Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Onderwijs is nodig in het leven? En welk onderwijs?

Nee,de natuur bepaald het tempo en ze leren het vanzelf zonder hulp.
8 (1%)
Ja, zonder onderwijs leert een kind niet. ( School of thuisonderwijs maakt niet uit)
274 (44%)
School
317 (51%)
Thuisonderwijs
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 617

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:42

Ik snap niet zo goed waarom er zo negatief ingehakt wordt op thuisonderwijs. Er zullen vast ouders zijn die TO geven vanuit een verkeerde motivatie, ouders die er een potje van maken of de ouders uit het filmpje van de TS (wat overigens maar een kort fragment is dus de complete context mist). Omdat er negatieve voorbeelden van te vinden zijn, en helaas zijn de kinderen daar de dupe van, is het nog niet per definitie zo dat TO slecht voor het kind is. Tuurlijk zijn veel dingen die kinderen in het TO leren ook op school te leren, of in de vrije tijd maar daar gaat het toch niet om? Als het kind leert wat het in zijn of haar latere leven nodig heeft dan is dat toch prima?

Als een kind naar school gaat, want dan zijn de ouders lekker van het kind af, het de ouders niets kan interesseren wat het kind er leert en het kind op geen enkele manier motiveren of stimuleren om te leren of zelfs zeggen dat je toch niets aan school hebt, dan heb je ook grote kans dat het kind problemen gaat ondervinden in zijn of haar schoolloopbaan. En dan zijn er vast wel wat sociale vangnetten om dit soort kinderen op te vangen maar er zullen best ook een heel aantal kinderen net tussen de wal en het schip terecht komen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:45

Ik ben blij dat op dat vlak in België toch de zaken anders geregeld zijn. Hier moet je je bij thuisonderwijs onderwerpen aan de onderwijsinspectie en moet elk kind na het basisonderwijs voor de examencommissie komen om het getuigschrift te halen. En zonder kom je niet verder. Dus er is echt controle op het behalen van de eindtermen.

rien10

Re: Kind niet naar school en ook geen thuisonderwijs...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:46

Volgens mij is het onderwijs in België van betere kwaliteit dan in Nederland.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:48

Het is redelijk dramatisch gesteld met het onderwijs hier als je bekijkt van waar we komen, maar dat is voer voor een ander topic :') Maar qua thuisonderwijs lijkt het me veel meer garanties bieden voor de kansen en ontwikkeling van het kind.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:50

Toch gaan er hier aan de grens diverse Nederlandse kinderen naar België naar school.
Voornamelijk voor meer orde en structuur.
En ook respect voor de leraren.

Andersom hoor ik daar niet van

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:51

rien10 schreef:
Wat misschien vergeten wordt in het "pro-thuisonderwijs" kamp is het feit dat moeder/vader en kind 24-7 op elkaars lip zitten. Dat kan erg verstikkend werken, bubbel vormend zijn, indoctrinerend, hersenspoelend.

Hoezo zitten ze 24/7 op elkaars lip? Thuisonderwijs ouders werken nooit? Klinkt een beetje als ruinerwold, ik geloof niet dat de meeste thuisonderwijzers er zo in staan, maar er zal vast een uitzondering zijn waar gehersenspoeld wordt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:57

Lees wat ik zeg. Dat KAN erg verstikkend werken.
Nuance is waar het om draait. Ook met thuis onderwijs.
Hoe doe jij dat dan trouwens, werken en onderwijs geven?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 21:59

Lees dan wat jij schrijft en wat zij schrijft Rien ;)

Het gaat om de 24 uur op elkaars lip … Kimmie schrijft niks over ‘verstikkend werken’ ..

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:00

rien10 schreef:
Lees wat ik zeg. Dat KAN erg verstikkend werken.
Nuance is waar het om draait. Ook met thuis onderwijs.
Hoe doe jij dat dan trouwens, werken en onderwijs geven?

Ja dat kan maar de meeste thuisonderwijzers staan daar anders in, uitzonderingen daargelaten. Ik bevestig dan toch precies wat je zegt? Of waar maak ik volgens jou de lees fout?

