Iedereen heeft wel een dwangneurose, toch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MonsterInc

Re: Iedereen heeft wel een dwangneurose, toch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:36

hahaha ik ook . ik had er laats met me zus nog over nadat ik een Docu op t.v zag ,

vroeger ( ergens rond 10 jaar oud )deed ik ook van dat soort dingen ,
zoals :

# alleen op dezelfde gekleurde tegels lopen buiten,
# Klink van de deur 90 graden zetten , ( wij hadden een losse klink )
# alle stoelen om de eettafel aanschuiven als ik er lang liep ( ook al stonden ze al goed )
# als ik me kamer in liep eerst met twee voeten de wand aan raken

enz enz , achteraf kon ik er wel om lachen met me zus .

wat ik nu nog doe is , 10 duizend keer aan de klink van deuren zitten of die echt op slot zit ,
en ik heb een rare tik met afstandbediening die precies recht op de juiste plaats op de tafel moet liggen , en als ik hem op pak dan aan tikken met een vinger , Vork ,

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:36

Mijn deur kruk moet tegen de muur staan anders kan ik echt niet slapen...

Ik "Spring" In gedachte over de schaduwen heen met me fiets (door met de handvaten te draaien Nagelbijten / Gniffelen )

De geprakte aardappelen herken ik ook

Ik heb heel vaak gehad dat ik precies om 0.00 op de klok keek... Om geen onheil op me af te roepen moet ik naar de klok blijven kijken totdat er 0.01 verschijnt (uhu)

borrelnootjes/M&M's ect.. ik kraak ze eerst open, eet de omhuls (die ik er af bijt) op, dan het nootje er uit en dan de andere kant van de omhuls Huilen van het lachen !

handen nat maken voor het slapen en dan een klein beetje droog maken

ehh, best veel Nagelbijten / Gniffelen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:38

Oh ja dat heb ik ook nog..
Ik ga niet de straat op zonder dat m'n nagels, make-up, kleding en haar een beetje fatsoenlijk eruit zien.. en ja, dat kan lang duren soms *LOL* Zit het niet helemaal naar m'n zin allemaal voel ik me de hele dag niet echt op m'n gemak Nagelbijten / Gniffelen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 18:39

Tulandro schreef:
hihi echt leuk dit...

Ik heb heel vaak gehad dat ik precies om 0.00 op de klok keek... Om geen onheil op me af te roepen moet ik naar de klok blijven kijken totdat er 0.01 verschijnt Clown

Dat is meer bijgeloof Knipoog

Lees hier zoiezo veel dingen die of gewoon een gewoonte zijn, of bijgeloof, of gewoon iets praktisch/hygiënisch (?), dwangneuroses zijn echt niet zo leuk als ze lijken Knipoog

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:07

patsur schreef:
Enige wat ik zo snel even kan bedenken is dat ik altijd op een bepaalde manier wil lopen. Bijvoorbeel mijn voet precies in 1 stoeptegel, en niet half op de een en half op de ander..
Met de witte lijnen op de weg als ik aan het fietsen ben, mag ik er met de voet die het verst naar beneden gaat bijvoorbeeld niet denkbeelding de witte lijn raken. Dan moet ik even stoppen met trappen en na de witte lijn weer verder.

Heb ik precies t zelfde! Ik kan er ook écht niet tegen als de longeerlijn gedraaid zit als ik aan het longeren ben. Heel maf is dat

Blackflag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:28

1: Als ik mijn hand natmaak, moet de andere ook!
2: Ik moet vaak tot 3 tellen eerdat ik iets doe xD

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:38

Eerder kon ik niet slapen voordat de kastdeuren dicht zaten, gelukkig heb ik nu geen kastdeuren meer op mijn kamer.

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:43

Fantast schreef:
Tja alss ik er zo over nadenk moet ik altijd voordat ik bij mijn paard weg ga even aan de boxdeur trekken om te zien of die wel echt goed dicht zit, doe ik dit niet dan vraag ik in de auto altijd aan mijn vriend of de box goed dicht zat, als hij ja zegt dan vraag ik er nog overheen of hij er zeker van is Haha!.

Ik heb van precies - maar dan ook precies - hetzelfde 'last'..... Ja

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:47

Ook ik check alle boxdeuren het liefst een keer of drie. Verder moet ik regelmatig zeker weten dat ik echt wel m'n sleutels bij me heb. En als ik bijv. een treinkaartje koop, controleer ik onderweg 10x of 'ie echt nog wel in m'n zak zit. Zucht.
En ik houd - behalve van rommel en chaos - ook van symmetrie. Koop veel dingen dubbel, en zet ze vervolgens precies in elkaars spiegelbeeld neer. Bloos

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 19:51

Ik schrijf mijn verhalen alleen maar met zwarte inkt, en met een vulpen. Clown anders lukt het gewoon niet.

En ik als ik een korstje heb, moet die eraf. Liefst met zoveel mogelijk bloed. Koe werd mijn mams gek van.

