Autisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Re: Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 23:53

hinge schreef:
slecht tegen aanrakingen kunnne heeft nog 100derden andere redenen

Maar is toevallig wel heel kenmerkend voor veel autisten. Vork

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-06 10:29

is idd kenmerkend voor veel autisten, zie dat op me werk ook nl.

maar ik heb er zelf ook een hekel aan, tenzij het mensen zijn waar ik een hele goede band mee heb, maar anders moet je echtvan me afblijven!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 14:37

enne.....
meeste autistische mensen hebben toch een bepaalde tic, driex iets aanraken, of bepaalde woorden zeggen, of ander soort "tics"

hebben jullie die ook?

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:25

rachelthinka schreef:
is idd kenmerkend voor veel autisten, zie dat op me werk ook nl.

maar ik heb er zelf ook een hekel aan, tenzij het mensen zijn waar ik een hele goede band mee heb, maar anders moet je echtvan me afblijven!

Zit, denk ik, wel een beetje in onze cultuur. Voorbeeldje: als je in de trein komt dan zie je dat de meeste mensen alleen zitten en zelf wil je ook het liefst alleen zitten. Misschien heeft dit niks te maken met aanraken, maar mensen (in Nederland vooral) willen het liefst een beetje ruimte om zich heen.

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:27

ellepel schreef:
enne.....
meeste autistische mensen hebben toch een bepaalde tic, driex iets aanraken, of bepaalde woorden zeggen, of ander soort "tics"

hebben jullie die ook?

Ik heb geen tik die je aan de buitenkant van mij kunt zien. Als ik aan het lezen ben, bijvoorbeeld een titel van een boek, dan tel ik de letters en dan MOET het gewoon een even getal zijn, anders is het niet goed. Heel vreemd, maar ja wel een soort van tik.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:44

Ik heb op een (zeer druk) dierenpension stage gelopen waar ook een meisje werkte met een lichtere vorm van autisme.
Dat ging een tijdje goed en toen liep het fout.
Mn andere collega's waren ergens mee bezig (wat weet ik niet meer) wat even voorrang had, en dus moest ik met het autistische meisje de honden gaan voeren en er was nogal haast bij.
Ik heb met haar (geprobeerd) te overleggen dat zij de ene rij honden zou voeren, en ik de andere (anders dan normaal, dan werkten we met 4 mensen, 2 op elke rij) en tja, toen "flipte" ze helemaal.

Opzich snap ik dat het mis ging, ze was een vaste indeling gewend, maar dat op dat moment kon het gewoon niet anders. Irritant was wel dat ik de volle laag van haar kreeg en ze ontzettend bazig en eigenwijs was.
Als ze medicijnen moest vergat ze de helft ook vaak of gaf ze een verkeerde dose, en aanspreken daarop was niet mogelijk.

Ik vind ook dat dat niet kan, het is goed als ze autistische mensen ook een kans geven om mee te draaien in de "normale" werkwereld, maar niet als je als gewone werknemer voor allerlei fouten op moet draaien, dan moeten ze op dat bedrijf iemand aanwijzen die begeleider is.
Het was vaak rennen om dingen af te krijgen, dan is het nogal moeilijk om zo iemand daarin ook nog te gaan sturen terwijl je er zelf geen ervaring mee hebt en er niet voor zou kiezen.
Maar ik begrijp wel dat niet iedere autist hetzelfde is natuurlijk.

September

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 16:51

Mijn broertje heeft PDD-NOS. Hij is heel lief, maar zodra hij boos is Nagelbijten / Gniffelen oeh eng.. hij valt mij ook wel eens aan..

Verder is hij doodnormaal, een normale jongen, intelligent en lief! Ik heb zelf helemaal niks tegen mensen die zogenaamd "anders" zijn, ik sta voor alles open!

Julia Lachen

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 17:12

ellepel schreef:
enne.....

hebben jullie die ook?

