Aan de mensen die zijn gepest..(heftig)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytale

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 14:44

Ik vertel jullie bokkers, dit ook in vertrouwen.
Omdat jullie altijd zo vrijwillig iemand een warme schouder toedienen

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:40

daar zijn we toch voor

Veline

Re: Aan de mensen die zijn gepest..(heftig)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-06 21:57

De verhalen die hier staan zijn erg heftig, ik ben dan zelf nooit echt gepest, maar ben wel een makkelijk mikpunt voor onbekende om wat tegen te zeggen ....

Om een voorbeeld te noemen, ik had een vriendje een paar jaar geleden, daar heb ik maar 3 maandjes mee gehad. Een paar maanden daarna kreeg ik met een andere leuke jongen. Toen die jongen en ik al weer een jaar ofzo wat hadden, kreeg ik ineens allemaal berichten van die ex en zijn huidige vriendin dat ze me zouden opwachten op school, ik werd helemaal verr*t gescholden! Ook bleek dat die vriendin van hem al met hem vreemd was gegaan bij mij, dus het sloeg echt nergens op, maar ik was gewoon zo bang dat ze ergens op een hoekje zouden staan!

Dit valt in het niets met jullie verhalen, maar ik weet hoe kl*te ik me daardoor gevoelt heb, laat staan wat jullie hebben gevoelt(voelen)....

gwennelien

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:00

Probeer te onthouden dat mensen die pesten dit vaak doen om een rede. Er is namelijk niks zo makkelijk om je eigen onzekerheden af te reageren op andere mensen. Vaak proberen pesters andere mensen onder uit te halen om dan zichzelf beter te voelen. Met andere woorden, eigenlijk moet je medelijden hebben met pesters, die hebben namelijk zelf problemen (niet al te letterlijk opnemen). Misschien helpt deze redenering de pijn een beetje te verzachten. En bovendien ben ik van mening dat mensen die ander onrecht aandoen dit vroeg of laat op hun brood krijgen en de prijs betalen. Daar hoef je zelf verder niks voor te doen.
Heel veel sterke toegewenst aan degenen die nu nog dagelijks met de gevolgen kampen.

AliB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:03

Ben gelukkig nooit gepest en heb nooit gepest!
Vindt het zooooo zinloos en triest welke leeftijd dan ook je bent, het is niet goed te praten!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 11:24

Ik ben op de basisschool ook wel gepest, omdat ik het opnam voor een gepeste.
"Dikke" en dat soort namen waren mijn bijnamen..
In de 2e, van de Havo, was ik op een kermis hier in de buurt en we zagen die pesters weer, waar we al jarenlang mot mee hadden..
Die zijn achter ons aangekomen, met tig vrienden (die we NIET kenden) en die hebben ons getrapt/ geslagen etc, zelfs toen we op de grond lagen. Het waren er een stuk of 20..
En niemand die wat deed.
Nou, aangifte gedaan, nu hebben ze nog geen straf. Maar als ze nu nog iets doen, zitten ze dus wel echt in de nesten..
Soms zie ik deze 2 meiden nog, en schrik dan altijd nog wel. Ben als de dood dat ze me weer iets aandoen.
Gelukkig is 1 van de 2 bijgedraaid, en doet die weer normaal.Die zie ik op school weleens. Maar buiten school ben ik af en toe nog wel "bang" voor haar.
Die andere kwam ik laatst tegen in de stad, en die was zelf niet meer de dunste... Ook niet mega dik ofzo hoor, en het maakt mij ook echt niet uit hoe mensen eruit zien.
Maar mij pesten omdat ik dik was (of nog steeds wel een beetje ben) en dan paar jaar later is ze het zelf ook geworden...
Haar verdiende loon
Misschien klinkt het l*llig, maar als je weet wat ik allemaal heb moeten doorstaan, mede door haar, zou je me wel begrijpen.

Heb 1 a 2 jaar bij een psycholoog geweest, en dat heeft nog niks geholpen.
Voel me nog steeds niet "lekker".

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 14:56

Ik snap je gevoel Miriano.