Is dat een verwijtende vraag trouwens of een uit interesse? Het voelt een beetje verwijtend maar wellicht bedoel je het anders

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:01

0 verwijten, interesse.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:05

rien10 schreef:
0 verwijten, interesse.

Ik werk 16 uur per week als orthopedagoog welke ik zelf flexibel kan indelen, mijn schoonzus, docent basisonderwijs en tevens thuisonderwijzer van haar kinderen, woont om de hoek, evenals mijn ouders, mijn moeder onderwijst ook wel maar meer voor de leuk (orthopedagoog en tevens ook afgestudeerd pabo). Soms mijn nicht met haar kinderen (bezig met pabo en 1 kind dat buiten systeem valt). En mijn partner woont in het buitenland en werkt fulltime.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:07

verootjoo schreef:
Ah, kom jij uit de stad? Dan begrijp ik dat je die dingen niet gewend bent.

Maar kinderen op het platteland weten hoe dieren geslacht worden, zie ze hangen in de schuur. Ze gaan mee met de jacht. Leren hoe ze koeien moeten verlossen, assisteren bij keizersnedes, rijden trekker op jonge leeftijd en gaan op hun 16e met de trekker en trailer naar de ponyclub.
Ze handelen in huisdieren, eieren en melk.
Ze fietsen dagelijks een half uur heen en een half uur terug naar school.
Allemaal naast school.
Na de basisschool gaan ze (sommigen) naar een agrarische middelbare school en agrarisch MBO of de HAS.

Maar kinderen in de stad leren weer heel veel andere dingen naast hun school. Niet met dieren, maar met andere dingen. (Denk ik, weet niet precies hoe de stad werkt)

Maar ook stadskinderen gaan naar de (kinder)boerderij en leren dat melk van de koe komt.
In groep 7 en 8 hadden mijn kinderen verplicht schooltuin, en aten wij wortels, bietjes en aardappelen uit eigen (school)tuin.
Mijn opa had in de stad eieren van zijn eigen kippen en fokte zelf konijnen (en slachtte die met kerst).

Er zijn ook stadskinderen met familie op het platteland of ouders gaan kamperen bij de boer, enz.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:08

Wonen jullie allemaal bij elkaar dan?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:08

Electra63 schreef:
verootjoo schreef:

Maar kinderen op het platteland weten hoe dieren geslacht worden, zie ze hangen in de schuur. Ze gaan mee met de jacht. Leren hoe ze koeien moeten verlossen, assisteren bij keizersnedes, rijden trekker op jonge leeftijd en gaan op hun 16e met de trekker en trailer naar de ponyclub.
Allemaal naast school.
Na de basisschool gaan ze (sommigen) naar een agrarische middelbare school en agrarisch MBO of de HAS.

Maar kinderen in de stad leren weer heel veel andere dingen naast hun school. Niet met dieren, maar met andere dingen. (Denk ik, weet niet precies hoe de stad werkt)

Teamwork! :D

Maar ook stadskinderen gaan naar de (kinder)boerderij en leren dat melk van de koe komt.
In groep 7 en 8 hadden mijn kinderen verplicht schooltuin, en aten wij wortels, bietjes en aardappelen uit eigen (school)tuin.
Mijn opa had in de stad eieren van zijn eigen kippen en fokte zelf konijnen (en slachtte die met kerst).

Er zijn ook stadskinderen met familie op het platteland of ouders gaan kamperen bij de boer, enz.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:09

Petpa schreef:
Wonen jullie allemaal bij elkaar dan?

Ja wel in de buurt ja. Alleen m’n nichtje wat verder.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:09

Kimmie235 schreef:
rien10 schreef:
0 verwijten, interesse.

Ik werk 16 uur per week als orthopedagoog welke ik zelf flexibel kan indelen, mijn schoonzus, docent basisonderwijs en tevens thuisonderwijzer van haar kinderen, woont om de hoek, evenals mijn ouders, mijn moeder onderwijst ook wel maar meer voor de leuk (orthopedagoog en tevens ook afgestudeerd pabo). Soms mijn nicht met haar kinderen (bezig met pabo en 1 kind dat buiten systeem valt). En mijn partner woont in het buitenland en werkt fulltime.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:10

Electra63 schreef:
verootjoo schreef:

Allemaal naast school.

