Automutilatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Robin

Re: Automutilatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:22

nou, ik heb het ongeveer 1.5 week volgehouden
alleen net hield ik het gewoon niet meer

baal nu best wel van mezelf...

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:22

Een Wolf/vos achtig. fantasie beetje ..

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:24

@Sem ; Goed zo. En wat knap dat je dat kan!! Lachen Fijn dat je iets hebt waar je je agressie in kan uiten. Lekker door gaan, gooi het er maar allemaal uit. Ik vind het heerlijk om te schrijven, maar zodra het niet lukt ben ik opnieuw gefrustreerd. Knipoog

@Robin__ ; Nou anderhalve week ik ook al hartstikke goed & het is een begin. Het gaat nu eenmaal niet 1,2,3 helaas. En soms val je even terug. Dat is zo, maar je was al goed op weg. Vergeet dat niet terug op te pakken. Je bent nu een keertje terug gevallen in een 'oud' patroon, laat de moed niet in je schoenen zakken.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:27

Jaa ik weet het, maar ik wil het zo graag, ik wil zó graag stoppen, en ik dacht anderhalve week, dan kan het ook langer..
maarja, zo ben ik nou eenmaal alles moet snel en goed.. maarja met dit gaat dat dus niet..

gapbdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:27

Niet lúllig bedoelt hoor, maar ik heb het topic niet aangemaakt zodat we elkaar konden vertellen hóe we het doen..
Straks brengen we nog mensen op ideën. Knipoog

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:28

@ Robin__ Gewoon weer opnieuw proberen. Niet verdergaan van: oliebol poedersuiker en nu en nu .. Gewoon weer opnieuw proberen. En opnieuw proberen..
Dacht je dat het mij in 1 keer was gelukt?

@ MelOdYs_Star;
Niet zo pessimistisch en donker denken. Ook jij kan eraf. Ik dacht ook: ik kan nooit meer zonder. Maar geloof me, ook al vind JIJ het geen hel, wat voor de mensen om je heen? Voor je vriend (sorry ik ben een profielspieker) ? Ik denk niet dat hij je aanspoort?
En próbeer het eens zonder. Het moet niet iets zijn waarbij je je veilig en comfortabel voelt (als snap ik dat gevoel hélemaal..)

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:29

gapbdh schreef:
Niet lúllig bedoelt hoor, maar ik heb het topic niet aangemaakt zodat we elkaar konden vertellen hóe we het doen..

Als je automutileerd, weet je toch wel hoe je het moet doen hoor. Maar ik begrijp je punt wel. Misschien zijn er mensen die het nóg niet doen en opeens het wel gaan doen..is trouwens ook niet banketstaaf bedoeld wat ik nu zeg.

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:33

MissEvil schreef:
@MelOdYs_Star;
Niet zo pessimistisch en donker denken. Ook jij kan eraf. Ik dacht ook: ik kan nooit meer zonder. Maar geloof me, ook al vind JIJ het geen hel, wat voor de mensen om je heen? Voor je vriend (sorry ik ben een profielspieker) ? Ik denk niet dat hij je aanspoort?
En próbeer het eens zonder. Het moet niet iets zijn waarbij je je veilig en comfortabel voelt (als snap ik dat gevoel hélemaal

Heb een vriendin. Bij mij voelt het inderdaad veilig, ook omdat ik het al vanaf mijn 7e doe, dus 13 jaar. Het voelt ook veilig om bepaalde redenen, als je het wilt weten mag je het vragen via PB. Ik weet dat ik kan stoppen, als ik me er goed op concentreer en me er mee bezig hou. Bloos Ik heb het zonder geprobeerd, ik moest wel tijdens een interne behandeling, moest je als je de mist in ging met bijv. automutileren aan de hele gemeenschap vertellen hoe en waarom, en dan kreeg je iedereen over je heen. Dit maakte me destijds bang. Waardoor ik het niet meer deed. Eenmaal met ontslag (door verkeerde redenen) terug gevallen.. en zo ben ik weer begonnen.
Laatst bijgewerkt door MelOdYs_Star op 21-08-07 21:36, in het totaal 2 keer bewerkt

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:34

Sylke schreef:
Hebben jullie ook zo snel te neiging met dingen te gooien? Ik woon nu sinds iets meer dan een jaar op mezelf, en er zijn al de nodige borden/glazen gesneuvelt. Op het moment dat ik ga snijden, dan ben ik gewoon helemaal doorgedraait. Ik schreeuw ik huil en ik denk dat ik alleen nog maar achteruit kan. Dat het NOOIT meer beter word. Ik denk niet dat automutolatie vanzelf overgaat, dan moet je eerst alles een plek hebben gegeven en begrijpen waar al die gevoelens die er in je rondgaan vandaan komen. En RUST in je hoofd, maarja waar vind je dat....
Ik loop al vanaf mijn 6e met een masker op, nu 13 jaar later nog steeds. Alleen mijn zus en mijn zusje kennen mij goed, maar hun hebben net als ik borderline dus wij hebben wel veel steun aan elkaar.

