Pro- Ana leefstijl???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cil

Re: Pro- Ana leefstijl???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:03

Nadya schreef:
bizzybijtje schreef:
Gaat het nu toch wel beter?

Ik ben er helemaal van genezen na 15 jaar. En geloof me, dat was nogal een strijd. Door mijn zwangerschap en mijn dochter ben ik er voorgoed vanaf (dat durf ik wel te zeggen, nu ze alweer ruim 2 jaar is).
Haar komst gaf me net even dat duwtje, na jarenlange therapieen en ellende...... Lachen

Goed zeg! Ja
Ik heb ook een eet-stoornis gehad, gelukkig niet zo heel erg en kon ik met de hulp van mijn ouders en dokter er vanaf komen.. Maar het blijft lastig, ik kan soms wel door de grond zakken als iemand een grapje maakt . ( 'Ga eens opzij met je dikke kont') etc.. En daar moet ik nog wat beter mee om leren gaan..
Ik houd wel mijn eten binnen hoor, en ik eet gezond en regelmatig, en sport hierbij ook vaak. Maar nu om m'n conditie op pijl te houden. Dus dat is al een heel verschil met vroeger!

Iedereen doet het ook vaak om een verschillende reden is me opgevallen.. maar goed is het nooit!

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:11

ik blijf dit topic even volgen, vind dit een heel interessant onderwerp, verschikkelijk zo'n ziekte, en raar ook..
ook als je dat eetdagboek op die site kijkt, hoe trots of boos ze kunnen zijn over het eten, en dat sommige mensen gewoon alleen op water, thee en een appeltje leven Bloos!
echt verschikkelijk!
(ik heb zelf een hele tijd een schriftje bijgehouden met hoeveel ik at enzo, komt ongeveer neer op wat sommige meiden daar schrijven (sochtends niets of heeel weinig, smiddags niets, savonds normaal) maar ook af en toe ernstige vreetdagen, waarbij ik alles opat was los of vast zat, dit trekt mij tohc wel heel erg aan op die sites, ben nu al een aantal keer wezen kijken op die sites)
Het enige verschil is is dat ik me zelf niet (iig niet erg) te dik vind, en ik maar 2 kilo wil afvallen..
Laatst bijgewerkt door Susanne_ op 03-08-07 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

missyissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:13

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:16

Cil schreef:
Goed zeg! Ja
Ik heb ook een eet-stoornis gehad, gelukkig niet zo heel erg en kon ik met de hulp van mijn ouders en dokter er vanaf komen.. Maar het blijft lastig, ik kan soms wel door de grond zakken als iemand een grapje maakt . ( 'Ga eens opzij met je dikke kont') etc.. En daar moet ik nog wat beter mee om leren gaan..
Ik houd wel mijn eten binnen hoor, en ik eet gezond en regelmatig, en sport hierbij ook vaak. Maar nu om m'n conditie op pijl te houden. Dus dat is al een heel verschil met vroeger!

Iedereen doet het ook vaak om een verschillende reden is me opgevallen.. maar goed is het nooit!

Van jou is het net zo knap, hoor!! Go jij! Go jij!
En trek je niets aan van anderen met hun lage opmerkingen. Niemand is perfect en dat hoeft ook niet. Er gaat niets boven je gezondheid. Ik vind het heeeeel knap van je!! Lachen

Ik had het niet, omdat ik 'te dik' was (ben ik nooit geweest), maar omdat ik me met mijn emoties (door mijn verleden) geen raad meer wist. Veel eten, kotsen, laxeren, sporten, uithongeren, het verdoofde mijn ware gevoelens en het is er heel langzaam ingeslopen. Daarbij heb ik borderline, al wist ik dat toen nog helemaal niet. Fijne combinatie. Bloos

