adhd bij volwassen vrouwen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 11:02

Marigold schreef:
Ik herken het hoor, als volwassene met de diagnose ADD (nu AD(H)D).

Ik kan goed met crisissituaties omgaan, ik ga dan echt ‘aan’. Ik wordt dan heel erg ‘organized’, heel scherp, allerlei scenario’s in mn hoofd al uitgewerkt, en sowieso kalm.
Voornamelijk als de urgentie iets of iemand anders betreft, dus niet direct iets uit mijn eigen leven is.
Want op de 1 of andere manier ‘zie’ ik mezelf niet zo goed als dat ik de ander zie, denk ik.
(Ik kijk best vaak expres in de spiegel en zeg dan bewust tegen mezelf: jij bent ook iemand, en dit is wat anderen zien als ze jou zien).
(Je ziet jezelf immers niet, omdat je vanuit je eigen ogen kijkt naar alles).

Soms is de behoefte aan urgentie-prikkel ook wel irritant want het betekend in mijn eigen leven dat ik vaak pas in actie schiet als de deadline dichtbij (lees: zowat niet meer te behalen) genoeg is. Daarvoor kan ik dan heel lang geen geschikt moment kiezen om iets te doen zeg maar (kan nog wel, hoeft nog niet, niet nú hoor, straks ofzo. Vanavond echt. O oeps, vergeten, morgen echt. Ahum.). terwijl het dus wel de hele tijd door mn hoofd spookt en onrust geeft.
Ik ken mezelf inmiddels een beetje en kan het steeds beter ondervangen. Scheelt ook weer stress.
En ik ben gelukkig ook heel goed in relativeren.
Bedoel, op wereldschaal, hoe erg is het dan dat ik nog afwas heb staan? Niet zo erg. +:)+
Weer wat opgelost _O-

Ach, ik doe er inmiddels ook niemand tekort mee, ik kan mezelf redelijk goed accepteren. Dan maar een beetje anders. Het loopt niet uit de hand en mocht dat toch wel zo zijn dan weet ik mn ‘hulplijnen’ te vinden, dat bedoel ik met het zelf inmiddels redelijk kunnen ondervangen van mijn valkuilen.
Levenservaring is eigenlijk best fijn.

Wat ik wel stom en vervelend vind is: mijn gedachten dwalen altijd maar weer af, óf ik kom in een hyperfocus. Maar niks er tussenin lijkt het wel.
Dan wil ik een podcast echt goed beluisteren.. kom ik er om de zoveel tellen of minuten (geen idee, besef van tijd is ook zoiets) telkens weer achter dat ik er niks van gehoord heb omdat ik aan andere dingen dacht.
Soms neem ik een kwart of halve Ritalin. Helpt wel eens iets, maar evenveel kans dat het niet werkt en alleen maar hartkloppingen en onrust geeft (en daarna de rebound ).
Ik houd niet van onbalans, en daardoor dus huiverig voor medicatie.

Ik heb ook allerlei dingetjes zoals dat ik het onprettig vind mensen al te veel aan te kijken, van nature niet zoveel met mensen en contact zoeken bezig. Sterke connectie met dieren.
Goed de overview kunnen houden, ik heb best vaak dat ik tijdens een gesprekje al een berekening maak en dan in mijn reactie drie stappen vooruitloop op waar de ander was. En dat geeft dan wel eens wat gedoe, wat ik in beginsel zelf niet snap (waarom ineens gedoe?). Ik kan dan zelf ook niet goed die stappen terugzetten.
Ben misschien net iets te oplossingsgericht vaak.
Oorzaak aanpakken, niet over de gevolgen blijven kwebbelen. Maarja.
Vaak is je kracht ook je valkuil he.

Zelf had ik liever adhd gehad dan add.. als ik zie hoeveel meer ze bereiken, omdat ze eerst doen en dan gaan denken.
Terwijl ik dus veel denk ipv doe.
Alhoewel ik de indruk heb dat naarmate ik ouder wordt, ik toch makkelijker doe ondanks het denken en al met al ook terugkijkend ook toch wel impulsief ben geweest, ook vroeger wel.. misschien ontwikkelt de add zich gaandeweg meer richting adhd.. of zal het komen door de ad(h)d naamsverandering? :Y)

Dit is zo herkenbaar, breng mezelf zo vaak (bijna) in de problemen door uitstelgedrag omdat ik die urgentie echt moet voelen om in gang te schieten.
Lijkt ook steeds erger te worden..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 12:04

Wij hebben gisteren afspraak gehad bij de POH GGZ. Er is sterk vermoeden van ADHD en we krijgen een doorverwijzing voor diagnostiek. Krijgen een mail met verschillende aanbieders en mogen dan een keus maken wat ons het meest passend lijkt. Dat gaat wel even duren want er zijn behoorlijke wachtlijsten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 14:21

SusanH schreef:
Wij hebben gisteren afspraak gehad bij de POH GGZ. Er is sterk vermoeden van ADHD en we krijgen een doorverwijzing voor diagnostiek. Krijgen een mail met verschillende aanbieders en mogen dan een keus maken wat ons het meest passend lijkt. Dat gaat wel even duren want er zijn behoorlijke wachtlijsten.

