Euthanasie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:09

Uit goede bedoeling heb ik ooit verzwegen dat ik wellicht een nare uitslag kon krijgen. Puur om mijn kinderen te sparen die al zo'n getob met hun vader hadden.
Dus maanden later kwam dat ter sprake dat het spannend was maar dat ik met de schrik vrij was gekomen. De kinderen waren gewoon ontzet.

Toen heb ik geleerd dat ik van mijn kinderen hou, maar zij ook van mij en dat ik dit soort dingen gewoon met ze hoor te delen. Toen heb ik geleerd dat mijn volwassen kinderen zelf wel uitmaken wat ze wel en niet willen als ik ziek zou worden of erger. Maar verzwijgen dat past niet in onze relatie, hoe goed bedoeld ook van mijn kant om ze te sparen.

Ik begrijp meggiemeg dus heel goed en ik ga dat mijn kinderen zeker niet aandoen. Haar topic heb ik meegelezen en veel van geleerd wat dit doet met de dierbaren. Zo sneu :knuffel:

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:11

Brainless schreef:
Wintu schreef:
Maar als je verwacht dat nabestaanden de nasleep regelen, kan er een kennisgeving uit gaan lijkt me. Niet meer dan dat.

Maar als degene "bang" is dat de nabestaande alsnog op de stoep gaan staan en daar tegenop zien (geen afscheid willen nemen, geen gedoe aan het sterfbed) dan is dat best een reden om het niet te melden.

Als je een normale communicatie met elkaar hebt, dan kan die wens toch worden gerespecteerd. Dan kan je het er met elkaar over hebben toch?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:17

Wintu schreef:
Als je een normale communicatie met elkaar hebt, dan kan die wens toch worden gerespecteerd. Dan kan je het er met elkaar over hebben toch?

Klopt, maar dat is niet altijd het geval (helaas).

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:18

Ja. Maar niet iedereen heeft een normale relatie met elkaar.
En dat kan redenen hebben als de andere niet willen belasten maar ook de ander er niet bij willen hebben.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:19

Brainless schreef:
Wintu schreef:

Klopt, maar dat is niet altijd het geval (helaas).

Tja en dan scheep je je nabestaanden op met een ellende. Want ik kan me voorstellen dat het veel vragen oproept en veel verdriet. Ik vind er net zoveel van dat je je nabestaanden dat wilt aan doen.

meggiemeg

Re: Euthanasie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:32

In mijn geval werd er altijd veel verwacht wat ik geacht werd te doen. Ook nu na de euthanasie.ik vind het heel eeg belangrijk om de laatste eer zo te regelen zoals diegene dat graag wil. Heb ik bij mijn overleden zus zo gedaan en ook bij mijn moeder, terwijl ze ook met haar wensen ons elke vorm van afscheid nemen of het hebben van een rouwproces heeft ontnomen. Het vertrouwen wat je krijgt dat je dat zo zult doen is een waardevol iets. Maar wat andere ook zeggen, je bent wel goed genoeg om alles daarna af te ronden, in werking te zetten en in mijn geval een hoop gedoe op te lossen. Ik had het niet hoeven doen maar ben van mening dat je een ander er ook niet meer kunt zadelen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:33

pien_2010 schreef:
Ik begrijp meggiemeg dus heel goed en ik ga dat mijn kinderen zeker niet aandoen. Haar topic heb ik meegelezen en veel van geleerd wat dit doet met de dierbaren. Zo sneu :knuffel:
ik vind dit mooi om te lezen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 19:43

Wintu schreef:
Tja en dan scheep je je nabestaanden op met een ellende. Want ik kan me voorstellen dat het veel vragen oproept en veel verdriet. Ik vind er net zoveel van dat je je nabestaanden dat wilt aan doen.

Je weet toch helemaal de reden niet?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:27

In de situatie van Meggiemeg vind ik dat oprecht ook heel verdrietig.

En ik snap je verdriet ook heel erg goed, juist omdat je wel overal mee naartoe geweest bent in het ziekteproces.