Ik kon nog geen dag, geen maaltijd normaal eten of ik hing al boven de wc, echt erg. Ik heb het 5 jaar verborgen weten te houden en op een dag vroeg een vriendin door en toen kwam de aap uit de mouw. Ik wilde er zo graag vanaf en heb alles, maar dan ook alles gedaan. Het lukte me niet. Het was zo'n houvast voor me, zonder die verdoving werd ik gek. Ik heb wel altijd gezegd dat als ik ooit een kind zou krijgen, ik zou stoppen. Juist omdat je dit je kind niet mee wilt geven, zo'n moeder. Ik heb ze gezien, hoor, in de klinieken. Moeder die kinderen thuis hadden, die op 7-jarige leeftijd al over hun lijn begonnen. Ziek vond ik dat. Een kind hoort daar niet mee bezig te zijn.

Toen ik zwanger werd, hadden sommige vrienden commentaar. Dat snapte ik wel, maar was wel pijnlijk. Want mijn vriend en ik hadden het heel goed besproken, voordat we 'aan de slag gingen' Knipoog .
Gelukkig zijn ze nu allemaal heel trots op me en ik neig totaal niet meer naar mijn oude manier van doen. Het cynische was dat ik tijdens mijn zwangerschap 9 maanden kotsmisselijk geweest ben. Grapje van boven, dat weet ik zeker Haha! . Dat en de intense liefde voor mijn kindje, hebben me er voor eens en altijd afgeholpen. Moet er nu niet meer aan denken om mijn vinger in mijn keel te steken. Joh, ik hoefde mijn hoofd maar in een bepaalde houding te doen en het kwam er al uit. Vies verhaal, sorry, maar zo gaat dat na jarenlange boulimia en anorexia. Het is dan een peuleschilletje, maar het maakt je wel kapot. En zo'n moeder wilde ik echt niet zijn voor mijn dochtertje.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:19

Ik wil niet oordelen over mensen die psychisch ziek zijn. Ik kan mij hier niet in verplaatsen en heb alleen maar erg veel medelijden met deze mensen.

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:21

Nadya schreef:
Cil schreef:
Goed zeg! Ja

En trek je niets aan van anderen met hun lage opmerkingen. Niemand is perfect en dat hoeft ook niet. Er gaat niets boven je gezondheid. Ik vind het heeeeel knap van je!! Lachen

Ik had het niet, omdat ik 'te dik' was (ben ik nooit geweest), maar omdat ik me met mijn emoties (door mijn verleden) geen raad meer wist. Veel eten, kotsen, laxeren, sporten, uithongeren, het verdoofde mijn ware gevoelens en het is er heel langzaam ingeslopen. Daarbij heb ik borderline, al wist ik dat toen nog helemaal niet. Fijne combinatie. Bloos

Ik kon nog geen dag, geen maaltijd normaal eten of ik hing al boven de wc, echt erg. Ik heb het 5 jaar verborgen weten te houden en op een dag vroeg een vriendin door en toen kwam de aap uit de mouw. Ik wilde er zo graag vanaf en heb alles, maar dan ook alles gedaan. Het lukte me niet. Het was zo'n houvast voor me, zonder die verdoving werd ik gek. Ik heb wel altijd gezegd dat als ik ooit een kind zou krijgen, ik zou stoppen. Juist omdat je dit je kind niet mee wilt geven, zo'n moeder. Ik heb ze gezien, hoor, in de klinieken. Moeder die kinderen thuis hadden, die op 7-jarige leeftijd al over hun lijn begonnen. Ziek vond ik dat. Een kind hoort daar niet mee bezig te zijn.

