Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 08:27

veneri schreef:
Zou het goed narekenen. Want als je teruggaat naar minder uren, dan red je het misschien prima. Maar stel dat je dat toch niet gaat redden en uitvalt door je rug (of wat dan ook) en het duurt lang, dan val je nog meer terug in je inkomen.
Is iets om rekening mee te houden.
Zou zelf ook graag minder werken, en zou het ook kunnen.maar als je dan iets krijgt waardoor je langdurig uitvalt en naar 70% van je loon gaat, dan wordt het wel kariger, een beetje slag om dearm financieel is ook fijn.

Dit is inderdaad een goeie om rekening mee te houden! Eventueel kan je daar ook voor verzekeren. Zelf heb ik een x bedrag per maand extra verzekerd voor arbeidsongeschiktheid. Zodat ik dan nog steeds mijn hypotheek + dieren kan blijven betalen :j Ik vond het meevallen hoeveel die verzekering kost.

Dorine92

Re: Niet fulltime werken ‘zonder reden’?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-25 09:03

Ik heb de rest niet gelezen, maar ik vind "gewoon omdat je minder wilt werken" een perfecte reden. Ik werk 30 uur, dat doe ik al 9 jaar, en wat andere mensen er van vinden boeit me totaal niet. Ik betaal zelf mijn rekeningen en ik ben super gelukkig. Zou ik 40 uur gaan werken, dan gaat er geluk verloren. Ik zie geen enkele reden om dat te doen, en ik zie ook geen enkele reden waarom mensen daar wat van zouden vinden. Hooguit zijn ze jaloers

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 12:58

Ik geef deze even een schopje. :D

Naar aanleiding van dit topic heb ik besloten minder te gaan werken. Ik heb alleen nog maar fulltime en zelfs daarboven gewerkt maar ik merk dat ik dat gewoon niet meer trek. Ik heb loonsverhoging gehad dus ik zit nu te twijfelen. Ga ik een hele dag minder werken, dan ga ik er wel wat op achteruit maar heb ik wel een hele dag vrij. Of ga ik een halve dag minder werken en dus 1 dag smiddags al naar huis, maar dan wel +- hetzelfde loon als dat ik nu heb (voor de verhoging) behouden?

Zijn hier mensen die 4 dagen werken en 1 halve dag en hoe bevalt dat? Heb je daar wat aan qua uitrusten, vrije tijd, afspraken en noem maar op? Of kan ik dan maar beter iets achteruit gaan qua loon en een hele dag minder doen?

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:02

Wat je ook kunt doen is 1x per 2 weken een dag vrij.
Het ligt er natuurlijk aan wat voor werk je doet maar mijn ervaring is dat ik bij een halve vrije dag vaak toch nog langer doorwerk. :+

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:02

nevica schreef:

Naar aanleiding van dit topic heb ik besloten minder te gaan werken. Ik heb alleen nog maar fulltime en zelfs daarboven gewerkt maar ik merk dat ik dat gewoon niet meer trek. Ik heb loonsverhoging gehad dus ik zit nu te twijfelen. Ga ik een hele dag minder werken, dan ga ik er wel wat op achteruit maar heb ik wel een hele dag vrij. Of ga ik een halve dag minder werken en dus 1 dag smiddags al naar huis, maar dan wel +- hetzelfde loon als dat ik nu heb (voor de verhoging) behouden?

Zijn hier mensen die 4 dagen werken en 1 halve dag en hoe bevalt dat? Heb je daar wat aan qua uitrusten, vrije tijd, afspraken en noem maar op? Of kan ik dan maar beter iets achteruit gaan qua loon en een hele dag minder doen?

Er is ook nog een tussenvariant, om de week een dag vrij.
Van halve dagen vrij word ik namelijk niet blij.
Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:06

Ik zou dan ook zeker voor een hele dag gaan om de 2 weken. Je hebt veel meer aan een hele dag vrij.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:07

Ik denk dat dat persoonlijk is.

Ik zou meer hebben aan 2 middagen.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:28

Of 4 dagen 9 uur en dan een dag vrij, kan soms ook.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:39

Silvia schreef:
Wat je ook kunt doen is 1x per 2 weken een dag vrij.
Het ligt er natuurlijk aan wat voor werk je doet maar mijn ervaring is dat ik bij een halve vrije dag vaak toch nog langer doorwerk. :+

Ik heb om de week op vrijdag vrij (dus 36 uur contract). Ik zou graag naar 32 uur willen, maar dat is nu financieel niet haalbaar. Ik geniet wel echt van de weken dat ik wel die vrije vrijdag heb.

Ik heb overigens ook ‘geen reden’ om minder te werken, behalve een extra dag voor mezelf. :)

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 13:53

Bloodymary schreef:
Of 4 dagen 9 uur en dan een dag vrij, kan soms ook.

Dat is helaas niet mogelijk bij ons.

Interessant om iedereens mening te lezen! Ik heb het denk ik wel echt nodig om elke week iets vrij te hebben dus ik denk dat de optie ene week 5 dagen andere week 4 ook niet echt voor mij is weg gelegd. Al is het wel een goede waar ik zelf nog niet over had nagedacht dus ik hoor graag meer input! :D

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:02

Als je voldoende geld hebt iedere maand dat je rekeningen betaald kunnen worden en je nog een klein beetje kan sparen (of iets zuiniger kan leven) zou ik zeker kiezen voor gewoon een hele dag vrij.

