Pijn in lichaam, geen oorzaak

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 22:49

Freya6 schreef:
Ik zou het in de b12 hoek gaan zoeken.
Ook kun je kijken wat histamine arm eten voor je doet.

Maar b12/D/kalium/ferritin’s me zitten in plaatje van b12 tekort.

Aanvraag doen voor een opstart dosis bij huisarts of zelf kopen in Duitsland.

Heb je ook tintelingen in handen/voeten?

Geen tintelingen nee. B12 en methylmalonzuur zijn getest en waren goed :)

Hutcherson

Re: Pijn in lichaam, geen oorzaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-25 23:20

Vitamine d is vaak standaard te laag bij eds, dus gewoon lekker de zon in want die darm doet zn werk toch niet qua opname.
Fijn dat je nu iets van duidelijkheid hebt over de diagnose. Het komt zeer zeer zelden voor dat iemand met heds ook nog een andere bindweefdelafwijking heeft.. Zeker geen andere vorm van eds. De verschillende varianten kunnen ook niet overgaan naar elkaar zeg maar

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-25 23:42

Hutcherson schreef:
Vitamine d is vaak standaard te laag bij eds, dus gewoon lekker de zon in want die darm doet zn werk toch niet qua opname.
Fijn dat je nu iets van duidelijkheid hebt over de diagnose. Het komt zeer zeer zelden voor dat iemand met heds ook nog een andere bindweefdelafwijking heeft.. Zeker geen andere vorm van eds. De verschillende varianten kunnen ook niet overgaan naar elkaar zeg maar

Volgens mij is het meer bedoeld om uit te sluiten dat het niet iets anders is dat op hEDS lijkt. Ze verwacht ook niet per se dat daar nog iets uit komt, maar meer om het uit te sluiten.

Vitamine d neem ik in de zon juist niet goed op, enkel met hoge dosering supplement. Zonder supplement is het altijd te laag. Hij is in januari geprikt en was aan de hoge kant, dus ben nu iets geminderd met dosering.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 00:13

Heb je het eea al psychisch geprobeerd op te lossen?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 00:29

BarbaLala schreef:
Heb je het eea al psychisch geprobeerd op te lossen?

Ik heb al een pijnrevalidatietraject gevolgd waarbij een psycholoog betrokken was. Ik ga opnieuw een revalidatietraject volgen en ook daar zal psycholoog betrokken zijn.

Ik heb verder geen psychische problemen of traumatische ervaringen, dus ik zie buiten het revalidatietraject om gericht op de pijn en het leren omgaan met de diagnose geen reden om psychische hulp te zoeken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 01:23

Ik heb de indruk dat meerdere mensen in dit topic geen idee hebben wat EDS (h-EDS) inhoud,
En dat die diagnose in zichzelf al een heel behoorlijke verklaring geeft voor pijn (en andere problemen ook vaak)

Het 'psychisch oplossen' is iets te kort door de bocht voor pijn bij een fysieke aandoening.

Uiteraard hebben psyche en fysiek altijd invloed op elkaar.

Maar EDS is in de basis een fysieke (en erfelijke )aandoening met problemen in de kwaliteit van bindweefsel.
En bindweefsel zit echt door je hele lijf.

Problemen daarin los je niet op met een vitamine extra of door een puur psychische benadering.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 01:42

Femke_Tweety schreef:
Ik heb de indruk dat meerdere mensen in dit topic geen idee hebben wat EDS (h-EDS) inhoud,
En dat die diagnose in zichzelf al een heel behoorlijke verklaring geeft voor pijn (en andere problemen ook vaak)

Het 'psychisch oplossen' is iets te kort door de bocht voor pijn bij een fysieke aandoening.

Maar EDS is in de basis een fysieke (en erfelijke )aandoening met problemen in de kwaliteit van bindweefsel.

Problemen daarin los je niet op met een vitamine extra of door een puur psychische benadering.