Ja, ik heb altijd de neiging om iets te gooien, maar dan vooral naar iemands hoofd, zo is er al een keer een haarlakbus, afstandbediening e.d. naar iemand toe gegooit Nagelbijten / Gniffelen

Jullie hadden het paar pagina's terug ook over ouders die er achter komen, die van mij zijn er helaas op een hele slechte manier achter gekomen Verdrietig

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 21:43

Wil je vertellen hoe ze erachter gekomen zijn Dessie? Of liever niet. Of is dat een brutale vraag? Bloos

gapbdh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-07 21:58

Mijn ouders weten het ook, alleen reageren ze er gewoon niet op. Knipoog
Hun hebben gewoon een 'happy family', alleen zie ik dat niet zo. Knipoog

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:03

gapbdh schreef:
Mijn ouders weten het ook, alleen reageren ze er gewoon niet op. Knipoog
Hun hebben gewoon een 'happy family', alleen zie ik dat niet zo. Knipoog

Reageren ze er helemaal niet op? Ook niet op een negatieve manier?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:03

Ik denk dus wel dat je door er met elkaar over te praten je er andere (die al eerder geautomutileerd hebben) weer toe kan zetten om het weer te doen, niet bewust maar onbewust wel... Ach gut
Niet banketstaaf bedoeld hoor! Maar als je erover leest en praat lijkt het zo normaal te zijn terwijl het dat dus niet is! Maar aan de andere kant begrijp ik wel dat jullie je 'ei' kwijt willen....Lastig hoor..

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:04

MelOdYs_Star schreef:
Wil je vertellen hoe ze erachter gekomen zijn Dessie? Of liever niet. Of is dat een brutale vraag? Bloos

zelfmoord poging

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:05

dessie schreef:
MelOdYs_Star schreef:

zelfmoord poging

Ohh. Okee. sorry dat ik er naar vroeg..

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:07

Maakt niet uit. Lachen ik ben ook erg nieuwsgierig van aard.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:09

Ik deed het ook ongeveer een jaar, maar ik heb er gelukkig maar één litteken aan overgehouden op mijn arm. Ik kraste liever, en sneed wel, maar niet diep dat het niet heelt. Mijn ouders hebben dit nooit geweten en vrienden normaal ook niet.
Maar nu is een uiting van stress vaak naar een sigaret graaien, maar daarmee ben ik ook gestopt.. Maar heb vaak problemen met stress, ik maak mezelf onwijs ziek als ik gestresst ben..
Ik ben er trouwens zelf mee gestopt, geen psychiater gezien.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 22:42

gapbdh schreef:

Wilde ik ook zeggen... Houd dit topic voor gevoelens, ervaringen, behandeling etc, maar niet voor tips hoe...

Ik heb dit topic met veel interesse gelezen omdat ik sinds een tijdje werk met patienten die automutileren, vaak mensen met een persoonlijkheidsstoornis. Jullie verhalen zijn daarom herkenbaar, maar ik vind dit soms nog erg moeilijk, kan moeilijk begrijpen waarom mensen dit zichzelf aandoen.
Vat het volgende niet verkeerd op hoor, het is puur uit interesse! Wat ik wil vragen is wat jullie verwachten van een hulpverlener. Hoe zie je het liefste dat hij/zij met jou omgaat? Heb je hier ervaring mee?

(Tips: bij crisismomenten iemand opbellen (bijvoorbeeld therapeut), afleiding (vaak genoemd, heel belangrijk), balans zoeken tussen rusten en dingen doen.)

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 23:04

Begrip is heel belangrijk, om van een hulpverlener te krijgen. Zorg dat je het eerst begrijpt, wáárom mensen het doen (scheelt per persoon, vraag er ook na) want als je het niet begrijpt kun je het ook niet helpen.

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 23:25

Het is een beetje lastig uitleggen. Ten eerste, ik veroordeel mensen niet dat ze het doen. Maar vanuit mijn eigen persoonlijkheid gezien, ga ik nooit begrijpen waarom iemand dit zichzelf aandoet. Dan bedoel ik het automutileren zelf. Dat hoef ik voor mijzelf ook niet te begrijpen.
Of bedoel je met waarom de omstandigheden waarom iemand ermee begint? Dan (ik druk mij voorzichtig uit..) denk ik het wel te begrijpen.
Toch denk ik niet dat ik een slechte hulpverlener ben. Ik begrijp namelijk wel dat mensen slecht in hun vel zitten (psychiatrische stoornis hebben), verkeerde omstandigheden, veel meegemaakt hebben etc en dat op een manier moeten verwerken/ mee om moeten gaan.
Ik snap dat dat per persoon verschilt en dat de behandeling daarom ook verschilt.

