Contact herstellen met ouder

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

luuntje

Re: Contact herstellen met ouder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 09:57

Zit met tranen in mijn ogen Wintu en maralyn.

Het is zo oneerlijk. Geeft jullie zoveel stress.
En dan geloven mensen je niet. Omdat die mensen die voor ouder moeten doorgaan mooi weer spelen.
Ik vind het zo erg.

Hele dikke knuffel.

En misschien is een mentor of curator wel beter.
Wij als kinderen zijn ook belangrijk. Wij verdienen ook geluk.

Ons verantwoordelijk voelen voor dingen waar we niet verantwoordelijk voor zijn is met de paplepel ingegoten.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:04

Kinderen zijn zó trouw naar hun ouders toe dat, ik heb in ieder geval, jaren niet ingezien heb hoe mijn moeder was en wat ze uitvrat. Ik wist en zag het wel maar zocht er niets achter heel raar maar het bleef wel ergens in een heel klein hoekje zitten waar het jaren later uitkwam.
Mijn zus heeft het nu nog, onze ouders zijn overleden maar nog wil ze het niet zien maar zij heeft gelukkig een heel andere jeugd gehad dan ik.
Mijn vader zei altijd andermans boeken ……. En dat is echt zo, niemand maar dan ook niemand weet wat een persoon heeft meegemaakt en mag nog minder oordelen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 10:05

Helemaal waar Chanicha.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:27

Afbeelding

Voor jullie allemaal :(:)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 11:55

luuntje schreef:

En dan geloven mensen je niet. Omdat die mensen die voor ouder moeten doorgaan mooi weer spelen.
Ik vind het zo erg.

Hele dikke knuffel.

Ons verantwoordelijk voelen voor dingen waar we niet verantwoordelijk voor zijn is met de paplepel ingegoten.

Tien jaar geleden vond ik het verschrikkelijk. Ik voelde me zo onwijs eenzaam.

Ik vond het toen zo raar, dat hij altijd ruzie had met iedereen.
Geen contact met de familie.
Altijd gezeur met de buren.
Geen vrienden en altijd ruzie er mee.
Collega's waren altijd de boosdoener.

En hij was altijd het slachtoffer.

Tot ik er een patroon in vond. Hij mist zelfreflectie.
Toen ik volwassen was en hij recht voor mijn neus op een hele agressieve toon iemand aansprak, toen kwam er een licht bolletje tevoorschijn. En toen kwam ik er achter dat vele ruzies zeker hij het slachtoffer niet was.

Nu valt steeds vaker dat doek. Ver van mij af trouwens want ik word niet betrokken.

Wat mij wel opvalt is dat hij altijd mensen de dood zwijgt als het ware, maar excuses van een ander eist.

Het erge was, dat juist door die opvoeding was ik ook zo! En juist als ik teruglees op bokt van vroeger naar nu zie ik echt dat ik veranderd ben door die bewustwording.
Ik maakte ook altijd ruzie. Ik had altijd gezeik om me heen.
Ik leefde altijd tussen problemen van een ander. En dat voelde veilig, want dat kende ik.

Nu niet meer.
Heb eigenlijk nooit meer ruzies.
Discussies zoek ik ook niet meer bewust op.
Kan heel goed mijn gemaakte fouten relativeren en excuses er voor maken.

Mijn ontzettend knappe broer zegt altijd.
"Verandering begint bij de persoon die de pijn durft te voelen. Anders is het een herhaling van zetten, die je voorganger voor jou heeft gemaakt."

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:27

luuntje schreef:

Ik vind het zo erg.

Hele dikke knuffel.

Dit inderdaad. Ik zie het zelf pas sindskort. Bizar eigenlijk. Ik ben 38. Jarenlang heb ik het contact met mijn vader eenzijdig gedragen na de dood van mijn moeder. Nu ben ik gestopt met geven en blijft er niks meer over. Ik kan het soms nog moeilijk bevatten dat ik het gewoon over mijn eigen vader heb. Een tijd terug stuurde ik hem dat ik hem mis en of hij tijd had voor koffie (lees mijn vader zit 24/7 thuis en heeft niemand (meer)). En dan zegt hij 'dat snap ik' (dat ik hem mis) en vervolgens laat hij me twee weken wachten. Het voelt als een leeg omhulsel. Mijn broertje is beperkt en woont nog bij mijn vader. Mocht het moment komen dat mijn vader niet meer voor zich zelf kan zorgen (en dus ook niet voor mijn broertje) dan komt ook alles op mijn schouders terecht. En mag ik dan 'nee' zeggen? Als ik dat zeg, wie doet het dan? En waar komt mijn broertje dan uiteindelijk terecht? Iemand enig idee waar ik terecht kan met deze zorgen? Zijn huisarts wellicht?