De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik alleen de OP heb gelezen. :o
En gezien er heeeeeel veel mensen klachten en (ook dodelijke of chronische) ziektes hebben door psychische problemen (ja ook mensen die zeggen ik heb geen trauma’s/psychische ziektes) dacht ik, ik stip het even aan :)
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 06-02-25 01:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 01:45

Femke_Tweety schreef:

Ik hoop dat je niet mij bedoeld (ik zei dat over vitamine D) want ik snap heel erg goed wat EDS en de diagnose an sich betekend.

Er zit wel een psychische factor in, net als in bijna alles want lichaam en geest enzo.
Niet in de diagnose zelf hoor, dat is gewoon wat het is en dat is heel helder en verklaard de pijnen, de motoriek, de gekkigheid en de dingen die 'normaal' zijn maar achteraf niet normaal zijn.. Maar bij eds komen vaak forse klachten kijken waardoor je een hoop moet inleveren, maar ook in relaties/gezinnen veranderd er heel veel. Als je de diagnose hebt weet je: het is progressief, het wordt niet beter. En zeker als je dan in gedoe zit me tje werk vanwege ziekmelding omdat je het niet trekt, je partner is mantelzorger en bijvoorbeeld de kinderen vereisen ook extra aandacht... Dan lukt het je echt niet nog om je huishouden draaiende te houden en mentaal stabiel te blijven. Zeker als je niet of weinig van huis kunt. Dus vooral in het stukje coping zit psyche.. Maar in de aandoening zelf niet. Die grijze massa is vaak het enige wat wel op en top functioneert naast wat vermoeidheid en geheugen/concentratieproblemen.

komone

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 09:23

Ik vind het echt knap dat je de moed er in houdt met al die onderzoeken en therapieën. En dan al die verschillende artsen die elkaar weer tegenspreken. Ik kan me niet voorstellen hoe het voor jou moet zijn.
Ik las dat je ooit veel had aan prednison. Ik weet dat de Maartenskliniek in Nijmegen een alternatief voor prednison heeft onderzocht. Dat heet rituximab. Weet niet of je iets aan die informatie hebt maar bij deze weer een stukje info.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-25 17:07

Hutcherson schreef:
Femke_Tweety schreef:

Ik hoop dat je niet mij bedoeld (ik zei dat over vitamine D) want ik snap heel erg goed wat EDS en de diagnose an sich betekend.

Er zit wel een psychische factor in, net als in bijna alles want lichaam en geest enzo.
Niet in de diagnose zelf hoor, dat is gewoon wat het is en dat is heel helder en verklaard de pijnen, de motoriek, de gekkigheid en de dingen die 'normaal' zijn maar achteraf niet normaal zijn.. Maar bij eds komen vaak forse klachten kijken waardoor je een hoop moet inleveren, maar ook in relaties/gezinnen veranderd er heel veel. Als je de diagnose hebt weet je: het is progressief, het wordt niet beter. En zeker als je dan in gedoe zit me tje werk vanwege ziekmelding omdat je het niet trekt, je partner is mantelzorger en bijvoorbeeld de kinderen vereisen ook extra aandacht... Dan lukt het je echt niet nog om je huishouden draaiende te houden en mentaal stabiel te blijven. Zeker als je niet of weinig van huis kunt. Dus vooral in het stukje coping zit psyche.. Maar in de aandoening zelf niet. Die grijze massa is vaak het enige wat wel op en top functioneert naast wat vermoeidheid en geheugen/concentratieproblemen.

Nee, ik bedoel jou heeeel zeker niet.
Integendeel.
Jouw bijdragen neem ik heel serieus.

Maar ik weet hie ff-ing pijnlijk het kan zijn als mensen simpelweg zeggen dat je psychisch eens moet kijken zonder het fysieke serieus te nemen.
Of die zonder verdere enige context roepen dat een bepaald poedertje of bepaalde vitamine het wel op zal lossen.
Dat kan enorm schadelijk zijn voor mensen die toch al vaak het gevoel hebben niet serieus genomen te worden.

Dus vandaar mijn reactie.

