tirzasarah10 schreef:Mis die mentaliteit eigenlijk altijd bij een arts
Mijn ervaring met artsen is echt heel anders gelukkig.
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Idem voor mijn kattenbeet. Het ligt gewoon aan de casus.
Waarom denken sommigen eigenlijk dat mensen in de zorg werken? Dat doen ze echt niet vanwege de geweldige arbeidsvoorwaarden hoor (nee, zelfs artsen niet) daar zit echt wel meer achter. En nee, dat is niet mensen afsnauwen of wegsturen.
Fudge schreef:Bloemetje75 schreef:Vraag aan de artsen/zorgmedewerkers;
Wij wonen in België, studerende zoon ondertussen in Nederland (ruim uur met auto van ons vandaan). Helaas geen huisarts te krijgen voor hem. Stel dat hij een arts nodig heeft (vanwege blessure door val of sporten of voor langdurige hoest etc), wat nu?
Want laatst heeft hij 8 huisartsen gebeld en mocht nergens komen. Verzekering zei als hij dag later nog zoveel last had (hele dikke duim door sport training ongeluk) dat ze dan zouden bemiddelen…
Dit zijn steeds groter wordende problemen in Nederland met de huisartsentekorten. De zorgverzekeraar heeft zorgplicht. Deze moet dus bemiddelen in het krijgen van een dokter.
Ik weet niet helemaal hoe het ik België werkt, of hij daar een huisarts heeft? In principe kun je in NL bij een huisarts in de buurt terecht als passant. Maar dit is wel alleen voor iets waarvoor je niet naar je eigen dokter kunt.
Babootje schreef:Charaz schreef:Ik kan er met mijn hoofd niet bij dat mensen denken dat je de Hap even kan bellen en gewoon langs kan komen.
Zij maken een inschattig of iets met spoed gezien moet worden en voor alle andere zaken hoor je gewoon overdag naar de huisarts te gaan.
Dit. Een HAP na sluitingstijd is echt alleen voor spoed, dus voor die gevallen die echt niet kunnen wachten tot je de volgende dag de huisarts of waarnemend huisarts kunt bellen. Nu moet ik zeggen dat het beoordelen daarvan nog best lastig is maar de triagisten worden wel getraind om dit uit te vragen.
xxIsaa schreef:Precies dit inderdaad! Je moet als triagist een aparte opleiding volgen hiervoor (het zijn dus niet alleen doktersassistenten net zoals in de normale huisartsenpraktijk), deze opleiding duurt een jaar en moet voldoen aan landelijk gestelde eisen.
Triagisten zijn er dus in geschoold om de juiste vragen te stellen en op die manier tot een conclusie te komen waarop gehandeld wordt. En vergeet niet dat zij daarbij ook afhankelijk zijn van wat de patiënt hen verteld! Want dit varieert natuurlijk ook erg van mensen die op elke vraag "ja" antwoorden omdat ze graag een afspraak willen hebben, maar ook zeker de patiënten die hun klachten bagatelliseren en dan is het aan de triagist om hier doorheen te kunnen prikken! Ook best uitdagend soms kan ik je vertellen
callippo schreef:IHN schreef:Ik geloof niet dat het duurder is hier hoor. Ik betaal sws gewoon in Nederland premie, vanwege sociale verzekeringen. Maar ga hier heen.
Zorgverzekering is veel duurder in Duitsland, helemaal je particulier verzekerd bent.
Met een NL verzekering wordt je in DLD gezien als particulier, terwijl je niet die premie betaalt. Erg voordelig dus, als grensbewoners. Wel de lusten, niet de lasten.
Hier ook de ervaring dat ze snel doorsturen naar specialist, maar de huisarts heeft voor niet-spoed pas tijd over 2 weken.
smurffie schreef:Tipje aan iedereen hier:
Tetanus kan je gewoon iedere 10 jaar herhalen, dan hoef je bij een ongeluk op stal niet te haasten om die te halen.
Daarbij heb ik ooit de prachtige uitdrukking gehoord: als je zelf had moeten betalen voor je zorg, inclusief spoedtarief, was het dan nog perse nodig als het de dag erna goedkoper was?
Mensen met dieren vinden dat de dierenarts vaak nog wel tot de dag erna kan wachten als dat 200 euro bespaard, weet dat de spoed een nog hoger tarief is..
DuoPenotti schreef:smurffie schreef:Tipje aan iedereen hier:
Tetanus kan je gewoon iedere 10 jaar herhalen, dan hoef je bij een ongeluk op stal niet te haasten om die te halen.
Daarbij heb ik ooit de prachtige uitdrukking gehoord: als je zelf had moeten betalen voor je zorg, inclusief spoedtarief, was het dan nog perse nodig als het de dag erna goedkoper was?
Mensen met dieren vinden dat de dierenarts vaak nog wel tot de dag erna kan wachten als dat 200 euro bespaard, weet dat de spoed een nog hoger tarief is..
Met de kanttekening dat mensen die weinig te besteden hebben nu al vaak zorg mijden door het eigen risico.
Met als kans dat hun zorg later alleen maar onnodig duur is, want toen het euvel kleiner was er ook minder kosten waren het op te lossen.
Petpa schreef:MarlindeRooz schreef:Ah wauw dan ken jij echt heel veel zorgmijders Petpa!![]()
Dat jij die statistieken zo paraat hebt. Scheelt weer werk voor het CBS.
Ik begrijp je niet.
Kan je je reactie uitleggen?
Bloemetje75 schreef:Hij is in België uitgeschreven, woont officieel in Nederland, geen idee of onze huisarts hem dan nog helpt. Raakt hij gewond hier, rijden we uiteraard gewoon naar spoed.
Zorgverzekeraar gaf die keer aan dat hij dus zelf eerst huisartsen moest bellen. Na 8 praktijken in de buurt steeds “nee geen plek/patientenstop/bel maar een ander” was hij er even klaar mee. Koelen, rust, pijnstillers dan maar en na 4 weken was hij weer pijnvrij. Maar het was mooi dik en blauw en pijnlijk.
xxIsaa schreef:Ja, de zorgmijders zijn een lastige groep. Wat eerder al benoemd is in dit topic roepen mede collega's al langer dat er een soort "symbolisch" bedrag aan een contact met de huisartsenpost zou moeten hangen, al gaat dat om bijvoorbeeld €5. Wellicht dat mensen dan toch soms eerst even zelf nadenken wat verstandig is te doen alvorens gelijk in de telefoon te klimmen en de HAP te bellen!
Maar daarmee benijd je weer de zorgmijders.. Dus dat is een lastig dilemma.
xxIsaa schreef:Ook met mogelijke breuken is het in veel gevallen niet medisch noodzakelijk dat dit direct behandeld wordt. Als er geen afwijkende stand is en geen neurologische verschijnselen dan volstaat het zelfs om met pijnstilling de nacht door te gaan en de volgende dag te laten beoordelen door de eigen huisarts; als die dan inderdaad een breuk vermoed kan die doorsturen voor een foto (en gaat het dus meteen via de röntgen en niet eerst via de eerste hulp dus voor de patiënten over het algemeen nog een snellere routing). Maakt het ook geen verschil in behandeling dat het een aantal uren later in het gips gaat.
Maar uit coulance voor patiënten en het willen bieden van hulp laten we in veel gevallen deze mensen wel komen.