Hoogbegaafden verzamelen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:19

Dorine92 schreef:
Hoe is jullie handschrift? Schrijven jullie netjes of is jullie denken te snel om het netjes te kunnen opschrijven?

Ik schrijf maar heel weinig, maar heb een echt artsenhandschrift. _O-

Maar ik ben ook links (oh ja, er is ook nog een verband tussen linkshandigen en intelligentie volgens sommige onderzoeken. Net als er verhoudingsgewijs meer linkshandige toptennissers zijn). Het nadeel van links schrijven was vroeger op de lagere school de vulpen. Hoewel ik wel een zgn. 'linkshandige vulpen' had gaf het toch wel vaak vlekken.

prompter

Re: Hoogbegaafden verzamelen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:29

Dat ligt aan de situatie en het doel. In een vergadering maak ik snelle, half leesbare aantekeningen, maar als ik iets wil terug kunnen lezen later (ik doe veel cursussen voor de lol) dan maak ik mijn aantekeningen achteraf alsnog leesbaar. Ik heb dus meerdere handschriften "beschikbaar" :D.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:30

Ik kan heel netjes schrijven als ik er zin in heb haha. Maar mijn standaard handschrift is gewoon normaal. Niet bijzonder netjes maar wel goed leesbaar en duidelijk.

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:52

Pff, nog 2 weken school. Mijn jongste is er helemaal klaar mee en er is geen land mee te bezeilen. Boos worden vanuit niets, driftbuien, niet vooruit te branden. Word er zo moe van.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 09:28

Hier een te snel en dus slordig handschrift.
Maar als ik wil dat iets er netjes uitziet dan kan ik mezelf wel (met moeite := ) dwingen om netter te schrijven.

Hier gelukkig een studiedag na vorige week woensdag het schoolfeest en gisteren het schoolreisje. Eergisteren op school keihard zijn knarretje gestoten tegen open raam tijdens het buitenspelen met water ipv gym....overal bloed met water dus dat was ook wel een feest :=

Gelukkig even dagje relaxen tussendoor nu.

Hier inmiddels 10 en toch wel een 'de aanhouder wint' situatie dat het nu echt extreem veel beter gaat qua belastbaarheid en emotie regulatie zeg maar. Hij moppert sinds dit jaar nu ook eindelijk niet meer dagelijks over naar school moeten :=

Wat dat betreft is het wel een elk nadeel heeft zijn voordeel situatie. Je kan veel last hebben van erg pienter en gevoelig zijn. Dat je snel overprikkeld bent en snel teveel over dingen nadenkt waardoor het leven niet bepaald leuker wordt. Dan nog dat sterke rechtvaardigheidsgevoel erbij... := En het niet tegen melk kunnen waar weinig rekening mee gehouden wordt vanuit allerlei organisaties waardoor je je toch al wat buiten de groep geplaatst voelt... :(:)

Maar uiteindelijk kan je met een beetje vasthoudendheid dan óók dankzij dat goede stel hersens wel in een situatie komen dat alle rarigheid die er om je heen gebeurd, ook wel weer te plaatsen en relativeren is, en compassie voor anderen dan toch ook heel goed kan helpen om toch prettig te kunnen functioneren voor anderen maar ook voor jezelf :)

Knuffeldier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 10:14

Ik kom binnenvallen en heb een deel van het topic gelezen.

Ik zie HB als een neurodiversiteit, net als Autisme en ADHD. Kennen jullie dit plaatje?
https://tendingpaths.wordpress.com/2022 ... n-diagram/

ik loop ook tegen heel veel uitdagingen aan qua HBB, zoals snel overprikkeld zijn, maar net zo snel onderprikkeld zijn. Gevoelig voor prikkels. Maar ook een hoofd dat zichzelf kan overprikkelen. Rejection sensitivity (RSD, dat je meer dan anderen gevoelig bent voor afwijzing).