Ik weet jouw exacte achtergrond niet, maar uit jouw reacties spreekt voor mij nu net echte inhoudelijke ervaring met deze aandoening, en ik waardeer ze zeer.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-25 17:59

Femke_Tweety schreef:

Dit idee kreeg ik daar ook een beetje van om eerlijk te zijn.

Hutcherson schreef:

De psychische factor die jij beschrijft is waar ik ook op doelde op mijn reactie op BarbraLala. Het accepteren van de diagnose en de pijn én het leren omgaan daarmee. Dit vond ik in het vorige revalidatietraject ook erg prettig en sta ik dan ook zeker voor open :)

komone schreef:
Ik vind het echt knap dat je de moed er in houdt met al die onderzoeken en therapieën. En dan al die verschillende artsen die elkaar weer tegenspreken. Ik kan me niet voorstellen hoe het voor jou moet zijn.
Ik las dat je ooit veel had aan prednison. Ik weet dat de Maartenskliniek in Nijmegen een alternatief voor prednison heeft onderzocht. Dat heet rituximab. Weet niet of je iets aan die informatie hebt maar bij deze weer een stukje info.

Bedankt! Het is heel frustrerend inderdaad. Ik hoop binnenkort klaar te zijn met de meeste artsen. Uiteraard zal de MDL-arts een lopend traject blijven en heb ik korte lijntjes met de cardioloog. Maar de andere trajecten hoop ik snel af te kunnen sluiten.

Prednison hielp inderdaad erg goed. Momenteel gebruik ik infliximab en mercaptopurine en dat maakt ook wel wat verschil (al is het niet zeker dat ik de mercaptopurine kan blijven gebruiken ivm hoge toxische spiegels). Rituximab wordt ook gebruikt bij crohn/colitis, maar pas nadat er een hele hoop andere -mabjes voor IBD zijn gebruikt. Dit zijn allemaal hele dure medicijnen, dus ik verwacht ook niet dat zie die zonder reumatische aandoening zomaar gaan voorschrijven. Ik verwacht niet dat ik binnenkort moet wisselen van infliximab naar een ander -mabje, maar ik houd het zeker in mijn achterhoofd voor als ik ooit eens moet gaan wisselen.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 13:41

Joy_Mennings schreef:
Freya6 schreef:
Ik zou het in de b12 hoek gaan zoeken.
Ook kun je kijken wat histamine arm eten voor je doet.

Maar b12/D/kalium/ferritin’s me zitten in plaatje van b12 tekort.

Aanvraag doen voor een opstart dosis bij huisarts of zelf kopen in Duitsland.

Heb je ook tintelingen in handen/voeten?

Geen tintelingen nee. B12 en methylmalonzuur zijn getest en waren goed :)

Bij mij was B12 ook getest en goed.
Maar door de klachten ben ik toch naar de B12 kliniek gegaan.

En hier gaven ze aan dat bij veel mensen de “waarde” goed is, maar ze veel baat hebben bij B12 injecties.
Hier val ik zelf dus ook onder.

Het is echt een hele kleine moeite en je hebt er zoveel profijt van!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-25 23:05

Dankje Tweety femke, voor je compliment.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-25 12:04

Rituximab is geen vervanger voor prednison bij IBD, want net als andere biologicals heeft het ca. 8 weken nodig voordat het werkzaam is. Prednison gebruik je juist voor de korte termijn om die periode te overbruggen. Daarnaast is het zeker geen nieuw medicijn, het is juist 1 van de oudere biologicals.

@TS: ik denk dat je in een hele zware situatie zit en ik heb respect voor de manier waarop je ermee omgaat. Ik heb zelf in 2019 de diagnose Crohn gekregen en ik herinner me nog hoe machteloos ik mij voelde, de hele medische molen waar ik doorheen moest en alle medicijnen die gewoon maar "uitgeprobeerd" werden. Ik kan me niet voorstellen hoe het is om dan ook nog andere aandoeningen erbij te krijgen.