Je geeft aan begrip tonen voor de patient. Ik heb een voorbeeld. Stel iemand heeft een wond die verzorgt moet worden. Ik ben daar mee bezig. Hoe ga je dan met die persoon om? Moet je er dan begrip voor tonen en bijvoorbeeld zeggen: "Wat vervelend!" of heb je liever dan dat de verpleegkundige het negeert en op andere dingen ingaat. Of dat het gedrag afgekeurd wordt.
Met het laatste kan je bijvoorbeeld de patient wel kwetsen op dat moment, maar misschien is de patient er later blij mee, want het is natuurlijk geen gezond gedrag.
Nogmaals ik wil niemand veroordelen, maar puur weten hoe jullie het prettig vinden om benaderd te worden. En ook nogmaals, ik weet dat het per persoon verschilt! Maar daarom zou ik het juist van meerdere mensen willen weten!

Veel sterkte trouwens en misschien iets positiefs, ik weet ook dat veel mensen echt wel beter kunnen worden (en dus ook niet meer automutileren, al blijft het een ws een deel van je leven).

MelOdYs_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 23:35

Ik verwacht van de hulpverlener(s) dat ze jou behandelen als persoon, per persoon. En niet werken vanuit het boekje, iedereen persoon is anders, en iedereen heeft zo zijn eigen problemen en gedachten. Ik heb al iets te vaak meegemaakt dat ik werd behandeld vanuit het boekje en er niet gekeken werd naar mijn achtergrond en problematiek.

@Elmira ; Niet iedereen kan er zonder hulp vanaf komen, iedereen is anders, sommige mensen hebben juist dat beetje hulp nodig om er vanaf te komen, en andere kunnen het weer zonder hulp en doen het zelf.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 23:42

Heb er trouwens een heel groepswerk over uitgewerkt, heb best goede punten gehad, doordat er ook ervaringen van mij in verwerkt waren (wat mijn medewerkster en mijn klasgenoten dus niet wisten)

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-07 23:54

MelOdYs_Star schreef:
Ik verwacht van de hulpverlener(s) dat ze jou behandelen als persoon, per persoon. En niet werken vanuit het boekje, iedereen persoon is anders, en iedereen heeft zo zijn eigen problemen en gedachten. Ik heb al iets te vaak meegemaakt dat ik werd behandeld vanuit het boekje en er niet gekeken werd naar mijn achtergrond en problematiek.

Dat is het juist! Ik wil het niet uit een boekje halen. Maar dacht misschien heeft iemand hier ervaring met een hulpverlener die het op die en die manier aanpakte en dat je toen dacht, hé dat heeft mij geholpen!
Nogmaals, begrijp dat dat voor iedereen anders is. Maar hé, ik ben ook nieuw hiermee in mijn werk en moet het ook leren. Dacht misschien op deze manier wat tips te krijgen.

@celia: wat goed van je, ook dat je je eigen ervaringen er in hebt kunnen verwerken!

Ik stuitte toevallig op dit topic, heb het helemaal gelezen, en ben toen aan het denken gezet. Omdat ik er op dit moment in mijn werk veel mee te maken heb, wil ik er veel over weten. Jullie ervaringen helpen mij hierbij. 't is weer eens iets anders dan een studieboek!

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 00:02

Heb al veel vriendinnen kunnen helpen met dit ook. Heb ze erop gewezen alles aan me te vertellen, en aangezien ik het ook ooit gedaan had, hebben ze het mij verteld waarom ze het deden (twee van mijn vriendinnen (hebben geen verband met elkaar hoor)) en heb hun er doorheen kunnen helpen, 1tje volledige, da andere heeft wel af en toe een terugval. Maar als ze vertellen wat het probleem is (vaak een ernigste gebeurtenis) dan kun je ze veel beter steunen..

Krieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-07 02:38

Ik vind het belangrijk dat hulpverleners goed luisteren, en idd niet alleen maar volgens het boekje handelen want een persoonlijkheid is bij iedereen verschillend. Ik hou ervan (nouja....voor zover je ervan kan houden) als hulpverleners je gewoon als gelijke zien, niet als iemand die onder je staat. Maar bij mij moeten ze dan niet te lief zijn, want dan ga ik een spelletje spelen en loop ik er zo overheen. (dat heeft niet iedereen, ik kan gewoon niet tegen mensen die echt zwak en te meegaand tonen). Hulpverleners moeten ons begrijpen, en niet zeggen wat ik wel en niet kan doen, maar gewoon een nuchtere blik van buitenaf geven. Verder is het belangrijk dat ze verder kijken dan hun neus lang is, wat er achter die glimlachende gezichten zit. Dieper ingaan in wat er aan de hand is en ook leren zien wanneer er iets met je aan de hand is of wanneer je iets achterhoud.