Nicky15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:11

Ik heb het een beetje.

- mijn schoenen moeten netjes naast elkaar staan.
- ik moet de was onder de wasbak netjes onder handdoeken leggen .
- handdoeken moeten netjes hangen
- tandpasta moet goed netjes liggen

Heel dom maar vind het wel een beetje lachen/dom van mezelf, het is ook niet zo dat ik er echt niet vanaf kan komen Knipoog

Anouk94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:26

Jep..

Ik móet altijd s'avonds cheken of mijn mobiel uit is, anders slaap ik niet. Tenzij ik het zeker weet dat ik hem uitgedaan heb.

Soms heb ik het ook dat ik 'iets' rechts beweeg dat links ook moet of andersom.(handen,armen,ogen,oren,tenen,voeten,benen,enz)

Tja ..

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-07 20:50

Toen ik de eerste berichten las dacht ik bijmezelf dat heb ik echt niet. Heb een dag goed op mezelf gelet.

- Wedstrijd, dus sokken binnenste buiten. Altijd al gedaan?
- Rechterbeen eerst als je de trap afloopt, anders val ik?
- Zebrapad, niet op de randjes staan
- niet op de randjes staan van stoeptegels
- voordat ik ga slapen tel ik van 0 tot 10 en dan van 10 tot 0
In mijn hoofd ben ik absoluut niet netjes, maar ik kan me niet meer herinneren dat ik niet 's avonds alle make-up dingetjes en tandpasta(troep van m'n zus) rechtzette op een bepaalde volgoorde.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:37

Myukii schreef:
Tulandro schreef:
hihi echt leuk dit...

Ik heb heel vaak gehad dat ik precies om 0.00 op de klok keek... Om geen onheil op me af te roepen moet ik naar de klok blijven kijken totdat er 0.01 verschijnt Clown

Dat is meer bijgeloof Knipoog

Lees hier zoiezo veel dingen die of gewoon een gewoonte zijn, of bijgeloof, of gewoon iets praktisch/hygiënisch (?), dwangneuroses zijn echt niet zo leuk als ze lijken Knipoog

juist!! denk dat de titel ook beter veranderd kan worden in;iedereen heeft wel een soort van bijgeloof,toch?
niet dat ik zielig wil doen ,maar als je dwangneurose hebt is dat wel even heeel wat anders..........

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 11:40

Ik kan er inderdaad ook níet tegen om iets kwijt te raken! Ik móet alles zo vaak controlleren of ik het niet toevallig kwijt ben! Echt ik moet mijn mobiel in mn broekzak constant kunnen voelen zitten (net als de rest) anders raak ik echt in paniek, en als ik heb dan even níet in die zak heb ofzo schiet ik ook helemaal in de stress, terwijl ik hem gewoon heb. Dat heb ik ook met kaartjes.... die móet ik het liefst gewoon in mijn hand houden, en dan nog ben ik bang dat het er ineens niet meer is (om de kans te verkleinen gaat mn hand in een jaszak ofzo...) heel vervelend, en je schiet snel in de stress..

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 12:11

Imo is iets pas echt een dwangneurose als het echt je leven beheerst Ja

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 12:21

Elsevier schreef:
Zijn mijn handen schoon? Is het gasfornuis uit? Weet ik nog wat er in die folder stond? Mensen met een dwangneurose kunnen geen weerstand bieden aan de gedachte dat er iets ergs gebeurt, tenzij ze bepaalde handelingen verrichten. Volgens een voorzichtige schatting leven in Nederland zo'n zeven- a achtduizend dwangneurotici, maar waarschijnlijk zijn het er veel meer.

http://www.ocdvriendenkring.org/literatuur/elsevier.htm
Is heel interessant om eens te lezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:37

Shanna16 schreef:
Teugels en beugelriemen recht vind ik geen dwangneurose.
Valt mi onder de juiste optoming en gebruik van je harnarchement Clown

idd
net als het eerder genoemde dekje moet recht liggen en niet strak op de schoft.

Worden jullie niet moe van al die dingen moeten doen?
Lijkt me maar vervelend Lachen

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:41

runningkawa schreef:
Worden jullie niet moe van al die dingen moeten doen?
Lijkt me maar vervelend Lachen

Doodmoe, altijd maar dat eeuwige controleren en het moeten doen.
Maar ik moet het gewoon doen, anders echt paniekaanvallen ed, en dat heb ik liever niet Nagelbijten / Gniffelen

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:41

mijn moeder poetst altijd 5x haar tanden savonds Vork ik heb het een poosje bij gehouden en het was elke avond op nieuw weer 5x tandenpoetsen... geen idee waarom ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:42

En waarom paniek als ik vragen mag?
Wat denk je dan dat er gaat gebeuren als je het niet gedaan hebt?

Klinkt misschien aanvallend ofzo, maar is niet bedoeld, vind het wel interesant.

