Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Megan_

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 11:25

Heee...

Dat zijn inderdaad beetje operatie verslagen Tong uitsteken Wat heerlijk dat jullie het allemaal al achter de rug hebben.

Ik heb vorige week wat informatie opgezocht over mijn eerste operatie en ik werd toch wel beetje misselijk... Ik had me helemaal ingesteld op mijn onderkaak verlenging en had er vrede mee dat dat meost gebeuren, maar nu mijn bovenkaakverbreding er bij komt ( en verstandkiezen) ben ik toch wel beetje nerveus, zie die 1e operatie niet echt zitten.. Vooral door dat apparaatje wat ik in mijn mond krijg en om de 3dagen aan moet draaien, dat lijkt me vreselijk

Ik ga wel vragen of mijn 2e operatie as soon as possible er achter aan kan, anders heb ik echt een probleem. Voor mijn 2e operatie stond er een opname van 3 tot 7 dagen, nog best lang, maar voor deze die ik nu eerst heb hoef je meestal maar 1nachtje te blijven! Dat is dan ook het enige voordeel...

Cheyentic, waarom heb je die afspraak verzet? Je heb er last van toch?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-08 16:00

ja ik heb wel last maar het kwam niet uit.. het is ook weer zo'n ent rijden naar den haag voor 5 minuten.. ben nu heel hard aant leren voor mijn 2de jaar osteopathie voor paarden en heb daar al mijn tijd voor nodig. het is te hopen dat je snel achter elkaar kan, dan heb je het maar gehad..

DAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 19:20

Ik moet het even kwijt, ben zo blij, ben zo blij, heb gisteren te horen gekregen dat mijn tanden helemaal goed staan, perfect zelfs, er hoeft niks meer aan gedaan te worden, 10 Juli happen voor de laatste keer *feestje* Lachen en precies een week later, 17 Juli gaat mijn beugel eruit! Haha!

Ook is mijn gevoel in m'n onderlip en linkerkant van mijn kin weer volledig terug, heb geen gewrichtspijn meer en ook zijn m'n spieren weer in goede conditie Haha!

@ Megan, goh, dat van jou klinkt erg heftig zeg, zie je er erg tegenop? Ik denk dat ze de operatie's beust een eind van elkaar af uitvoeren, omdat het helen best traag gaat...

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-08 22:21

gaaf zeg ook lekker beugelloos *LOL*

fijn dat ook je gevoelweer helemaal terug is, bij mij nog helemaal niet, hoop dat het nog komt, is nu al maanden allemaal erg pijnlijk.. (kin, lip en tandvlees)

DAndrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-08 18:53

Pijnlijk zelfs?! .. Bij mij zijn mijn kin en onderlip niet pijnlijk geweest, alleen m'n tandvlees wat gevoelig.. en ook nog is maanden? Poeh, wat vervelend zeg! Hoop dat de pijn dan snel weg trekt! Groetjess

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-08 17:23

idd erg vervelend ja, mn omdat mijn vriend wel weer eens een goede zoen wil hebben en dat dus alles behalve prettig is voor mij Nagelbijten / Gniffelen

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 16:38

Morgen is het precies 2 weken geleden dat ik geopereerd ben. Geen pijn meer alleen een irritant gevoel zo'n opgeblazen kop. Ben gisteren op mijn paard gestapt om te kijken of ik alweer kon rijden maar dat was geen goede zet. Had echt papbenen. Baal er wel van, maar goed aangezien ik geen bomproef paard heb moet ik dus toch nog wat meer aansterken. Mijn blauwe plekken zijn wel al bijna weg maar de zwelling nog lang niet.

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 11:53

fijn dat alles goed is gegaan OK dan! zou wel oppassen met rijden voordat het bot aan elkaar zit, stel dat je valt en het plaatje schiet los.... wil je niet denk

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 12:19

Ga vanaf vandaag toevallig weer rijden, langzaam opbouwen op het paard van vrienden. Die is bomproef. Als dat goed gaat stap ik pas weer op die van mij. Dat ik zeker weet dat de spierspanning in mijn benen weer normaal is en ik niet na 10 min kapot ben. Nou moet ik op die van hun een poepie harder werken dan op die van mij dus dat is een mooie graatmeter.
Zou niet weten wanneer het bot aan elkaar zit, duurt dat niet nog maaaaanden??
Gelukkig val ik, als ik val meestal op mijn kont Haha!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 16:20

ook als je op je kont valt kasn het losschieten hoor.. na 3weken zit het vast dmv callus dit is zachter dan gewoon bot. na 6weken zit het goed vast. ik moet niet heel veel zeggen ik zat na 1,5week op het paard, maar heb er om deze reden wel gruwelijk ruzie over gehad met mijn vriend..
maar goed op een bomproef paard moet dat vast wel lukken Knipoog

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 21:21

Oh dan ben je net als ik Knipoog Ik heb toch geen vriend die gaat zeuren. Wel een wat vlug paardje vandaar even op safe. Ach lekker longeren is ook goed. Mijn koppie is al aardig in de plooi, doet alleen erg zeer bij die hechtingen.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-08 22:17

Heeee...

