zijn die moet mee kunnen beslissen over dat soort dingen, zoals die er ook is voor woonprojecten e.d.

paix

Ik ben er tegen! want je moet gewoon zelf uitkijken! als jij geen kind wil ga dan aan de pil en gebruik een condoom! doe dan zelf voorzichtig! en als jij onvorzichtig bent geweest en je word zwanger jammer voor je! eigen schult. maar ik vind natuurlijk dat als je verkracht ben je wel abortus mag plegen. er zijn ook anderen manieren. je kan je kind ook ter adoptie afstaan. er is ook genoeg hulp voor mensen die zwanger zijn. wat in je buik groeit is wel gewoon een levend wezen. er groeit wel een kind in je buik die ook een kans verdient op deze wereld. ik vind niet dat je zoon kind mag vermoorden omdat jij zelf zo stom bent geweest om het niet veilig te doen. en als er natuurlijk geen andere manier is dan arbortus kijk ik je echt niet met de nek aan!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:11

Maar dan gaat de stelling baas over eigen buik ook niet meer op Vork

Miryamk

Haha! sommige mensen zijn extreem vruchtbaar, en daar kom je altijd te laat achter...

tamorka

MISTRAL94 schreef:
Maar dan zorg je toch dat je voorkomt zwanger te raken? Lijkt me nou ook niet zo moeilijk Haha!

Er zijn plenty mogelijkheden om het te voorkomen. MAar nu moeten we niet gaan denken als mens dat we de natuur 100% onder controle hebben.

Miryamk schreef:
Ik vind dat mensen met een verstandelijke handicap geen kinderen moeten nemen..Net zoals mensen die psyschisch ernstig in de knoop zitten. *bukt**

DAt vind ik een heel realistische opmerking van je. Ze kunnen zelf niet garant staan voor een verzorging van 100% voor hun kind. Het zal neer komen op de maatschappij.
Laatst bijgewerkt door tamorka op 27-09-07 11:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:13

Abortus: mooi dat het kan. Want in sommige situaties is het onverantwoord om het kindje op de wereld te zetten. Dan praat ik echt over uitzonderlijke situaties. Het kind moet tenslotte wel een toekomst hebben, en het kan ook zijn dat de vrouw om medische redenen voor een abortus zal/kan kiezen.

Want in de meeste gevallen vind ik ook dat iets kunt doen de anticonceptie. Ook dat geeft nog geen 100% garantie dat je niet zwanger wordt.

Ik heb nooit voor het dilemma gestaan, maar in de levensfase waar in ik nu zit, zal ik niet voor abortus kiezen als ik ongewenst toch zwanger zou worden.

Miryamk

MISTRAL94 schreef:

Nee inderdaad, mensen waarvan je bij voorbaat al weet dat ze zeer veel begeleiding nodig hebben om de situatie VEILIG te houden voor het kind moeten maar even afzien van hun rechten, in belang van het kind.

paix

Het is een levend wezen! zijn jullie het er nou echt mee eens dat je die om het minste en geringsten gewoon weg mag doen!?

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:15

lottehorse schreef:
Het is een levend wezen! zijn jullie het er nou echt mee eens dat je die om het minste en geringsten gewoon weg mag doen!?

Het gaat niet om gewoon wegdoen. Let wel, dat de mensen die toch voor abortus kiezen, die niet over 1 nacht ijs gaan/beslissen.
Het is een heftige beslissing, dat mag duidelijk zijn.
Laatst bijgewerkt door Morris op 27-09-07 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:15

lottehorse schreef:

Sommige spreken over een "ding" Knipoog

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:16

Nee opschepen met ouders die er niet op zitten te wachten dat is eerlijk...

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:16

Miryamk schreef:
Nee inderdaad, mensen waarvan je bij voorbaat al weet dat ze zeer veel begeleiding nodig hebben om de situatie VEILIG te houden voor het kind moeten maar even afzien van hun rechten, in belang van het kind.

En het belang van de moeder dan? Telt dat niet mee?

lottehorse schreef:

Het is nog geen zelfstandig levend wezen.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:17

MISTRAL94 schreef:

Iemand die verminderd toerekeningsvatbaar is heeft dat 'recht' ook niet, net zoals die het recht niet hebben om te wonen waar ze willen en alles te doen wat ze willen.