Ik kreeg te horen van mijn begeleider dat deze tics ook deels psychotische klachten kunnen zijn.
Ik krijg last van tics als ik spanningen, stress ed heb. Heb ik geen spanningen dan zijn mijn tics minder of zelfs weg! Lachen

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:14

@Lilyluna

Lijkt mij als ik het zo lees een vervelende situatie voor bijde kanten,Ik vindt het zelf ook moeilijk als dingen anders gaan dan anders,en als er dan ook nog is haast achter zit.. tja dan heb je aan mij ook de verkeerde,ik kan alle informatie en de dingen die ik dan moet doen,dan niet verwerken.
Ik vindt het ook heel goed dat mensen met ass gewoon mee kunnen draaien en daar de kans voor krijgen etc. maar dan moet het wel op een goede plek zijn.. en die zijn meestal moeilijk te vinden.

@ De rest Haha!

Ik heb zelf ook een soort tics,heb een tijd lang een tic met m'n benen gehad maar dat is nu weer voorbij.. tics zijn erg vervelend vindt ik..
Verder had iemand het hier over een meeting.. dat lijkt me ook best leuk..weet alleen niet of het haalbaar is..

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 00:50

Misschien een domme vraag, maar: Hebben jullie ook wel eens het gevoel dat alles vastloopt?. Dat je dus niet meer weet hoe het verder moet, als er veranderingen of iets optreden. En hoe voorkomen jullie het of lossen jullie het op?

Bij mij gebeurt het wel eens en dan weet ik het ook echt niet meer hoe ik een probleem moet aanpakken en oplossen. Gelukkig heb ik mijn ouders die samen met mij dan alles weer op een rijtje zet en dan komt het van eigens goed.

Tschiffel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 06:22

Bij mij op school zit een autistiesch jongetje.
Erg raar. Hij rent dan door de aula, op het schoolplein rondje rent hij.
En in hatje zomer heeft hij zijn jas aan. en gaat hij weer rennen Tong uitsteken
Ook is hij bang van meisjes, en hij praat weinig.
MAAR Hij is echt mega slim !!

Ik zit ook met 3 kinderen in de klas, en die hebben een lichte vorm van autistzeinde.
Daar merk je overigens niets van, maar als je erop gaat letten wel.
(Daari ntegen zit ik wel op speciaal onderwijs, dus er zitten heel veel autistische kinders bij mij op school.)

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 12:50

Sullie97 schreef:
Misschien een domme vraag, maar: Hebben jullie ook wel eens het gevoel dat alles vastloopt?. Dat je dus niet meer weet hoe het verder moet, als er veranderingen of iets optreden. En hoe voorkomen jullie het of lossen jullie het op?

Bij mij gebeurt het wel eens en dan weet ik het ook echt niet meer hoe ik een probleem moet aanpakken en oplossen. Gelukkig heb ik mijn ouders die samen met mij dan alles weer op een rijtje zet en dan komt het van eigens goed.

Is geen domme vraag,ik heb dit ook wel eens,alleen kan ik op zo'n moment geen hulp vragen en mijn ouders hebben dan niet door dat ik hulp nodig heb.
Dus uiteindelijk kom ik er zelf weer uit,maarja dan is wel me hele dag verpest..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 13:15

Citaat:

ja heel herkenbaar, en t nadeel ervan is dat ik dan dus ook perse zelf alles wil oplossen!
als ik dan een ander zou vragen zou t echt binnen no time geregeld zijn,maar ik moet en zal dat dus dan zelf doen...
best frustrerend soms ja..

niet tegen veranderingen kunnen is echt heel typisch voor ons, gelukkig heb ik zo in de loop van de jaren er wel mee om leren gaan, maar t komt me nog best vaak voor dat er iets gebeurd en ik dan echt t gevoel heb dat ik geen lucht meer krijg...