Het is misschien niet het juiste woord of de juiste omschrijving. Maar ik vind steun in het lezen van jullie verhalen :(:)

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:34

maralyn schreef:
luuntje schreef:

Ik vind het zo erg.

Hele dikke knuffel.

Tien jaar geleden vond ik het verschrikkelijk. Ik voelde me zo onwijs eenzaam.

Ik vond het toen zo raar, dat hij altijd ruzie had met iedereen.
Geen contact met de familie.
Altijd gezeur met de buren.
Geen vrienden en altijd ruzie er mee.
Collega's waren altijd de boosdoener.

En hij was altijd het slachtoffer.

Tot ik er een patroon in vond. Hij mist zelfreflectie.
Toen ik volwassen was en hij recht voor mijn neus op een hele agressieve toon iemand aansprak, toen kwam er een licht bolletje tevoorschijn. En toen kwam ik er achter dat vele ruzies zeker hij het slachtoffer niet was.

Nu valt steeds vaker dat doek. Ver van mij af trouwens want ik word niet betrokken.

Wat mij wel opvalt is dat hij altijd mensen de dood zwijgt als het ware, maar excuses van een ander eist.

Het erge was, dat juist door die opvoeding was ik ook zo! En juist als ik teruglees op bokt van vroeger naar nu zie ik echt dat ik veranderd ben door die bewustwording.
Ik maakte ook altijd ruzie. Ik had altijd gezeik om me heen.
Ik leefde altijd tussen problemen van een ander. En dat voelde veilig, want dat kende ik.

Nu niet meer.
Heb eigenlijk nooit meer ruzies.
Discussies zoek ik ook niet meer bewust op.
Kan heel goed mijn gemaakte fouten relativeren en excuses er voor maken.

Mijn ontzettend knappe broer zegt altijd.
"Verandering begint bij de persoon die de pijn durft te voelen. Anders is het een herhaling van zetten, die je voorganger voor jou heeft gemaakt."

Mogelijk is je vader het slachtoffer van een generatietrauma, dit trauma duurt voort tot de generatie die er wat aan doet.

Ik herken zoveel aan jouw verhaal, helaas... Sterkte! :(:)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 12:42

PercyLeen schreef:
luuntje schreef:

Ik vind het zo erg.

Hele dikke knuffel.

Dit inderdaad. Ik zie het zelf pas sindskort. Bizar eigenlijk. Ik ben 38. Jarenlang heb ik het contact met mijn vader eenzijdig gedragen na de dood van mijn moeder. Nu ben ik gestopt met geven en blijft er niks meer over. Ik kan het soms nog moeilijk bevatten dat ik het gewoon over mijn eigen vader heb. Een tijd terug stuurde ik hem dat ik hem mis en of hij tijd had voor koffie (lees mijn vader zit 24/7 thuis en heeft niemand (meer)). En dan zegt hij 'dat snap ik' (dat ik hem mis) en vervolgens laat hij me twee weken wachten. Het voelt als een leeg omhulsel. Mijn broertje is beperkt en woont nog bij mijn vader. Mocht het moment komen dat mijn vader niet meer voor zich zelf kan zorgen (en dus ook niet voor mijn broertje) dan komt ook alles op mijn schouders terecht. En mag ik dan 'nee' zeggen? Als ik dat zeg, wie doet het dan? En waar komt mijn broertje dan uiteindelijk terecht? Iemand enig idee waar ik terecht kan met deze zorgen? Zijn huisarts wellicht?

Het is misschien niet het juiste woord of de juiste omschrijving. Maar ik vind steun in het lezen van jullie verhalen :(:)

Jou broertje kan aan de situatie niks doen. Daar zou ik het zelf wel netjes voor willen regelen. Je zou je zorgen ook met je eigen huisarts kunnen bespreken. Om zo tegen de tijd dat het nodig is wel te weten welke stappen je dan het beste kunt nemen.