Thanx voor jullie reacties! Hier een update!

ALLEREERST: oliebol het komt nu echt wel al dichtbij, nog minder dan 2weken...!

Maar goed afgelopen vrijdag mijn kaakchirurg ontmoet, hij heeft kort uitgelegd wat hij precies gaat doen. Dat was wel verhelderend, vanochtend moest ik weer afdrukken laten maken, zo recent mogelijk natuurlijk voor de operatie. Mijn gebit is al erg veranderd sinds mijn beugel en de overbeet oogt minder doordat mijn tanden boog boven breder is geworden en minder naar voren staat.

As maandag heb ik mijn eerste consult in het zoekenhuis, ook bij de chirurg, weet niet wat ik daarvan moet verwachten eigenlijk. Volgens mij heb ik ook nog een keer afspraak bij de anesthesist, maar daar heb ik nog geen oproep voor. Gaat allemaal vrij snel dus. Zeker aangezien ik sinds vandaag officieel zomervakantie heb!

Mijn eerste operatie is een dagopname, als alles goed gaat kan ik ''s avonds lekker naar huis. De ingreep duurt zon 2uur. Ze maken een snede in mijn tandvlees op mijn bovenkaak, en een snede in mijn kaakbot in mijn gehemelte, daarin komt die schroef.

Weten jullie hoe het de dagen na de operatie gaat? Moet je op controle enz? Vaak?

Overigens minder leuk nieuws, mijn volgende operatie kan pas min 3maanden later Ik baaal ontzettend!! Maar ja, life is a bitch right Bloos

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-08 22:23

hoi,

ook ik zit middenin in een kaakoperatie.

Na jarenlang beugelen kwamen ze er toch achter dat het zo niet goed gaat komen.
Ik ben 3 weken geleden geopereerd aan mijn onder- en bovenkaak en ze hebben ook nog mijn kin mooier gemaakt.
ik ben echt super blij dat ik het gedaan heb, wel goed pijn gehad na de operatie. ik vind het nu al heel mooi.

Heb het alleen nu al helemaal gehad met dat vloeibare eten, maar ja zit al op de helft dus nog even doorbijten....

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 12:53

ja dat vloeibaar eten komt je snel je neus uit ja..
ja megan het komt nu erg snel dichtbij, wel jammer dat er zo lang tussen de operaties moet zitten, wat er na jou 1ste operatie gebeurt en hoe dat gaat weet ik niet, ik heb allreen jou 2de gehad Nagelbijten / Gniffelen

shariyerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-08 15:52

Megan_ schreef:
Heeee...

Thanx voor jullie reacties! Hier een update!

ALLEREERST: oliebol het komt nu echt wel al dichtbij, nog minder dan 2weken...!

Maar goed afgelopen vrijdag mijn kaakchirurg ontmoet, hij heeft kort uitgelegd wat hij precies gaat doen. Dat was wel verhelderend, vanochtend moest ik weer afdrukken laten maken, zo recent mogelijk natuurlijk voor de operatie. Mijn gebit is al erg veranderd sinds mijn beugel en de overbeet oogt minder doordat mijn tanden boog boven breder is geworden en minder naar voren staat.

As maandag heb ik mijn eerste consult in het zoekenhuis, ook bij de chirurg, weet niet wat ik daarvan moet verwachten eigenlijk. Volgens mij heb ik ook nog een keer afspraak bij de anesthesist, maar daar heb ik nog geen oproep voor. Gaat allemaal vrij snel dus. Zeker aangezien ik sinds vandaag officieel zomervakantie heb!

Mijn eerste operatie is een dagopname, als alles goed gaat kan ik ''s avonds lekker naar huis. De ingreep duurt zon 2uur. Ze maken een snede in mijn tandvlees op mijn bovenkaak, en een snede in mijn kaakbot in mijn gehemelte, daarin komt die schroef.

Weten jullie hoe het de dagen na de operatie gaat? Moet je op controle enz? Vaak?