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 14:50

Over veranderingen gesproken... Mijn vriend en ik gingen vanochtend op de fiets naar de stad.
Toen we terug kwamen bij de fietsen was er 1 fiets gestolen(gewoon t slot doorgeknipt). Mijn vriend heeft toen voor het eerst gezien hoe ik reageer in zo'n onverwachtse situatie Knipoog Bah ben nog steeds helemaal de weg kwijt Huilen

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 16:01

Jordy schreef:
Sullie97 schreef:

Is geen domme vraag,ik heb dit ook wel eens,alleen kan ik op zo'n moment geen hulp vragen en mijn ouders hebben dan niet door dat ik hulp nodig heb.
Dus uiteindelijk kom ik er zelf weer uit,maarja dan is wel me hele dag verpest..

Als er iets met mij is, dan zeg ik het liefst ook meteen tegen m'n ouders en we proberen dan zo een oplossing te vinden.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 19:48

Jordy schreef:
Sullie97 schreef:

Ook dit komt me bekend voor. Ik vraag meestal mijn beste vriend om hulp. Hij zorgt ervoor dat ik alle feiten weer een beetje op een rijtje heb, en dan komt het vaak wel goed. Maarja die heeft ook niet altijd tijd voor mijn gedoe, dus vaak los ik het alleen wel op, met als resultaat idd een verpeste dag!

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:07

@ Zinga
Vervelend van je fiets,en dat je de weg een beetje kwijt bent..
Sterkte!

Tja en ik ga vanavond stappen...
Ik heb super veel angst voor uitgaan etc.. ben bang voor de mensen die ik tegen kom,maargoed vanavond moet ik er toch aan geloven..
Ik ga naar een discotheek samen met een vriendin en haar vriend..we gaan gelukkig met de auto en ik word daarna ook weer thuis gebracht,dat scheelt.
Enige probleem is dat er veel mensen zullen zijn die ik niet tegen wil komen,ik zit dan nu ook met een dillemma...wel gaan of niet gaan.. ik durf gewoon niet..
Daarbij heb ik ook vreselijk veel gezeik met m'n vriend,en mijn ID en pinpas liggen nog bij hem,en natuurlijk neemt hij nu niet op :S
Bleh ik wil gewoon zo graag uit gaan zonder angsten te hebben...
Ik heb er buikpijn van....

Sullie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 20:08

Dat het uiteindelijk tot een verpeste dag kan leiden, komt mij HEEL bekend voor, ja!

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 10:23

@ Jordy, waar ben je dan bang voor?
Ik word altijd gek van mensen die me aanraken, vooral als ik moe word krijg ik er last van. Gister zat dus die goeie vriend van mij te mekkeren. Er is zo'n knul die me leuk vind maar ik moet er gewoon weinig van weten, heb ooit wel met 'm gezoend, maar hij moet verder gewoon z'n handjes thuishouden, klaar. En ook als ik dat zeg niet doorgaan. Ik werd gewoon echt boos.
Die vriend zei; laat 't nou gewoon, wat maakt het uit. Je weet niet wat je mist, en dat vind ik echt zo jammer.
Dat deed me echt zeer, maar echt snappen zullen ze het nooit.

Als mensen ook op een korte afstand naar me wijzen word ik helemaal kriebelig. Haha. Uitgaan doe ik wel veel, maar dat gekleffiebef en dat gefruttel kan ik ook absoluut niet hebben.