Toen ik zwanger werd, hadden sommige vrienden commentaar. Dat snapte ik wel, maar was wel pijnlijk. Want mijn vriend en ik hadden het heel goed besproken, voordat we 'aan de slag gingen' Knipoog .
Gelukkig zijn ze nu allemaal heel trots op me en ik neig totaal niet meer naar mijn oude manier van doen. Het cynische was dat ik tijdens mijn zwangerschap 9 maanden kotsmisselijk geweest ben. Grapje van boven, dat weet ik zeker Haha! . Dat en de intense liefde voor mijn kindje, hebben me er voor eens en altijd afgeholpen. Moet er nu niet meer aan denken om mijn vinger in mijn keel te steken. Joh, ik hoefde mijn hoofd maar in een bepaalde houding te doen en het kwam er al uit. Vies verhaal, sorry, maar zo gaat dat na jarenlange boulimia en anorexia. Het is dan een peuleschilletje, maar het maakt je wel kapot. En zo'n moeder wilde ik echt niet zijn voor mijn dochtertje.

Wat mooi, dat je dit door het allerliefste wat je wou hebben, kon stoppen! Ik snap jou gedachte heel goed, dat je je dat kind niet mee wil geven. Maar als het genetisch bepaald zou zijn, zou het kunnen dat jou kind dit helaas ook zou kunnen overkomen, ik hoop het niet voor je! en voor haar natuurlijk!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:24

zit zo met jullie mee te lezen, wat een vooroordelen zeg.
ik heb zelf ook een eetstoornis en dit duurt ook al lange tijd.
er zijn dagen dat ik gek van mezelf wordt en echt kan janken van frustratie.
ik heb geen anorexia maar meer de boulimia kant.
ik schaam me er dood voor tegenover de rest van de wereld, er wordt zo onwijs over geoordeeld!

ik ben ook niet mager of dik, dus dan kan het in veel ogen ook niet.
ik wacht nog steeds op een moment van bezinking, en heb al en aantal keren op het puntgestaan om naar iemand toe te stappen. maar die schaamte he. en het stiekem zo willen laten..

pro ana is natuulijk wel heel erg extreem, maar oordeel niet te snel!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:29

Dank je, Susanne!!! Lachen
Ik geloof wel dat ik verslavingsgevoelig ben, ja, zo reeel ben ik wel. Gelukkig heb ik het onder controle en mijn vriend let goed op me, hoor. Haha!
Ik doe geen rare dingen.

Maar ik weet bijvoorbeeld ook dat ik een heel ander leven heb gehad, dan zij heeft en krijgt. Zij heeft namelijk wel een stabiele, liefdevolle thuissituatie en mag zijn wie ze is. Natuurlijk kan er van alles gebeuren, ik ben natuurlijk wel een expert in de beginverschijnselen. Clown
Ik geloof dat als je basis goed en stabiel is, je je kind zelfvertrouwen meegeeft, je al een eind in de goede richting zit. Ze is nu al een perfectionistje, denk ik wel eens, daar moet je ook mee uitkijken. Maar goed, we hebben allemaal onze dingen, of je nou anorectisch geweest ben of niet. Toch?

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:32

Nadya schreef:
Cil schreef:

Bedankt! Haha! Ben zelf ook erg blij dat ik het een beetje bij beetje het 'onder controle' heb kunnen krijgen, maar het blijft lastig..

Heel veel geluk en liefde toegewenst voor jou en je gezinnetje! Komt helemaal goed! (is het eigenljik al he Knipoog )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:33

denice schreef:
zit zo met jullie mee te lezen, wat een vooroordelen zeg.
ik heb zelf ook een eetstoornis en dit duurt ook al lange tijd.
er zijn dagen dat ik gek van mezelf wordt en echt kan janken van frustratie.
ik heb geen anorexia maar meer de boulimia kant.
ik schaam me er dood voor tegenover de rest van de wereld, er wordt zo onwijs over geoordeeld!

ik ben ook niet mager of dik, dus dan kan het in veel ogen ook niet.
ik wacht nog steeds op een moment van bezinking, en heb al en aantal keren op het puntgestaan om naar iemand toe te stappen. maar die schaamte he. en het stiekem zo willen laten..

pro ana is natuulijk wel heel erg extreem, maar oordeel niet te snel!

