40+; hoe gezond en fit blijven?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 08:52

Als je niet wil of kan sporten is dagelijks een stevige wandeling maken ook heel goed. Niet alleen voor je lichaam maar juist ook voor je mind. Vooral als je wat somber bent.
Je moet jezelf er wellicht toe zetten maar je merkt al snel dat je er naar uit gaat kijken de volgende dagen weer te gaan.
Kost niks.

Imre

Re: 40+; hoe gezond en fit blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 09:09

Moet je daar wel de energie voor hebben, dat heeft niet iedereen in dit topic, helaas.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 09:24

Dan juist gaan want daar krijg je juist energie van terug!!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 09:35

Ik dacht ook dat ik er moe van zou worden maar dat is niet waar. Maar echt energie krijg ik er ook niet van maar dan komt omdat ik altijd al extra vermoeid ben door mijn auto immuunziektes. Maar ik voel me gewoon, zoals altijd. Ook prima dus.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 10:17

Dat ligt wel aan wat je hebt... je hebt gewoon moe en ziekte moe. Als ik moe ben van de chemokuren is dat echt een hele andere vermoeidheid die je er niet uitloopt en ook niet uitslaapt. Met long covid is dat net zo.

Als ik van de chemokuren echt moet ben dan is van de bank naar de wc lopen al heel veel. Gelukkig gebeurt dat niet vaak en kan ik meestal wel wandelen. Maar op zo'n moment krijg ik daar echt geen energie van en voel ik me juist slechter en kan ik rustig van van mn stokje gaan als ik dan doorzet. Luisteren naar je lichaam hoort er soms ook bij :)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 10:42

Ik heb zelf een long ziekte. Bronchestacien + astma. Zit altijd vol sputum en ontstekingen daardoor. Ik ben juist blijven bewegen, werken en paarden trainen want weiger mijn leven daardoor te laten verzieken!! Als ik dan eens goed ziek ben, ben ik ook weer zo op de been.
Mijn longarts zegt dat ik dat moet blijven doen. Bijkomend voordeel is dat mijn sputum los komt en ik die makkelijker kwijt kan en weer dieper kan ademen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 11:07

Ik lees ook mee, ik word eind van het jaar 50 *\o/*
Tot 5 jaar geleden liep ik fanatiek hard, was zelfs in training voor mijn eerste marathon toen die werd afgelast ivm een zeker virus. Ik trainde wel door natuurlijk, maar op een zeker moment dwong mijn lichaam me tot stoppen met hardlopen. Ik kreeg enorme last van mijn spieren en gewrichten, zo ernstig dat ik bijna niks meer kon. Na uitgebreide onderzoeken is er slechts een vermoeden van een diagnose, ik heb mogelijk Q-koorts gehad. Maar dat is niet met zekerheid vast te stellen dan wel te ontkrachten; ik ben er wel voor behandeld en daarna ging het langzaam beter. Helaas is het me tot op heden niet gelukt het hardlopen weer op te pakken. Ik heb wel een pony gekocht, waarmee ik lekker rij. Ik hou mijn paarden aan huis, inmiddels 5 pony's, en doe al het werk zelf naast mijn baan voor 20 uur als klinisch verloskundige. Dus ik kom wel aan mijn beweging.
Naast de gewrichtklachten (die uiteindelijk als artrose geduid zijn) heb ik astma/bronchitis in zodanige vorm dat ik meerdere medicijnen gebruik. Deze hele zomer lang is het hommeles, hoesten en snotteren en om de week naar de huisarts voor een update. NU zijn mijn astmamedicijnen verhoogd, neusspray verdubbeld en slik ik een maagbeschermer en kan ik zeggen dat het wel wat beter gaat, zeker ook met dank aan een orthomoleculair therapeut. Qua overgang weet ik niet zo goed waar ik zit, ik heb een mirena en daarmee al 10 jaar geen menstruatie meer, maar nu wel af en toe een opvlieger en nachtelijk zweten maar daar blijft het bij. En een leesbril haha.
Ik zou graag het hardlopen weer oppakken, ik hoop dat dat dit jaar nog lukt. Ik heb via mijn werk een abonnement voor de sportschool gewonnen, ik wil 2x per week daarheen. Te herstarten deze week. Dus helpen jullie me herinneren>

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 11:27

Iedere vermoeidheid is anders en behoeft andere aanpak.