En een levend wezen... een embryo van 8 weken vind ik nou niet bepaald een levend wezen. Het heeft nog geen bewustzijn, de hersenen zijn nog amper ontwikkeld en alleen de grondslagen van een levend wezen zijn aanwezig. Of het daar ook daadwerkelijk toe uitgroeit is volledig aan de natuur zelf en gebeurd ook lang niet altijd. Ik vraag me dan af wat volgens jou een levend wezen is, wat iets moet hebben om levend te zijn.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:19

Miryamk schreef:
MISTRAL94 schreef:

Maar die mensen hebben al zo weinig rechten, dan zou je ze dat dus ook nog afnemen ik ben er ook geen voorstander van hoor Maar dat is dan om weer terug te komen over dat dat prachtige mensen kunnen zijn Knipoog Weet alleen niet meer wie dat hier aangehaald heeft?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:19

Ik vind dat het belang van het kind zwaarder moet wegen dan dat van de moeder. Verder sluit ik me volledig aan bij _scarlet_.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:20

_Scarlet_ schreef:
MISTRAL94 schreef:

Iemand die verminderd toerekeningsvatbaar is heeft dat 'recht' ook niet, net zoals die het recht niet hebben om te wonen waar ze willen en alles te doen wat ze willen.

En een levend wezen... een embryo van 8 weken vind ik nou niet bepaald een levend wezen. Het heeft nog geen bewustzijn, de hersenen zijn nog amper ontwikkeld en alleen de grondslagen van een levend wezen zijn aanwezig. Of het daar ook daadwerkelijk toe uitgroeit is volledig aan de natuur zelf en gebeurd ook lang niet altijd. Ik vraag me dan af wat volgens jou een levend wezen is, wat iets moet hebben om levend te zijn.

Iets wat dood is groeit niet, aangezien dit wel groeit kun je dus van leven spreken. Dan wel in een andere vorm maar het leeft wel. Het hartje klopt iig

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:20

geen zelfstandig wezen nee! maar je geeft het geen kans. het is een kind net als jou en mij die ook een kans verdient in de maatschapij. mogen we dat zomaar weg doen? als je zelf op hebt gelet had het hele kind er niet hoeven te zijn.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:21

Maar dat mensen met een verstandelijke handicap geweldige mensen zijn zegt toch niks over hun vermogen een kind op te voeden? Ik heb 2 kinderen en weet daarom uit eigen ervaring dat het een lijdensweg kan zijn Haha! Daar moet je wel stevig voor in je schoenen staan!

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:21

Miryamk schreef:
Ik vind dat het belang van het kind zwaarder moet wegen dan dat van de moeder.

Nou, dat vind ik toch echt van niet! Waarom is het kind belangrijker dan de moeder?

MISTRAL94 schreef:
Iets wat dood is groeit niet, aangezien dit wel groeit kun je dus van leven spreken. Dan wel in een andere vorm maar het leeft wel. Het hartje klopt iig

Dan ben je zeker ook tegenstander van medische experimenten met dieren. Want hun hart klopt niet alleen, ze hebben ook nog een bewustzijn, anders dan zo'n embryo of foetus.

lottehorse schreef:
geen zelfstandig wezen nee! maar je geeft het geen kans. het is een kind net als jou en mij die ook een kans verdient in de maatschapij. mogen we dat zomaar weg doen? als je zelf op hebt gelet had het hele kind er niet hoeven te zijn.

Het is geen kind net zoals jij en ik. Het is geen zelfstandig wezen, heeft geen bewustzijn, ademt niet zelfstandig, eet niet zelfstandig. Dus nee, het lijkt niet eens op ons.
En we mogen het niet zomaar weg doen nee. Ik denk ook niet dat mensen zomaar een abortus ondergaan hoor.
En zwanger raken kan toch wel, ondanks alle voorzorg. Het is mogelijk. Je hoeft de pil te slikken en daarna omdat je ziek bent moeten overgeven terwijl je hem nog niet in het bloed hebt opgenomen (dat kun je niet weten), en je raakt zwanger. En sommigen laten zich steriliseren en raken TOCH zwanger. Soms heeft de natuur het laatste woord en niet de mens.
Laatst bijgewerkt door tamorka op 27-09-07 11:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:22

Een kind is weerlozer dan de moeder. Een kind kiest niet voor dit leven, een moeder kiest om het geboren te laten worden. Dan heb je een grote verantwoordelijkheid tegenover het kind om het een fatsoenlijke opvoeding te geven. Iemand die zonder begeleiding niet zelfstandig zou kunnen eten, kan dat IMHO niet.

Maar een hart, wat zegt dat? Hart en hersenen zijn allebei nodig om te leven, maar je hersenen bepalen uiteindelijk wie je bent en wat je doet, niet je hart. Je persoonlijkheid, als het ware, zit in de miljoenen chemische verbindingen in je hersenen, niet in je hart.
Laatst bijgewerkt door Hermelijn op 27-09-07 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:22

lottehorse schreef:
mogen we dat zomaar weg doen? als je zelf op hebt gelet had het hele kind er niet hoeven te zijn.

Dit vind ik te kort door de bocht.
Anticonceptie wordt nooit voor 100% gegarandeerd. Of je het wilt geloven of niet, sommigen worden toch echt zwanger bij het juiste gebruik van het anticonceptiemiddel.