Lieve Denice, blijf hier alsjeblieft niet mee rondlopen! Ik weet precies hoe eenzaam je bent met zo'n ziekte, ook al heb je nog zo'n sociaal leven (ik weet van vriendinnen uit de klinieken destijds, hoe eenzaam zij letterlijk waren).

Het heeft inderdaad niets met mager of dik te maken. In je lijf gebeurt heel veel, ook al ben je nog zo 'normaal' op gewicht. Je moet er aan toe zijn om de strijd ertegen aan te gaan en dat is heel moeilijk. Want uiteindelijk levert het je ook iets op en dat vergeten veel mensen die zo 'oordelen'. Zij hebben geen idee, wat het is, waarom je het doet, hoe je zo ver komt. Het is een vreselijke ziekte, of je nou anorexia hebt of boulimia of B.E.D., noem maar op...

Meis, zoek hulp, vertel het iemand. Je mag mij ook PBen (heb alleen dit weekend niet zoveel tijd, maar dan reageer ik later wel, ok?).

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:34

dat is du mijn probleem, ik heb echt geen zin het er met iemand over te hebben en diep inmijn hart zou ik superslank willen zijn..

ik ga bijna op vakantie en die tijd ga ik gebruiken om erover na te denken enzo..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:35

Cil schreef:
Bedankt! Haha! Ben zelf ook erg blij dat ik het een beetje bij beetje het 'onder controle' heb kunnen krijgen, maar het blijft lastig..

Heel veel geluk en liefde toegewenst voor jou en je gezinnetje! Komt helemaal goed! (is het eigenljik al he Knipoog )

Echt lief, dank je wel!! Lachen
Ik snap heel goed dat het nog erg lastig voor je is, hoor. Ik weet hoe dat rot eten aan je kan trekken Boos! . Dat is ook het moeilijke, je wordt een paar keer per dag geconfronteerd met het feit dat je moet eten. Dat vond ik zo irritant destijds. Eten was echt mijn vijand (en vriend, tja, verwarrend).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:38

denice schreef:
dat is du mijn probleem, ik heb echt geen zin het er met iemand over te hebben en diep inmijn hart zou ik superslank willen zijn..

ik ga bijna op vakantie en die tijd ga ik gebruiken om erover na te denken enzo..

Ik wilde dat ook eigenlijk niet, tot ik geconfronteerd werd door die ene vriendin. Ik wist natuurlijk best dat het zo niet langer kon. En ik wist ook niet dat het een 10 jaar durende strijd zou worden. Maar ik ken ook veel mensen die er sneller afgekomen zijn, hoor. Helaas ook mensen die het nog steeds hebben of erger.

Geniet van je vakantie en als je er even uit bent, is nadenken altijd goed. Maar niet teveel, want je moet ook genieten, meis..... Moeilijk......

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:38

Nadya schreef:
Cil schreef:

Echt lief, dank je wel!! Lachen
Ik snap heel goed dat het nog erg lastig voor je is, hoor. Ik weet hoe dat rot eten aan je kan trekken Boos! . Dat is ook het moeilijke, je wordt een paar keer per dag geconfronteerd met het feit dat je moet eten. Dat vond ik zo irritant destijds. Eten was echt mijn vijand (en vriend, tja, verwarrend).