Mijn postieve gevoel is pas 6/7 jaar geleden gekomen, toen in naar Amsterdam toe ging om te feesten.

Mijn hoogtepunt was toen ik een paar oud klasgenoten tegenkwam en ik mijn middelvinger opstak en over de stagebarrier ging en naast Armin van Buuren ging dansen en die avond afsluit en naast Carl Cox stond te feesten met de hele crew. Die 2 momenten zal ik never nooit niet meer vergeten!!!

Die dag heeft me meer healing bezorgd dan alle hulpverlening die ik daarvoor heb gehad.

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-06 22:36

Tja, waar zal ik beginnen? Groep 3 maar? Juf die de kinderen dreigde dat als ze zich niet gedroegen, ze naast mij werden neergezet? Mijn haar die uitviel door de stress? De keren dat ik van pure angst in mijn broek plaste omdat ik bang was om naar school te gaan? Dat ik een debiel werd genoemd door mijn juf, die er heilig van overtuigd was dat ik dom was?

Of de keren dat ik in elkaar ben gemept op het schoolplein door jongens? Omdat ze mijn zusje aan haar haren aan het trekken waren en ik daartussen ben gaan staan? Of alle vernedering die ik heb moeten aanhoren toen ik van groep 2 tot de 2e van de middelbare werd gepest? Lelijk haar, lelijke neus, lelijke sproeten? Tallie niet in kleren van O'neal en Oililly? Moeders die niet iedere dag 's middags om 3 uur aan de sherry zat met vriendinnen?

Of die passer in mijn rug bij wiskunde? Het aan mijn haren trekken in de bus en dat zeer amusant vinden?

Ja, ik heb genoeg meegemaakt.. Maar ik ben nu iemand die nergens meer van onder de indruk is.. Ik ben niet snel over de kook te brengen, ik ben scherper van tong, heb tig jaar in te halen dat ik het niet was.. Ik ben degene die heel hard heeft gelachen toen ik hoorde dat een vn mijn pesters aan de drugs was geraakt, ik heb ook gelachen toen er een ander bleek problemen te krijgen op haar adres waar ze au pair was. Nog harder lach ik als ze me geen van allen aan durven te kijken..

Wat ik zou doen als ze met zijn allen op een rij zouden staan en ik had een geweer in mijn handen? Helemaal niks! Ik ben wie ik ben, ik kijk op ze neer. Ik heb een onwijs leuke baan, heerlijke vrienden, een geweldig paard, een leuke auto en ik heb het allemaal zelf gedaan! Wie me ook de grond intrapte, ze mogen eerst eens kijken dat ze het zelf beter doen! Ik heb geleerd dat ik moet knokken voor dingen, ik ben dan ook een vechter pur sang!

Ik ben iemand die open en eerlijk is, vrolijk, ondernemend en altijd in voor een geintje, ik durf nog steeds mensen toe te laten en te vertrouwen, maar aan de andere kant ben ik harder, als iemand me naait is het meteen einde oefening. Het heeft me aardig wat jaren gekost, maar ik ben er zeker overheen gekomen. Ik ben nu bijna 27 en de rest van mijn leven ligt voor me! Niemand die me daar vanaf brengt!

Je kunt er overheen komen! Je karakter zal je ten alle tijden parten spelen, maar de vechter die heel diep van binnen zit komt een keer naar boven. Dan trek je je neus op voor het tuig waar je mee te maken heb en denk je achteraf: ze wisten niet beter, zij zijn domme schaapjes omdat ze het niet alleen redden en ik heb het gemaakt.

Voor iedereen die erover wil praten: Mijn PB staat wagenwijd open. Ik zal jullie vertellen dat ik door dit onderwerp een geweldige vriendin en soulmate heb gevonden hier op bokt, we hebben ieder achter onze PC zitten huilen jaren terug, zij in Amsterdam, ik in Rotterdam. We hebben elkaar in het hart gesloten en begrijpen elkaar..

Daarom is het praten over dit soort problemen goed!

Sorry voor mijn lange stukkie, donders, wat kunnen je vingers snel typen als je hoofd vol zit met alles wat je wil zeggen

Kus en knuf voor iedereen die het nodig heeft, je bent niet alleen, al voelt het soms wel zo..

