ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ilske

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:22

idd zoetiej dat gevoel heb ik ook erg..
Mijn nabestaande hoeven voor mij niet nog 20 jaar te betalen (graf ed)

En een crematie is zoiezo heel erg mooi.. Ik hoef ook niet in de kerk en die onzin.. Gewoon een mooi afscheid bij het crematorium, en dan een lekker pilsje pakken!!
6 weken later strooi me maar maar uit onder een mooie boom!!

Maja zo denkt deze nuchtere ik er over..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:24

MissToseland schreef:
ik moet dat ook nog steeds invullen
ik twijfel heel erg
want ik zit onder de medicijnen
dus ik denk bij mij zelf
heeft het wel nut Scheve mond

Hmmm dan nog kun je best donor worden hoor, ze zullen toch altijd na overlijden kijken óf er iets bruikbaar is, wát er bruikbaar is en dergelijke.

joke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 21:25

Ik ben wel doner.

krummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:43

Ik heb het nog niet hoeven opgeven maar als ik volgend jaar het forumulier krijg (dan word ik 18) Dan word ik een donor. Als ik met dingen uit mijn lichaam, dat toch al niet te redden valt, andere mensen hun leven kan redden. Wil ik dat zeker doen ! Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 22:48

ilske schreef:
idd zoetiej dat gevoel heb ik ook erg..
Mijn nabestaande hoeven voor mij niet nog 20 jaar te betalen (graf ed)

En een crematie is zoiezo heel erg mooi.. Ik hoef ook niet in de kerk en die onzin.. Gewoon een mooi afscheid bij het crematorium, en dan een lekker pilsje pakken!!
6 weken later strooi me maar maar uit onder een mooie boom!!

Maja zo denkt deze nuchtere ik er over..

ik heb het daar ook met mijn moeder over gehad, wat wil jij? donor vond ze juist goed, maar ze wou toch liever een graf waar ze heen kon, dat vind ik ook prima, ik merk er toch niets meer van (hoop ik, anders is er iets niet goed Bloos ) het is maar net wat zij prettig vind, kerk e.d hoef ik ook niet, en dat gebeurd ook niet

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:33

_rosita_, heb jij je keuze eigenlijk laten registreren?

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:36

Ik ben bewust geen donor en heb dat ook op mijn codicil staan, dus geen donor, waarom is aan mij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:39

sjorsie schreef:
Ik ben bewust geen donor en heb dat ook op mijn codicil staan, dus geen donor, waarom is aan mij.

Zou jij organen van een ander accepteren?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:40

Ik ben geen donor.
Ik weet niet waarom, het is een gevoel...

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:40

Ja ik ben donor!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:46

Iris82 schreef:
Ik ben geen donor.
Ik weet niet waarom, het is een gevoel...

Wat zegt jouw gevoel over het krijgen van een donororgaan? Ik vind wel dat dit iets is waar je goed over na moet denken.

Stel dat je ernstig ziek zou worden, of iemand in jouw familie? Zou je blij zijn met de kans op een donororgaan? Zo ja, dan denk ik dat je moet nadenken over dat gevoel. Zou je anderen niet ook zo'n kans willen gunnen?

Ik vind het prima als mensen tegen orgaandonatie zijn, in het algemeen of in hun eigen situatie. Met de mening van Quellian bv heb ik helemaal geen moeite. Ze heeft erover nagedacht, is tot een andere conclusie gekomen dan ik en wil ook zelf geen orgaan ontvangen. Dat is prima. Maar als je wel graag de voordelen hebt mocht het jouw zo uitkomen, maar het zelf niet wilt geven, dat vind ik wel een beetje een 'profiterende' manier van denken. En dan is 'een gevoel' niet zo'n sterk argument.

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:47

Shadow0 schreef:
sjorsie schreef:

Zou jij organen van een ander accepteren?

alleen van mijn familie en viseversa mocht ik nog een echte kans hebben op een echt leven, dit heb ik ook zwart op wit staan. Reden is aan mij, verder zeg ik hier niets over geen zin in echte bokt reacties Sigaar

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 23:52

sjorsie schreef:
alleen van mijn familie en viseversa mocht ik nog een echte kans hebben op een echt leven, dit heb ik ook zwart op wit staan. Reden is aan mij, verder zeg ik hier niets over geen zin in echte bokt reacties Sigaar

Ok, dat kan. Het is wel jammer want ik heb maar heel weinig mensen meegemaakt die uit kunnen / willen leggen waarom ze zo kiezen, en dan is het erg lastig om er begrip voor op te brengen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:44

Shadow0 schreef:
_rosita_, heb jij je keuze eigenlijk laten registreren?

jep, draag het kaartje ook altijd in mijn portemonnee, ik hoop nog vele jaartjes mee te gaan, maar goed... je weet tenslotte maar nooit

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:47

Ik ben ook donor!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 08:52

joke20 schreef:
Ik ben wel doner.

hmm... lekker doner kebab... en ik altijd denken dat het schaap is Vingers aflikken

sorry...flauw maar kon het niet laten Haha!