Ik ben ondernemer geworden, dus ik kan nu mijn dagen indelen zoals past bij hoe ik werk. Wat mij jaren heeft gekost om uit te vogelen, is dat ik geen 'stayer' ben, ik werk geen dagen achter elkaar in hetzelfde tempo (een standaard 9-5 baan zou lastig voor me zijn). Ik werk de ene dag keihard en verzet meer werk dan anderen voor mogelijk houden, maar de dag(en) erna heb ik een soort van kater, en kan ik beter wat anders gaan doen (naar buiten).

Ik merk dat een paard hebben (sinds januari weer na een gat van 8 jaar) me emotionele stabiliteit en ritme geeft, en erg goed doet.

Oh ja, ik denk sneller dan ik schrijf of type, dus slordig handschrift en veel typefouten.

*edit: typo

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:34

Knuffeldier schreef:
Wat mij jaren heeft gekost om uit te vogelen, is dat ik geen 'stayer' ben, ik werk geen dagen achter elkaar in hetzelfde tempo (een standaard 9-5 baan zou lastig voor me zijn). Ik werk de ene dag keihard en verzet meer werk dan anderen voor mogelijk houden, maar de dag(en) erna heb ik een soort van kater, en kan ik beter wat anders gaan doen (naar buiten).

Ik zeg vaak dat ik 2 standen heb: ik doe 40 uur werk in 4 uur of doe 40 uur over iets wat ook in 4 uur had gekund. Ik heb geen tussenweg. Maar ik weet niet goed of dat HB is. Ik vermoed ook bij mij wel wat overlap (zoals in het plaatje, wat inderdaad eerder in het topic ook gedeeld is).

Gisteren 10-minuten gesprek gehad op school, daar kwam ook een mogelijk herkenbaar (voor mij wel tenminste) fenomeen ter sprake: mijn zoon had plots een lagere citoscore voor begrijpend lezen. Raar, want hij leest alles wat los en vast zit in verschillende talen en kan er daarna zeer geanimeerd over praten. De juf vertelde dat ze
zijn 'foute' antwoorden met hem had doorgenomen en dat hij heel goed kon beredeneren waarom hij een bepaald antwoord gekozen had. Alleen had hij zich daarbij niet alleen beperkt tot de voorliggende tekst, maar ook zijn eigen kennis. Standaardtoetsen kunnen echt heel lastig zijn als je hoofd anders werkt. En iets makkelijks moeilijk denken kan ik ook heel goed.
Laatst bijgewerkt door Kaka op 03-07-25 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 11:56

Ja dat is zo :j

Tegelijkertijd is dat ook een mindset dingetje waarbij heel pienter zijn ook weer goed kan helpen, want je weet dan vaak best wel wat de juf / het systeem voor antwoord wil horen. En dan 'moet' je even leren om je er overheen te zetten dat het gevraagde antwoord eigenlijk niet deugt, ik heb daar ook nog steeds moeite mee dus snap het maar al te goed :=

Maar over het algemeen wordt je leven een stuk makkelijker als je gewoon het gevraagde kunstje laat zien. En als je dan per-sé je ei kwijt wil dan schrijf je er maar achter hoe je er echt over denkt, maar vul iig eerst de gevraagde antwoorden in.

Dat hebben we in de categorie 'de aanhouder wint' bij die kleine nu ook aardig voor elkaar gelukkig, dat hij wel beseft dat dat inderdaad wel zinvol is om het spelletje gewoon maar mee te spelen :=

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 16:00

Dat herken ik wel kaka :j
Van twee kanten trouwens; mijn HB dochters en ik hebben dat probleem ook - lezen wat er niet staat door bepaalde voorkennis - en mijn autistische neefje op een andere manier. Ik heb hem (als juf) veel geholpen met begrijpend lezen en dan bleek dat hij heel goed begreep wat er stond, maar vond dat iets bijv. onmogelijk was. Denk: een tekst van een koe en een haas die met elkaar in discussie zijn. Vraag: waarom zei koe dat tegen haas? Neefje: dat kan niet, koeien en hazen kunnen niet praten.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 17:21

Leandra schreef:
Pff, nog 2 weken school. Mijn jongste is er helemaal klaar mee en er is geen land mee te bezeilen. Boos worden vanuit niets, driftbuien, niet vooruit te branden. Word er zo moe van.

