Rituximab is geen vervanger voor prednison bij IBD, want net als andere biologicals heeft het ca. 8 weken nodig voordat het werkzaam is. Prednison gebruik je juist voor de korte termijn om die periode te overbruggen. Daarnaast is het zeker geen nieuw medicijn, het is juist 1 van de oudere biologicals.
@TS: ik denk dat je in een hele zware situatie zit en ik heb respect voor de manier waarop je ermee omgaat. Ik heb zelf in 2019 de diagnose Crohn gekregen en ik herinner me nog hoe machteloos ik mij voelde, de hele medische molen waar ik doorheen moest en alle medicijnen die gewoon maar "uitgeprobeerd" werden. Ik kan me niet voorstellen hoe het is om dan ook nog andere aandoeningen erbij te krijgen.
Wellicht kan ik wel iets zeggen over restklachten en bijwerkingen van medicatie. Ik heb bijna 5 jaar adalimumab gebruikt (zeer vergelijkbaar met infliximab). In het begin had ik extreme spierpijn en mijn migraine werd veel erger. Voorheen had ik 1 keer per jaar een aanval, toen ik met de medicatie begon werd dat meerdere keren per maand. Neurologie kon mij idd ook alleen maar triptanen of bètablokkers voorschrijven, ik heb de triptanen genomen zodat ik een aanval af kon breken. Ik wilde niet nog meer structurele medicatie. Inmiddels ben ik nu bijna een jaar gestopt met de adalimumab omdat de Crohn rustig is en de migraine is helaas niet minder geworden. Ik gebruik frovatriptan als ik een aanval heb, soms helpt dat en soms niet. Wat ik wel heb ontdekt is dat ik triptanen, maar ook paracetamol, max 1 dag kan gebruiken. Gebruik ik het 2 dagen achter elkaar dan heb ik de 3e dag gegarandeerd weer/nog steeds migraine. De neuroloog vertelde wel dat sommige mensen snel rebound hoofdpijn krijgen van dit soort medicatie, het advies is dan om het zo spaarzaam mogelijk te gebruiken. Wat ik wel heb gemerkt is dat de migraine komt in periodes. Vaak heb ik een periode van een aantal maanden of weken waarin ik veel aanvallen heb, en daarna ben ik weer een tijdje aanvalsvrij. Ik denk zelf dat deze fases bij mij o.a. getriggerd worden door stress, slaapgebrek en alcoholgebruik. Ik drink dus zo min mogelijk alcohol.
De spierpijn is overigens als sneeuw voor de zon verdwenen toen wij een hond namen en ik verplicht 3x per dag een blokje om moest

maar ik heb natuurlijk geen hEds dus dat is denk ik niet echt vergelijkbaar.
Op dit moment is mijn ziekte heel rustig, wel heb ik nog last van vermoeidheid (dit gaat nooit meer weg zegt de MDL arts) en dus de migraine. In de loop der jaren heb ik een aantal manieren gevonden om hiermee om te gaan:
-max 4 dagen per week werken
-doordeweeks geen avondafspraken en om 22:00 naar bed
-in het weekend het liefst max 1 verplichting
-regelmatig bewegen in de buitenlucht
Dit werkt voor mij zodat kan functioneren. Ik heb geaccepteerd dat ik nu eenmaal vermoeid ben en niet zoveel dingen kan ondernemen als gezonde mensen. Daar is wel een heel psychisch proces aan vooraf gegaan hoor!