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:52

Ik ben wel donor.

Om de simpele reden dat ik het zelf ook heel fijn zou vinden als ik langer kon leven met het orgaan van iemand anders. Lachen

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:55

Ik ben ook donor! met precies dezelfde reden als maaitjuh... Bloos

Samir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 10:56

Ik ben nog geen 18, en dus niet officieel donor. Wel heb ik met me ouders afgesproken dat ik het wel wil als ik al zou komen te overlijden. Lachen

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:10

Ik weet nog niet wat ik wil. Aan de ene kant is het natuurlijk goed dat andere mensen nog verder kunnen leven met jou organen. Aan de andere kant vind ik het een enge gedachte dat ze in mij gaat snijden. En je zou zelf ook heel erg blij zijn als mensen jou organen aan jou afstaan. Dus ik denk nog even verder. *oh haha ik hoor net op de radio een reclame voor het donorformulier* Hoe toepasselijk. Knipoog

Maar anyway. Ik denk dat de mensen die geen donor willen zijn, een beetje worden afgestempeld als egoistisch. Maar ik bedoel er zijn toch zat andere manieren om mensen te helpen. Voor hetzelfde geld geeft iemand die geen donor is veel geld uit aan goede doelen enz. Dat vind ik een beetje apart.

En nu ik dit aan het schrijven ben denk ik gewoon dat ik mijn nabestaanden laat kiezen. Denk dat zij wel kiezen voor wel donor. Haha.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:17

my_travers schreef:
Maar anyway. Ik denk dat de mensen die geen donor willen zijn, een beetje worden afgestempeld als egoistisch. Maar ik bedoel er zijn toch zat andere manieren om mensen te helpen. Voor hetzelfde geld geeft iemand die geen donor is veel geld uit aan goede doelen enz.

Ik vind de beslissing om wel te ontvangen maar niet te willen geven wel tamelijk egoistisch klinken, zeker als je niet goed kunt aangeven waarom je dat doet.

Natuurlijk kun je dan als mens heel veel andere dingen doen die niet egoistisch zijn, maar deze keuze blijft dan toch een keuze voor jezelf.

Citaat:
En nu ik dit aan het schrijven ben denk ik gewoon dat ik mijn nabestaanden laat kiezen. Denk dat zij wel kiezen voor wel donor. Haha.

Bedenk wel dat je hiermee kiest om je nabestaanden op te zadelen met een moeilijke keuze op een moment dat ze heel veel stress en verdriet hebben. Dat is best zwaar en moeilijk! Als je je nabestaanden wilt laten kiezen, overleg het dan nu eens met ze. Dan hoeven ze er op zo'n moment niet over te twijfelen, snel een keuze te maken, etc. En leg die keuze dan vast via het donorformulier, dan weet je in elk geval dat er geen misverstanden over ontstaan.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:22

Ik ben ook donor; keuze nummer 1 dacht ik; ze mogen alles van mij 'gebruiken' als ze dit nodig hebben; ik heb er na mijn dood toch niets meer aan Knipoog Weet alleen niet of ze nog zoveel aan mijn longen hebben, ik ben namelijk een stevige roker (wel van plan ooit te stoppen als ik bijv. zwanger wordt oid) Knipoog

Boev

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:26

Ik ben ook donor. Van mij mogen ze alles gebruiken, in mijn ogen is dood ook echt dood.

De reden dat ik donor ben geworden is mijn familie.
Bij mij in de familie zit een erfelijke lever/nierziekte. Mijn tante heeft al een levertransplantatie gehad (lever was door de ziekte zo groot geworden als wanneer je hoogzwanger bent van een drieling, 20 kilo) en mijn moeder moet in de toekomst waarschijnlijk ook getransplanteerd worden.
Door mijn tante ben ik ook donor geworden, de transplantatie heeft bij haar zoveel geholpen! Ze leidt nu een normaal leven, en ze werkt, waar ze eerder alleen maar op bed kon liggen. Ik was anders ook wel donor geworden maar door haar weet ik nu nog beter waarom ik het ben Lachen

Overigens als mijn moeder ooit een nieuwe lever of nieren nodig heeft, en ik ben een match dan doe ik dat ook. Je kan prima leven met 1 nier, en de lever is een orgaan dat 'bijgroeit'. Je kan daar een stuk afhalen en bij iemand anders inbrengen, bij beide mensen groeit de lever dan weer naar normaal formaat.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:40

Ben nog geen 18 maar zodra ik het formulier krijg vul ik zeker JA in Ja

Mariel89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-07 11:41

ik zal binnenkort ook wel formulier toegezonden krijgen (dat komt toch gewoon vanzelf als je 18 bent geworden?)
En ik vul dan ook gewoon in dat k donor word...
Ik moet zeggen dat ik er aan de ene kant ook minder goed over denk.. het is toch je lichaam waar dan nog van alles uit gehaald word enzo,, en kvind het gewoon een best raar idee.
Maarja als ik zelf iets nodig zou hebben dan zou ik ook diep dankbaar zijn voor andere mensen die donor zouden zijn, dus ja.. Lachen