Wij zijn er gelukkig morgen al vanaf maar ooohh wat herken ik dit. Laatste weken van school is toch grotendeels herhaling en geen nieuwe dingen meer, zeker in groep 1 helaas :+ Komt er thuis knetterhard weer uit dan.

Dat met die toetsen ken ik ook :') Laatst nog met bhv herhaling, waarbij ik me altijd verbaas waarom niemand het antwoord weet want je behandelt letterlijk ieder jaar dezelfde stof :+

Maar nu klopte de vragen niet en liep mijn hoofd vast _O- En als ik dan vroeg om verduidelijking keek die docent me aan van wtf 8)7
Bijvoorbeeld: Als bhv'er MOET je het juiste blusmiddel gebruiken, waar of niet waar? Moet van wie? Tuurlijk is het handig als je het juiste gebruikt, maar je bent niet aansprakelijk voor wet of verzekering als je het niet doet.

Of deze, die vond ik erger:

Een brand op armhoogte mag geblust worden door een bhv'er, waar of niet?
Dit is niet genoeg info _O- Als bhv'er mag je blussen als aan een aantal voorwaarden is voldaan (waaronder idd de armlengte). Maar als over de andere voorwaarden niks wordt gezegd, hoe kan je de situatie dan beoordelen :x

Doe mij maar open vragen, of vragen over cijfers, doe opdrachten. Niet dat waar-niet waar met incomplete vragen _O-

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 18:47

Ik ben meestal meer de slechtheid van test aan het analyseren, dan dat ik me druk maak over de antwoorden
Tijdje geleden ook echt iemand op werk heel kwaad gemaakt. Die moest 1 of andere super makkelijke test bij me afnemen en ik deed dat gewoon zoals het protocol. Degene die het afneemt is nogal een aparte zegmaar, dus hij had iets gevonden waar hij iets over kon zeggen, wat overigens geen onderdeel is van het protocol. Ik had hem schijnbaar al beledigd door het hele gebeuren een toneelstukje te noemen (omdat het een voor de test opgezette situatie was, ik was niet daadwerkelijk aan het werk op dat moment, en dus is het een toneelstukje, om de test te kunnen afnemen). Hij bleef volhouden dat het geen toneelstukje was, want het was precies hetzelfde als tijdens werk. Nope. Het is niet hetzelfde als tijdens werk. Tijdens werk zit je in de routine en doe je de dingen wanneer ze moeten, nu krijg ik wat spullen in mijn handen gedrukt en is het "laat maar zien hoe je dat normaal gesproken doet".
Nou, dan kom ik er toch weer op terug dat het dus wel degelijk een toneelstukje is, want normaal gesproken krijg ik geen spullen in mijn handen geduwd aan een ook nog eens niet-draaiende lijn.
Was nog steeds onzin, het was geen toneelstukje, het was allemaal HEEEEEEL SERIEEEEUS HOOR.
Oke :+
Vervolgens begon hij dus over hoe het beter kon. Dus ik hoor de hele boel aan en zeg. Ja leuk, maar dit is niet het protocol dus dat hoef ik allemaal niet te doen.
Bleef hij volhouden dat het beter was zo want als je deze keer dicht op de testmarges zat dan kon het de volgende keer over de grens zijn bla bla bla...
Dus ik zeg.. de grens is de grens, daar is al speling en foutmarge in meegerekend.
Nee dat was niet zo bla bla bla.
Dus ik bleef weer volhouden van ja waarom zijn er dan protocollen die al rekening houden met foutmarges, als ik dan vervolgens nog eens marges op de foutmarges ga nemen. Dit is hoe ik het heb geleerd en dit is goed. Als jij vindt dat de marges niet goed zijn, moet je een verzoek indienen het protocol aan te passen
Vervolgens kreeg ik te horen dat hij mijn houding uiterst onaangenaam vond. Dus ik zei nou, dat is dan insgelijks.
Meneer keek alsof hij water zag branden :')
Tja... als jij niet wilt begrijpen waarom ik de setting als een toneelstukje beschrijf, waarom moet ik dan wel begrijpen dat jij zwaar fanatiek bent en jezelf iets te serieus neemt, waardoor je wilt dat iedereen alles voor zoete koek aanneemt en god op zijn blote knieën dankt voor dit (zelfbenoemde, hij is niet zo slim als ie zelf denkt) genie die deze geweldige inzichten komt delen?