Als je er wat geld extra voor kwijt kunt kun je een vrijgevestigde praktijk overwegen. Sneller en meer persoonsgericht.

zonnebloem18

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 14:41

Check ook even hoe de wachtlijst is bij jou zorgverzekering. Sommige organisaties geven aan een wachtlijst van 15 weken te hebben, maar als je dan bij Menzis (voorbeeld) zit kan het wel 50 weken zijn omdat het budget op is.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-25 18:24

Goed om te onthouden. Ik ga sowieso de 4 praktijken die doorgestuurd zijn eens bekijken. Ik had me daar nog niet in verdiept.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-25 13:59

Ik heb jaren zonder medicatie kunnen functioneren. Vandaag ben ik weer opnieuw begonnen met methylfenidaat omdat ik merk dat ik weer het concentratievermogen van een dronken fruitvlieg heb. Ook kan ik lastig stilzitten en heb ik weer veel onrust.
Wat een heerlijke rust is dat toch altijd als je zo'n tablet inneemt.

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:27

Hoi, ik heb de diagnose laat gekregen en ondanks dat dit topic een beetje stil ligt vraag ik me af of iemand dit herkent.

Zonder een ritme gebeurt bij mij niks. Ik vraag me af of andere mensen met ADHD ook absoluut een ritme nodig hebben dat ongeveer hetzelfde is elke dag, of gaan jullie juist goed op spontaniteit? Een vast ritme is saai en soms frustrerend maar zonder verval ik in executive dysfunction. Ik krijg alleen mijn werk gedaan als ik elke dag om 7 uur opsta, binnen een uur weg ben van huis, om 12 uur ga lunchen et cetera. Als ik een keer pas om 11 uur op de universiteit aan kom is de kans maar klein dat er nog veel gebeurt.

Zonder plannen in het weekend of in de vakantie gebeurt er ook spontaan maar weinig bij mij. Zijn jullie wel actief zonder planning? Gaan jullie in het weekend of in de vakantie spontaan dingen doen of verval je zonder expliciete verwachtingen van jezelf of van anderen ook in eindeloze executive dysfunction?

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 10:57

Ik heb absoluut een ritme nodig, maar heb er ook een hekel aan met als gevolg heel erg uitstelgedrag. zucht....

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-25 11:14

Oh dat heb ik ook. Als ik een dag geen "moet" plannen heb dan is de kans groot dat ik aan het einde helemaal niks gedaan heb. Ik had dan wel ideeen wat ik allemaal zou kunnen gaan doen hoor, veel ook waarschijnlijk :+

Ik schrijf mn todo's op en dan wordt het een lijstje wat ik kan afvinken en dat werkt blijkbaar bij mij.
Ik ben wel heel spontaan en flexibel in het inwisselen van mn plannen, dat dan weer wel.

Maar als ik dan bedacht heb ik dat ik wil hardlopen en mn woonkamer stofzuigen bijvoorbeeld, dan schrijf ik dat op en dan kan ik er beter een tijd aan vastknopen. Die schrijf ik er soms ook nog bij. En dan zie ik dat ik het moet gaan doen, anders blijft het ronddraaien in mn hoofd en dan ga ik allemaal andere dingen doen die toevallig langskomen maar niet persé bijdragen aan mn leven en dan is de dag voorbij. +

Mn vriend is van zichzelf weer supergestructureerd, die gaat bv om 18:00 zn brood voor de volgende dag smeren. Ik kan dat fysiek niet eens, zoveel weerstand heb ik daartegen _O- . Terwijl het echt superhandig is om alles al klaar te hebben. Maar nee, dat moet op het laatste moment.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 22:46

Mag ik hier een vraag droppen?
Ik sta op de wachtlijst om te onderzoeken.
Is het een verplicht onderdeel dat er gesprekken met ouders zijn? Ik heb niet de beste band en heb voorkeur dat dit niet gebeurt.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-25 22:47

Amado7 schreef:
Mag ik hier een vraag droppen?
Ik sta op de wachtlijst om te onderzoeken.
Is het een verplicht onderdeel dat er gesprekken met ouders zijn? Ik heb niet de beste band en heb voorkeur dat dit niet gebeurt.