Ik heb voor mijn vader ook alles geregeld. Terwijl dat contact ook maar matig was maar de rest van de familie deed niks. Ik ben opgegroeid in een liefdeloos gezin. Vader is 25jaar lang alcoholist geweest. Moeder een persoonlijkheidsstoornis en losse handjes. Beide ouders werkten niet tot ik 14 was dus dat er weinig geld was maakte het soms nog lastiger en dat die twee mensen de godgansedag op elkaars lip zaten werd er ook niet makkelijker op.

Als kind accepteer je alles maar naarmate je ouder wordt ga je verbanden leggen en patronen zien. En neem je eerst wel behoorlijk afstand maar volledig de banden verbreken dat doe je niet zomaar. Maar dat is uiteindelijk na het overlijden van mijn vader toch gebeurd.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 13:35

PercyLeen schreef:
Mijn broertje is beperkt en woont nog bij mijn vader. Mocht het moment komen dat mijn vader niet meer voor zich zelf kan zorgen (en dus ook niet voor mijn broertje) dan komt ook alles op mijn schouders terecht. En mag ik dan 'nee' zeggen? Als ik dat zeg, wie doet het dan? En waar komt mijn broertje dan uiteindelijk terecht? Iemand enig idee waar ik terecht kan met deze zorgen? Zijn huisarts wellicht?

Ik zou deze zorgen inderdaad met je eigen huisarts bespreken (als je daar een goed contact mee hebt). Die kan je vast wel op weg zetten, doorsturen naar de juiste mensen.
Enerzijds is mijn ervaring dat zulke dingen best niet te lang blijven liggen omdat het vinden van de juiste hulp soms erg lang kan duren. Als het al geregeld is "voordat het probleem zich stelt" (je vader dus niet meer kan zorgen voor je broer), dan geeft dat voor jou wellicht ook een geruster gevoel.
Daarnaast is soms het antwoord op de vraag 'wat kan ik doen om de situatie voor (in dit geval je broer) te verbeteren?' dat je niets kan doen. En dat kan moeilijk en frusterend zijn... Het enige wat je dan kan doen is proberen dat los te laten, hoe moeilijk dat ook is.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 14:35

Chanicha mooi plaatje.

Je groeit op met een of meerdere ouders die slechte opvoeders zijn.
Die zichzelf slachtoffer voelen, maar eigenlijk dader zijn.

En het kost tijd en zelfreflectie en heel veel pijn en tranen om dat te zien.
En om zelf anders te zijn.

Ik belde toch mijn moeder maar. Ja verantwoordelijkheid is naar.
Ik feliciteerde haar man. Hij mij niet. De hork.
Ze vierde niet haar verjaardag. Kinderen van hem kwamen wel langs.

Dus ik maakte daar 2x een opmerking over.
Joh ik kwam niet want je zei dat je het niet aankon. En nu komen zijn kinderen wel.
Geen reactie. Geen meis je ben altijd welkom dat geldt niet voor jou.

En dat is enorm rot.
Kan altijd opdraven, allerlei ellende regelen en nu het beter gaat en ze weer mooi spelen word ik aan de kant gegooid.

Ik vind mezelf nu even zielig.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 16:19

Denk dat je deze reactie stiekem wel had geweten of niet Luuntje? Niet dat de reactie er daarom minder hard of naar van wordt dat niet. Wederom die bevestiging is ook zo iets waarvan je denkt waarom... Mijn moeder was precies zo. Voor jezelf kan je zeggen dat je de eer aan jezelf hebt gehouden, iets wat zij beide niet echt kunnen zeggen. Of zij dat ook zo zien? Nee maar wat maakt het uit? Het gaat er om dat jij weet wat je wel hebt gedaan!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 17:04

luuntje schreef:
Chanicha mooi plaatje.

Je groeit op met een of meerdere ouders die slechte opvoeders zijn.
Die zichzelf slachtoffer voelen, maar eigenlijk dader zijn.

En het kost tijd en zelfreflectie en heel veel pijn en tranen om dat te zien.
En om zelf anders te zijn.