En dan denkt een normaal mens, kun je nou niet gewoon het toneelstukje even meespelen en het geen toneelstukje noemen?

Nee, dat kan ik dus niet :+

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 21:18

Meld me ook, ben vroeger getest en tot grote vreugde van mijn ouders rolde er 137 uit de IQ test. Allemaal leuk maar er werd dus ook veel van me verwacht en dat kon ik niet waarmaken. Mijn grote ‘probleem’ bleek en blijkt, gebrek aan focus (ADHD achteraf gezien). Op de basisschool vond ik leren nog leuk, heb daarom ook groep 4 over mogen slaan maar toen de middelbare school zich aandiende, voerde ik eigenlijk niets meer uit. Af en toe een opleving maar ben uiteindelijk ‘afgezakt’ naar de Mavo. Daar waar mijn neven en nichten Gymnasium en VWO diploma’s binnen harkten en gingen studeren, ging ik in de productie werken en daarnaast muziek maken (zingen). Dit natuurlijk tot grote ontsteltenis van mijn ouders.

Weet je, ik kon het gewoon niet. Ik was vaak overprikkeld wat weer leidde tot complete apathie.
Productiewerk paste me omdat er weinig prikkels waren, ik hoefde tijdens het werk met niemand te praten en het ritme van de transportband gaf me rust.

Na een paar jaar was ik er klaar mee, ik kon geen aansluiting vinden bij mijn collega’s. Daarna een paar rondzwervingen gemaakt van allerlei slecht betalende baantjes, zelfs nog een paar jaar alleen muzikant geweest, tot ik in een wilde bui gesolliciteerd heb op een functie die me fantastisch leek (ambtenaar BZK) maar waar duidelijk stond HBO+ werk en denkniveau…

Ik ben toen uitgenodigd voor een gesprek omdat mijn baas destijds dacht, wie zit er achter deze brief dat ze denkt met enkel een Mavo diploma, zonder verder noemenswaardige ervaring, deze functie te kunnen vervullen. Het gesprek ging zo goed dat ik ter plekke werd aangenomen, want (zo bleek achteraf) hij had een zelfde soort pad bewandeld, dus hij durfde de gok te nemen.
Hij is al lang mijn baas niet meer, maar ik werk er nog steeds en heb binnen het rijk een paar mooie stappen vooruit kunnen maken.
Gelukkig heb ik dus mijn pad uiteindelijk gevonden, maar het was geen picknick.
HB lijkt mooi en is bij tijd en wijlen erg handig, maar je pad is alles behalve geplaveid.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 21:29

Ik heb juist weinig typefouten. Typen is mijn specialiteit. Kan dat snel en blind, dus heel handig.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 21:38

Wauw wat gaaf dat je zo'n werkgever getroffen hebt JJ4!

Klinkt alsof je ouders je geen dienst hebben bewezen.... wat jammer dat het zo gelopen is dat je op deze manier afgestroomd bent geraakt omdat het niet voor je werkte. Had je zelf wel de ambitie om VWO te doen...? Of wat was jouw eigen insteek / behoefte destijds....?

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 22:14

pmarena schreef:
Wauw wat gaaf dat je zo'n werkgever getroffen hebt JJ4!

Klinkt alsof je ouders je geen dienst hebben bewezen.... wat jammer dat het zo gelopen is dat je op deze manier afgestroomd bent geraakt omdat het niet voor je werkte. Had je zelf wel de ambitie om VWO te doen...? Of wat was jouw eigen insteek / behoefte destijds....?