Dit ligt aan je leeftijd, als je volwassenen bent is dit sowieso niet verplicht.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 07:34

Volgens mij kan iemand er sowieso ook iemand anders mee die je als kind goed kende (een oom/tante, peetvader/moeder, opa/oma oid), mocht dat wel een optie zijn.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 07:39

Het is vaak wel wenselijk om iemand mee te nemen die je kent uit je kindertijd. Aan de andere kant zie je bij veel vrouwen dat ze als kind heel weinig kenmerken van ADHD lieten zien. Een goede psycholoog stelt de juiste vragen i.p.v. het standaard lijstje langslopen.

Ik heb uiteindelijk wel een diagnose gekregen ondanks dat er in mijn kindertijd weinig kenmerken waren gelukkig.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 07:41

Dankjulliewel voor de reacties. Ik ben inderdaad volwassen. Wat ik mij kan herinneren is dat ik in mijn kindertijd wel altijd slordig en chaotisch ben geweest, ook op de hogere school liep ik er qua leren wel tegenaan. Ik ben altijd druk in mijn hoofd geweest voor zover ik weet. Maar daar houdt het ook wel een beetje op.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 07:42

Herkenbaar ik hem ritme nodig maar ik krijg error als mijn ritme niet klopt.. ook wordt ik onrustig als ik wel aan m’n ritme hou want dan wil ik alles snel snel doen.

Best frustrerend Ind.

Zijn er ook mensen hier die dieet volgen of proberen af te vallen? Hoe hebben jullie dit aangedikt met adhd?

DWensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 07:56

Ik kom ook mee kletsen/volgen.

Vorig jaar heb ik de diagnose ADHD gekregen en na jaren extreme problemen met mijn mentale gezondheid te hebben gehad lijkt het nu voorzichtig beter te gaan en stabieler te worden.
Mede door passende medicatie en een stukje acceptatie.

Ik ga nog even de laatste paginas doorlezen. Doet me toch wel wat, zo veel herkenning in jullie berichten!

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 08:01

Ik lees ook al een tijdje mee, ben aangemeld voor een diagnosetraject omdat ik al voor de tweede keer in vijf jaar thuis zit. Ik herken zo ongelooflijk veel in ADD dat ik ergens "hoop" dat het zo is zodat ik mezelf weer een beetje op de rit krijg.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 10:41

plutolover schreef:
Herkenbaar ik hem ritme nodig maar ik krijg error als mijn ritme niet klopt.. ook wordt ik onrustig als ik wel aan m’n ritme hou want dan wil ik alles snel snel doen.

Best frustrerend Ind.

Zijn er ook mensen hier die dieet volgen of proberen af te vallen? Hoe hebben jullie dit aangedikt met adhd?

Bij mij help mijn Concerta wel, want ik heb veel minder honger. Dat betekent helaas niet dat ik slank ben, want zonder honger snaai ik ook. Maar het is wel makkelijker om minder te eten.

Over het meenemen van ouders: daar vroeg mijn psychiater om, maar dat is lastig als ze beide niet meer leven. Ik ga steeds meer dingen herkennen van een ‘adhd-brein’ en heb heel veel geluk gehad dat ik opgegroeid ben in een heel gestructureerd gezin. Ik denk echt dat dat ervoor gezorgd heeft dat ik geen last heb gehad op de lagere school.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 12:03

Offtopic, maar wellicht kan iemand mij als vrouw van een ADHD man (late diagnose) vertellen hoe het werkt.
Hij heeft kort werkende medicatie gekregen (medikinet) en dit werkt echt ontzettend fijn voor hem. Echter is hij er spaarzaam mee en gebruikt het enkel als hij wil werken (eigen bedrijf en soms is het wat rustiger) dus niet elke dag. Nu hadden we het er laatst over dat zijn hoofd blijven piekeren over 'projecten' of 'onderwerpen' die on hold staan, die ik regel of die vanzelf wel hun weg gaan vinden (in mijn ogen dus geen reden om te piekeren). Hij vroeg zich af of het dan niet handiger is om elke dag, hoe dan ook, een medikinet te gebruiken. Of zelfs langdurige afgifte medicatie? Of dosering?
Ik heb er weinig verstand van wat werkt. Kan iemand hier iets over zeggen?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 12:16

Dat zou hij zelf moeten proberen/uitvinden (of een langwerkend medicijn prettiger voor hem werkt. Maar alleen slikken als je het echt nodig hebt om je te kunnen concentreren op bv werk of studie kan heel goed.
Mijn dochter slikt het ook zo. Maar meer omdat ze de bijwerkingen niet heel fijn vindt. Haar hartslag verhoogt en dan moet ze daar weer wat voor bij slikken. En ze vlakt erg af (gevoelsmatig) en dat vind ze ook niet fijn. Dus zij slikt ook alleen voor werk en studie als er echt focus nodig is.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 12:29