Toch ben ik van mening dat het wel aan de persoon zelf is, om dit wel of niet aan je naasten te vertellen en dit niet verplicht moet worden gedaan door medewerkers van het expertisecentrum.

Hun taak is het zorgvuldig toetsen van de euthanasiewens van de patiënt, het reilen en zeilen eromheen behoort wat mij betreft niet tot de taken van deze artsen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 20:38

Lang niet iedereen in een familie kan goed met elkaar communiceren of open naar elkaar zijn. Daarnaast zullen sommige hun psychische problemen ook niet willen delen omdat ze zich bijvoorbeeld al een last of schuldig voelen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:35

Mijn oma heeft zoals eerder vermeld euthanasie gedaan.
Haar eigen kinderen waren op de hoogte omdat ze akkoord hiervoor moesten geven.
Kleinkinderen mochten ook niet weten wanneer, we mochten van haar ook niet meer langskomen de laatste 4 weken van haar leven.
Ze wilde niet dat we haar zo ziek zagen. Ze wilde dat we haar herinnerde zoals ze daarvoor was.
Ondanks dat ik haar wens respecteerde deed het enorm veel zeer. Geen laatste kus kunnen geven. Al was het maar op een in uitje.
Verder hadden we allemaal vrede met haar keuze voor euthanasie. Eindelijk geen pijn meer!

Maar het liefst had ze ook een pil ervoor gehad en het stiekem alleen gedaan. Puur om niet enkel haar kinderen te beschermen. Maar ze besefte ook heel goed wat ze eigenlijk van de huisarts vroeg en hem mee opzadelde. Was voor deze huisarts ook de eerste keer.

Maar toch vond het plotseling overlijden van mijn vader veel moeilijker. Het geen afscheid van hem kunnen nemen.
Wellicht ook wel omdat mijn moeder toen al een jaar tegen die rotziekte aan het vechten was en hij ertussen uit piepte.
En nog maar 57 jaar.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-24 23:57

Wintu schreef:

Ik denk niet dat dat altijd een rol speelt. In de zin van "ik laat euthanasie plegen en laat mijn nabestaanden dat niet weten en dan kunnen zij het daarna lekker oplossen".

Ik bedoel maar: ik denk niet dat je het zo persoonlijk moet nemen.
Ja, als nabestaande regel je waarschijnlijk de naslaap wel - maar dat moét niet. Daar kies je toch wel zelf voor geloof ik, ik denk niet dat iemand je kan dwingen?

Niet iedereen die voor euthanasie wilt gaan is bezig met "de nabestaanden". Niet door gebrek aan respect, maar gewoon door het eigen lijden, door de eigen state of mind. Dat kan jij als egoïstisch ervaren, maar dat hoeft de insteek niet te zijn, jij vat dat zo op. Mag hoor! Maar daarom is het niet automatisch waar.

Bij mijn grootmoeder lag het al een tijdje op tafel, zij was daar heel eerlijk en open over. Daar ben ik wel blij om.
Maar ik ken(de) er ook anderen, die het "stiekem" gedaan hebben, en daar heb ik net zoveel respect en begrip voor. Van voor een trein springen tot bewust een overdosis pillen nemen. Dat diegene het mij of ons niet lieten weten, ligt volgens mij niet aan mij/ons, maar aan degene die uit het leven stapte. En die zal dan wel zijn/haar reden hebben - en ik hoef niet die reden te zijn. (Van diegene die voor de trein sprong, daar vind ik dan wel weer wat van, van de manier waarop bedoel ik dan - arme treinchauffeur. Maar dat is weer een andere discussie.)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 00:39

LWDaisy schreef:
Wintu schreef:

Ik denk niet dat dat altijd een rol speelt. In de zin van "ik laat euthanasie plegen en laat mijn nabestaanden dat niet weten en dan kunnen zij het daarna lekker oplossen".

Ik bedoel maar: ik denk niet dat je het zo persoonlijk moet nemen.
Ja, als nabestaande regel je waarschijnlijk de naslaap wel - maar dat moét niet. Daar kies je toch wel zelf voor geloof ik, ik denk niet dat iemand je kan dwingen?