Ben mijn baas eeuwig dank verschuldigd voor de kans die hij me gegeven heeft. :)

Mijn moeder heeft een hart van goud, maar was niet onderlegd genoeg om mij te begeleiden in mijn struggles. Zij dacht dat liefde geven alleen, genoeg zou zijn. Mijn vader had destijds weinig interesse in papa zijn en was teveel bezig met zijn eigen doelen. Ze waren ook jong toen ze mij kregen (20 en 23 jaar).

Ik heb een HB opa die o.a. les gaf op de universiteit in Leiden. Hij was helemaal dol op me en liet al zijn skills op me los om me in de ‘leerstand’ te krijgen. Echter overleed hij plotseling toen ik 14 jaar oud was, ik denk dat ik het daarna losgelaten heb. Goeie cijfers halen, het deed me gewoon niks.
Mijn ouders en met name mijn vader, hebben schijnbaar iets met het hebben van status. Ik rebelleerde daartegen. Dus daar waar één van mijn neven, arts is geworden, een andere neef een hoge functie bekleed in het bankwezen, zat ik dus achter een transportband.
Dat vonden ze echt vreselijk en ik denk dat de ongezonde dynamiek binnen onze familie het hen heel moeilijk heeft gemaakt en ze dit daardoor als een persoonlijk falen hebben ervaren.

Daarom heb ik ook als 18 jarige het huis verlaten, het ging niet meer. Ik heb dus niet echt de ambitie gehad om bijvoorbeeld een VWO te doen en denk dat het behouden van mijn authenticiteit zo sterk was, dat ik persé mijn eigen pad wilde bewandelen ook al wist ik nog helemaal niet welk pad. Ik ben schijnbaar heel erg van mezelf ;) :D

Gelukkig heb ik sindsdien een hoop levenslessen geleerd en heb ik nu een hele warme band met mijn ouders, dus uiteindelijk is alles op zijn pootjes terecht gekomen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 22:30

Ik denk dat er wel meer HB-ers zijn die niet naar het VWO of het WO gegaan zijn wegens allerlei redenen.

Hier begon het bij mij al op de lagere school. Ik zou de mavo kunnen doen. Kreeg dus dat advies. En de Cito uitslag dan zeiden mijn ouders? Ja, die was vreemd genoeg erg goed, maar ik was altijd met andere dingen bezig dan school. Nou, ik wilde naar de havo-vwo brugklas, dus dat is gebeurd.
En daar kreeg ik een havo advies. OP de vraag waarom was het antwoord: Germie kijkt te veel naar buiten. Ja, maar de cijfers zijn toch goed? Ja, maar er is geen interesse.
Dus werd het toch het vwo, ik wilde dat gewoon. Daar ging ik maar net over naar de 6e, en toen kwam wederom het advies om misschien het jaar er op havo examen te gaan doen. Nou nee, dan ben ik een jaar kwijt, en ik wil naar het vwo. Rond kerst stond ik op 1 vak na alles onvoldoende. Dus toen maar wat gaan doen en vervolgens gewoon geslaagd.

Ik ben daarom ook zo tegen bindende studie adviezen, want ik was anders nooit gekomen waar ik nu sta. Leraren hebben het gewoon meerdere keren mis gehad.

En zo ook toen ik als 17 jarige mijn zweminstructeurspapieren haalde. Een week voor het examen had ik er nog geen bal voor gedaan en dus was degene die de cursus gaf ook bang dat ik het niet zou halen. Nou, ik had uiteindelijk op het examen 2 keer een 9 en 3 keer een 8. Hoogste van de hele groep. Je deed op 1 dag examen in theorie en praktijk.

Toen ik uitgeloot was en daarmee dus mijn droom om (kaak)chirurg te worden kon vergeten werd het toch maar een beta studie. Ik kan niet zeggen dat ik het heel erg moeilijk vond, maar heb ook wel eens dikke onvoldoendes gehaald hoor. Ik vond scheikunde een leuk vak op de middelbare school en ben zodoende dus uiteindelijk dan maar (polymeer)chemie gaan studeren. En nu? De studie was leuk, maar ik had echt geen ambitie om er in aan het werk te gaan. Ik heb meerdere promotieplaatsen aangeboden gekregen, ook bij Ben Feringa (heeft later de nobelprijs gewonnen), maar ik had er gewoon geen interesse in. Ik wilde gewoon aan het werk na m'n studie, en niet in de chemie.