Ik belde toch mijn moeder maar. Ja verantwoordelijkheid is naar.
Ik feliciteerde haar man. Hij mij niet. De hork.
Ze vierde niet haar verjaardag. Kinderen van hem kwamen wel langs.

Dus ik maakte daar 2x een opmerking over.
Joh ik kwam niet want je zei dat je het niet aankon. En nu komen zijn kinderen wel.
Geen reactie. Geen meis je ben altijd welkom dat geldt niet voor jou.

En dat is enorm rot.
Kan altijd opdraven, allerlei ellende regelen en nu het beter gaat en ze weer mooi spelen word ik aan de kant gegooid.

Ik vind mezelf nu even zielig.

Knuffel. Zo'n rotgevoel verdient niemand.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 17:09

Lief dank jullie wel.
Je weet het wel, maar toch is het niet leuk.

Ik heb thuiszorg app gesturud dat ik geen contactpersoon meer wil zijn.
En dat ze mij niet hoeven te bellen.
Het is klaar.
Zusje belde nog, die werd ook genegeerd door onze moeder.

Fijn die herkenbaarheid. Maar ook stom dat zoveel mensen zulke beroerde ouders hebben.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 17:22

c_alsemgeest schreef:
Wintu schreef:

Zou het wel willen, maar dat gaat helaas niet. En ik zou het allemaal met liefde doen hoor, maar waardering is er amper, ze laat je met de boodschappen buiten staan, scheldt je uit, beticht je van liegen, als je een maaltijd kookt, zegt ze dat het niet te vreten is enz enz. Ze ziet je niet als kind, maar als 'hulp', ook naar de thuiszorg is ze niet vriendelijk. Wil geen medicatie slikken, trekt pleisters en verbanden er af, kan soms wel 25 keer op een dag bellen, neemt de telefoon niet op, dus dan ga je maar heen en dan maar hopen dat ze niet onwel in huis ligt, kom je daar, had ze gewoon geen zin de telefoon op te nemen en of je even sigaretten kunt halen. Ze heeft haar goede momenten, dan zie ik even mijn oude moeder terug. Maar nu is het voornamelijk, jezelf afsluiten, naar binnen lopen, doen wat je moet doen en weg weer. Maar het is enorm triest allemaal, ze is een narcist pur sang en goed in het manipuleren, dreigt veel met zelfmoord. Zelfs de begrafenis van mijn zus draaide om haar. Mijn andere zus en ik doen het met zijn tweeen, mijn zus heeft inmiddels een burn out, alleen is het niet te doen. Onze partners nemen het wel eens over, die trekken zich dat allemaal wat minder aan.

Heb je eens aan mentorschap of curatele gedacht, met daar aanvullend een ambulante wmo organisatie die andere praktische zaken over neemt?
Zo regelen wij het voor mensen die, door eigen toedoen vanuit een crimineel of psychiatrisch verleden, geen enkel contact met familie hebben maar wel zorg nodig hebben en iemand die hun belangen behartigt.

Er zijn wel gesprekken met het wmo en ook met de thuiszorg. De thuiszorg komt nu 2 maal daags om medicatie te verstrekken en wondverzorging. Verder niet. In het nieuwe huis willen we graag huishoudelijke hulp voor de zwaardere dingen. Een taxipas is aangevraagd en de thuiszorg probeert een buddy te regelen die mee kan gaan op ziekenhuisbezoek. Zodat de druk op ons afneemt. Maar er gaat overal enorm veel tijd overheen. Ook komen er binnen nu en twee weken gesprekken met meerdere instanties om te zien in hoeverre ze dementeert en in hoeverre het manipulatief gedrag is, zodat we hopelijk een indicatie krijgen voor een verzorgingshuis. Mijn zus regelt dat, omdat niet perse contact met mijn moeder vereist.