Tal

secricible

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 00:22

WAt heb ik vreselijk veel respect voor jou Tallie. Ooit hoop ik dat ik me ook weer zo kan gaan voelen en dat ik het ook lekker langs me heen kan laten lopen.
Overigens: ook ik heb genoten toen ik hoorde dat 1 van de pesters zwaar depressief was. Iedereen had oh zo medelijden met het meisje. Ik genoot...

Ik denk nu al: Zij waren de domme schaapjes. Maar toch heeft het me geraakt, dieper als ik ooit had verwacht. En dat moet nu naar boven.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 00:27

AliB schreef:
Ben gelukkig nooit gepest en heb nooit gepest!
Vindt het zooooo zinloos en triest welke leeftijd dan ook je bent, het is niet goed te praten!

Ik precies zo... Ik ben nooit gepest, en ik heb nooit gepest.

Heel belangrijk dat je zelf ook niet pest.. want tjah .. wie de bal kaatst kan hem terug verwachten.

Sonja_vR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 01:01

ik ben nu zo ver dat ik mezelf kan toelaten om gelukkig te zijn...te genieten van alle goede dingen die ik in mijn leven heb
dat vind ik heel wat na 25 en een half jaar ongelukkig zijn, onzeker zijn , bang zijn om gelukkig te zijn ,
want van gelukkig is het een hele val naar beneden als het weer eens afgepakt word...

tuurlijk ik ben nog steeds onzeker, maar ik weet nu wel dat ik het waard ben , dat ik een leuke meid ben , dat ik slim ben en ga zo maar door...
entuurlijk heb ik nog genoeg dip momenten ...
maar niet meer zo heftig en vaak als eerst ..

pesten kan idd je hele leven flink vergallen en op ijn kop zetten ...
maar ik heb een eind geklommen en durf nu zelfs trots op mezelf te zijn voor wat ik al bereikt heb

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 01:40

secricible schreef:
WAt heb ik vreselijk veel respect voor jou Tallie. Ooit hoop ik dat ik me ook weer zo kan gaan voelen en dat ik het ook lekker langs me heen kan laten lopen.
Overigens: ook ik heb genoten toen ik hoorde dat 1 van de pesters zwaar depressief was. Iedereen had oh zo medelijden met het meisje. Ik genoot...

Ik denk nu al: Zij waren de domme schaapjes. Maar toch heeft het me geraakt, dieper als ik ooit had verwacht. En dat moet nu naar boven.

Er komt een dag dat jij het ook kan! Geloof mij! Het slijt, je word sterker en er zal een dag zijn dat jij je neus voor de pesters optrekt!

En dat je lacht om iemand die depressief is, ja, jouw goed recht, misschien heel hard, maar ieder krijgt wat hij of zij verdiend.. Misschien voelde deze persoon zich rot zoals jij je ook rot hebt gevoeld.

Neemt niet weg dat het ook voor deze persoon rot is, ik praat je leedvermaak niet goed, maar het is logisch dat je zo denkt!

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 09:08

Damn Tallie, wat herken ik mijzelf in jou. Ik heb het meeste ook mee gemaakt.

En dan werd er op school gezegd dat ik schoolziek was, ja 1 x raden hoe dat komt...

Zoals ik al zei mijn punt van verandering is gekomen door Dancevalley. 6 jaar geleden. Ik ben pas 25 en ik hoop niet een terugslag te krijgen. 3 maanden in een GGZ kliniek, heel veel maatschappelijk werksters versleten, psychologen op school en weet ik het. Ik ben het zat om op neer gekeken te worden, ik merk wel dat ik elke dag groei en me beter ga voelen.

Het goede gaat ook niet in 1 keer komen, maar dat groeit en groeit!

Tallie1979

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:21

Ik heb me hier helemaal zelf doorgeslagen Ik heb geen gesprekken gehad met riagg of GGD. Ik heb een soulmate gevonden die heel veel van dezelfde dingen heeft meegemaakt..

