Ongewone angsten, heb jij ze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 22:40

Ladyson schreef:
Veel herkenbare dingen voorbij zien komen (bijv de wasstraat..), maar deze nog niet: in het donker in een spiegel kijken

Ik heb dit ook! Bang dat als ik dan in de spiegel kijk ik een duistere gedaante achter me zal zien !

Douce

Re: Ongewone angsten, heb jij ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-24 23:48

Dankzij het gesprek over het grote vliegende spul besef ik me dat ik toch echt een fobie heb voor langpootmuggen. Die beesten vliegen alsof ze dronken zijn en een kreeg het een keer voor elkaar om meerdere keren op mijn hoofd terecht te komen. Dat gevoel is echt brrrr

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 00:02

Supervixen schreef:
Ik zit nu te kijken naar editieNL en ze hebben een onderwerp over mensen die bang zijn voor bananen.
Ik ken echt niemand die daar bang voor is.

Dat was ook op het Belgische journaal. Een best specifieke fobie en een hele lastige lijkt mij want hoe doe je dan boodschappen in de supermarkt?

Ik kan al mijn rare angsten herleiden en daar zitten wel wat aparte bij (een beetje apart).

Iets wat dood is raak ik niet aan. Geen huisdieren maar ook mijn ouders niet. Waar dat vandaan komt weet ik dan weer niet.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 08:51

Douce schreef:
Dankzij het gesprek over het grote vliegende spul besef ik me dat ik toch echt een fobie heb voor langpootmuggen. Die beesten vliegen alsof ze dronken zijn en een kreeg het een keer voor elkaar om meerdere keren op mijn hoofd terecht te komen. Dat gevoel is echt brrrr

Omg ja!!! ;( langpootmuggen zijn langpootspinnen met vleugels. Brrrrrrrrr!!!!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 09:16

Wat een bijzondere angsten lees ik zeg. Eigenlijk voel ik me een stuk beter door dit topic want ik kom erachter dat ik maar weinig angsten heb. Ik heb wel lichte trypofobie, die las ik hier ook ergens. Het is geen echte angst maar meer een afkeer. Ik vind het gewoon heel vervelend om het te zien, ik wil al die perfecte ronde gaatjes dan kapot maken. Geen idee wat het is. Ik kwam er pas na jaaaaaren achter dat het een naam had. Maar echte angst niet. Spinnen vind ik niet leuk maar ik plet ze wel al vind ik ze eng.
Ik denk dat mijn angst meer een aangeleerde is en dat is afhankelijk zijn van anderen. Ik ben inmiddels (ja ik ben er achter gekomen dat dit ook een naam heeft) hyper independent. Ik zag het op social media voorbijkomen en dat klinkt heel erg bekend helaas.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 09:34

Oh dat denk ik ook wel dat de meeste angsten overspringen door ouders, familie en mensen waarmee je omgaat.

Hoogtevrees is ook zo'n angst die ik wisselend heb. Mijn moeder heeft dit ook.

Vliegangst komt ook echt van mijn moeder. Ik heb nog nooit gevlogen daardoor.

De dwangneurotische klachten die ik heb zijn vaak erfelijk. Meer mensen in de familie ( weer mijn moeders kant) hebben dit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 09:51

Zebrastreep schreef:
Oh dat denk ik ook wel dat de meeste angsten overspringen door ouders, familie en mensen waarmee je omgaat.

Hoogtevrees is ook zo'n angst die ik wisselend heb. Mijn moeder heeft dit ook.

Vliegangst komt ook echt van mijn moeder. Ik heb nog nooit gevlogen daardoor.

De dwangneurotische klachten die ik heb zijn vaak erfelijk. Meer mensen in de familie ( weer mijn moeders kant) hebben dit.

Dat kan zeker.
Als een generatie zijn angsten niet oplost kan het generaties zo door gaan. Idem met trauma, dat wordt doorgegeven.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 09:52

Uit eten. Het wordt beter, maar zwaar hyperventileren, maag op slot, zweet uitbraak en huilen.
Langzaam kan ik er meer van genieten, maar oei.
Lopend buffet is voor mij het prettigste.

Poppen, niet aan mij besteed.

Hoge achtbanen vind ik ook niet leuk.

En naalden. Ook dat wordt beter, maar vind het echt niet leuk.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 11:12

Supervixen schreef:
Ik zit nu te kijken naar editieNL en ze hebben een onderwerp over mensen die bang zijn voor bananen.
Ik ken echt niemand die daar bang voor is.

Dat is omdat er een minister in Zweden is die daar als de dood voor blijkt te zijn. Ze staat er ook voor onder behandeling.
Dus dan is het opeens nieuws :D

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 11:18

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 11:22

Ik vind het toilet in een vliegtuig eng om door te spoelen.
Dat gaat altijd met zoveel herrie en kracht.
Druk altijd op de knop en dan snel omdraaien en handen over mijn oren :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 12:28

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-24 15:14

purny schreef:
beert schreef:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/3485680 ... ter-wereld

Volgens mij vindt ze ze heel vies “sterke afkeer” staat er. Dus om die reden een fobie.