Mijn moeder is nooit een erg warme vrouw geweest, mijn vader kwam altijd als er iets was en mam kwam mee in de vorm van een warme maaltijd, zij was degene die in de nacht wakker kon liggen van dingen.
Het narcistische zat er altijd al wel in, maar ik denk dat mijn vader daar een enorme buffer naar ons toe in is geweest, hij heeft het niet gemakkelijk gehad, realiseren wij ons achteraf. Maar na zijn plotselinge overlijden ging het mis, toen mijn zus daarna kanker kreeg en stierf is het allemaal vele malen erger geworden, ze is verbitterd, manipulatief en ronduit gemeen, zo was ze vroeger niet. Ik vind het echt heel erg, heb erg lang geprobeerd te laten zien dat het leven nog mooi kan zijn, maar aan een dood paard trekken heeft geen nut. Na contact met haar krijg ik nu standaard een gejaagd gevoel, hartkloppingen en ga ik hyperventileren. Het is gewoon allemaal zo verdrietig en jammer, het had zo mooi kunnen zijn en dat doet me nog het meest verdriet.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 17:24

Lay_D schreef:
Wintu,

Sterkte, ik weet hoe het is om met mensen om te gaan die dementie hebben.
Het is soms loodzwaar, mijn 'geluk' is, is dat het mijn werk is en ik het een soort van 'achter' mij kan laten als ik vrij ben.

Dank je wel, lijkt me enorm heftig.
Mijn opa had dementie en bezoeken aan hem waren met een lach en een traan. Respect en dank je wel, fijn dat er mensen zoals jullie zijn die dit werk doen!

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 17:26

meggiemeg schreef:
Wintu dat was ook mijn situatie, geen verdere familie meer, zussen al overleden dus bleef ik als enigste over. Dus heel herkenbaar. Daarom hield ik het contact zo oppervlakkig mogelijk en zo min mogelijk om te voorkomen dat door het moeilijke karakter van mijn moeder de deur werd dicht gesmeten als iets haar niet aanstond.

Ik heb je topic gelezen en herkende zoveel, lastige dingen zijn het. Ook omdat verstand en gevoel gewoon vaak botsen.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 17:29

chanicha schreef:
Kinderen zijn zó trouw naar hun ouders toe dat, ik heb in ieder geval, jaren niet ingezien heb hoe mijn moeder was en wat ze uitvrat. Ik wist en zag het wel maar zocht er niets achter heel raar maar het bleef wel ergens in een heel klein hoekje zitten waar het jaren later uitkwam.
Mijn zus heeft het nu nog, onze ouders zijn overleden maar nog wil ze het niet zien maar zij heeft gelukkig een heel andere jeugd gehad dan ik.
Mijn vader zei altijd andermans boeken ……. En dat is echt zo, niemand maar dan ook niemand weet wat een persoon heeft meegemaakt en mag nog minder oordelen.

Ik vraag me soms af of het met ouder worden te maken heeft. Je idealiseert je ouders misschien als je jonger bent en naarmate je ouder wordt en soms ook als ze wegvallen, zie je dingen soms compleet anders of zijn ze compleet anders dan dat je dacht. Erg confronterend, maar ook dat je ouders maar gewoon mensen zijn met fouten. Confronterend en ontnuchterend.

Mooie uitspraak van je vader, die kende ik niet, maar ga ik wel onthouden, zegt heel veel in maar weinig woorden.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 17:35

PercyLeen schreef:

Ik denk dat velen hier precies bedoelen wat je zegt :(:)

Het is heel lastig, want het hoort immers niet zo. Je wordt dood gegooid met 'gezellige en liefdevolle' families. Dat het best moeilijk is om toe te geven dat je dat niet hebt of niet meer hebt. Ik vind dat persoonlijk heel moeilijk. Maar het is wel fijn om te lezen dat we niet de enige zijn en dat er eigenlijk best veel leed is. Dat je elkaar een hart onder de riem kunt steken en je je misschien gesterkt voelt. Ik las het verhaal van Meggiemeg en dat hakte er bij mij wel even in. Toen zag ik dit topic en ik vind het best een verademing, we zijn niet de enige..

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 17:44

Wintu wat je schrijft over je moeder is wel herkenbaar. Dat zich dat nu meer uit dan vroeger kan ook te maken hebben met het ouder worden en/of dementie.
Ook dingen als stress (bv door het overlijden van je vader en je zus of als men zelf terminaal / pallliafief is) kunnen dingen zoals manipulatief gedrag versterken.
Goed dat jullie wel de mogelijkheden bekijken om de zorg meer aan anderen over te laten. Maar zoals je zegt is ook dat een lange en moeizame weg in veel gevallen…

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 18:00

Wintu schreef:
meggiemeg schreef:
Wintu dat was ook mijn situatie, geen verdere familie meer, zussen al overleden dus bleef ik als enigste over. Dus heel herkenbaar. Daarom hield ik het contact zo oppervlakkig mogelijk en zo min mogelijk om te voorkomen dat door het moeilijke karakter van mijn moeder de deur werd dicht gesmeten als iets haar niet aanstond.