Wellicht kan ik wel iets zeggen over restklachten en bijwerkingen van medicatie. Ik heb bijna 5 jaar adalimumab gebruikt (zeer vergelijkbaar met infliximab). In het begin had ik extreme spierpijn en mijn migraine werd veel erger. Voorheen had ik 1 keer per jaar een aanval, toen ik met de medicatie begon werd dat meerdere keren per maand. Neurologie kon mij idd ook alleen maar triptanen of bètablokkers voorschrijven, ik heb de triptanen genomen zodat ik een aanval af kon breken. Ik wilde niet nog meer structurele medicatie. Inmiddels ben ik nu bijna een jaar gestopt met de adalimumab omdat de Crohn rustig is en de migraine is helaas niet minder geworden. Ik gebruik frovatriptan als ik een aanval heb, soms helpt dat en soms niet. Wat ik wel heb ontdekt is dat ik triptanen, maar ook paracetamol, max 1 dag kan gebruiken. Gebruik ik het 2 dagen achter elkaar dan heb ik de 3e dag gegarandeerd weer/nog steeds migraine. De neuroloog vertelde wel dat sommige mensen snel rebound hoofdpijn krijgen van dit soort medicatie, het advies is dan om het zo spaarzaam mogelijk te gebruiken. Wat ik wel heb gemerkt is dat de migraine komt in periodes. Vaak heb ik een periode van een aantal maanden of weken waarin ik veel aanvallen heb, en daarna ben ik weer een tijdje aanvalsvrij. Ik denk zelf dat deze fases bij mij o.a. getriggerd worden door stress, slaapgebrek en alcoholgebruik. Ik drink dus zo min mogelijk alcohol.

De spierpijn is overigens als sneeuw voor de zon verdwenen toen wij een hond namen en ik verplicht 3x per dag een blokje om moest :') maar ik heb natuurlijk geen hEds dus dat is denk ik niet echt vergelijkbaar.

Op dit moment is mijn ziekte heel rustig, wel heb ik nog last van vermoeidheid (dit gaat nooit meer weg zegt de MDL arts) en dus de migraine. In de loop der jaren heb ik een aantal manieren gevonden om hiermee om te gaan:
-max 4 dagen per week werken
-doordeweeks geen avondafspraken en om 22:00 naar bed
-in het weekend het liefst max 1 verplichting
-regelmatig bewegen in de buitenlucht

Dit werkt voor mij zodat kan functioneren. Ik heb geaccepteerd dat ik nu eenmaal vermoeid ben en niet zoveel dingen kan ondernemen als gezonde mensen. Daar is wel een heel psychisch proces aan vooraf gegaan hoor!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 12:13

Ik wilde heel graag eens weten of jullie 'hypermobielen' nog tips hebben aangaande sport?
Ik doe nu 2 keer per week krachttraining met wat cardio, en dan thuis ook nog wat stabiliserende oefeningen.

Toch raakt alles nog steeds van zijn plaats, en ik zal dus toch nog wat meer bespiering moeten opbouwen. Met name onderrug, enkel en schouder willen nog wel eens van hun plek raken...

Ik vraag me dus af wat de frequentie is waarin jullie trainen? Hebben jullie begeleiding die echt thuis is in hypermobiliteit?
Andere tips zijn ook welkom. Inzet en motivatie zijn nooit het probleem, pijn is soms wel een obstructie.... maar wil erg graag vooruit,

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 12:16

Ninx schreef:
Ik wilde heel graag eens weten of jullie 'hypermobielen' nog tips hebben aangaande sport?
Ik doe nu 2 keer per week krachttraining met wat cardio, en dan thuis ook nog wat stabiliserende oefeningen.

Toch raakt alles nog steeds van zijn plaats, en ik zal dus toch nog wat meer bespiering moeten opbouwen. Met name onderrug, enkel en schouder willen nog wel eens van hun plek raken...