Overigens minder leuk nieuws, mijn volgende operatie kan pas min 3maanden later Ik baaal ontzettend!! Maar ja, life is a bitch right Bloos

Een week na de operatie krijg je controle, dan gaat het borgschroefje eruit en dan mag de schroef elke dag 2 slagen gedraaid worden( met een soort steeksleuteltje) Tussendoor kijkt de orthodontist dan of er al ver genoeg gedraaid is. Als dit zo is zet de kaakchirurg er weer een borgschroefje in en dan moet dit zo ongeveer 4 maanden blijven zitten.
Als je nog vragen hebt mag je pbén.

Groeten Shari

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 10:44

Vind dat vloeibaar eten wel meevallen. Mijn mond zit dicht met elastieken maar die mogen eraf bij het eten. Pasta gaat goed en sushi, hahaha en zelfs al een kaassoufle met pindasaus bij de patatzaak vandaan. Tja alleen een stuk vlees dat gaat niet lukken of stokbrood hahaha

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:46

ik had nog een vraagje: wanneer zijn jullie ong. weer begonnen met rijden??
Ik was van plan om er vanmiddag weer op te klimmen.
Ik doe denk ik wel de chambon erop zodat ik geen kopstoot krijg , gebeurt nog al vaak Haha!

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 11:56

officieel zeggen ze 6weken ivm vastgroeien van het bot
de rest kun je iets verder bovenaan deze blz lezen Knipoog

fijn zeg pasdedeux dat het zo lekker gaat.. ik kon 3maanden lang niks eten wat dan ook maar enigzins gekauwd moest worden door alle ontstekingen die ik erbij had, dan komt de soep, vla en aardappelpuree je je strot wel uit.. Ja

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:13

He Arlette wij lopen ongeveer gelijk. Zelfde operatie en voor mij maandag 3 weken geleden. Vind het ook heel mooi geworden maar is nog wel dik rond mijn mond en wangen. Ik heb alweer gereden maar zou het niet aandurven om op een paard te gaan zitten die kopstoten uitdeeld dat risico is iets te groot, maar goed wellicht met hulpteugel.

Cheyentic, ik heb zeker mazzel. Zit zelfs stiekem chips weg te werken in kruimeltjes. Maar3 maanden!! Zou inderdaad gek worden!!! Had het na 2 dagen al gezien met de papjes en soepjes. Gelukkig lust ik graag pasta.

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-08 12:19

hoi, wat toevallig dat wij ong gelijk lopen met de operatie.
ik ben ook nog steeds een beetje dik,vooral s'morgens.

Mijn paard geeft geen kopstoten hoor maar ze is soms met rijden nogal heet enzo en dat uit ze in haar hoofd omhooggooien. Is niet gemeen ofzo hoor.

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-08 21:55

6WEKEN niet paardrijden? Jullie maken hopelijk een geintje?

*slik* vorige keer 5weken niet gereden wegens mijn vakantie en dat was er erg, toen had ik nog goede afleiding!!!

Maar jaaa.. Maandag as weet ik meer!

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-08 19:09

Nou vandaag weer op mijn eigen paard gereden...heerlijk!!! Voelde me top, geen last van pijn, nergens niet. Heb alleen nog zwellingen. Met rijden dus nergens last van. Ga maandag ook weer volop aan de slag. Had vorige week alweer een paar dagen gewerkt maar vanaf maandag is alles weer gewoon. Ik zit dan precies op 3 weken. Dus Megan het hoeft zeker geen 6 weken te zijn, maar eh wel blijven zitten natuurlijk Knipoog

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-08 16:44

Super zeg dat je weer aan lekker kon rijden!!

Ik vrees echt voor die zwellingen, ben zo bang dat het zwaar tegen valt! Ik moet er niet aan denken dat ik 2weken met een gezwollen hoofd loop...

Morgen mijn consult, sjips het komt echt dichtbij!!!

Megan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-08 15:54

Zoo ik ben weer thuis! Heb er ruim anderhalf uur gezeten!!!

Eerst gesprek met een assistent om mij in te schrijven, toen met een kaakchirurg die alles uit ging leggen en bepaalde dingen moest meten en invoeren, nieuwe foto's gemaakt, daarna door naar Anesthesist. Daar natuurlijk vragenlijst en alles invullen, zo'n intake gesprek gingen ze allerlei dingen meten.

As vrijdag nog naar de ortho en dan moet ik dinsdag ochtend om half9 mij melden voor opname!

Even nog een vraag, hoe krijgen jullie pijnmedicatie? Gewoon pilletjes of niet?

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-08 16:38

ja gewoon pillen Ja de tijd dat je in het zh ligt via je infuus..
goh spannend zeg komt nu wel erg dichtbij he?!