Urbanus schreef:Nee, je hebt beste product en beste koop. Daar zit wel verschil tussen.
Zenova was beste koop.
Even mezelf corrigeren:
Zenova is beste koop, beste uit de test en groene keuze.
Bevat wel microplastics.
Het gaat om de groene tube factor 30.
Ik kan de test verder niet lezen. Dus de factor 50 is niet meegenomen?
Meestal zijn die dan ook wel goed. Ik zal de volgende keer eens op de ingrediënten letten.
Groene keuze vind ik altijd een lastige. Je moet echt naar de hele keten kijken.
Microplastics behoeft wat meer uitleg dan wat velen denken. Als een product nu geen microplastics bevat, wil het niet zeggen dat er nooit microplastics uit het product zullen komen.
Namelijk de tubes of flesjes zijn gemaakt van plastics, en die kunnen uiteindelijk vervallen tot microplastics. De microplastics in cosmetica zijn dus de primaire microplastics, met opzet zo toegevoegd. Die zou je dus wel het beste kunnen mijden. Maar het betekent niet dat zonder microplastics het helemaal goed is, soms kan uit de verpakking van microplastic vrije crèmes meer microplastic ontstaan dan van een creme met microplastics maar een betere verpakking.
Maar het grootste percentage microplastics in de zee is afkomstig uit kleding, dus plastics die door wassen alsnog in het milieu terecht komen, en microplastics afkomstig van plastic flessen en andere plastic voorwerpen. Bijna alle kleding bevat wel polymere toevoegingen, of zijn gewoon gemaakt van kunststof zoals fleece. En zonder polymeren kan de wereld ook weer niet.
Maar zo min mogelijk plastic als verpakking zou wel fijn zijn. Dus een glazen potje met alleen een kunststof deksel zou hierin al weer beter zijn dan een plastic tube of plastic fles. Maar een potje is minder hygiënisch. En dat is ook weer een belangrijk punt. Zo moet een fabrikant afwegingen maken. Metalen tubes? Geen idee of dat kan en beter is. Want je moet ook weer naar het productieproces kijken. En waarom zou je als consument 15 euro voor een tube willen betalen als het ook voor 5 euro kan? Want dat is natuurlijk ook nog zo, lang niet iedereen wil een tube van 15 euro of meer, of kan het niet betalen. Ik had even gekeken naar Naif omdat dat ook reef safe is, maar met die prijs, dan kies ik wel gewoon voor Action. Ook reef safe, dus net zo goed, maar dan voor flink minder geld en nog meer inhoud ook. Oh ja, volgens de verpakking ook nog microplasticvrij. (op diverse flessen met factor 50 staat microplastic vrij en reef safe).