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:06

@Jordy

Hoe is het gegaan?(Ben je wel gegaan? Knipoog ) En als je gegaan bent, viel het mee of tegen?
Maar die angst die jij hebt, heb ik ook! Vandaar dat ik ook nooit uit ga. (ben 1x geweest en werd toen helemaal gek)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 13:13

ik kon vroeger totaal niet tegen mensenmassa's...
verjaardagen, feesten en naar een disco of kroeg gaan??
ik vond dat echt verschrikkelijk..alleen met een flinke hoeveelheid bier durfde ik dan weer wel....
Knipoog
maar ik baalde er wel van, alle vriendinnen blij en uitgelaten en ik stond er bij als een schuwe hond...

naderhand ontdekte ik aan mezelf dat ik niet bang was voor die mensen zelf,maar bang voor de aandacht die ik kon krijgen, mensen die naar me keken of wat ook...of tegen me gingen praten.

het "contact maken " dus wat bij autisten altijd een drama is..

nu ik zover ben dat ik weet dat t niet erg is als er iemand naar me kijkt of tegen me praat durf ik gewoon wel uit te gaan en wel in de belangstelling te staan...ben echt goed met mezelf bezig gegaan van....want wat is er erg aan als er iemand naar je kijkt of zomaar tegen je praat??

heeft echt lang geduurd hoor, ben er nu zo'n 3 jaar mee bezig, maar nu vind t t zelfs leuk om uit te gaan Haha!

Tin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 18:44

Ik ben er gisteravond achter gekomen dat sommige mensen zich dus voordoen als de goede en behulpzame vriendin,en dat uiteindelijk niet blijken te zijn.
Ik heb wel eens eerder in een situatie gezeten waarvan ik er achter kwam dat het vriendinnetje waarmee ik omging,eigenlijk helemaal geen vriendinnetje was.

Ik zou dus uitgaan met een vriendin en haar vriend,ik zou naar haar huis toe komen,en vanuit daar zouden we met de auto naar de disco rijden,ze zouden me dan na afloop naar huis brengen.
Ik was eerst langs m'n vriend geweest om m'n pinpas etc op te halen,en ben toen naar haar toe gelopen.
Toen ik daar aan kwam was het best gezellig totdat ze in 1x met de fiets naar de disco wilde.
Ik vertelde haar dat dat niet handig was omdat ik dan niet naar huis kon en dus geen slaapplek had.
Zei woont in Nijkerk,ik in Hoevelaken,en vanuit de disco naar huis fietsen om 3 uur snachts doe ik niet.
Dus besloot ik om te vragen of ik bij m'n vriend mocht slapen,zodat ik toch kon gaan,ik moest dan natuurlijk ook zijn fiets lenen,want anders had ik geen fiets en achterop was niet een optie...
Naja zijn fiets mocht ik wel lenen,dat slapen mocht ook wel,maargoed ik moest dan wel even zijn moeder bellen of zei het goed vond.
Dus ik belde naar zijn moeder,en die vond het niet zo'n goed plan omdat onze relatie nu best onzeker is en als ik dan om 3 uur snachts binnen kwam wandelen,ze vond het niet zo'n goed idee.
Nou goed ik kon dus niet meer mee en ben dus weer vanuit het huis van het vriendinnetje naar me vriend gefiets om zijn fiets terug te brengen.
Inmiddels was het al half 1 en wist ik al helemaal niet meer hoe ik thuis moest komen,m'n vader wilde ik hier niet voor bellen,die drinkt nog wel is een wijntje.Dus zou ik met de taxi moeten,dat is dus hardstikke duur en om midden in de nacht een taxi te bellen...
Dus ik bleef nog even hangen bij m'n vriend omdat ik even niet wist hoe ik uit deze situatie moest komen.
Toen kwamen dus zijn ouders thuis en en ben ik uiteindelijk maar blijven slapen.
Het was echt een K.U.T. situatie,ik ben gewoon belazerd door het vriendinnetje wat geen vriendinnetje is,ondertussen zat ik bij me vriend terwijl ik liever onder normale omstandigheden was blijven slapen.En daarbij weet ik ook niet wat ze moeder er nu van vindt dat ik uiteindelijk toch maar ben blijven slapen... :S

