Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Re: Ziek: testen jullie nog bij klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 00:04

Maar het gaat niet alleen om het niezen etc maar ook alles wat je aanraakt. Tenzij je bij elke hoest en nies je handen fanatiek gaat ontsmetten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 08:50

Niet lüllig bedoeld, maar..... Als je een beetje je verstand gebruikt dan nies en hoest je niet in je hand maar in je elleboog, dus dan heb je dat probleem niet.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 09:38

Zijn er serieus mensen die nog steeds in die hoax geloven?! :wow: :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 09:41

Handen wassen en niet met je handen een nies opvangen of aan je gezicht zitten, omdat je daar minder mee verspreid, is een hoax?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 10:21

Hoax als in?

Inmiddels zijn we er hier wel achter dat de enorme virusgolf en de volliggende ziekenhuizen met vooral kwetsbare ouderen genoeg slachtoffers geeft. Enorme drukte bij oa monuta die met de golf van werk hun handen meer dan vol hebben en alles flink vertraagd.

En ook dat kwa besmettingsmaatregelen er veel vergeten is na covid. Vollop handen schudden, daar zit geen rem meer op %) en rare blikken als ik dat dus echt niet meer doe. :n Ongeacht de reden ervoor. -O- met geen weerstand is een boks of een knikje of schouderklopje op links meer dan voldoende en voor mij net zo waardevol.

Dus aub houd rekening met mensen ongeacht kwetsbaar of niet. Blijf weg of nog beter thuis ook als je geen koorts hebt maar wel niest hoest of draag een goed mondkapje op de goede manier.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 18:32

Zertab schreef:
Kinke schreef:
ach ja, als je zelf maar lol hebt he. Dus ook als je nog besmettelijk bent ga je de deur uit zolang je jezelf niet al te slecht voelt?

Dit wordt wel van je verwacht als je in de zorg werkt...

Niet alleen in de zorg.
Werkgevers worden er moedeloos van als iedereen met een snotneus of een scheet dwars thuis blijft.
En de rest van de collega's ook, die weer voor de zoveelste keer de personeel tekort mogen oplossen.
En dat kan ik me heel goed voorstellen.
Dan kun je wel zeggen het is egoïstisch om te gaan werken als je niet fit bent.
Maar het is pas egoïstisch, als je collega's steeds weer alles op mogen lossen.
Iedereen kan ziek raken, maar voor ieder kuchen en snotneus. Of scheet dwars hoef je niet thuis te blijven.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 18:37

karuna schreef:
Hoax als in?

Inmiddels zijn we er hier wel achter dat de enorme virusgolf en de volliggende ziekenhuizen met vooral kwetsbare ouderen genoeg slachtoffers geeft. Enorme drukte bij oa monuta die met de golf van werk hun handen meer dan vol hebben en alles flink vertraagd.

En ook dat kwa besmettingsmaatregelen er veel vergeten is na covid. Vollop handen schudden, daar zit geen rem meer op %) en rare blikken als ik dat dus echt niet meer doe. :n Ongeacht de reden ervoor. -O- met geen weerstand is een boks of een knikje of schouderklopje op links meer dan voldoende en voor mij net zo waardevol.

Dus aub houd rekening met mensen ongeacht kwetsbaar of niet. Blijf weg of nog beter thuis ook als je geen koorts hebt maar wel niest hoest of draag een goed mondkapje op de goede manier.

Hoe meer je je afzonderd en handen wast. Hoe groter het risico dat je ziek word. Weerstand opbouwen heet dat.
Uitzonderingen met auto immuun ziekten daar gelaten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 18:38

OleJon schreef:
Werkgevers worden er moedeloos van als iedereen met een snotneus of een scheet dwars thuis blijft.
En de rest van de collega's ook, die weer voor de zoveelste keer de personeel tekort mogen oplossen.

Dus creeren ze een situatie waarin mensen te lang doorwerken, zodat ze allereerst een stuk zieker zijn voor ze thuis blijven, en dus langer nodig hebben om te herstellen, en ze de helft van hun collega's goed aan kunnen steken, zodat die ook ziek worden.

