Hartstilstand, wat nu...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:59

Ik heb ooit EMDR gedaan maar voor mij hielp het niet omdat ik de voorvallen zo enorm blokkeer dat ik er op dat moment niet goed genoeg bij kom.
Ik kan me juist voorstellen dat het daarom voor jou wel zou kunnen werken.

Maar denk ik met alles, het moet je passen. Maar ook de therapeut, als die niet klikt maakt het niet uit welke therapie je doet, dan werkt het ook niet.

belle_boef

Re: Hartstilstand, wat nu...

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:03

Ik zou juist eens met je vriendinnen in gesprek gaan. Het isoleren en alleen voelen belemmert alleen maar en samen rouwen is helend. Vragen hoe zij er mee omgaan, samen iets maken om er bij stil te staan. Je hebt ook rouw bij het verlies van je vriendin met hoe ze was. Dat verdiend aandacht.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:22

Ik heb wel ervaring met EMDR bij verschillende therapeuten.
Met therapeut 1 klikte het ook niet echt, en werkte de EMDR ook niet echt lekker.
Met therapeut 2 heb ik meer "opties" zo werkt zij naast EMDR ook met Brainspotting dus wanneer het ene niet werkt kan het andere soms ingezet worden.
Bij haar doe ik voornamelijk brainspotting echter wat ik bij haar aan EMDR gedaan heb op thema's was wel bijzonder "krachtig"

Het goed klikken met een therapeut is wel voorwaarde 1 voor vrijwel elke (therapeutische) setting, en ook kan het resultaat met verschillende therapeuten of onderwerpen ontzettend wisselend zijn.

Ik vind het knap TS dat je hier blijft schrijven/delen, ik hoop echt dat dit je veel kan helpen!

Wat Belle_boef hierboven schrijft snap ik verstandelijk wel, maar in de praktijk werkt dit voor mij wel anders. in mijn ogen is het Isoleren en alleen voelen een "gevolg" van trauma.
Soms kan het zeker helpen om jezelf "uit dat isolement" te halen, maar mijn ervaring is dat dit mij niet lukt gevoelsmatig waardoor het isolement( of het gevoel van isolement) alleen maar groter wordt ipv kleiner.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:11

Een naaste van mij heeft veel gehad aan EMDR.
En wat heb je te verliezen? Werkt het niet dan werkt het niet, jammer, werkt het wel dan zou dat toch fantastisch zijn?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:29

thequeensmum schreef:
En wat heb je te verliezen? Werkt het niet dan werkt het niet, jammer, werkt het wel dan zou dat toch fantastisch zijn?

Het is niet standaard van baat het niet dan schaadt het niet.
Ik heb er ernstige paniekaanvallen aan overgehouden en ik ben niet de enige die er toen veel slechter van is geworden.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:32

Is EMDR niet juist heel heftig omdat je trauma's herbeleeft en dat je daarna tijd nodig hebt op het te verwerken?

Mocht het verkeerd gaan lijkt me dat wel iets wat dus kan schade en TS wil juist beter worden/ vooruit gaan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:52

ik heb na een hele nare ervaring in mijn werk in de spoedzorg EMDR gehad via een traumapsycholoog.
Bij mij was het ook nog best wel heel vers en kon er tegen de tijd dat ik aan de beurt was heel helder en zonder emotie over vertellen, maar als ik moest werken dan sliep ik een nacht niet en had veel herbelevingen.
De EMDR heeft voor dat trauma echt de scherpe randjes eraf gehaald en ik kan gewoon weer functioneren en mijn werk doen, wel was ik ten tijde van de therapie ziekgemeld omdat het echt veel energie kost.

Aansluitend hebben we ook een heel oud trauma proberen mee te pakken maar dat is helaas niet gelukt, voor mij werkte het dus alleen voor mijn recente incident

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 15:02

Kreeg via pb een goede tip van een bokker om dit eens te vragen aan mijn psycholoog, omdat trauma therapie niet altijd zinvol is als het nog maar pas gebeurd is en je nog aan het rouwen bent, dus dat ga ik eerst even doen. Maar bedankt voor jullie input!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:43

Mijn dochter heeft EMDR gehad omdat ze erg lang in het verdriet om de dood van onze pony bleef hangen. Daarna voelde het zoals ze zelf zo mooi omschreef als een hartje ipv een vierkantje met nog maar 1 scherp randje.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:51

YvonneV schreef:
Mijn dochter heeft EMDR gehad omdat ze erg lang in het verdriet om de dood van onze pony bleef hangen. Daarna voelde het zoals ze zelf zo mooi omschreef als een hartje ipv een vierkantje met nog maar 1 scherp randje.

Wat een prachtige beeldspraak zeg :knuffel: .

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:14

Brainless schreef:
thequeensmum schreef:

Het is niet standaard van baat het niet dan schaadt het niet.
Ik heb er ernstige paniekaanvallen aan overgehouden en ik ben niet de enige die er toen veel slechter van is geworden.

Dat wist ik niet. Dat is dan wel heel akelig voor je

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:36

YvonneV schreef:

Maar wat is erg lang?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:45

GDG schreef:
YvonneV schreef:

Wat een prachtige beeldspraak zeg :knuffel: .

De pony had ook altijd een hartje op zijn bil geschoren.

@Blue flower lang en ernstig genoeg om door de huisarts doorverwezen te worden. Daar wil ik het graag bij laten.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 06:51

@Yvonne; Waarom ik ernaar vroeg is, je geeft een advies over EMDR bij rouw/ verdtiet. Voor TS speelt dit nu bijna 3 maanden en doordat vriendin niet is overleden maar nog leeft gaat het over een ander type rouw. Ze rouwt om een vriendin die hoogst waarschijnlijk nooit meer de oude wordt. Als TS op bezoek gaat dan ziet ze de gevolgen van wat er gebeurt is. Dat is een ander type rouw dan een overleden pony (waarbij ik niet wil zeggen dat het een heftiger is dan het ander).