Laten we elkaar alstjeblieft niet de les lezen over wat beter is of niet beter is, als we vanuit ándere aandoeningen praten

En zelfs bij dezelfde aandoeningen kan de verstandigste aanpak per persoon wisselen.

ME/CVS (chronisch vermoeidheidssyndriom) (sinds2003(
met fibromyalgie
Long Covid
PEM (post exertional malaise)
MCAS (mast cel activation syndrome

PCS (post commotioneel syndroom)
(Restschade uit auto-ongeluk, ook neurologische schade)

En vrij extreme bloeddruk prolematiek. Ben net uit het ziekenhuis na een weekeindje spoedopnames, record was 290 over 160

Beide enkels onherstelbaar beschadigd (maar dat is peanuts bij de rest)

Zeer waarschijnlijk (momenteel in onderzoek) speelt ook
POTS (postural orthostatic tachycardia syndrome)

Mogelijk EDS (Ehlers danlos syndroom) maar moeilijk te disgnostiseren omdat mijn spieren vaak zo strak staan dat de hypermobiliteit in de gewrichten niet voldoende zichtbaar is voor disgnose. Maar moeder en zus hebben dit, en dat maakt dat ik genetisch al 50% kans heb (autosomal dominante overeeving) en met al mijn andere klachten wordt de kans wel heel hoog dat dat speelt.

O, en los daarvan heeft een zeldzame bijwerking van de pil ooit gezorgd dat ik levertumoren kreeg.
1/3e lever is weggehaald, tumoren niet 100% weg dus ook daar blijft controle nodig (99% kans goedaardig. Piladenomen (grootste was 8 cm) en die zijn goedaardig. Alleen zagen ze bij mij daar nog iets afwijkends op, 3 universitaire ziekenhuizen gezamelijk konden er niet achter komen wat exact)

En dan lopen er nog wel wat kleine dingetjes hier en daar... (Voor mii klein, voor een ander mogelijk niet)

Ieders klachten, ieders vermoeidheid is anders.

Dat wat voor de een een topadvies is, kan voor een ander bijna levensbedreigend zijn.
Voor de een is aangepast sporten verstandig, voor een ander kan dat haast dodelijk zijn.

Oordeel niet als je niet het totale dossier kent. En zelfs als je het wel kent...

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 11:58

femke_tweety het lijkt mij inderdaad fijn dat we elkaar gewoon steunen en accepteren dat ieders weg in het leven anders is.

Ik denk dat men al vaak genoeg in het echte leven ongevraagd advies krijgt wat vaak goed bedoeld zal zijn, maar soms iets waar je echt niet op zit te wachten. Tenminste dat overkomt mij wel namelijk. :j

Ik kan voor mezelf wel zeggen dat ik angst heb om te sporten. Ik ben zó goed in mezelf voorbij lopen en al 2x in de ziektewet beland dat ik nu (misschien te) voorzichtig ben. Tel daar bij op dat de slapeloze nachten ook niet helpen en ik ben gewoon al blij dat ik mn huidige leven kan leven.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 12:18

Ik denk dat dat heel goed advies is femke tweety :)

Ik word nabehandeld tegen borstkanker. En heb er ook al heel traject opzitten. Dat is ook weer niet vergelijkbaar met bijvoorbeeld longziekten of auto immuunziekten. Iedere ziekte is anders en iedere persoon ook.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 12:21

Toch een boel mensen die ook de nodige kwalen hebben, dat is helemaal niet fijn.. maar geeft wel het gevoel dat je niet alleen bent met je sores en dat iedereen zijn/haar best doet om er het beste van te maken.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 13:43

Muronia schreef:
Toch een boel mensen die ook de nodige kwalen hebben, dat is helemaal niet fijn.. maar geeft wel het gevoel dat je niet alleen bent met je sores en dat iedereen zijn/haar best doet om er het beste van te maken.