Ik vraag me dus af wat de frequentie is waarin jullie trainen? Hebben jullie begeleiding die echt thuis is in hypermobiliteit?
Andere tips zijn ook welkom. Inzet en motivatie zijn nooit het probleem, pijn is soms wel een obstructie.... maar wil erg graag vooruit,

Zwemmen werd mij aangeraden.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:25

Ninx schreef:

Je kunt eens kijken op de insta van Annie short. Je gaat niet veel professionals vinden die echt weten waar ze mee bezig zijn en je lijf naar zn grootje helpen.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 13:47

Ik had vandaag mijn gesprek met de revalidatiearts na de observatie die ik gisteren gehad heb. Ik was een twijfelgeval voor het traject, omdat ze vinden dat ik weinig zelfregie neem in mijn leven. Ik vond dit persoonlijk best wel pijnlijk om te horen omdat ik dat voor mijn gevoel wel doe. Ik heb al zoveel geprobeerd en ook zelf om dit traject gevraagd. Daarnaast vonden ze ook dat ik te weinig laat zien wat de pijn met mij doet (als in fysiek tonen door emoties). Ook dat vond ik best vervelend om te horen om eerlijk te zijn. Ik toon bij artsen vaak wel mijn emoties, maar dat is meestal wanneer ik mij niet gehoord voel. Ik leef al zoveel jaar met de pijn, ben zovaak afgescheept dat ik ook niet continu erover ga zitten janken. Daarnaast ben ik ook gewoon een gesloten persoon bij onbekenden en uit ik mijn emoties dan voornamelijk uit onmacht. Ik weet dus niet goed hoe ik me moet voelen na dit gesprek. Uiteindelijk is er besloten dat ik toch met het traject mag starten over een aantal weken, maar ze willen wel nog een terugkoppeling van het Radboud mbt de mogelijke relatie tussen de pijn en colitis.

IndianSu schreef:
Rituximab is geen vervanger voor prednison bij IBD, want net als andere biologicals heeft het ca. 8 weken nodig voordat het werkzaam is. Prednison gebruik je juist voor de korte termijn om die periode te overbruggen. Daarnaast is het zeker geen nieuw medicijn, het is juist 1 van de oudere biologicals.

@TS: ik denk dat je in een hele zware situatie zit en ik heb respect voor de manier waarop je ermee omgaat. Ik heb zelf in 2019 de diagnose Crohn gekregen en ik herinner me nog hoe machteloos ik mij voelde, de hele medische molen waar ik doorheen moest en alle medicijnen die gewoon maar "uitgeprobeerd" werden. Ik kan me niet voorstellen hoe het is om dan ook nog andere aandoeningen erbij te krijgen.

Wellicht kan ik wel iets zeggen over restklachten en bijwerkingen van medicatie. Ik heb bijna 5 jaar adalimumab gebruikt (zeer vergelijkbaar met infliximab). In het begin had ik extreme spierpijn en mijn migraine werd veel erger. Voorheen had ik 1 keer per jaar een aanval, toen ik met de medicatie begon werd dat meerdere keren per maand. Neurologie kon mij idd ook alleen maar triptanen of bètablokkers voorschrijven, ik heb de triptanen genomen zodat ik een aanval af kon breken. Ik wilde niet nog meer structurele medicatie. Inmiddels ben ik nu bijna een jaar gestopt met de adalimumab omdat de Crohn rustig is en de migraine is helaas niet minder geworden. Ik gebruik frovatriptan als ik een aanval heb, soms helpt dat en soms niet. Wat ik wel heb ontdekt is dat ik triptanen, maar ook paracetamol, max 1 dag kan gebruiken. Gebruik ik het 2 dagen achter elkaar dan heb ik de 3e dag gegarandeerd weer/nog steeds migraine. De neuroloog vertelde wel dat sommige mensen snel rebound hoofdpijn krijgen van dit soort medicatie, het advies is dan om het zo spaarzaam mogelijk te gebruiken. Wat ik wel heb gemerkt is dat de migraine komt in periodes. Vaak heb ik een periode van een aantal maanden of weken waarin ik veel aanvallen heb, en daarna ben ik weer een tijdje aanvalsvrij. Ik denk zelf dat deze fases bij mij o.a. getriggerd worden door stress, slaapgebrek en alcoholgebruik. Ik drink dus zo min mogelijk alcohol.