Ik kan het iedereen aanraden: Praat erover met iemand die hetzelfde heeft meegemaakt, jank er als volwassene een keer goed om en kijk altijd naar de mooie dingen in je leven.. Als je in alles het positieve ziet word je leven zoveel makkelijker!!

Trek uit ieder negatief gebeuren in je leven een positief leerpunt, daar groei je van

Adriana Je bent op de goede weg!

Madeira_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-06 10:45

Ik ontdek dit topic erg laat...

Maar ik vind het ook heel erg wat je hebt moeten doorstaan!
Echt, en van die gymleraar, zoals hier vaak is gezegd: onbegrijpelijk!!
Ik heb hier gewoon geen woorden voor.

Ik ben zelf gepest door mijn slechtziendheid en door mijn molligheid. Mijn slechtziendheid alleen thuis en molligheid op school waar het nu super gaat, maar toen was ik ook nog maar 7 ofzo.
Dit waren alleen maar nare opmerkingen, en ik herinner me nog dat ik een stoel tegen mijn hoofd aankreeg omdat ik niet mocht computeren: ik was té dik volgens die jongen en moest bewegen. (Dit ik wel, maar ik vond dat ik soms ook best mocht computeren).

Tja, over mijn slechtziendheid. Ik zie maar met rechts 2 procent en met mijn linker 4 procent, dus echt niet veel. Mensen hebben hier misbruik van gemaakt om bijvoorbeeld dingen van me af te pakken, en als ik het ging zoeken dat ze dan heel hard gingen lachen: zij wisten waar het was ik niet. Of brilio te zeggen, ik heb heel lang geen bril meer maar vroeger had ik altijd een bril met behoorlijke dikken glazen. (Werkt helaas niet meer).. Of bijvoorbeeld een bal naar me gezicht te trappen, ik zag niets aankomen en dan keihard lachen...

Maar ik ben niet zo erg gepest als jouw. Ik vind echt gewoon niet kunnen

Ik weet niet hoe ik eroverheen ben gekomen, maar ik heb het ook veel minder extreem gehad dan jouw... Ik wens je echt veel sterkte met het verwerken ervan, ik hoop echt voor je dat het goed komt.

Groetjes van Paulien.

misslauie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:36

jeetje ik wist niet dat er zoveel mensen gepest worden :|
word er eigelijk beetje stil van..

k ben dus niet een van de weinigen waarbij het ook is gebeurt..
ik kan het hier niet allemaal neerzetten.. stomweg omdat ik het nog niet echt verwerkt heb.

ik had het altijd gezellig op school. totdat ik in groep 4 kwam.
ik was vaak pispaaltje, en als ik dat was, ging ik gelijk naar juf of meester toe. nou dan weet je het wel.

groep 5/6 was een hell.
was altijd het pispaaltje, ze moesten altijd mij hebben. ik werd dan zo boos dat ik huilend wegliep.
prachtig voor hun natuurlijk.
op een gegeven moment was ik het zo zat dat ik de pestkop op dat moment een bloedneus geslagen heb.
ik kreeg straf, want ik had iemand geslagen.
ik was woedend.
die meester zei dat ik naar hem toe moest komen als er iets was, en niet het zelf op proberen te lossen.
hij zei op een gegeven moment toen ik voor de zoveelste keer huilend naar hem toe kwam, dat ik me niet zo aan moest stellen.
nou voor de mensen die zo iets meegemaakt hebben, weten ook wel dat je dan echt woest word. maar ik kon er niets tegen doen.

groep 7/8 had ik een betere tijd. een aardige juf, die heel veel tegen het pesten deed. de grootste pestkoppen waren ook al van school af, dus daar had ik geen last meer van.

in klas 1 begon het weer. ik had weinig vriendinnen, en 1 meisje waarmee ik het wel goed kon vinden liet mij keihard vallen.

ik werd er ook niet mooier op in de 2e klas. droeg oude kleding, had geen borsten, en kreeg een beugel. ik had altijd al een bril gehad. ook kreeg ik nog eens super last van acné.