Zijn jullie leiders en extrovert of meer introvert? Ik ben best extrovert, en eigenlijk een soort van natuurlijke leider. Ik heb geen ambitie om een leidinggevende functie te vervullen, maar prive ben ik iemand die al vaker gewoon voor een groep een complete reis samengesteld heeft en be(geleid) heb. Het was dan ook mijn vakantie, maar anderen haakten aan omdat ze het idee wel leuk vonden. Ook ben ik met duiken eigenlijk altijd degene die een duik leidt.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 09:41

Als klein kind was ik extrovert, niet gehinderd door enige gêne, altijd haantje de voorste. Tot ik zag wat dat deed met andere kinderen. Die wilden niet meer met me spelen, sloten me buiten bij groepsactiviteiten en waren zelfs wat bang voor me.
We woonden in een plattelandsdorpje, dus als je, je niet conformeerde dan hoorde je er niet bij.
Gelukkig had ik ook een opa met pony’s, dus vanaf mijn 7e was ik elk vrij moment bij hen te vinden.

Ik ben toen (jong als ik was) gaan nadenken over wie ik zelf was en merkte dat ik me helemaal niet goed voelde bij mijn (overschreeuwende) gedrag en dat het eigenlijk helemaal niet bij me paste. Ik had last van driftbuien die ik niet kon plaatsen en realiseerde me toen dat de voortrekkersrol niet mijn rol was. Ergens leefde ik in de veronderstelling dat dit van me verwacht werd.
Dus toen ik me terugtrok voelde ik me zooooo veel beter. Veel meer rust in mijn hoofd en ik werd er een stuk vriendelijker en empathischer van. Had nog wel scherpe randjes hoor, daardoor ging het op een gegeven moment thuis ook niet meer goed en heb ik vroegtijdig het nest (moeten) verlaten, maar mentaal kon ik alles beter handelen vanuit de gevonden rust.

Nu weet ik dat ik eigenlijk al die tijd juist een introvert typje ben geweest. Op één van mijn beoordelingen door mijn oude baas stond, Joss is rustig, bescheiden, rechtlijnig, vriendelijk, onder de radar maar zeker geen watje :D
Dat vond ik een mooie omschrijving en heb deze al 10 jaar op mijn prikbord hangen.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 11:07

Wat een mooi pad JJ4! En heel tof ook van die omschrijving!

Hier meer introvert dan extravert. Alhoewel ik bij mijn vrienden wel meer extravert kan zijn, maar merk ook daarin de laatste jaren dat ik me toch wat sneller terugtrek. Maar dat ligt dus niet (alleen) aan HB. In die zin ook geen leidinggevende rol denk ik, alhoewel ik het thuis wel graag op mijn manier doe := Maar soms vraag ik me ook wel eens af of ik die kant van mij, door alles wat er vroeger gebeurt is, niet ook gewoon heel erg onderdrukt heb en nu door gebrek aan zelfvertrouwen niet snel durf te vertonen. Vind het ook verschrikkelijk om in de belangstelling te staan bijv :=

Verder weinig typfouten want lees alles 5x na, grammatica is soms wel een ander verhaal. Schrijven is leesbaar maar kan netter als ik er moeite voor doe.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 11:16

Mooi JJ4.