Meisje201

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:45

runningkawa schreef:
En waarom paniek als ik vragen mag?
Wat denk je dan dat er gaat gebeuren als je het niet gedaan hebt?

Klinkt misschien aanvallend ofzo, maar is niet bedoeld, vind het wel interesant.

Ja waarom weet ik ook niet,
ik denk echt dat er hele erge dingen gaan gebeuren als ik het niet doe.
dan breekt er brand uit ofzo, en overlijden mijn ouders of zussen.
En zo heb ik bij alles wat ik moet doen wel een 'stimulans' om het te moeten doen (als ik dat niet doe dan krijgt mijn vader een auto ongeluk oid)

Het klinkt misschien allemaal heel stom maar ik kom er niet vanaf, ik snap wel dat het heus niet gebeurd, maar toch durf ik het risico niet te nemen

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 14:49

Hier kan ik ook wel last van hebben.

1. Moet en zal een bepaalde zin zeggen voordat ik ga slapen, anders heb ik het gevoel dta ik heel rot ga slapen of dat er iets gebeurt.
2. Als ik me afvraag of de deur wel dicht is, of de hond wel water heeft, ofzo, kan ik dat niet van me afzetten en moet en zal ik dat nakijken.

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:12

Een dwangstoornis of dwangneurose is iets waar je echt last van hebt. Je kan de dingen niet anders doen ook al zal je wel willen. Soms kan je wel het ene inruilen voor iets anders, maar vaak zijn het echt dingen die moeten. Als je een dwangstoornis hebt kan het je leven aardig beheersen en kan het uiteindelijk zo zijn dat je niet meer goed kan functioneren op school of in je werk. Vaak zie je dat een dwangstoornis gepaard gaat met andere problemen zoals smetvrees, eetstoornissen, bewegingsdrang etc. Voor mensen met een dwangstoornis zijn ook speciale behandelingen, want de gevolgen kunnen echt heel groot zijn. En dan hebben we het niet over je sokken binnenstebuiten dragen met een wedstrijd Knipoog .

Daarnaast zijn er mensen die bepaalde dwangmatige handelingen uitvoeren, maar bij wie het geen dwang is. Zij kunnen afwijken van de handelingen die ze doen. Het naar de klok moeten kijken als die op 0.00 staat en dan moeten wachten tot 0.01 kan een voorbeeld zijn. (met nadruk op kán). Als het een dwang zou zijn dan zou je elke nacht naar die klok moeten kijken om 0.00 uur en zou je er dus ook feestjes enzo voor afzeggen.

Ik herken wel dingen die zijn geschreven, ik hou erg van routine en structuur en heb daardoor hele vaste handelingen die ik doe. Maar omdat ik er vanaf kan wijken als dat nodig is, is het geen dwang. Ik vind het fijn om mijn kopjes met de oortjes naar rechts in de kast te zetten en om mijn handdoeken te sorteren op kleur. Dat doe ik ook meestal, maar als iemand bij mij eet en de afwas doet dan vind ik het niet erg dat diegene de kopjes anders in de kast zet. En dat maakt het verschil.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-07 15:47

Liveyourlife schreef:
Een dwangstoornis of dwangneurose is iets waar je echt last van hebt. Je kan de dingen niet anders doen ook al zal je wel willen. Soms kan je wel het ene inruilen voor iets anders, maar vaak zijn het echt dingen die moeten. Als je een dwangstoornis hebt kan het je leven aardig beheersen en kan het uiteindelijk zo zijn dat je niet meer goed kan functioneren op school of in je werk. Vaak zie je dat een dwangstoornis gepaard gaat met andere problemen zoals smetvrees, eetstoornissen, bewegingsdrang etc. Voor mensen met een dwangstoornis zijn ook speciale behandelingen, want de gevolgen kunnen echt heel groot zijn. En dan hebben we het niet over je sokken binnenstebuiten dragen met een wedstrijd Knipoog .

Daarnaast zijn er mensen die bepaalde dwangmatige handelingen uitvoeren, maar bij wie het geen dwang is. Zij kunnen afwijken van de handelingen die ze doen. Het naar de klok moeten kijken als die op 0.00 staat en dan moeten wachten tot 0.01 kan een voorbeeld zijn. (met nadruk op kán). Als het een dwang zou zijn dan zou je elke nacht naar die klok moeten kijken om 0.00 uur en zou je er dus ook feestjes enzo voor afzeggen.

Ik herken wel dingen die zijn geschreven, ik hou erg van routine en structuur en heb daardoor hele vaste handelingen die ik doe. Maar omdat ik er vanaf kan wijken als dat nodig is, is het geen dwang. Ik vind het fijn om mijn kopjes met de oortjes naar rechts in de kast te zetten en om mijn handdoeken te sorteren op kleur. Dat doe ik ook meestal, maar als iemand bij mij eet en de afwas doet dan vind ik het niet erg dat diegene de kopjes anders in de kast zet. En dat maakt het verschil.

goed verteld en omschreven!!bedankt