Waar ik bang voor ben is vooral dat ik mensen tegen kom van vroeger of gewoon mensen die ik niet mag en andersom..
Bang dat mensen me aanraken,of gewoon dat er ruzie komt in de discotheek.
Ik wil ook altijd alleen met mensen mee waarvan ik zeker weet dat ze mij niet alleen laten. anders word ik dus echt gek.
Ik baal wel dat ik dus niet gegaan ben,ik had er echt heel veel zin in,heb me halve kledingkast aangehad voordat ik wist wat ik aantrok,ben heel lang bezig geweest om mezelf een beetje op te tutten.
En uiteindelijk was dat dus allemaal voor niks... :S

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 18:55

wat een situatie zeg...kan me voorstellen dat je dan hevig teleur gesteld bent...
tja..mensenkennis krijg je er wel van..volgende keer pik je zulke mensen er feilloos tussen uit Knipoog

ik heb zelf maar 2 vriendinnen....maar dan ook twee echte! ze kennen me door en door weten hoe ik in elkaar zit en accepteren me gelukkig daarom ook...

bang zijn om mensen tegen te komen die je niet aardig vind of om andere reden is dacht ik toch vrij normaal??
meeste mensen die ik ken en inclusief ikzelf hebben die angst ook wel...
er zijn er wel die ik tegenkom die ik gewoon niet uit kan staan, daar loop ik dan ook echt even een stukje voor om..maar da's niet erg toch?

zat wel leuke mensen die je kunt tegenkomen Haha!

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 20:15

Hmm balen dat het zo gegaan is! Boos!
Hopen dat de volgende x wel goed gaat en lekker kan genieten van het uitgaan!

_Ingrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 16:24

Ik heb een aan autisme verwante (contact) stoornis.
Ik kan moeilijk meekomen in groepen en heb heel erg veel moeite met contact maken met mensen, ik kan ook slecht tegen aanrakingen. Ik heb ook veel moeite om instructies op te volgen, als er iets dringend een instructie word gegeven aan me lijkt het wel of er even 'kortsluiting'' ontstaat in mn hoofd en word dan verward en onzeker.
Als ik een fout maak kan ik daar echt de hele dag boos en van streek door zijn en voel me daardoor heel erg onzeker en heb ik het gevoel dat ik niks kan.
Samenwerken is helemaal een drama ik doe liever dingen alleen.
Het is bij mij geconstateerd toen ik een jaartje of 4 was, ze zagen dat ik nooit met de andere kinderen speelde altijd maar met mezelf en dat ik nauwlijk omging met de andere kinderen.
Ik ging toen naar een soort speciale kleuterschool toe waar ik met andere autisctische kinderen zat, en daarna ben ik naar het speciaal onderwijs gegaan. De klassen waren daar klein, ongeveer 15 personen en het merendeel bestond uit jongens. IK heb ook op een speeciaal middelbaar onderewijs gezeten ook weer in kleine klassen, veel jongens in de klas en weinig meisjes. Ik ben na het VMBO dierverzorging gaan studeren.
Toen ik naar het MBO ging werd ik ineens in een klas gezet van 30 personen en er zaten toen maar 5 jonges in de klas en de rest was meisje, dus dat was wel moeilijk voor me en heel erg wennen,de eerste weken was ik erg stil en gesloten ( nu nog maar iets minder) het gaat wel ietsjes beter, maar als een klasgenoot aardig tegen me doet heb ik het gevoel dat ze doet alsof en ook dat iedereen een hekel aan me heeft en maar net alsof tegen me aardig doen. Ik voel me soms erg eenzaam. IK ben namelijk de enigste in de klas met een verwante autisctische storing. IK heb ook het gevoel dat de klas me raar vind omdat ik sommige dingen anders doe en me emoties ook vekeerd uit. Gelukkig heb ik 2 vriendinnen gemaakt in de klas die me begrijpen, omdat ze zelf ook autistische familieleden hebben en weten hoe ik me voel en doe, ik kan het nu ook wel goed vinden met een klein groepje in de klas, en ik heb een aantal hele goede vriendinnen die me door en door kennen.