Niet iedereen die voor euthanasie wilt gaan is bezig met "de nabestaanden". Niet door gebrek aan respect, maar gewoon door het eigen lijden, door de eigen state of mind. Dat kan jij als egoïstisch ervaren, maar dat hoeft de insteek niet te zijn, jij vat dat zo op. Mag hoor! Maar daarom is het niet automatisch waar.

Bij mijn grootmoeder lag het al een tijdje op tafel, zij was daar heel eerlijk en open over. Daar ben ik wel blij om.
Maar ik ken(de) er ook anderen, die het "stiekem" gedaan hebben, en daar heb ik net zoveel respect en begrip voor. Van voor een trein springen tot bewust een overdosis pillen nemen. Dat diegene het mij of ons niet lieten weten, ligt volgens mij niet aan mij/ons, maar aan degene die uit het leven stapte. En die zal dan wel zijn/haar reden hebben - en ik hoef niet die reden te zijn. (Van diegene die voor de trein sprong, daar vind ik dan wel weer wat van, van de manier waarop bedoel ik dan - arme treinchauffeur. Maar dat is weer een andere discussie.)

Je moet eerst wettelijk dan vast laten leggen dat je geen erfgenaam wilt zijn. Anders ben je verantwoordelijk voor het regelen van de uitvaart en het nalatenschap.
Dus als je vader/ moeder euthanasie laat plegen, zonder dat je daar iets van weet, weet ik niet of je dat nog zo gauw kan regelen. Ik bedoel de overledene moet wat mee en op dat moment ben je gewoon nog erfgenaam.
Zomaar weigeren gaat niet, dat moet vastgelegd, zodat men ook kosten van alles niet op de desbetreffende nabestaande gaat verhalen. Ik doel verder ook niet enkel op de nasleep van het nalatenschap, ook het psychische stukje waar je me komt te worstelen en wat een behoorlijke impact kan hebben.

Als je bepaald dat je euthanasie wilt en wanneer en hoe, moet iedereen zelf weten, vind ook niet dat men zich met de keus verder moet bemoeien. Vind echter wel dat iemand verwittigd moet zijn. Bericht van kennisgeving. Daarvoor hoeft een persoon die euthanasie laat plegen ook toch helemaal verder niet met nabestaanden bezig te zijn.
Ik heb het voor de goede trouwens ook over naaste familie, niet over neven/ nichten/ ooms,tantes of vrienden en kennissen, opas en omas.

Ik kan me niet voorstellen hoe het moet zijn om onverwacht een telefoontje te krijgen dat een van je ouders zich die ochtend heeft laten euthanaseren....
Mogen de nabestaanden zich met de euthanasie bemoeien, nee, maar op de hoogte zijn, ja.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 08:27

Wintu schreef:
Je moet eerst wettelijk dan vast laten leggen dat je geen erfgenaam wilt zijn. Anders ben je verantwoordelijk voor het regelen van de uitvaart en het nalatenschap.
Dus als je vader/ moeder euthanasie laat plegen, zonder dat je daar iets van weet, weet ik niet of je dat nog zo gauw kan regelen. Ik bedoel de overledene moet wat mee en op dat moment ben je gewoon nog erfgenaam.
Zomaar weigeren gaat niet, dat moet vastgelegd, zodat men ook kosten van alles niet op de desbetreffende nabestaande gaat verhalen. Ik doel verder ook niet enkel op de nasleep van het nalatenschap, ook het psychische stukje waar je me komt te worstelen en wat een behoorlijke impact kan hebben.

Als je bepaald dat je euthanasie wilt en wanneer en hoe, moet iedereen zelf weten, vind ook niet dat men zich met de keus verder moet bemoeien. Vind echter wel dat iemand verwittigd moet zijn. Bericht van kennisgeving. Daarvoor hoeft een persoon die euthanasie laat plegen ook toch helemaal verder niet met nabestaanden bezig te zijn.
Ik heb het voor de goede trouwens ook over naaste familie, niet over neven/ nichten/ ooms,tantes of vrienden en kennissen, opas en omas.