Goed plan!

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:03

Shadow0 schreef:
OleJon schreef:

Dus creeren ze een situatie waarin mensen te lang doorwerken, zodat ze allereerst een stuk zieker zijn voor ze thuis blijven, en dus langer nodig hebben om te herstellen, en ze de helft van hun collega's goed aan kunnen steken, zodat die ook ziek worden.

Goed plan!

Welkom in de gewone werkelijkheid.
Wil echt niet vervelend doen, maar zo gaat het in het gewone werkende leven wel. Snotneus en een kuchje zijn voor menig werkgever geen reden om ziek thuis te blijven. Daar kun je anders over denken, maar dit is de realiteit.
Zelf blijf ik ook niet ziek thuis met een snotneus en kuchje. Kom op zeg, de wereld vergaat niet van een simpele verkoudheid.
Daarnaast heb ik een gezin, huishouden en eigen zaak te runnen.
Met kinderen ben je zeker als ze jong zijn vaak verkouden, ik iig wel. Pikte alles op. Maar ja, als mama kun je niet voor iedere snotneus op bed blijven. Kind moet naar school, avondeten moet op tafel, berg was, man is gewoon werken. Dus ja, het leven gaat hier gewoon door met een snotneus. Egoïstisch? Nah, gewoon reëel ;)

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:04

De wereld vergaat niet van een simpele verkoudheid...

Dat bepaal je dan voor anderen? Wat bij jou een verkoudheid is kan bij een ander een ziekenhuisopname zijn. Wat is het nou voor moeite om met je snothoofd gewoon een beetje afstand van mensen te bewaren?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:08

Dat zeg ik toch niet?
Maar heel de wereld mijden omdat ik verkouden ben gaat gewoon niet. Afstand houden, ik hou er sowieso niet van op bij iemand in de nek te staan hijgen, dus gepaste afstand heb ik sowieso.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:13

gillian schreef:
Dat zeg ik toch niet?
Maar heel de wereld mijden omdat ik verkouden ben gaat gewoon niet. Afstand houden, ik hou er sowieso niet van op bij iemand in de nek te staan hijgen, dus gepaste afstand heb ik sowieso.

Dat geldt helaas niet voor iedereen.

Gisteren in de supermarkt ik pak iets uit een koelvak en hangt er tegen me aan en hoest, met consumptie in mijn oor. Zo een haast om ook iets te pakken. Snap heus wel dat je als je na een griepje nog weken nahoest niet thuis blijft, maar hou dan wel een beetje afstand.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:14

Het is zo makkelijk praten voor mensen die gezond zijn :j
Dat het maar een verkoudheidje is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:14

gillian schreef:
Welkom in de gewone werkelijkheid.

Misschien moet de werkelijkheid toch eens nadenken of dit een handige strategie is, want ik vind het niet zo logisch klinken.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:22

Dat stond ook in dat artikel waar ik dat screenshot van had gestuurd. Geen link bij gezet geloof ik, maar er stond inderdaad in dat het RIVM geloof ik zag dat de meeste mensen zich pas gaan ziekmelden wanneer ze koorts hebben en dat dat eigenlijk te laat is.

Ik snap dat er een cultuur heerst waarin gewenst is dat je er altijd maar bent, maar gezond is het niet, en uiteindelijk ook niet handig als je halve kantoor vervolgens omvalt omdat degene met 'maar een verkoudheidje' toch een griepvirus onder de leden had en de rest daar wel vrij ziek van wordt.

Bovendien zitten we in een tijd dat er steeds meer en meer mensen uitvallen met burnouts. Het is gewoonweg niet gezond om altijd maar door te blijven pushen. En zeker in een dichtbevolkt land is dat doen met besmettelijke virussen gewoon ontzettend onveilig. Zou fijn zijn als daar meer aandacht voor was.

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:24

Ik vraag me af of je een werkgever hebt die er blij van wordt als je thuis blijft met een snotneus?

