Ik ben wel benieuwd wat de redenen zijn om te kiezen voor thuisonderwijs?
Wij zijn aan het oriënteren op een basisschool. Wat wij vooral belangrijk vinden, is dat de natuurlijke motivatie om te leren behouden blijft, dat er ruimte is om te ontdekken wat de eigen interesses en talenten zijn, dat er zoveel mogelijk 'schermloos' gewerkt wordt en dat ons kind niet bekaf thuiskomt vanwege herrie en ruis. We hebben twee scholen bezocht waar we het niet bij voelden, maar vooral een Freinet-school en ook wel een Vrijeschool waar we zijn wezen kijken, bleken bij onze wensen te passen. We hebben dus zelfs keuze!
Ik denk dan ook dat het interessant kan zijn om eens te duiken in het 'niet regulier' basisonderwijs, want er is zoveel méér tegenwoordig dan er vroeger was. Dit is een leuke rapportage om te lezen over vernieuwingsonderwijs (Freinet, vrijeschool (ook wel Steiner of Waldorf), montessori en Dalton):
https://cms.vrijescholen.nl/storage/digitale-versie---de-staat-van-het-vernieuwingonderwijs-2025.pdf. Daarnaast heb je tegenwoordig ook instellingen die nog meer richting 'levend leren' gaan zoals Agora-scholen. Ik zou aanraden om daar vooral ook te gaan kijken: proef de sfeer, praat met de leerlingen over hoe zij het onderwijs ervaren... Ik denk dat je dan op veel scholen best blij verrast wordt.

Thuisonderwijs lijkt me mooi, maar vergt ook een investering die ik wel gigántisch vind. Ik wil mijn 'eigen' baan graag houden die ik heel betekenisvol vind. En als ik werk stap ik even uit de rol van moeder/opvoeder/onderwijzer en dat vind ik goed voor mijn eigen identiteit en energie. Ook voor mijn kind vind ik het goed dat het op een voor haar gepast tempo en manier wat meer loskomt van de ouder(s), omdat we haar daardoor meegeven dat we vertrouwen hebben zowel in haar als ook in de wereld rondom haar. En ik denk dus in ons geval ook echt dat onze redenen onvoldoende zijn om dat op te geven, want er is een schoolvorm die daarbij prima past.
Mochten er redenen zijn waar geen bestaande schoolvorm bij past, dan kan ik me de keuze voor thuisonderwijs wel voorstellen. Een literatuurstudie laat in elk geval zien dat er zowel qua schoolse vaardigheden als sociaal-emotioneel niet slechter is dan regulier onderwijs:
https://www.thuisonderwijs.nl/wp-content/uploads/2018/09/effectiviteit.pdf. Maar, vergt dus wel enorme inzet qua financien, tijdsbesteding en carriere van de ouders.