ik was super onzeker over mezelf.
ik was altijd super bij als het vakantie was, want dan durfde ik weer mijzelf te zijn.
dan werd ik ook boos op mezelf. waarom durfde ik niet gewoon mijzelf te zijn op school?!
op school was ik heel stil en verlegen, terwijl ik thuis rondhuppelde en honderduit praatte.

heel frusterend!

ik heb bij een maatschappelijk werkster gelopen, en ben ook naar een arsetiviteitstraining geweest.
ik had het idee dat het mij geen zak geholpen had.

toen ik klas 3 kreeg ik een vriendin. elske. zij was eerlijk. soms was dat erg hard.(die combinatie van broek en shirt staat echt niet..)
maar ik ben er wel harder door geworden.
zij heeft mij er bovenop geholpen.

ik kreeg het meer naar mijn zin, ik durfde meer mijzelf te zijn, ik zag dat als ik eens wat gewaagdere kleding aandeed, ik dan complimentjes kreeg.

ik werd dus zelfverzekerder.
ik werd ook modebewuster. ik vond kleding altijd al heel leuk, en ik had ook wel een goede smaak, maar ik had het lef niet om die kleding naar school aan te doen. ik was gewoon te bang om uitgelachen te worden.

ik kijk niet graag terug op die tijd. ik vond niets aan mezelf leuk.
ik weet niet echt hoe ik er weer bovenop ben gekomen.

soms heb ik nog wel instortingen. als mensen mij aanvallen, kruip ik soms nog wel eens in mijn schulp. het is nog niet helemaal over, maar met behulp van mijn vriendinnen heb ik steeds meer het gevoel dat ik mezelf durf te zijn.

ik ben iedereen die mij geholpen heeft, echt heel erg dankbaar.
ook mijn ouders. ze hebben me altijd gesteund, en zij hebben het ook niet gemakkelijk gehad met stalktelefoontjes e.d.

ik wens alle meiden die nogsteeds gepest worden, of die het net als ik ook nog niet verwerkt hebben, heel veel sterkte toe.

zo dat lucht op.
er is toch meer uitgekomen dan ik dacht.. ben nu best een beetje trots

misslauie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 15:44

een probleem wat ik er nu nogsteeds aan over houd is dat ik mensen niet snel vertrouw..
en dat kan voor de anderen ook heel moeilijk en frustrerend zijn..

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 16:41

Ik heb er nu nog steeds moeite mee om eens leuke kleren aan te doen. Puur omdat ik bang ben uitgelachen te worden.
Maakt niet uit of de mensen in je omgeving (ouders, vriendje) het leuk vinden, hun mening telt niet want zij weten hoe jij je voelt als te horen krijgt dat iets niet leuk eruit ziet en zij houden onvoorwaardelijk van je dus voor hen ben je altijd mooi.
Ik begin steeds meer schijt te krijgen aan de mening van anderen en trek toch aan wat ik leuk vind. Maar als ik me dan in het openbaar moet vertonen dan kleed ik me toch nog vlug even om. Zou willen dat ik mezelf daar eens over heen kon zetten.

Citaat:
Ik ben wie ik ben, ik kijk op ze neer.

zo voel ik het ook, maar aan de andere kant voelt het niet goed, want in feite ben ik dan toch hetzelfde?

Citaat:
En dat je lacht om iemand die depressief is, ja, jouw goed recht, misschien heel hard, maar ieder krijgt wat hij of zij verdiend.. Misschien voelde deze persoon zich rot zoals jij je ook rot hebt gevoeld.

Neemt niet weg dat het ook voor deze persoon rot is, ik praat je leedvermaak niet goed, maar het is logisch dat je zo denkt!

Dit is zooooo herkenbaar.

Ik vind het knap van je Tallie, dat je het zelf op hebt kunnen lossen. En ik denk dat er een heleboel meiden hier (of jongens, heb niet alle profielen gekeken) hetzelfde voelen. het is waarschijnlijk een proces waar je doorheen moet en het geeft ontzettend veel steun dat iemand die zo gepest is er toch bovenop heeft weten te komen.

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:37

Mooi dat onze verhalen hierdoor toch nog steun kunnen bieden!