Ja klopt helemaal wat je zegt...! Maar goed we komen er wel! Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:43

Bij mij heeft het te maken met controle. Net zoals Nadya zegt:

'Ik had het niet, omdat ik 'te dik' was (ben ik nooit geweest), maar omdat ik me met mijn emoties (door mijn verleden) geen raad meer wist. Veel eten, kotsen, laxeren, sporten, uithongeren, het verdoofde mijn ware gevoelens en het is er heel langzaam ingeslopen. Daarbij heb ik borderline, al wist ik dat toen nog helemaal niet. Fijne combinatie'

Het is niet mijn gewicht wat de drijfveer is, want ik ben niet overdreven dik of dun, maar ben perfectionistisch en als ik faal dan straf ik mezelf. Het is iets waar ik controle over heb en dat wil ik niet los laten. In het begin voelde ik me schuldig tegenover mijn omgeving, tegenwoordig ben ik daar niet meer zo moeilijk in. Ja ik ga over m'n nek en kan nachten hysterisch boven de pot hangen en vind het jammer dat er op dat moment geen treinen rijden en er zijn tijden dat ik leef op vitaminepillen en sigaretten. So be it, mijn leven en ik kachel nog steeds netjes door. Misschien is het mijn manier van dingen verwerken, gebeurtenissen die ik niet verwerkt heb en ik weet eigenlijk dat dit ook niet de manier is. Maar aan de andere kant roep ik al jaren dat ik vanzelf een keer instort en dan is het klaar. Op het moment dat ik de grip over iets verlies moet ik grip op iets anders hebben, met als gevolg dat ik dus stop met eten. Dan heeft me vorig jaar 7kg in 10 dagen gekost en begin dit jaar 4kg in een week.

Mijn oudste zus heeft momenteel nog een eetstoornis, mijn jongste zus is eroverheen.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:48

Gister was ging het bij Dr. Phil ook over anorexia. Niet dat ik weg ben van die man, eigenlijk helemaal niet.... maar hij zei toch wel wat rake dingen.

Mensen met anorexia willen het liefst alleen zijn met hun ziekte. Zo gaf 1 van de vrouwen aan nog steeds anorexia te hebben doordat ze te weinig tijd kreeg in de klinieken, waarop hij antwoordde dat ze zelf eerder was weggegaan, puur omdat deze mensen te dicht bij haar en haar stoornis kwamen.

Helaas denk ik dat er maar weinig mensen zelf van een eetstoornis af komen en met name door de genoemde sites, zul je denk ik sneller meer extreme gevallen krijgen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:50

Da's ook wat Quellian, al je zussen die er ook mee bezig zijn (geweest). Mijn zusje had een drugs- en alcoholverslaving. Kun jij het ook terug leiden naar waar je vandaan kwam (gezin vroeger o.a.)?

Wat is het toch een k..ziekte!!! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:59

denice schreef:

Ik zou er gewoon naartoe stappen. Die mensen hebben al zó vaak met mensen gewerkt die ook een eetstoornis hebben, dus schaam je er niet voor. Waarom zou je je moeten schamen? Het is niet slim om zo rond te blijven lopen..

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:59

Nadya schreef:
Da's ook wat Quellian, al je zussen die er ook mee bezig zijn (geweest). Mijn zusje had een drugs- en alcoholverslaving. Kun jij het ook terug leiden naar waar je vandaan kwam (gezin vroeger o.a.)?

Alcoholverslaving hebben zowel mijn oudste zus als ik gehad, papa is alcoholist, dus genetisch zitten we goed Clown

Cil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:01

Quellian schreef:
Bij mij heeft het te maken met controle. Net zoals Nadya zegt:

'Ik had het niet, omdat ik 'te dik' was (ben ik nooit geweest), maar omdat ik me met mijn emoties (door mijn verleden) geen raad meer wist. Veel eten, kotsen, laxeren, sporten, uithongeren, het verdoofde mijn ware gevoelens en het is er heel langzaam ingeslopen. Daarbij heb ik borderline, al wist ik dat toen nog helemaal niet. Fijne combinatie'

Het is niet mijn gewicht wat de drijfveer is, want ik ben niet overdreven dik of dun, maar ben perfectionistisch en als ik faal dan straf ik mezelf. Het is iets waar ik controle over heb en dat wil ik niet los laten. .