De spierpijn is overigens als sneeuw voor de zon verdwenen toen wij een hond namen en ik verplicht 3x per dag een blokje om moest :') maar ik heb natuurlijk geen hEds dus dat is denk ik niet echt vergelijkbaar.

Op dit moment is mijn ziekte heel rustig, wel heb ik nog last van vermoeidheid (dit gaat nooit meer weg zegt de MDL arts) en dus de migraine. In de loop der jaren heb ik een aantal manieren gevonden om hiermee om te gaan:
-max 4 dagen per week werken
-doordeweeks geen avondafspraken en om 22:00 naar bed
-in het weekend het liefst max 1 verplichting
-regelmatig bewegen in de buitenlucht

Dit werkt voor mij zodat kan functioneren. Ik heb geaccepteerd dat ik nu eenmaal vermoeid ben en niet zoveel dingen kan ondernemen als gezonde mensen. Daar is wel een heel psychisch proces aan vooraf gegaan hoor!

Bedankt voor je reactie! De klachten van de crohn die jij beschrijft herken ik wel.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 13:58

Wat hoop je uit dit traject te krijgen/leren?
Wat jij hierboven noemt (dat je dingen best wel pijnlijk vind die ze noemen en je verantwoord dat ze geen gelijk hebben) is echt kenmerkend voor dit soort trajecten. En mensen komen er vaak alleen maar gefrustreerd uit en daar stop je dan al je energie in.
Je neemt geen zelfregie en toont niet wat het met je doet... Dat vind jij niet de waarheid. Dit is dus de basis waarop je een traject met deze mensen aangaat. Maar je hebt geluk, je mag toch starten... Hooray hooray

Sorry, je snapt denk ik mijn sarcastische ondertoon en visie op de 'hulpverlening'.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:01

Heb je gedeeld met de revalidatie arts wat dit met je deed of is daar nog een gelegenheid voor? Ik zou hier absoluut mondeling of schriftelijk nog een reactie op geven.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:06

Ik begrijp niet zo goed waarom ze dat zeggen…
Moeite met zelfregie, vermindering van executieve vaardigheden is NORMAAL bij mensen met chronische pijn. Het is aangetoond dat mensen met chronische pijn minder regie kunnen nemen en verminderde executieve functies hebben. Dat is wat lang leven met pijn met je doet.
Ook is aangetoond dat moeite met uiten van emoties chronische pijn kan opleveren en andersom is ook het geval; mensen met chronische pijn uiten minder emoties.

Maar… je kan mensen daar ook in versterken.

Triest dat ze mensen zoals jij eigenlijk niet toe willen laten, is ook een beperking van hun… zij moeten jou dat leren in zo’n traject m.i…

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-25 14:13

Hutcherson schreef:
Wat jij hierboven noemt (dat je dingen best wel pijnlijk vind die ze noemen en je verantwoord dat ze geen gelijk hebben) is echt kenmerkend voor dit soort trajecten. En mensen komen er vaak alleen maar gefrustreerd uit en daar stop je dan al je energie in.
Je neemt geen zelfregie en toont niet wat het met je doet... Dat vind jij niet de waarheid. Dit is dus de basis waarop je een traject met deze mensen aangaat. Maar je hebt geluk, je mag toch starten... Hooray hooray

Sorry, je snapt denk ik mijn sarcastische ondertoon en visie op de 'hulpverlening'.

Ik snap zeker je visie. Wat ik vooral zou willen leren is hoe ik mijn leven met de pijn (en vermoeidheid) en hoe ik mijn leven kan indelen zodat ik zo optimaal mogelijk kan leven. Het liefste met wat meer beweging (ik heb gisteren ook duidelijk aangegeven dat ik echt niet hoef te sporten, maar meer dacht aan bv wat langer kunnen wandelen). Eigenlijk gewoon iets 'meer' kunnen met evenveel, of nog beter uiteraard, minder pijn en vermoeidheid.

henshem schreef:
Heb je gedeeld met de revalidatie arts wat dit met je deed of is daar nog een gelegenheid voor? Ik zou hier absoluut mondeling of schriftelijk nog een reactie op geven.