Ik kan me niet voorstellen hoe het moet zijn om onverwacht een telefoontje te krijgen dat een van je ouders zich die ochtend heeft laten euthanaseren....
Mogen de nabestaanden zich met de euthanasie bemoeien, nee, maar op de hoogte zijn, ja.

Oh, ik bekijk het altijd vanuit de Belgische kant.. Ik weet niet of dat scheelt..
Ik weet alleen dat ik als minderjarige "heb moeten tekenen om afstand te doen" toen mijn grootvader overleed. Ik heb die man (de vader van mijn vader) nooit gekend, en wij (de kleinkinderen én de kinderen) hebben na zijn overlijden allemaal "getekend om afstand te doen", om niet voor zijn schulden op te draaien. Ik was nog jong toen hoor, een tiener, heb er niet mega veel van mee gekregen, ik herinner me alleen dat "de staat" zijn auto na zijn overlijden heeft aangeslagen om zijn schulden te vereffenen. Ik hoor van de week eens bij mijn vader hoe dat juist zat, we zijn in ieder geval wel op de begrafenis geweest, maar geen idee wie dat geregeld/betaald heeft.

Ik snap wél dat het niet eerlijk voelt. Dat je "het niet mag weten", maar we "moet gaan regelen". Dat je daardoor met een wrang gevoel en een boel vragen blijft zitten.
Een afscheidsbrief bv. zou nog vragen beantwoorden, de ziel kunnen troosten. Als dat er allemaal niet is.. Ja.. Dat voelt natuurlijk super l*llig..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 08:56

De erfenis verwerpen (weigeren) gebeurt in Nederland idd ook achteraf. Daar teken je voor bij de notaris.
Ouders tekenen ook namens hun minderjarige kinderen. (In elk geval als die nog jong zijn, leeftijdsgrens weet ik niet)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:10

mysa je kunt een erfenis aanvaarden met alle voors en tegens daarbij, je kunt een erfenis verwerpen en dan maak je nergens aanspraak ook niet als er wat over blijft na aftrek van alle kosten enzovoorts, maar je kunt ook benificiair aanvaarden, dan mag je wel dingen regelen zoals huur opzeggen en alle andere vaste lasten maar als er schulden zijn kunnen ze je daarvoor niet aansprakelijk stellen, dit alles kan je regelen op een vrij snelle manier via de rechtbank, kosten daar zijn vaak ook een stuk lager dan via een notaris.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 09:16

Wintu schreef:

Hier ben ik het zeker mee eens. Dat iemand kiest voor euthanasie is al een heel gebeuren op zich, daar kan en mag je je eigen mening over hebben, maar die hou je dan ook voor je zolang als dat nodig is. Iemand kiest er niet zomaar voor. Maar het minste is toch wel directe familie als die nog aanwezig is op de hoogte te brengen van een datum. Dat is wel zo menselijk.
Je laat tenslotte wel diegene achter en waarom niet dat kleine beetje meegaan daar in mee om dingen wat makkelijker te maken 2 kanten op.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:17

kiki1976 schreef:
Mijn oma heeft zoals eerder vermeld euthanasie gedaan.
Haar eigen kinderen waren op de hoogte omdat ze akkoord hiervoor moesten geven.
Kleinkinderen mochten ook niet weten wanneer, we mochten van haar ook niet meer langskomen de laatste 4 weken van haar leven.
Ze wilde niet dat we haar zo ziek zagen. Ze wilde dat we haar herinnerde zoals ze daarvoor was.
Ondanks dat ik haar wens respecteerde deed het enorm veel zeer. Geen laatste kus kunnen geven. Al was het maar op een in uitje.
Verder hadden we allemaal vrede met haar keuze voor euthanasie. Eindelijk geen pijn meer!

Maar het liefst had ze ook een pil ervoor gehad en het stiekem alleen gedaan. Puur om niet enkel haar kinderen te beschermen. Maar ze besefte ook heel goed wat ze eigenlijk van de huisarts vroeg en hem mee opzadelde. Was voor deze huisarts ook de eerste keer.