Een halve dag vrij is fijn als extra, maar vaak geen effectieve tijd. Als je een paard hebt is een extra middag vrij fijn om bijvoorbeeld de hoefsmid langs te laten komen of een keer de extra dingen te doen... Maar die uren vliegen echt voorbij.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:05

nevica schreef:
Dat is helaas niet mogelijk bij ons.

Interessant om iedereens mening te lezen! Ik heb het denk ik wel echt nodig om elke week iets vrij te hebben dus ik denk dat de optie ene week 5 dagen andere week 4 ook niet echt voor mij is weg gelegd. Al is het wel een goede waar ik zelf nog niet over had nagedacht dus ik hoor graag meer input! :D

In de variant om de week 1 dag vrij kan je ook kijken wat er mogelijk is met ADV-dagen (als je die hebt). En dan aanvullen met vakantie en/of koopdagen.

Ivm verzekering arbeidsongeschiktheid en pensioenopbouw kunnen koopdagen interessant zijn omdat je dan geen loon inlevert.

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:19

Ik overweeg om na mijn herstel minder te gaan werken.
Maar dan vooral kortere dagen, dus bijv 5x 6,5 uur.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:36

Mijn man heeft een halve dag en die vindt dat wel prettig voor dingen als in de tuin werken, dat wil hij toch niet de hele dag. En voor dingen als kapper en tandarts.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 16:40

Ik werk ook sinds mijn eerste baan na mijn studie 36 uur en om de week op vrijdag vrij. Héérlijk vind ik het en als het aan mij ligt zou ik gister al 32 uur werken. Dat is financieel helaas niet haalbaar nu, maar hoop ik toch wel dit jaar of volgend jaar te kunnen. Met mijn 27 jaar word ik weleens gek aangekeken, maar ik snap werkelijk niet wanneer je meer zou werken dan financieel nodig is :o Als jij al je rekeningen kan betalen en binnen normale grenzen kan doen wat je wil, dan zou iedereen toch minder willen werken? Ik heb collega's die juist meer willen werken als dat kan (36 is max bij mijn werkgever en we krijgen een mooi salaris) en vraag me dan echt af waarom %) Heb je dan geen hobby's? Andere interesses? Tja of je wordt gewoon blij van werken. Mijn collega's vragen zich af wat ik doe met mijn 2 vrije vrijdagen per maand, nou heerlijk naar mijn paard en de dag buiten doorbrengen. Die snapten dat dan weer niet :+

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 16:51

Petpa schreef:
nevica schreef:

Er is ook nog een tussenvariant, om de week een dag vrij.
Van halve dagen vrij word ik namelijk niet blij.
Maar dat is natuurlijk heel persoonlijk!

Dit inderdaad. Als je niet terug kan of wil in je salaris dan zou ik hiervoor kiezen. Halve dagen vrij heb je net niets aan is ook mijn ervaring.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 17:04

Als het financieel kan, waarom zou je het niet doen.
En boeie, wat een ander daar van vind.
Je kunt je Hr manager om een profarma vragen. Dan weet je exact wat je gaat verdienen.
Zelf werk ik 34 uur gemiddeld.
De ene week is het 24 en de andere week 48 uur. Komt door onregelmatige diensten.
Heerlijk

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 17:06

Ik werk 34 uur in 4 dagen en op maandag vrij. Ergens heerlijk maar zou opzich het financieel wel breder willen hebben want zo goed verdiend de kinderopvang ook niet. Maar 5 dagen werken is er niet in de kinderopvang helaas.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 17:31

Ik heb dus ook om de week een dag vrij en vind dat heerlijk!
Zou daar eerder voor gaan dan elke week een halve dag vrij.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 18:03

Josien_ schreef:
Ik heb dus ook om de week een dag vrij en vind dat heerlijk!
Zou daar eerder voor gaan dan elke week een halve dag vrij.

Maar ik doe het wel echt omdat ik het simpelweg niet meer trek qua energie. Zou het dan nog steeds een goede keuze zijn? Ik merk dat die 5 dagen me echt beginnen op te breken.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 18:07

Ik vind een halve dag vrij juist heerlijk, maar ik begin dan ook om 7 uur, dus dan kan je om 11 uur al weg en heb je nog een heleboel tijd :j

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 18:38

Ik werk sinds het voorjaar 36u, ben om de week een dag vrij, op maandag. Ik vind het heerlijk, elke week is financieel nog niet mogelijk, maar dit is al heel fijn. Een halve dag zou ik zelf niet zo snel kiezen. Heb ik ooit wel gedaan, op woensdag, toen de kinderen kleiner waren, dat was toen handig.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 18:44

Ik werk 3x9 en 1x5.
Ook die halve dag is bij mij heel welkom.
Eerder werkte ik 4x9, ik ben dus naar 32 gegaan, maar ipv dan 4x8 te gaan doen, heb ik dus gekozen voor 1 dag 4 uur minder en dus een halve dag vrij.

Nooit spijt van gehad.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 19:13

Die halve dag werkt alleen als je die middag gelijk wat leuks gaat doen na werk zodat je echt het gevoel hebt dat je niet hebt gewerkt die dag. Maar als je het doet omdat je moe bent ga je waarschijnlijk niet veel meer doen dan na werk gelijk op de bank uitrusten. Ik zou dan eerder die hele dag nemen, zodat je rustig kunt opstarten en dan de volgende dag fris aan je "gewone" vrije dagen kunt beginnen

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 19:24

Dat ervaar ik dus echt totaal niet zo, @Dorine.

Ik hoef helemaal niks leuks te doen, gewoon mijn huishouden of de boodschappen of de wei uitmesten werkt ook prima.