Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:00

KikiCelinevs schreef:
Misschien schrijf ik iets wat eerder al genoemd is (heb niet het hele topic gelezen). Zou het niet een hoop schelen als we ipv meerdere genders creëren, werken aan het verminderen van stereotypen van de genders die er al zijn? Wat ik veel in de media zie zijn mensen die zich bijvoorbeeld niet vrouw voelen omdat diegene zich niet identificeert als het stereotype plaatje. Want diegene speelde vroeger met jongens speelgoed, houdt niet van jurken dragen, ziet er niet “vrouwelijk” uit etc. Maar ik ken zoveel vrouwen die niet het typische vrouwenbeeld vervullen en dat zijn ook gewoon vrouwen. Ik moet er niet aan denken om ook zo beoordeeld te worden omdat ik vrouw ben. Als mannen rokken willen dragen of make-up op willen moet dat in mijn ogen gewoon kunnen. Ik zie ook niet in waarom je een kind alleen kleding of speelgoed in “neutrale” kleuren zou geven, roze en blauw blijven bestaan, geef het beiden. Ik denk persoonlijk dat als we meer genders creëren (met de daarbij horende gendernormen) we niet meer inclusie krijgen. Maar het kan ook zijn dat ik helemaal fout zit, ik hoor het graag. Uiteindelijk is het belangrijkste dat iedereen zich goed in zijn vel voelt, als dat via meerdere genders te realiseren is ben ik helemaal voor. Ik ben gewoon benieuwd of anderen hier ook over nadenken.

Ik denk dat dit juist een hele zinnige post en gedachten zijn. :)

pmarena

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:03

Precies, dat staat mij ook een beetje tegen in dit hele verhaal. Vinden dat de 2 hokjes te beperkt zijn, en dan maar steeds meer hokjes aanmaken waar dan anderen weer niet in passen, die ook weer eigen hokjes.... dat is alleen maar hetzelfde probleem steeds groter maken in mijn beleving.

Maargoed als mensen de behoefte hebben aan elk hun eigen hokje, tja dat mogen ze zelf weten.
Maar graag wel een beetje begrip voor andere mensen die het allemaal niet meer bij kunnen benen en niet de behoefte voelen ook eigenlijk om bij te blijven met al die hokjes omdat ze eigenlijk helemaal niet zo in hokjes willen denken. Eigenlijk ben je dan juist nog vrijer van geest :=

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:06

KikiCelinevs schreef:
Zou het niet een hoop schelen als we ipv meerdere genders creëren, werken aan het verminderen van stereotypen van de genders die er al zijn?

Uitstekend idee...!
Ik ben het als 'ouderwetse feministe' helemaal mee eens.

Citaat:
Wat ik veel in de media zie zijn mensen die zich bijvoorbeeld niet vrouw voelen omdat diegene zich niet identificeert als het stereotype plaatje. Want diegene speelde vroeger met jongens speelgoed, houdt niet van jurken dragen, ziet er niet “vrouwelijk” uit etc. Maar ik ken zoveel vrouwen die niet het typische vrouwenbeeld vervullen en dat zijn ook gewoon vrouwen.

:j

Citaat:
(...) Ik zie ook niet in waarom je een kind alleen kleding of speelgoed in “neutrale” kleuren zou geven, roze en blauw blijven bestaan, geef het beiden.

... wat wel grappig is: dat rood/roze bij vrouwen hoort en (licht) blauw bij mannen: halverwege de 19e eeuws is dit omgedraaid.

Heel veel 'genderkwesties' (of misschien wel allemaal) zijn zogezegd sociale constructies.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:09

linnnh schreef:
Elisa2 schreef:

Zei ik ookal, als mensen zichzelf zouden zien en accepteren zoals ze zijn hoeft dat niet geprojecteerd te worden op de buitenwereld. Waarmee ik niet zeg dat zoiets altijd even makkelijk is. Want ik begrijp echt wel dat dit heel anders is als je bijvoorbeeld geboren bent in het verkeerde lichaam.

Maar wat nou als je jezelf wel accepteert zoals je bent, maar het strafbaar is in sommige landen? Dan moet het toch juist wel geprojecteerd worden op de buitenwereld?

Dat is hier dus echt totaaaaaal niet van toepassing. Echt, je hebt geen idee hoe verwend we hier zijn.

KikiCelinevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:24

Dankjewel Elisa2, pmarena en Janneke2 :)
Ik twijfelde om te posten omdat het nogal een gevoelig onderwerp is. Maar het is fijn om te horen dat anderen ook dezelfde mening delen. Ik denk dat het belangrijk is om het gesprek met elkaar aan te gaan om zo van elkaar te leren.

@Janneke2 leuk dat je dat feitje uit de geschiedenis van rood/roze en blauw noemt. Zo droegen mannen vroeger ook makeup, pruiken en panty’s. En vrouwen “moeten” opeens zonder schaamhaar door het leven want anders is het “vies”. :') Gelukkig weten we dat het ook anders kan, met hoop op de toekomst dat iedereen het zelf mag weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:26

Dit is een topic wat maar blijft doorgaan. Want we zijn allemaal verschillende mensen met een persoonlijke kijk op dit zeer diverse onderwerp.