Ik heb dat wel proberen uit te leggen maar ik weet niet of het echt is aangekomen om eerlijk te zijn. Ik heb daar wel zitten janken ook :').

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet doorhad dat de afspraak vandaag hierover zou gaan, er stond namelijk medische dienst bij terwijl bij de intake met de revalidatiearts iets anders beschreven stond. Ik ben daarom ook alleen naar de afspraak gegaan, terwijl ik anders toch iemand meegenomen had.

Een schriftelijke reactie kan ik zeker nog wel geven.

verootjoo schreef:
Moeite met zelfregie, vermindering van executieve vaardigheden is NORMAAL bij mensen met chronische pijn. Het is aangetoond dat mensen met chronische pijn minder regie kunnen nemen en verminderde executieve functies hebben. Dat is wat lang leven met pijn met je doet.
Ook is aangetoond dat moeite met uiten van emoties chronische pijn kan opleveren en andersom is ook het geval; mensen met chronische pijn uiten minder emoties.

Triest dat ze mensen zoals jij eigenlijk niet toe willen laten, is ook een beperking van hun… zij moeten jou dat leren in zo’n traject m.i…

Het kwam erop neer dat ze me met de twijfel toch wel toelieten maar dat ik daarin dan binnen een aantal weken wel al veel stappen gezet moest hebben, anders werd het traject alsnog afgebroken.

En ja, ik zeg niet dat ik alles perfect doe hoor. Zeker niet. Maar als ik dan na jaren toch weer om zo'n traject vraag omdat het echt niet gaat en dan zeggen ze zoiets, dan doet dat wel wat met je.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 14:52

Natuurlijk doe je niet alles perfect! Dat is juist vaak het probleem.
Mensen die alles perfect managen en geweldig hun grenzen kunnen bewaken ervaren over het algemeen minder klachten, dus melden zich niet eens met pijnklachten voor zo’n traject.
Idioot dat mensen die nog niet zo goed zijn in hun eigen pijnmanagement, wat normaal is bij chronische pijnklachten, zo maar net aan toegelaten worden…

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 15:47

Heb je al b12 injecties geprobeerd?

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 18:01

Joy_Mennings schreef:
Hutcherson schreef:

Ik snap zeker je visie. Wat ik vooral zou willen leren is hoe ik mijn leven met de pijn (en vermoeidheid) en hoe ik mijn leven kan indelen zodat ik zo optimaal mogelijk kan leven. Het liefste met wat meer beweging (ik heb gisteren ook duidelijk aangegeven dat ik echt niet hoef te sporten, maar meer dacht aan bv wat langer kunnen wandelen). Eigenlijk gewoon iets 'meer' kunnen met evenveel, of nog beter uiteraard, minder pijn en vermoeidheid.

henshem schreef:

Ik heb dat wel proberen uit te leggen maar ik weet niet of het echt is aangekomen om eerlijk te zijn. Ik heb daar wel zitten janken ook :').

Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet doorhad dat de afspraak vandaag hierover zou gaan, er stond namelijk medische dienst bij terwijl bij de intake met de revalidatiearts iets anders beschreven stond. Ik ben daarom ook alleen naar de afspraak gegaan, terwijl ik anders toch iemand meegenomen had.

Een schriftelijke reactie kan ik zeker nog wel geven.

verootjoo schreef:

Het kwam erop neer dat ze me met de twijfel toch wel toelieten maar dat ik daarin dan binnen een aantal weken wel al veel stappen gezet moest hebben, anders werd het traject alsnog afgebroken.

En ja, ik zeg niet dat ik alles perfect doe hoor. Zeker niet. Maar als ik dan na jaren toch weer om zo'n traject vraag omdat het echt niet gaat en dan zeggen ze zoiets, dan doet dat wel wat met je.

Je hebt pb.