Maar als jouw dochter na bijvoorbeeld een jaar nog last ervan had, dan is dat anders dan de 3 maanden waar TS nu in zit.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:54

Iedere situatie is anders. Je kan ook therapie krijgen voor een enorm verlies op een andere manier. Dus verloren liefde, verloren leven (je dromen en je wereld ergens omheen bouwen en dat zien instorten/verdwijnen zonder dat je er iets aan kan doen). Gevoelens van onmacht zijn vaak de ergste omdat je geen invloed kan uitoefenen om de situatie te veranderen.
Rouw kan op vele manieren, hoeft niet alleen de dood te zijn. Verlies en rouw is heel breed.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 09:16

Suzanne F. schreef:
Iedere situatie is anders. Je kan ook therapie krijgen voor een enorm verlies op een andere manier. Dus verloren liefde, verloren leven (je dromen en je wereld ergens omheen bouwen en dat zien instorten/verdwijnen zonder dat je er iets aan kan doen). Gevoelens van onmacht zijn vaak de ergste omdat je geen invloed kan uitoefenen om de situatie te veranderen.
Rouw kan op vele manieren, hoeft niet alleen de dood te zijn. Verlies en rouw is heel breed.

Ja dat ben ik met je eens. Maar het zou handig zijn als een advies wat completer is als het gegeven wordt. Dat was mijn punt :)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:33

EMDR is niet alleen voor rouw en of verlies. Het wordt ook ingezet om zeer ingrijpende gebeurtenissen een plekje te kunnen geven. Overigens was het bij mijn dochter na 2.5 jaar.

We kunnen toch wel zeggen dat TS een zeer ingrijpende gebeurtenis heeft meegemaakt.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 10:41

Er is veel meer mogelijk dan alleen EMDR. Kijk eens naar vaktherapie. Wellicht sluit dat een stuk betere bij jou en de situatie aan.
Maar soms is het ook gewoon een stuk tijd die je nodig hebt om je aan te passen aan de veranderde omstandigheden. En je hebt nogal veel op je bordje. Niet alleen het verlies van je vriendin, maar ook haar gevonden, verhuizen, etc.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 11:54

EMDR is trauma therapie. Waar je specifiek op een traumatische gebeurtenis werkt. Zodat deze vervaagd.
Wat erg belangrijk blijkt te zijn is vaak over het gebeurde te praten, om het te verwerken.
Met de vriendinnen groep zou het denk ik goed zijn te proberen wel te praten desnoods met een professional erbij om elkaar te helpen in de verwerking.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:07

EMDR is een van de vele vormen trauma therapie. Er is zoveel meer mogelijk. En zelfs al pak je het trauma aan dan blijft de rouw over. En rouw is een proces waar je door gaat. Pas al dat stagneert is hulp op z’n plek.
TS kan met haar psycholoog kijken waar zij in haar processen zit en wat er nodig is.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 12:45

Ik denk dat een deel van het probleem ook is dat ik me hierin best eenzaam voel. Ik heb een paar hele lieve berichtjes gehad van bokkers die in een soortgelijke situatie gezeten hebben, en dat is heel fijn, maar in mijn directe omgeving is er niemand die iets gelijkaardigs heeft meegemaakt en dat maakt het ook lastig om me begrepen te voelen. Ik loop nu vooral tegen het probleem aan dat ik mezelf begin af te sluiten, terwijl ik dat eigenlijk ook niet wil, maar daar wat vast in zit.

Ik heb gisteren met een vriendin uit onze groep gebabbeld, en zij bevestigde deels wel dat ik inderdaad niet bij hen terecht kan omdat zij daar ook niet de ruimte voor hebben. Ik wil daar echt respect voor hebben, maar dat maakt het wel echt extra lastig. Dit zijn de mensen waarmee ik wekelijks optrek, waarmee ik normaal gezien ook lief en leed kan delen. Ik heb andere goede vrienden naast hen die A. minder goed of niet kende, maar dat is toch niet helemaal hetzelfde. Ik ben sowieso heel angstig nu, en dat zorgt er automatisch ook voor dat ik bang ben om iets verkeerds te zeggen of te doen bij hen, en dan is mijn natuurlijke reactie ook om afstand te nemen. De laatste weken is er bijvoorbeeld bijna niet over A gesproken. Het is tegenwoordig een kort onderwerp tijdens gesprekken, en op sommige momenten zoals feestjes voelt het als een verboden onderwerp. Tuurlijk wil ik hier niet constant over praten, maar ongeveer 95% van mijn denkvermogen en energie gaat hier naartoe dus ik wil ook niet doen alsof er niks aan de hand is en alles normaal is.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:24

Mijn broer heeft ook EMDR therapie gehad. Hij heeft geholpen onze overleden vader in de kist te leggen maar die kist was te smal en dat was een heel gedoe met zijn koude grote lichaam als je begrijpt wat ik bedoel...
Mijn broer had daar heel erg moeite mee later.
Het gekke is, ik dat voor me kan zien als iets stunteligs in een komische film. Ik dus totaal geen moeite daar mee heb.

Zo verschillend kan een mens dus reageren op iets. De een zegt en doorrr en een ander blijft er mee in zn hoofd.
De therapie heeft hem wel goed geholpen.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:37

Freya6 schreef:
EMDR is trauma therapie. Waar je specifiek op een traumatische gebeurtenis werkt. Zodat deze vervaagd.

Nee hoor. EMDR wordt ook bij stress ingezet, echt niet alleen voor trauma's.