Ik was als kind juist enorm introvert. Werd daarom ook gepest. En deed niets terug. Dat moest ik niet over me heen laten gaan van m'n ouders, en van anderen. Dus ben daarom juist extrovert geworden, heb dat wel moeten leren.
Bescheiden ben ik nog steeds. Ik zal niet vooraan lopen met dat ik iets kan, maar als mensen echt fouten maken, dan corrigeer ik het wel. Ik deel echter niet zomaar meer mijn kennis, heb helaas meegemaakt dat mensen me van alles vroegen over de extreme duiken die ik soms maak en dan mijn antwoorden gebruiken om geen cursus te doen of de cursus maar bij een ander te doen. Of omgekeerd, ze hebben een cursus gedaan, maar niet voldoende geleerd en willen dan van mij de antwoorden. Daar bedankt ik tegenwoordig voor. Ik heb mijn kennis ook niet gratis gekregen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 11:27

Onze kids nooit laten testen, bewust niet. Late leerlingen maar ze konden volgens school makkelijk klassen overslaan. Tegengehouden ( in overleg) ze hebben ze wat meer uitdaging gegeven en verder goed op hun pootjes terecht gekomen.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 11:33

Mijn ouders hebben dat klassen overslaan ook altijd tegen gehouden gelukkig, die zagen wel in dat ik me bij oudere kinderen niet op mijn gemak zou hebben gevoeld.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 11:47

Het is zo kindafhankelijk of een klas overslaan een goede oplossing is of niet. Voor mij was het niets geweest, ik was als kind ontzettend introvert en had geen aansluiting gevonden bij oudere kinderen. Maar mijn zoon is fysiek ook groot voor zijn leeftijd en hij is verbaal ontzettend sterk. Die staat het liefst op het podium en heeft schijt aan wat de wereld over hem denkt. Die past overal bij.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 12:31

Hier was ik dus een hele vroege leerling. Er was eerst wel even sprake van of ik niet te jong was, maar mijn ouders wilden het gewoon proberen. En dat ging wel. Ben wel enorm gepest, juist ook omdat ik de jongste van de klas was. Had ook niet echt vrienden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 12:31

Hier geen behoefte aan testen maar alle kenmerken zijn er, wordt ook regelmatig benoemd door kenners dus tja. Waar ik op school zat heb ik nooit wat gehoord over klassen overslaan. Ik zat me gewoon dood te vervelen op school en had de pech dat mijn 4 jaar oudere zus het leuk vond om anderen tegen me op te stoken en dan leer je al snel dat de meeste mensen eigenlijk maar meelopers zijn die zich snel tegen je kunnen keren, dat mensen niet echt te vertrouwen zijn, daar word je dan toch wel wat sneller introvert van := Terwijl ik op zich wel een vrolijk kind was.

Ik zie dat bij onze kleine eigenlijk ook wel, heel lief en vrolijk, doodgoed kind met een hart van goud.
Maar wel met karakter en rechtvaardigheidsgevoel. Hij heeft ook al wel een aantal heel onrechtvaardige situaties te stellen gehad met andere mensen maar is gelukkig veel minder teleurgesteld in de mensheid dan ik op zijn leeftijd. En daar waak ik ook flink voor :j

Ik hoef niet zo nodig de leider te zijn. Laat dat met alle liefde over aan haantjes de voorste die dat graag willen, helemaal prima +:)+ Ik vind het prima om te volgen en ondersteunen. Geeft mij rust dat ik niet zoveel druk op mezelf hoef te leggen om constant mijn voelsprieten uit te hebben, constant te peilen, constant te twijfelen of ik niet iets nog beter kan doen....heerlijk om die verantwoordelijkheid even los te kunnen laten en gewoon 'de leider' te ondersteunen en er zo samen wat van te maken *\o/*

Maar als er geen geschikte leider op staat dan wil ik het wel doen hoor want een beetje doelloos afwachten daar schiet ook niemand iets mee op.

Ik probeer wel graag te voorkomen dat ik in leiderschapspositie kom, omdat ik dus nooit bij groepjes heb gehoord en ik liever heb dat dergelijke kliekjes dat fijn samen uitzoeken hoe ze 1 en ander willen en dan ondersteun ik wel :)

Zo werd ik op nieuwe school van kind ook meteen gevraagd of ik verkeersouder wilde worden want er was er nog maar 1 over en haar zoon was aan het laatste jaar bezig dus zij ook. Ik heb toen meteen gezegd dat ik het prima vind om te helpen en mijn best zal doen, maar dat ik absoluut NIET de leiding wilde.