Ik heb je topic gelezen en herkende zoveel, lastige dingen zijn het. Ook omdat verstand en gevoel gewoon vaak botsen.

Dank je wel, het is zo lastig als die 2 botsen, zou soms handig zijn als je er 1 of zelfs beide even uit kon schakelen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 18:04

Wat ik ook vaak hoor om mij heen: ja maar dat is het generatieverschil.... Dan denk ik aan bepaalde mensen om mij heen die dan dezelfde leeftijd hebben, kleine voorbeelden: mijn buurman van 85, de oma van mijn man toen ze nog leefde, een ouder echtpaar van eind 80. De schoonmoeder van mijn overleden zus die inmiddels 85 is. Allemaal stuk voor stuk mensen die wel belangstellend zijn, je een welkom gevoel geven, waar je een gesprek mee kunt voeren over werkelijk van alles, die oprecht blij zijn als je even bent geweest of zoals mijn buurman als ik hem een maaltijd breng. Die mensen zijn toch ook van dezelfde generatie en zijn toch ook niet zo als de ouders en mijn moeder die hier in het topic voorbij komen?

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 18:36

Er zijn inderdaad wel verschillen tussen generaties, oa wat betreft heersende opvattingen en inzichten mbt opvoeding. Maar dat is maar een factor…
Ik denk dat velen niet weten wat ze moeten antwoorden als ze verhalen zoals die die hier gedeeld worden horen en ze dan willen “helpen” door te zeggen dat het allemaal vast wel “normaal” of “niet zo erg” was / is.

Edit: en het lastige bij niet fysiek geweld (dus manipulatie etc) is ook dat het moeilijk uit te leggen is. Je zou eigenlijk al bijna observator moeten zijn in de situatie om dit naar waarde te schatten. Want niet enkel de woorden, maar ook de non-verbale communicatie speelt een erg grote rol. En laat dat net iets zijn wat eigenlijk niet echt uit te leggen is.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-23 18:54

Wintu ik hoop dat je moeder meer hulp gaat krijgen.
Voor jou en je zus is dit veel te zwaar.
Jullie hebben ook recht op geluk.

Ik denk dat leeftijd/generatie wel meespeelt. Maar het is vooral de persoon zelf.

Mijn buurman van 80+ is altijd belangstellend.
En zo zijn er meer ouderen.

Sommige mensen zijn gewoon niet lief.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:38

Pfoeh, heftige dingen hier. Ik moet zeggen dat het met mij momenteel niet zo goed gaat en dat ik het even niet kan opbrengen om op iedereen te reageren. Sorry :o

Welkom Lay_D, je bent hier met soortgenoten :)

Luuntje :(:) niet leuk. Vond het zo lief dat je je nog afvroeg wat je nou moest doen met die verjaardag. En nu dit. Als dit is wat voor jou nodig was om geen contactpersoon meer te zijn dan go you girl!

Wintu, zou niet graag in je schoenen willen staan. Dat verdomde plichtsbesef ook altijd. En uit je verhaal wordt ook duidelijk, althans voor mij, hoezeer "men" erin heeft geramd van: ja maar het is toch je moeder.

En weet je. Je hebt moeder en moeder. In biologische zin: dat kan ik inderdaad niet ontkennen. Maar in de meeste andere opzichten is ze geen moeder. Mijn grootmoeder voelt als mijn moeder, en tussen haar en mij zit een lege vrouw die zich steeds met mij probeert te bemoeien.

Ik hoop dat jij en je zus een goede oplossing gaan vinden, Wintu. Daarvoor zou ik inderdaad bij jouw eigen huisarts beginnen. Het gaat om jouw gezondheid tenslotte. Ik lees dat je al erg veel doet in in werking zet. Naar mijn idee heb je voldoende gedaan, laat het zich allemaal eerst maar ontvouwen en op zijn plek vallen. Maar dat is hoe ik erover denk.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-23 11:55

Koper zet m op he :(:)