Donor, Welles of Nietes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Donor, Welles of Nietes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:47

@ faye, je wil dus niet het leven van meerdere mensen redden met jouw organen omdat er misschien een klein kansje is dat jouw hartklep in bea komt????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:48

Neeeeeeeeeeeee, dat is een van de redenen! Knipoog

esther_sonja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:49

nee, ik zou liever geen donor willen zijn.. jugh het idee dat ze in een lijk zouden snijden... Nagelbijten / Gniffelen

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:50

Lusitana schreef:

Dat hebben ze hier ook. Als ze het NIET willen, moeten ze het opgeven en dan komt niemand eraan.

Ja dat lijkt me een veel beter systeem dan hier in NL. Als je het om zou draaien is iedereen gewoon donor, tenzij ze het NIET willen. Maar ik begrijp dat er dus al Europese landen zijn, waar dat al zo is? Portugal? (waarom al dat gezeur dan hier over die wet?!?)

Het aantal donororganen zou daardoor stijgen. Nu vergeten mensen het doodgewoon of het maakt ze niet uit en het papiertje voor wel invullen, kost teveel moeite... (er is nu een schrijnend tekort, er werden afgelopen jaar weer minder transplantaties uitgevoerd dan in 2005, terwijl er echt niet minder mensen doodgaan, vergrijzing etc)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:51

esther_sonja schreef:
nee, ik zou liever geen donor willen zijn.. jugh het idee dat ze in een lijk zouden snijden... Nagelbijten / Gniffelen

nee het idee dat je door de beestjes wordt opgegeten en verteerd wordt door de aarde als je begraven word: nee dat is fris Vork
of dat je in een oven komt en dat je botten even later door een vermaler gaan en jij komt in een koker terecht: nee dat is fris Vork

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:52

faye schreef:
Citaat:

Nou die proef op de som kan dan wel het leven kosten van degene die dat orgaan ontvangt...

Voor het orgaan overgezet wordt zal er wel getest worden hoor, maar goed daar heeft de donor dan niks meer aan.

Ik vind het echt schattig hoe naief de nederlander is over de invloed van bea en consorten. Maar mij niet gezien, geen donor dus

En ik vind het ongelooflijk hoe bekrompen en achterdochtig sommige mensen zijn... Ik kan haast niet geloven dat je dit echt gelooft. Een transplantatie is een ingewikkeld proces en dat testen gebeurt nadat de hersendood is ingetreden en ze laten je heus niet eerder gaan omdat Bea toevallig iets nodig zou hebben!
Laatst bijgewerkt door Marl1tje op 26-01-07 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:53

Ik ben ook donor, al een hele tijd. Als ik na mijn overlijden op die manier iemand anders kan helpen, graag. Bij mij op de middelbare school was er iemand die iedere klas af ging met de formulieren, en het belang benadrukte om in ieder geval te kiezen: wel of geen donor. Ik geloof dat bijna mijn hele klas het formulier gelijk heeft ingevuld. Dat werkte wel goed dus. Zo'n wet zou natuurlijk nog beter zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:55

Ik vind het ook erg bekrompen van mensen, dat ze liever zo verteerd willen worden of verbrand dan dat ze nog na hun dood iets kunnen betekenen voor de medemens.
En vaak erg hypocriet: die bloedtransfusie die je misschien ooit krijgt is ook gerecycled bloed (is ook donor).

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:55

Ik wil het wel zijn, weet niet of ik het nu al kan opgeven aangezien ik pas 14 ben. Als je dood bent heb je toch niets meer aan je lichaam, dus waarom zou je er dan niemand anders mee helpen? Mischien vinden de meesten het een eng idee dat er in je word gesneden, maar als je het niet meer voelt maakt het toch niet uit Lachen? Net alsof je opeen tot leven gaat komen Knipoog ..

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:58

Welshcobfan schreef:
Ik vind het ook erg bekrompen van mensen, dat ze liever zo verteerd willen worden of verbrand dan dat ze nog na hun dood iets kunnen betekenen voor de medemens.
En vaak erg hypocriet: die bloedtransfusie die je misschien ooit krijgt is ook gerecycled bloed (is ook donor).

En inderdaad, over bloed hoor je haast nooit wat... Maar zodra het over organen gaat (nadat je dus dood bent) HELLUP! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 17:59

Ieder zijn keuze en gelukkig is het systeem in Nederland nog zo dat je alleen donor bent als je dat expliciet aangeeft. Ben nooit zo sterk in het sturen van briefjes Bloos

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:00

faye: zou je dan wel een orgaan aan willen nemen als je die nodig mocht hebben?

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:00

_Ismay__ schreef:
Ik wil het wel zijn, weet niet of ik het nu al kan opgeven aangezien ik pas 14 ben. Als je dood bent heb je toch niets meer aan je lichaam, dus waarom zou je er dan niemand anders mee helpen? Mischien vinden de meesten het een eng idee dat er in je word gesneden, maar als je het niet meer voelt maakt het toch niet uit Lachen? Net alsof je opeen tot leven gaat komen Knipoog ..