Nou dat idd.

En inderdaad ook ieder mens heeft zijn eigen aanpak wat het beste voor haar/hem is. Daar ben ik het met Femke Tweety eens.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 13:48

:wave: Ik lees inmiddels al 9 pagina's mee :o en ik denk dat ik mezelf heel gelukkig mag prijzen met de leeftijd van 50 en eigenlijk geen ongemakken :o . Ook de juiste genen meegekregen dus qua grijze haren en lichaamsgewicht geen klachten :+ .

Wel een aversie tegen sportscholen maar zolang ik nog actief kan paardrijden, daarnaast aardig wat wandel vind ik het wel goed geloof ik. Ik denk dat ik me eerder zou verdiepen in de leefwijzen zoals ze in de blue-zones leven, dan zoals een collega van mij zichzelf 3 x in de week in de sportschool afbeulen en elke keer met spierpijn thuiskomen :o

Ik kan wel te veel eten :)) , en vind ook bijna alles lekker :9 dat is dan minder handig.
Wat ik wel eens mis is wat meer leeftijdgenoten om wat mee te gaan doen, die zijn er in de loop van de jaren toch vanaf gevallen en weer opnieuw wat opbouwen gaat wel lastiger heb ik het idee.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 13:58

Ik heb blue zone even gegoogled, maar eigenlijk is dat gewoon 'leven' toch?
gezond eten en bewegen

Overigens is voor botdichtheid iets van krachttraining wel van belang, maar dat komt denk ook omdat wij hier niet 'standaard' in de blue zone zitten. Ik ben altijd erg onder de indruk van oudere aziatische mensen die dagelijks nog een berg opgaan met een mand vol spullen.. Ik denk dat dat ook bijdraagt, dingen blijven doen.. of dat dan nog wel of niet lukt is soms een beetje een kip-ei verhaal denk ik

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 14:03

Klopt, je botten en spieren hebben ook een bepaalde belasting nodig om "stevig" te blijven.

Ik heb ook inderdaad vaak dat ik moe ben of pijn heb. Zeker de endometriose haarden op mijn nier en blaas en de medicatie daar voor hakken er flink in.

Maar ik weet dat ik me een stuk slechter voel als ik niks doe, ik pas het natuurlijk wel aan naar wat ik die dag kan hebben. Soms rij ik fanatiel die dag en gooi ik er een flinke krachttraining tegen aan. De andere keer wordt het een buitenritje en wandel ik in de avond een klein stukje.
Maar voel me wel echt beter als ik wel beweeg dan wanneer ik het niet doe.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 14:09

Cer schreef:
Ik heb blue zone even gegoogled, maar eigenlijk is dat gewoon 'leven' toch?
gezond eten en bewegen

Blue zone verhaal gaat wel eens hand in hand met een gebrekkig bevolkingsregister. Dan kloppen geboortedata niet en innen de kinderen nog wel eens mama's pensioen samen met hun eigen... Dat ze helder van geest en redelijk actief achter in de 70, midden 80 worden is heel goed mogelijk, de rest zijn twijfels over.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 14:10

ik begrijp niet helemaal wat je schrijft Tamary, bedoel je dat die mensen dan niet zo oud zijn eigenlijk? Maar al overleden?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 14:12

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 14:26

Nou ja twijfel achtig.. uiteindelijk staat er toch 'gezond eten en blijven bewegen'..?
Dat is op zich altijd een goed advies denk?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 14:33

Over bewegen las ik laatst een bijzonder interessant boek: Move your DNA. Dat gaat niet over sporten, maar juist over klein bewegen de hele dag door, dat zou effectiever zijn dan 2 keer per week een uur sporten. Ik heb direct wat van die dingetjes ingebouwd in mijn dagelijks leven :)