Muronia

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:38

Ik loop er tegenaan dat het mij de pet te boven groeit allemaal. Ik snap niks meer van al die nieuwe termen die er maar bij blijven komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:44

Muronia schreef:
Ik loop er tegenaan dat het mij de pet te boven groeit allemaal. Ik snap niks meer van al die nieuwe termen die er maar bij blijven komen.

Ze hoeven v ons toch ook niet bij te houden hoe hetero wij zijn.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:49

Ik (net "klaar" met mijn transitie) vind het ook dat het nu wel erg doorslaat.. Dat er aandacht voor is/was, was prima en ook wel welkom, zodat er wel meer begrip kwam, maar nu lijkt het inderdaad flink door te slaan. Waarom geen maatschappij creëren waarbij je iemand gewoon accepteert zoals die gene is? Waarom moet er eerst een heel of half levensverhaal verteld worden over hoe, wat, waarom, wanneer van die persoon? Zodat er meer begrip voor hem/haar/het is? Wees jezelf, niet zo snel op je tenen getrapt en laat de termen voor wat ze zijn..
Ooit zei een psycholoog van mij: Je bent zelf de gene die zich gekwetst voelt.. Een ander kan jou niet kwetsen, als je je zelf geaccepteerd hebt...

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:51

Ik ben van mening dat we met zijn allen te weinig doen aan de acceptatie van alle mensen op deze wereld. Dit is daar het voorbeeld van.

Als iemand zich identificeert met het andere geslacht, een naamsverandering ondergaat en daardoor ook volgens het andere geslacht genoemd wil worden, wat is daar moeilijk aan? Waarom vinden mensen het lastig om voor zoiets kleins moeite te doen en een klein beetje af te wijken van hun stereotypering.

Ik ben zelf een open lesbische vrouw en ik hoor vaak om me heen (voornamelijk van cis-hetero-vrouwen) dat ze het prima vinden zolang ik dat maar niet uit in het openbaar/in de buurt van kinderen. Nu doe ik dat sowieso niet, maar die reactie krijgen de meeste heteroseksuelen niet (heb ik me laten vertellen).

Ik snap ook dat er veel termen bij komen en als je niet in die wereld zit is dat soms lastig. Maar je hoeft de termen niet te kennen om respectvol om te gaan met je medemens en gewoon mee te gaan met een kleine aanpassing die een ander van je vraagt.
Als iemand een term benoemd en je weet niet wat het is kun je er altijd op een respectvolle manier naar vragen, dat is altijd oke. Erom lachen is niet oke.

Laten we nou met zijn allen de wereld een klein beetje mooier maken zodat de community minder hóeft te zoeken naar die acceptatie en de mensen buiten de community er minder over hoeven horen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 22:51

tengeltje11 schreef:
Het slaat idd door.

Hier hoorde ik ook een discussie over moeder- en Vaderdag afschaffen omdat sommige kinderen dus niet meer standaard een vader en een moeder hebben, dus wordt het ouderdag…. Belachelijk, en wat dan met ouder-loze kids?

We slaan idd door.
Van mij mag iedereen gewoon zijn wat hij wil, maar daar moet heel de maatschappij zich niet naar aanpassen.

Ah vader en moeder dag in 1 dat scheelt weer :P

Mij maakt het allemaal niet zoveel uit, maar ik vind het wel wat ingewikkeld met sommige zinnen als ze liever willen dat je geen hem, haar, zijn, zij etc zegt. Dat is zo'n gewoonte.

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 23:04

Ik denk dat dit een onderwerp is wat voorlopig nog actueel blijft. Voor mezelf doe ik mijn best als iemand (bijvoorbeeld) als hen aangesproken wilt worden daar zeker rekening mee te houden. Maar ik kan niet alle gender identiteiten uit elkaar halen daarvoor zijn er te veel opties. Mij persoonlijk maakt het eigenlijk niet veel uit in wat voor een hokje iemand gestopt wil worden dat mag iedereen zelf bepalen. Al wilt iemand helemaal niet in een hokje gestopt worden ook prima. Voor mij is iedereen even welkom ongeacht gender, seksuele voorkeur, geslacht, geloof, huidskleur etc zo lang je maar een fijn en eerlijk persoon bent. Ik denk dat er wel ergere dingen in de wereld spelen als mensen die zich niet als “gewoon” man of vrouw willen identificeren :)

Ik moet ook zeggen ik heb ook nog nooit iemand (niet man of vrouw) ontmoet die ontzettend naar of moeilijk ging doen wanneer ik ze aansprak met verkeerde termen. Gewoon een open gesprek over hebben.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 23:25

Ik ben de draad volledig kwijt en snap er geen hout meer van....

Ben opgevoed dat we allemaal mens zijn, ongeacht geloof, afkomst, kleur, sexuele geaardheid etc. We hadden gewoon respect te hebben voor iedereen en mensen te benaderen zoals jezelf benaderd wenst te worden. Vriendelijk, fatsoenlijk... Mensen had je vooral niet in hokjes te stoppen. Met ouders op leeftijd die zelf WOII hebben meegemaakt was mensen onderverdelen in “groepen” een no go. Een mens is een mens en geen groepsproduct.