Je kan je volgens mij nog niet opgeven, daar moet je volgens mij echt 18 voor zijn, maar je kunt wel aan je ouder(s) aangeven dat je dit graag zou willen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:02

Welshcobfan schreef:

Nope!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:04

Hoera Haha! eindelijk iemand die niet hypocriet is en principeel! super Lachen

Marl1tje

Welshcobfan schreef:

Dat zou ik ook weleens willen weten... En hoe zit het dan met bloed? Dat is ook gegeven door mensen die iets voor hun medemens over hadden... (ik besef me dat het verschil tussen orgaandonatie en bloed geven erg groot is, maar ben toch benieuwd)

En daarna: Stel je hebt een orgaan ontvangen van iemand die wel donor wilde zijn, zou je dan nog steeds geen codicil invullen?!?

Edit: Zie nu dat ik te laat was met reageren en dat je dus geen orgaan aan zou nemen, maar weten de mensen in je omgeving dat ook? Want als jij bewusteloos wordt binnengebracht of volledig verbrand (en dus donorhuid nodig hebt), dan kun je dit niet zeggen...
Laatst bijgewerkt door Marl1tje op 26-01-07 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Moosje

Myfairytale schreef:
Ik ben ook donor.
Je kunt ook bepaalde dingen uit laten sluiten.
Zo wil ik dat mijn ogen met rust gelaten worden.
Verder mogen ze me helemaal leeghalen. Knipoog

Hier precies hetzelfde!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:05

ik zat net te denken: geen donor willen zijn en wel een orgaan willen krijgen is hetzelfde als tegen slachten zijn en dat zielig vinden, maar wel lekker elke avond een gehaktbal opeten Clown

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:06

faye schreef:
Welshcobfan schreef:

Nope!

voor jou heb ik dan wel weer respect Ja , er zijn zat mensen die wel een orgaan van iemand anders willen als ze het hard nodig hebben, maar zelf niks willen geven.. ..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:06

bloed vind ik idd anders, zou wel bloed aannemen, kan zelf geen donor zijn wegens medische redenen.

Welhcobfan, zoals bijna heel Nederland bedoel je? Knipoog

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:08

Marl1tje schreef:
Edit: Zie nu dat ik te laat was met reageren en dat je dus geen orgaan aan zou nemen, maar weten de mensen in je omgeving dat ook? Want als jij bewusteloos wordt binnengebracht of volledig verbrand (en dus donorhuid nodig hebt), dan kun je dit niet zeggen...

Heb je dat op papier ofzo?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:09

Ik geef zelf geen bloed, omdat ik eerst over mijn enorme naaldenfobie heen wil. Ik zou het wel willen later. mijn vader doet het al 30 jaar. Eerst die angst weg, dan wil ik best bloed doneren (je bloed wordt immers gratis onderzocht door hun --> extra voordeel).
Ze mogen bijna alles van me hebben, mijn huid dus niet ivm de wassingen na mijn dood (cq. afleggen). Dat kan namelijk niet als ze je huid gebruiken.

@ faye: precies Knipoog Wel nee zeggen, maar ja doen Clown
Ik hou niet van hypocriete mensen, ik zeur ook niet over slachten (hell ik laat mijn eigen paard slachten mocht het nodig zijn, ipv spuitje) omdat ik zelf ook vlees eet. Waarom zou ik dan geen donor zijn, als ik wel een donororgaan wil hebben?

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:11

Welshcobfan schreef:
@ faye: precies Knipoog Wel nee zeggen, maar ja doen Clown
Ik hou niet van hypocriete mensen, ik zeur ook niet over slachten (hell ik laat mijn eigen paard slachten mocht het nodig zijn, ipv spuitje) omdat ik zelf ook vlees eet. Waarom zou ik dan geen donor zijn, als ik wel een donororgaan wil hebben?

Same here! Ach hypocriete mensen heb je overal!

Als ik bloed mocht geven zou ik dat ook doen, helaas staat mijn medicijngebruik dit niet toe...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:13

Precies: dat is nu ook het probleem van mijn vader, hij wil wel bloed geven maar zit aan de bloedverdunners etc ivm hartinfarct een jaar of 4 geleden. Ik wil wel, maar ja die naalden Nagelbijten / Gniffelen

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:16

ik kan ook geen bloed geven, nou ik KAN het wel .. maar DURF het niet .. ben als de dood voor naalden Bloos .. als mijn nichtje ( diabetis ) in haar buik of haar been moet prikken ga ik altijd op een veilige afstand staan, waar ik haar niet kan zien, want alleen al van het zien hoe een naald in haar buik/been gaat val ik al flauw Bloos .