Er zijn zelfs mensen die kokken bij het zien of horen van een bepaald woord/product

Nouja op NOS staat weer dat haar fobie te vergelijken is met allergische klachten en dat er zelfs geen 'sporen van bananen' in de buurt mogen zijn.

https://nos.nl/artikel/2544527-zeldzame ... e-minister

En dat ze niet de enige Zweedse minister is met deze fobie. Ik hoop vooral dat mensen die het niet met haar standpunten eens zijn, deze informatie tegen haar gaan gebruiken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 17:28

Ik bedacht me vanmorgen nog een ongewone angst. Ik ben altijd als de dood dat de staldeur niet goed dichtzit als ik ver van huis wegben. Dat ie dan open gaat, de paarden de tuin in lopen en van de paar dodelijke planten die er nog staan gaan eten.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 19:18

poetser schreef:
Er schiet mij nog een angst binnen.
Ik ben bang van de frituurpan. Ook alles op gas of met vuur vind ik doodeng.

Dit, ik heb ooit op mijn 12de een gloeiend hete frituurpan over mij heen gehad. Was 1 van de eerste pannen die koud was van buiten en warm van binnen. ( iets met kapot keukenplankje en niet opletten) Mijn buik, benen en voeten 2de en 3de graads verbrand. Dus heb ik wel zo een ding, maar staat in de schuur en de mannen hier in huis bedienen hem.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 19:27

Geen echt fobie, maar na een auto-ongeluk waarbij ik passagier was ben ik een stuk panischer geworden als ik moet meerijden met iemand. Het helpt niet dat ik voor mijn werk vaak met slechte/gevaarlijke chauffeurs moet meerijden. Hierbij laatst nog een ongeluk gehad. Gelukkig enkel blikschade, maar bbbrrrr. Het zweet breekt mij meer als eens uit tijdens het meerijden.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 20:57

Ik ben als verpleegkundige angstig voor het ziekenhuis. Maar puur om er zelf in te komen liggen en 'de controle' kwijt te raken...Waarschijnlijk weet ik teveel en heb ik teveel gezien :x
Laatst bijgewerkt door manubres op 17-11-24 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:01

Bang zijn voor "iets" onxer het bed.
Snachts niet mn voet/been arm onder het dekbed vandaan durven doen, bang dat "iets" je dan pakt.
Geen idee waarom. Alleen snachts last van.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:28

veneri schreef:
Snachts niet mn voet/been arm onder het dekbed vandaan durven doen, bang dat "iets" je dan pakt.

Wie heeft dit niet dan?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:37

Goof schreef:
veneri schreef:

Wie heeft dit niet dan?

Ik? :=

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:38

Heb ik ook geen last van. :+

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 22:54

veneri schreef:

Herkenbaar! Ik durf ook niet water uit de sloot te halen als het donker is. :=

Ik las hier eerder iets over open trappen. Op het HBO hadden we trappen in een grote hal die naar een soort van vide leidden (weet even niet hoe ik het moet beschrijven) die voor de verdieping langs liep. Alles heel open ontworpen.
En op mijn huidige werk hebben we iets vergelijkbaars en de architect heeft ook nog eens bedacht dat overal naden tussen moeten zitten. Dus tussen de trap en de muur, tussen de gevel en het balkonnetje naar eerste verdieping. Ik heb daar serieus al meerdere malen nachtmerries over gehad. :+ Het zal deels met hoogtevrees te maken hebben, gok ik. Zodra iets semi open is, krijg ik knikkende knieën. :=

Scarpati

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 23:17

Afbeelding

Deze waterzuivering plekken.. brrr.
Alleen al dat ik deze foto heb opgeslagen en nu op mijn telefoon staat vind ik verschrikkelijk. Ga hem ook meteen weer verwijderen :j
Ben er trouwens nog nooit geweest, maar bijvoorbeeld alleen al er langs rijden geeft mij rillingen.

Waar het dus precies vandaan komt weet ik niet zo goed, maar toen ik jong was heb ik ooit een droom gehad of een film gezien dat een jongen in zoiets terecht gekomen is. En tot op de dag van vandaag weet ik dus niet zeker of het een droom was of toch een film.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-24 02:30

Dit is niet echt een angst maar vooral een grote afkeer: blote voeten :brr: zowel die van mezelf als van een ander, maar behaarde mannenvoeten met te lange (vieze) nagels zijn echt het toppunt (of dieptepunt) :=

De enige momenten dat ik op blote voeten sta is als ik schone sokken aantrek en onder de douche. Teennagels knippen (ook van mezelf) vind ik ook afschuwelijk (maar doe ik wel).

Verder zul je mij niet op blote voeten zien, ook 's zomers met 35 graden overdag met sokken en 's nachts met sokken :j

Die programma's over die voetendokters op TLC zijn ook walgelijk en reclames komen daarvan altijd als ik aan het eten ben lijkt het, dan heb ik gelijk geen trek meer terwijl ik dus wel gerust Dr Pimple Popper kan kijken tijdens het eten :')

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 04:48

Ik ben niet voor veel bang, behalve voor apen en drones O:) Mensen in volledige costuums vind ik ook niet leuk, geschminkte acteurs zoals bij bijvoorbeeld Walibi maken dan weer niet uit.