Tegen deze achtergrond snap ik er echt niets meer van. Iedereen is een mens. Of je nu hetero of homosexueel bent. Ik heb daar niets mee van doen zolang ik er niet bij in bed lig. Transgenders heb ik ook niets mee te maken. Ze zijn mens en hebben beschikkingsrecht over lijf en leden. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik kijk naar de mens, niet naar in welk hokje ik ze moet stoppen. Zodra ik dat zou gaan doen ga ik volledig voorbij aan het individu.

Waarom wil men tegenwoordig in een hokje gestopt worden? Waarom wordt er zo gepushed dat IK, JIJ, WIJ mensen naar deze hokjes moeten benoemen? En als we dat niet doen we FOUT zijn? Ik heb altijd geleerd dat juist mensen in hokjes plaatsen gedoe gaat geven. Kijk voorbij het hokje naar de mens. Kijk naar het recente en het verre verleden en leer dat juist hokjes aanleiding kunnen geven tot hele nare zaken...

Je bent meer dan een hokje, hokjes geven beperkingen aan....

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 23:51

Elisa2 schreef:
Ligt er aan, pedofilie is ook strafbaar..

Maar goed als het bijvoorbeeld om homofilie gaat. Ja dat vind ik sneu, en ik ben wel voor acceptatie daar van.
Mag ik vragen wat er sneu aan is?

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 00:40

Grootste bullsh*t ooit.
Je wordt geboren als man of vrouw, niets meer niets minder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 00:43

_Mir schreef:
Grootste bullsh*t ooit.

Dat is dus geen standaard gegeven.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 00:52

Brainless schreef:
_Mir schreef:
Grootste bullsh*t ooit.

Is een feit

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 00:54

Brainless schreef:
_Mir schreef:
Grootste bullsh*t ooit.

_Mir schreef:
Is een feit

Nee dus, er zijn meer gevallen dan alleen XX en Xy, ook XXy en XXyy komt voor.
Ook zijn er mensen die met 2 geslachten worden geboren waarvan het niet altijd direct bij de geboorte zichtbaar is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 05:46

Brainless schreef:
Ook zijn er mensen die met 2 geslachten worden geboren waarvan het niet altijd direct bij de geboorte zichtbaar is.

Maar hoeveel procent van de wereldbevolking gaat het nou eigenlijk om?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 07:16

_Mir schreef:
_Mir schreef:
Grootste bullsh*t ooit.

Is een feit

Dat is dus geen feit en biomedisch gezien onjuist.

Is ook al een aantal keer uitgelegd in dit topic.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 07:18

Onali schreef:
Brainless schreef:

Maar hoeveel procent van de wereldbevolking gaat het nou eigenlijk om?

Cijfers van NL
https://www.movisie.nl/artikel/infograp ... fers-lhbti

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 08:11

Ailill schreef:
Elisa2 schreef:
Ligt er aan, pedofilie is ook strafbaar..

Maar goed als het bijvoorbeeld om homofilie gaat. Ja dat vind ik sneu, en ik ben wel voor acceptatie daar van.
Mag ik vragen wat er sneu aan is?

Ik vind het sneu dat homofilie in sommige landen strafbaar is. Daar ging dit over.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 08:13

DJZ schreef:
Ik (net "klaar" met mijn transitie) vind het ook dat het nu wel erg doorslaat.. Dat er aandacht voor is/was, was prima en ook wel welkom, zodat er wel meer begrip kwam, maar nu lijkt het inderdaad flink door te slaan. Waarom geen maatschappij creëren waarbij je iemand gewoon accepteert zoals die gene is? Waarom moet er eerst een heel of half levensverhaal verteld worden over hoe, wat, waarom, wanneer van die persoon? Zodat er meer begrip voor hem/haar/het is? Wees jezelf, niet zo snel op je tenen getrapt en laat de termen voor wat ze zijn..
Ooit zei een psycholoog van mij: Je bent zelf de gene die zich gekwetst voelt.. Een ander kan jou niet kwetsen, als je je zelf geaccepteerd hebt...

Spijker op kop wat mij betreft, die zelfacceptatie is zo belangrijk anders wordt de zelfafwijzing continu geprojecteerd op de buitenwereld.

Fijn ook dat iemand dit zegt die ook daadwerkelijk een transitie heeft doorgemaakt.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 08:17

Elisa2 schreef:
DJZ schreef:

Spijker op kop wat mij betreft, die zelfacceptatie is zo belangrijk anders wordt de zelfafwijzing continu geprojecteerd op de buitenwereld.

Fijn ook dat iemand dit zegt die ook daadwerkelijk een transitie heeft doorgemaakt.

Idd dit dus!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 08:36

Elisa2 schreef:

Eens. Waarom heb je die acceptatie en bevestiging van anderen nodig? Waarom zou je dat een beter gevoel geven? Ergens komt dit voort uit een onzekerheid. Wees wie je wilt zijn en richt je op jezelf en niet op anderen.