Dit klinkt voor mij ook heel bekend in de oren.. De controle willen hebben, en het niet los kunnen/ willen laten. (ookal weet je van binnen dat het niet goed zit)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:04

bizzybijtje schreef:
denice schreef:

Ik zou er gewoon naartoe stappen. Die mensen hebben al zó vaak met mensen gewerkt die ook een eetstoornis hebben, dus schaam je er niet voor. Waarom zou je je moeten schamen? Het is niet slim om zo rond te blijven lopen..

ik schaam me er niet over tegenover mijn dokter, maar tegenover de restvde wreld
het voelt gewoon alsof k niet geholpen wil worden en imo heb ik nog lang geen hulp nodig.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:07

Quellian schreef:
Nadya schreef:

Alcoholverslaving hebben zowel mijn oudste zus als ik gehad, papa is alcoholist, dus genetisch zitten we goed Clown

Haha! Ja, dat klinkt goed. Clown
Zo praten mijn zus en ik ook met elkaar, hoor. En we lachen er ook om en gelukkig hebben we elkaar nog (wij hebben geen contact meer met onze ouders).

Maar ondertussen is haar leven wel echt problematisch Verdrietig . Ik heb de mijne gelukkig nog redelijk op de 'rails' weten te houden met werk, een sociaal leven en nu zit ik helemaal op rozen met mijn thuissituatie. Ik vind het heel erg om mijn zusje zo'n zwaar leven te zien hebben, maar tegelijkertijd kan ik niets meer doen dan er voor haar te zijn en haar te helpen. Ze is er vanaf, hoor, maar heeft bijvoorbeeld haar school niet afgemaakt, terwijl ze echt niet dom is, ze heeft geen leuke baan en heeft nu een schat van een kindje, is alleenstaand mama van in de 30. Het kindje was ongepland, maar niet ongewenst en papa is er vandoor, de loser. Als er iets is, kan mijn nichtje altijd bij ons komen (heeft ze ook vastgelegd bij de notaris).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:11

Het hebben van een eetstoornis is niets om je voor te schamen. Het is iets wat heel, heel serieus genomen moet worden door specialisten, maar ook door je omgeving. Hier op bokt zie ik zo vaak van die domme veroordelingen staan en altijd door mensen die er helemaal niets van af weten.

Het is ook iets wat je vast wilt houden, heel herkenbaar. Maar joh, het is zo'n verlossing als je er vanaf bent. Achteraf gezien hield het mij enorm gevangen. En ik ging niet alleen mentaal stuk, maar mijn lichaam zei op een dag ook 'joh, ik trek het niet meer'. Ik zie het nu nog aan mijn ogen, kan het niet uitleggen, maar ik vind het jammer dat het gebeurd is. Als ik de klok terug kon draaien.........

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:16

Tjee wat een verhalen allemaal!
Gelukkig dat het met sommige toch nog goed gekomen is.

Maar zijn we niet allemaal af en toe met ons gewicht en lijf bezig? En dat sommige dan toch doorslaan een andere kant op?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 16:17

Hmm... nooit geweten van het bestaan van dit soort sites. Ik vind het eerlijk gezegd niet schokkend. Internet is toch een plek waar mensen met gezamenlijke interesses en denkwijzen elkaar vinden. Dus totdat er zoiets bekend werd was maar een kwestie van tijd.

Eerlijk gezegd ben ik blij dat ik pakweg een jaar of 6 geleden niet wist van het bestaan van dergelijke sites omdat ik toen heel diep zat met mijn boulimia. Tegenwoordig heb ik het onder controle, maar er helemaal vanaf komen kun je volgens mij nooit.
Anders dan bij een alcoholverslaving moet je eten. Je blijft altijd met eten, gewicht en kleding geconfronteerd. Het enige waar je aan kunt werken is je manier van denken en de onderliggende problemen.
Soms als ik niet lekker in mijn vel zit, speelt het weer op. Voor mij een signaal dat het tijd is om hard aan mezelf te werken.