Ja bovenstaande deden mijn kids inderdaad ook. Behalve konijnen slachten dan.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:13

rien10 schreef:

Ja, is echt heel fijn zo, omdat partner al niet veel kan betekenen in het fysieke stuk.

It takes a village to raise a child, zoiets. Ik heb overigens ook lieve buren voor nood enzo, en een oppas voor als ok op t paard zit (en haar moeder is dan weer onderwijzer en therapeut).

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:15

En hoe zit dat dan met interactie met leeftijdgenootjes (ze hebben immers geen klasgenootjes) en het afzetten tegen elkaar, tegen moeder, tegen oma. Want dat is allemaal heel gezond, even lekker boos zijn op mama. En als zij dan ook nog de juf is, is dat heel lastig.

Overigens vind ik je opmerking "it takes a village...." met thuis onderwijs tegenstrijdig. Jouw kinderen zitten in een beperkte bubbel, niet in een village.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 23-06-25 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:17

rien10 schreef:
En hoe zit dat dan met interactie met leeftijdgenootjes (ze hebben immers geen klasgenootjes) en het afzetten tegen elkaar, tegen moeder, tegen oma. Want dat is allemaal heel gezond, even lekker boos zijn op mama. En als zij dan ook nog de juf is, is dat heel lastig.

Er zijn hele groepen thuisonderwijzers waar kinderen onderling samen spelen die regelmatig samenkomen en lessen laten organiseren door vakdocenten. En op t boerderij leven in het buitenland lopen de kinderen af en aan, de meesten gaan niet naar school en spelen graag met onze kinderen, ze zijn mega interessant want blank en stijl haar, vooral dat laatste blijkt intrigerend.

Kimmie235

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:17

rien10 schreef:

Overigens vind ik je opmerking "it takes a village...." met thuis onderwijs tegenstrijdig.

Waarom vind je dat tegenstrijdig? Ik denk dat we juist meer afhankelijk zijn van elkaar

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:18

Kimmie235 schreef:
rien10 schreef:

Er zijn hele groepen thuisonderwijzers waar kinderen onderling samen spelen die regelmatig samenkomen en lessen laten organiseren door vakdocenten. En op t boerderij leven in het buitenland lopen de kinderen af en aan, de meesten gaan niet naar school en spelen graag met onze kinderen, ze zijn mega interessant want blank en stijl haar, vooral dat laatste blijkt intrigerend.

Zo te horen woon jij in een uitzonderlijke situatie. Niet te vergelijken met de gemiddelde Nederlander of Belg die thuisonderwijs geeft.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:19

Maar jullie wonen allemaal in Egypte? Of?
:)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:23

rien10 schreef:

Overigens vind ik je opmerking "it takes a village...." met thuis onderwijs tegenstrijdig. Jouw kinderen zitten in een beperkte bubbel, niet in een village.

Misschien dat nu thuisonderwijs nog wel gaat. Maar als ze ouder worden? De pubertijd? Als ze ooit willen gaan studeren of werken? Ze moeten dan toch wel een beetje wereldwijs en zelfstandig zijn?

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-25 22:26

rien10 schreef:
Kimmie235 schreef:

Zo te horen woon jij in een uitzonderlijke situatie. Niet te vergelijken met de gemiddelde Nederlander of Belg die thuisonderwijs geeft.

Maar wat weet jij van de gemiddelde Nederlander of Belg die TO geeft? Ik zit helemaal niet zo in het wereldje omdat ik in Roemenië woon, maar wat ik op verschillende TO groepen voorbij zie komen zijn berichten van ouders die het onderwijs van hun kinderen heel serieus nemen. Die activiteiten met elkaar organiseren, die gebruik maken van elkaars kwaliteiten, spreekbeurten organiseren kortom die druk bezig zijn om hun kinderen zo breed mogelijk op te leiden en kennis te laten maken met de wereld om hen heen.

Als het welzijn of de toekomst van je kinderen je geen bal kan schelen dan is TO helemaal geen logische keuze. Je hebt de kinderen dan 24/7 thuis rondlopen en dat is als ouder ook wel even schakelen.