Hutcherson schreef:
Offtopic, maar wellicht kan iemand mij als vrouw van een ADHD man (late diagnose) vertellen hoe het werkt.
Hij heeft kort werkende medicatie gekregen (medikinet) en dit werkt echt ontzettend fijn voor hem. Echter is hij er spaarzaam mee en gebruikt het enkel als hij wil werken (eigen bedrijf en soms is het wat rustiger) dus niet elke dag. Nu hadden we het er laatst over dat zijn hoofd blijven piekeren over 'projecten' of 'onderwerpen' die on hold staan, die ik regel of die vanzelf wel hun weg gaan vinden (in mijn ogen dus geen reden om te piekeren). Hij vroeg zich af of het dan niet handiger is om elke dag, hoe dan ook, een medikinet te gebruiken. Of zelfs langdurige afgifte medicatie? Of dosering?

Ik denk dat cognitieve gedragstherapie in deze zinvoller is om het piekeren aan te pakken.
En strategieën ontwikkelen voor meer overzicht en planning.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 13:22

Hutcherson schreef:

Voor mij zou het zeker wel helpen om extra medicatie te pakken, maar met de kanttekening dat ik het dan weliswaar beter kan verwerken maar als ik dan savonds in bed lig ik alsnog ga liggen piekeren als ik niet uit kijk.

Echt even een "pieker momentje" instellen (terwijl de medicatie nog werkte) hielp me wel. Bewust over een probleem nadenken en dan echt aan de kant schuiven na een gezette tijd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 13:45

Babootje schreef:
Dat zou hij zelf moeten proberen/uitvinden (of een langwerkend medicijn prettiger voor hem werkt. Maar alleen slikken als je het echt nodig hebt om je te kunnen concentreren op bv werk of studie kan heel goed.
Mijn dochter slikt het ook zo. Maar meer omdat ze de bijwerkingen niet heel fijn vindt. Haar hartslag verhoogt en dan moet ze daar weer wat voor bij slikken. En ze vlakt erg af (gevoelsmatig) en dat vind ze ook niet fijn. Dus zij slikt ook alleen voor werk en studie als er echt focus nodig is.

Adhd medicatie voor 's avonds 's nachts is sowieso niet aan te raden. De meeste medicatie (methylfenidaad, dexamfetamine etc) is toch een beetje een pepmiddel en daar ga je niet van kunnen slapen.
Een bewust piekermoment instellen zoals Azmay zegt kan helpen en verder zijn er technieken uit de mindfullness hoek waarmee je het piekeren kunt uitzetten en je slaap kan bevorderen (bewust ieder ledemaat ontspannen van hoofd tot tenen i.c.m. ademhalingtechniek).

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 15:39

Hutcherson schreef:

Ik heb de langwerkende medikinet. Bij mij werkt het echt goed om de medicatie regelmatig te nemen, als ik dat niet doe dan gaat het een tijdje best ok, maar op een gegeven moment stapelen de pieker dingen /projecten zich op. Dan kan ik wel af en toe medicatie nemen, maar daarmee wordt de stapel dan alleen niet groter zeg maar. Als ik regelmatig medicatie neem dan ben ik ook in staat om de stapel kleiner te maken ipv alleen te beheren.

Ik neem 20mg in de ochtend en als ik er aan denk nog 5-10 in de middag met de lunch. Als ik te veel op mijn bordje heb dan eventueel nog eens 20. Na 16u neem ik liever niets meer om te zorgen dat ik kan slapen.

Wat mij verder goed helpt is een 10-20 minuten rondje opruimen in de avond zodat ik de dag erna met een opgeruimd huis/keuken begin. Misschien dat hij dat ook kan proberen? Of eventueel een 'pieker/dumplijstje' maken als hij bang is om dingen te vergeten?

Of een lijstje met dingen die in hold staan met een soort beslisdatun erachter, zodat hij een deadline heeft om naartoe te werken of om iets af te schrijven en er tot die tijd niet aan hoeft te denken.

Ik hoop dat het duidelijk is, mijn hoofd is een beetje stuk :+

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 22:41

Hutcherson schreef:

Methylfenidaat in welke vorm of dosering ook kun je beter dagelijks nemen. En hoe langer werkend, hoe minder je het in en uit werken merkt dus over het algemeen veel prettiger .
Heeft de voorschrijven geen voorlichting gegeven?
Hoe zijn ze pas zo laat op de diagnose gekomen? Want dat is wel zeldzaam bij mannen, tenzij naast iets anders dan komt het vaker voor.