En ja, voor sommige mensen met een kwetsbare gezondheid is een simpele verkoudheid misschien wel dodelijk.
En voor die mensen is dat poedersuiker.
Ik houdt er echt wel rekening mee, alleen blijf ik er niet voor thuis.
Hoest in mn arm, nies in een wegwerp zakdoekje die ik weggooi.
En als ik kan, was ik meteen mn handen.

En niet iedereen werkt op kantoor. Ook niet iedereen kan dus thuiswerken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:48

karuna schreef:
een boks of een knikje of schouderklopje op links meer dan voldoende en voor mij net zo waardevol.

Ik zal je even uit de droom helpen. Met een boks of een schouderklopje heb je net zoveel kans op Covid of een ander virus.

Gewoon je handen wassen na toiletgebruik of wanneer je hebt gehoest of geniest en in je elleboog hoesten zodat die bacillen lekker aan je kleding blijven plakken :+ geen stoffen maar een papieren zakdoekje gebruiken en als je zelf ook ziek bent blijf thuis.

En mocht je perse een lipslip willen gebruiken, doe het dan juist en niet zoals ik sommige mensen zie doen. Die toveren het om naar een nieuwe blauwe baard :+

Overig zijn de volle ziekenhuizen niet het grootste gedeelte van griepvirussen maar ook voor een deel te wijten aan de minimale doorstroom naar andere instellingen zoals verpleeghuizen en revalidatiecentra. Daar is ook gewoon geen plek.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 20:56

gillian schreef:
Ik vraag me af of je een werkgever hebt die er blij van wordt als je thuis blijft met een snotneus?

Maar word je er als werkgever wel blij van als je halve team thuis ligt omdat men heel stoer niet thuisblijft met een snotneus? Het is nogal kortetermijn denken...

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:16

Shadow0 schreef:
gillian schreef:

Maar word je er als werkgever wel blij van als je halve team thuis ligt omdat men heel stoer niet thuisblijft met een snotneus? Het is nogal kortetermijn denken...

Nou nee, want bij velen wordt die snotneus ook niet een griep met koorts omdat het 2 verschillende virussen zijn.
Meer doen dan je handen wassen na toiletbezoek of als ze smerig zijn, en niet in je handen niesen kan eigenlijk niet. En als je verkouden bent dan overleg je of je welkom bent.
Laatst bijgewerkt door germie op 01-02-25 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:18

germie schreef:
Nou nee, want bij velen wordt die snotneus ook niet een griep met koorts omdat het 2 verschillende virussen zijn.

En dat weten we gelukkig omdat iedereen in elk geval wel even test voordat... oh wacht.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:20

Shadow0 schreef:
germie schreef:

En dat weten we gelukkig omdat iedereen in elk geval wel even test voordat... oh wacht.

Testen op griep of verkoudheid? Die testen zijn er helemaal niet voor de consument. Dus waarom zou je testen? Is ook geen wet ofzo die je dat verplicht. Het is zelfs geen advies (en een advies mag je naast je neer leggen).

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:21

Verkoudheidsvirus is geen griep(influenza), en geen corona, en geen noro, etc. Met testen haal je alleen
Corona eruit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:27

Thuistests om daar inzicht in te krijgen bestaan inmiddels, al weet ik niet of ze in Nederland te krijgen zijn. Alleen is men sinds corona zo tegen het idee van zinnige preventie dat er eigenlijk geen ruimte meer is om eens te overwegen of we daar iets nuttigs mee kunnen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 21:33

Met een snotneus thuisblijven?

Dat doe ik echt niet en werk in de zorg.
Goede handhygiëne is met, maar thuisblijven met alleen snot wordt echt van niemand gevraagd hoor :=

Weet niet hoe het met jullie zit maar dan zou ik van november tot maart wel thuis kunnen blijven want gegarandeerd dat ik dan mijn kop vol snot heb.
Maar daar heb ik geen last van, hand- en hoesthygiëne is goed, dus prima zo.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-25 22:34

Miran schreef:
Verkoudheidsvirus is geen griep(influenza), en geen corona, en geen noro, etc. Met testen haal je alleen
Corona eruit.

Ook de laatste variant?