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 15:18

prompter schreef:
Over bewegen las ik laatst een bijzonder interessant boek: Move your DNA. Dat gaat niet over sporten, maar juist over klein bewegen de hele dag door, dat zou effectiever zijn dan 2 keer per week een uur sporten. Ik heb direct wat van die dingetjes ingebouwd in mijn dagelijks leven :)

Volgens mij is dit idd 1 van de essenties zoals ze in blue zones leven, dus zorgen dat je blijft bewegen maar wel een soort van gematigd :j

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 16:00

Ik ben 61 en doe eigenlijk niet veel om gezond te blijven, maar heb veel energie, werk gemiddeld 40/45 uur per week. Ben wel graag buiten en bezig. Werk in de zorg, dus genoeg beweging. Sport verder niet en rook best stevig al lang.

Vergeleken met mijn jongere collega's ben ik minder ziek, heb meer energie en ook meer spierkracht.

Probeer sinds recent wel gezonder te eten. Afgelopen anderhalf jaar daar geen zin in gehad, omdat ik naast werken ook dagelijks mantelzorg deed voor mijn man, die 31 juli overleden is. Nu er wat meer tijd is, probeer ik wat meer met aandacht te koken en eten ipv maar iets naar binnen schuiven

Sta heel positief in het leven, dat helpt mogelijk ook ? Verder denk ik dat je geluk moet hebben met je genen. Wordt over het algemeen veel jonger ingeschat, maar doe echt niks aan make up en geloof ook niet in crèmepjes en zo.

Het is niet zo dat ik niets mankeer, heb mijn schildklier laten verwijderen na jaren lang Graves gehad te hebben en het mislukken van de radio aktieve slok.
Heb licht diabetes wat met medicatie goed onder controle is.
Slik al jaren lang beta blokkers, die ik kreeg vanaf het begin dat mijn schildklier ziekte ontdekt werd en daardoor ook hoge bloeddruk en te hoge hartslag. Dat is ook al jaren lang heel netjes, met de medicatie.

Mijn bmi is echt wel te hoog. Voor het mooie zou er wel 10/15 kg af mogen, maar omdat ik altijd alles nog echt wel makkelijk kan doen en me fit voel, voel ik ook niet echt de noodzaak om echt af te vallen. Ik verwacht als ik wat bewuster eet, er wel wat gewicht af gaat, maar niet voor wat gezien wordt als een gezonde bmi. Ik ben daar ook niet echt heel erg mee bezig.

Ook wel wat slijtage in mijn rug, wat tussenwervelschijven die er nog amper zijn onder in mijn rug, maar ik denk door sterke spieren dat dit aardig opgevangen wordt.

Van de overgang heb ik ook niks gemerkt, maar dat komt vooral omdat ik zo eigenwijs was om jarenlang de pil door te slikken. Toen ik er mee stopte, nog 1 keer flink menstruatie gehad en dat was het.
Wat ook helpt is denk ik, dat ik altijd ontzettend goed kan slapen, ook in stressvolle en moeilijke tijden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 16:29

lieke2 schreef:
prompter schreef:

Volgens mij is dit idd 1 van de essenties zoals ze in blue zones leven, dus zorgen dat je blijft bewegen maar wel een soort van gematigd :j

Dat is sowieso beter en is waar ons lichaam voor gemaakt is; in beweging blijven en vooral langdurig laag-intensief.

Met 2u per week sporten compenseer je echt het sedentaire leven niet dat de meesten tegenwoordig hebben, zeker als je een kantoorbaan hebt.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 16:30

nog gecondoleerd met het verlies van je man, crow.

Eik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-25 17:17

lieke2 schreef:
prompter schreef:

Met de fiets boodschappen doen, de trap nemen in plaats van de lift, een lunchwandeling maken. Dat doe ik al, maar ga eens nadenken of er nog meer kleine dingen zijn die ik in kan bouwen in mijn leven :j