Maar toch vond het plotseling overlijden van mijn vader veel moeilijker. Het geen afscheid van hem kunnen nemen.
Wellicht ook wel omdat mijn moeder toen al een jaar tegen die rotziekte aan het vechten was en hij ertussen uit piepte.
En nog maar 57 jaar.

ik zou liever hebben dat een naaste in 1x plots verdwijnt dan dat ik weet dat het over 14 dagen afgelopen is om eerlijk te zijn. Die weken zijn killing. De laatste dingen die je wil zeggen, het af tellen...ook voor die persoon zelf. Die kruipen vaak in hun schulp en worden steeds stiller. Dat was bij mijn vader het geval. De avond voor zijn sterven was hij stik zenuwachtig en moest steeds spugen....

een naaste daar ben je goed voor, die zeg je altijd gedag en die weet dat je van hem/haar houd. Afscheid nemen is verschrikkelijk. Voor iedereen

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 10:49

Mijn vader is plots overleden en mijn zus had een ziekbed. Ik vind beide verschrikkelijk. Bij de ene kan je geen afscheid nemen en bij de andere is de aftakeling verschrikkelijk. Ik heb geen voorkeur als nabestaande, vind beide niet te doen. Maar voor mijn vader was het een fijne dood, gewoon poef en weg. Als ik moet kiezen, ging ik ook het liefst op die manier. Mijn zus had ik een rustigere dood gegund. Ik kan met beide nog niet uit de voeten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:11

Kan me er wat bij voorstellen dat je er nog niet mee om kunt gaan Wintu. Als ik kijk hoe mijn zus een aantal jaren geleden is overleden, dat vond ik naar om te zien, de strijd die ze had, de pijn, voor haar was het goed dat het klaar was. Ze was er zelf ook aan toe. 5 jaar hadden geschat dat ze er nog zou zijn, zijn er uiteindelijk 4 geworden. Mijn andere zus is heel snel gegaan, ze kreeg de uitslag, ongeneeslijk ziek, hoe lang wilden ze niet eens meer zeggen, uit het niets die diagnose, 10 dagen later was ze er niet meer. Voor haar het beste, een niet nog langere lijdensweg. Mijn moeder, was ze ziek? Nee niet echt, ze had er een zin meer in, dacht dat ze op haar 88 nog dat kon toen ze 50 was, dan het verlies van 2 kinderen. Een lastig karakter. Eenzaam door haar eigen toedoen. Ik kon me haar wens voor euthanasie goed voorstellen. Maar hoe dan ook, je wilt niemand missen.
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 20-02-24 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:28

mijn man overleed plots, door een gescheurde aorta terwijl we de hond uitlieten. Hoewel ik voor mezelf (en de kinderen) graag een afscheid had gehad had ik hem geen betere dood kunnen wensen. Ik hoop zelf ook op zo'n manier te mogen sterven, maar dan niet zo absurd jong.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:37

secricible schreef:
mijn man overleed plots, door een gescheurde aorta terwijl we de hond uitlieten. Hoewel ik voor mezelf (en de kinderen) graag een afscheid had gehad had ik hem geen betere dood kunnen wensen. Ik hoop zelf ook op zo'n manier te mogen sterven, maar dan niet zo absurd jong.

Dat lijkt me enorm moeilijk om überhaupt te bevatten, erg heftig. :(:)

Het gevoel bij plotseling wegvallen vond ik erg dubbel, enerzijds voor diegene een mooie dood, alleen voor nabestaanden ineens een gat en zoveel vragen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:47

Ik zie het bij een vriendin, die is haar man op een soort gelijke manier verloren, zij heeft het er nu een jaar later nog steeds er moeilijk mee.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:52

"een jaar later nog steeds"
Een jaar later in zo'n rouwproces is ook echt helemaal niks. Het zou pas raar zijn als ze het er niet meer moeilijk mee had, op welke manier ze hem ook had verloren.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-24 11:53

Kan me zo voorstellen dat het dan pas echt begint te landen.