En het lucht zeker op om je verhaal kwijt te kunnen en dat is de bedoeling toch ook!!

Dowski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 17:43

het is voor mij zo'n opluchting dat ik hier mijn verhaal kwijt kon en dat er respectvol mee om werd gegaan. En het voelt goed om te weten dat ik niet de enige ben die er zo'n moeite mee heeft en me niet aanstel (wat ik steeds dacht). En helemaal dat er mensen zijn die 'eroverheen' zijn gekomen, dat wil zeggen dat dat bij ook goed mogelijk is.

bedankt allemaal

sammy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-06 18:10

ik heb respeckt voor iedereen ik ben zelf nooit gepest

Adriana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 00:39

Ik heb nu nog heel vaak dat ik echt een gruwelijke hekel heb aan bepaalde personen en dan wordt er dood leuk tegen me gezegd dat ik me niet moet druk maken want misschien zijn ze wel veranderd. Nou ik heb genoeg geleerd om via lichaamstaal al gedrag te leren herkennen en dan stel ik me echt niet aan.

Ik vindt het ook heel moeilijk om 'nieuwe' vrienden te maken, mensen die ik langer dan 5 jaar ken ok dan gaat dat wel goed.

Ik heb nu een hele leuk meid leren kennen uit NZ, zij heeft 5 weken bij me gelogeerd. Was wel een hele ervaring voor mij en ach mijn sociale vaardigheden zijn ook nog niet optimaal. Als je maar positief blijft en in jezelf blijft geloven!

En in juni dan komt een vriend over uit NZ daar heb ik nu al wat vlinders bij (leuk dat mijn moeders dit ook leest )

Lessien_2810

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 14:29

het is bij mij na 13 daar nog steeds niet voorbij:(..vanaf kleutertijd isset aan de gang.. nou nog steeds.. ben nu 15

VLC

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-06 16:58

Wat een verhaal
Je mag me echt Altijd PB-en.

Ik ben ook gepest, maar ik wou zelf het woord pesten er niet aan vast hangen.
Altijd buitengesloten worden, altijd die verveelde blikken als ik er toch bij moest van de juf, altijd de populaire mensen die mij nadeden en Altijd huilend thuis komen uit school.
Ik kom de pesters nu nog iedere dag tegen, en ik ben diep in mijn hart doodsbang van ze. Terwijl ik nu beter mijn mannetje sta dan in groep 8.
Ik ben tussen groep 8 en de 1e naar een cursus van het RIAGG geweest waarmee je je kon wapenen tegen pesten. Dit heeft me wel geholpen..
Ik ben groep 5 tot groep 8 gepest, altijd door dezelfde mensen, omdat er toch iemand gepest moest worden..
Ik heb het nu wel verwerkt, maar ik ben wel wantrouwend geworden tegenover mensen, en ik klem mij teveel vast aan de vrienden die ik eindelijk heb ( dat uit zich in overdreven jaloerzie etc.)

Heel erg veel sterkte TS!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 19:12

Jeetje mensen, wat een verhalen
Helaas ken ik het, ook ik ben de nodige jaren gepest, en ook ik heb het meegemaakt dat de leraar de klasgenoten wel even meehielp. Kinderen zijn goudeerlijk, maar ook glashard. Kan je net wat minder goed leren? Heb je een bril? Overgewicht? Ben je ook maar íéts anders; je ligt er uit.
Vorig weekend werd mij gevraagd te zeggen 'ik hou van mezelf'. Kan ik niet. Na al die jaren kom ik niet verder als 'ik accepteer mezelf steeds meer' Het is al een hele stap vooruit.
Wat ik gemerkt heb, is dat psychiaters enz. je best kunnen ondersteunen, maar uiteindelijk moet jij het zelf doen. Niemand anders kan jou je eigenwaarde geven als jijzelf, want anderen blijven niet je hele leven bij je om te helpen. Ze kunnen je alleen een stukje op weg helpen.
Maar dat jullie je verhaal hier zo hebben durven neerzetten is al een hele grote stap in de goede richting, aplaus voor jezelf!