Ik had dat op de vorige school al dat ik de enige was die gehoor gaf aan de oproep van de juf om te helpen met de klassenschoonmaak een paar keer per jaar. Dat ik dan steeds moest gaan sleuren en trekken om nog een paar ouders te vinden om te helpen.... daar heb ik echt geen trek in hoor, dat ik zowat moet gaan smeken om hulp en die andere ouders doodleuk zeggen 'oh daar heb ik geen zin in hoor' -O-

Nee, ik wel zeker?! Alsof ik niks beters te doen heb dan de Babybel van jouw kind van de vloer te krabben :x

En dat was dan nog een school waar je moest tekenen voor ouderparticipatie, nou dat kwam lekker uit de verf want er waren er zat die helemaal niets deden := Gelukkig kwamen dan wel de leuke ouders helpen met wie ik vaak gezellig stond te kleppen als we de kinders naar school brachten / kwamen halen, en dan was het best gezellig om even door die klas heen te gaan.

Ik ben gewend aan de plaats van net rond de grens van een groep staan, of er wat buiten.
Als kind is dat nog vervelend maar gaandeweg ben ik dat eigenlijk wel helemaal prima gaan vinden.

Dus ik heb zoiets van laat de groep maar lekker bepalen wat ze willen doen, en dan help ik wel bij de uitvoering :j

Klas overslaan zal per kind verschillend zijn. Ik denk dat het sociale eigenlijk het belangrijkst is.
En je over het algemeen je kind het beste kan plaatsen in de klas waar die de meeste aansluiting kan vinden met de andere kinderen.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 12:44

Afbeelding

This is me :+ Ik ben extravert, maar heb daarnaast veel behoefte aan tijd voor mezelf, alleen zijn :+ Neem in groepen ook snel een leidersrol op me. Ook als ik die bewust niet op me wil nemen, gaan anderen me toch snel zo zien en ook zo inzetten :')

Kennen jullie de 16 personalities test? Ik vond deze heel leuk om te doen en klopt voor mij en de mensen om me heen ook heel sterk. Heeft verder niks met hb te maken overigens.

Over klassen overslaan, heb ik zelf nooit gedaan en was voor mij ook niet aan de orde. Had het qua kennis makkelijk gekund, maar op de basisschool was ik 'dat drukke meisje dat nooit oplet en altijd zit te kletsen' en ondanks dat toch hoog scoorde op alles.

Voor mijn zoontje komt het mogelijk wel aan de orde. Voor nu hebben we het tegengehouden in overleg met de juf. Vanaf afgelopen december is hij doorgezet naar groep 2 (na 3,5 maand groep 1, waarin hij zichzelf al had leren lezen), maar ik vind hem te jong om na de zomervakantie al naar groep 3 te gaan. Dan is hij nog 4 bij de start van groep 3. En ondanks dat hij hard gaat en écht meer nodig heeft cognitief, vindt hij het spelen op school nog het leukste, lekker in de bouwhoek en met de duplo etc. Dat zag de juf gelukkig ook, dus hij doet volgend schooljaar 'nog een jaar groep 2', met groep 3 taakjes. Naargelang hij meer nodig heeft, zou dit uitgebreid kunnen worden na 2/3 ochtenden groep 3 en de rest lekker spelen in groep 2. In dat laatste scenario zou hij eventueel groep 3 daarna overslaan en doorgaan naar groep 4 vanuit groep 3. Zo heeft hij wel gewoon lekker 2 speeljaren bij dr kleuters, maar hoeft hij niet in groep 3 iedere week een week lang een nieuwe letter te 'leren' terwijl hij dan al 2 jaar kan lezen :+ Maar dit is voor nu nog toekomst kijken. Eerst maar eens zien hoe het komend jaar na de eerste weken gaat. Aangezien de laatste weken van dit jaar (lees herhaling herhaling herhaling) niet prettig waren voor hem, voor ons en voor de juf. Zelfs de bso juffen merkten op dat hij wel erg opstandig was.