Geen afspraak met huisarts kunnen maken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Re: Geen afspraak met huisarts kunnen maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 02:35

De rugpijn en symptomen die hij had hadden inderdaad mensen aan het denken moeten hebben gezet ja. Maar helaas zeer inadequate artsen getroffen weet ik nu.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 03:19

Ligt aan waar de aorta gescheurd is.
Die loopt vanuit je hart naar je buikholte waar hij opsplitst naar je linker- en rechterbeen.
Afhankelijk van waar hij lekt en het bloed samenkomt kan je pijn ervaren.

Berriepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 09:44

Sanet schreef:
secricible schreef:
Mwah, dat wil ik wel ontkennen.
In het dossier van mijn man stond op de dag van overlijden "oogt niet ziek, oogt niet pijnlijk, komt lopend binnen", waardoor hij voor de 4e x in 5 dagen naar huis gestuurd werd met zware rugpijn. 12u later was hij dood met een gescheurde aorta.

Jeetje wat heftig!!
Is zware rugpijn een standaard symptoom van een gescheurde aorta?

Vaak ontstaat een scheur in de aorta door dissectie van de aorta (de lagen van vaatwand splijten als het ware) een typisch kenmerk hiervan is "scheurende pijn" tussen de schouderbladen. De locatie van de pijn is echter geen aanwijzing voor de locatie van de scheur.

lazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:02

Maar dan moet de telefoniste bij 112 je wel geloven dat je bent waar je sta.
3 jaar geleden, ongeluk 100 meter van mijn huis op een kruising. Lijkt mij makkelijk. Maar de kruisende weg valt onder 2 plaatsen, ik heb uit eindelijk minder aardig gezegd dat ik toch verdorie zelf wel weet waar ik woon. Voortaan geef ik onze straat en het huisnummer van de buren die net iets dichter bij de kruising wonen ipv de kruising (want het gaat hier met enige regelmaat op de kruising fout).

Ambu was er wel nog redelijk snel, maar ik heb gezien dat de politie (in het donker, dus zwaailichten waren hiervandaan mooi te volgen) ruim 10(!!!) kilometer om gereden heeft! Als er echt nood aan de man is zijn dat 10 hele kostbare kilometers! In dit geval maakt het geen verschil omdat de gene opslag dood was.[/quote]

De centralist gaat er van uit dat je je bevind op de plek die je doorgeeft.
Een kruising die onder 2 plaatsen valt is lastig (is een simpel systeem), Dan kun je beter de straat door geven die het dichtstbijzijnd is, de centralist zet er wel een notitie bij.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 11:22

lazy schreef:
De centralist gaat er van uit dat je je bevind op de plek die je doorgeeft.
Een kruising die onder 2 plaatsen valt is lastig (is een simpel systeem), Dan kun je beter de straat door geven die het dichtstbijzijnd is, de centralist zet er wel een notitie bij.

De kruising valt alleen onder de plaatsnaam die ik noemde. Pas een een km of 2 verder op word het een andere plaatsnaam.
En ik stond zelf echt naast het ongeluk te bellen.
Ik maar denken dat de kruising noemen beter was dan een huisnummer.... Al doende leert men dus.

De wijkagent die de volgende dag nog even langs kwam (omdat wij de eerste waren bij een eenzijdig dodelijk ongeluk) vond het ook heel frustrerend en het gebeurde veel vaker omdat de centrale al meer gecentraliseerd word (lees: mensen aan de telefoon hebben geen idee van plaatsen omdat die echt ver weg wonen en werken).
Hier in de omgeving is onze weg (recent nog genoemd op het landelijke nieuws op de radio omdat er 3 auto's de sloot in gegaan zijn) en de 2 kruisingen gewoon heel berucht.

Gelukkig zijn de omliggende brandweer korpsen beter bekend, en gaat de ambulance tot nu toe wel altijd goed. Die zijn in levensbedreigende situaties belangrijker dan politie.

lazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 12:44

Ga er maar vanuit dat het straks landelijk wordt…

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:08

Paar jaar geleden trof ik in het bos een niet zo fijn tafereel aan.
De vrouw voor mij had de politie al gebeld, mar omdat het inderdaad erg lastig te vertellen waar in het bos kreeg ze van de centrale een sms waar zij op moest drukken zodat er vanuit haar telefoon een signaal voor locatiebepaling uitging.

Aangezien mw al gebeld had weet ik niet of zij 112 had gebeld en hoe het eerste gesprek ging.

Ik heb enkel geholpen bij het tweede deel van de locatiebepaling door de politie te begeleiden en op die link te drukken want mw had haar bril niet op en wist niet wat ze moest doen :+

Ze zijn toen op de goede plaats gekomen binnen een paar minuten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:26

Ik zie in het buitenland ook heel vaak what3words gebruikt worden in dat soort situaties. In NL nog nooit gehoord dat het gebruikt wordt.
Via what3words kun je dmv 3 woorden die de app genereerd precies iemands locatie opvragen.

What3words.com

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:31

secricible schreef:
Ik zie in het buitenland ook heel vaak what3words gebruikt worden in dat soort situaties. In NL nog nooit gehoord dat het gebruikt wordt.
Via what3words kun je dmv 3 woorden die de app genereerd precies iemands locatie opvragen.

What3words.com

Die kende ik ook nog niet!
Wat een handig iets

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:40

Renee1991 schreef:
Gaat iedereen nu hier z’n verhaal delen van wanneer de huisarts slecht handelde? Zet er dan ook wat succesverhalen neer |o

Ok, een succes verhaal.
Broer had hoofdpijn en liep alsof hij dronken was werd 3 x door huisarts naar huis gestuurd, 'neem maar een paracetamolletje'want "griepje". Vrouw belde dokter en eiste serieus onderzoek. Ok, dokter stuurde hem door. Ziekenhuis deed scan, wilde broer naar huis sturen in afwachting uitslag. Uitslag kwam veel sneller dan verwacht, broer mocht niet eens naar huis, direct opgenomen en doorgestuurd naar Universitair Ziekenhuis.
Want "griepje" was tennisbal grote cyste in kleine hersenen, die de afvoer van hersenvocht verstoorde en overdruk gaf. Meteen drain geplaatst, dagen later de grote operatie. Dat is goed gegaan.
Het succesverhaal qua huisarts is dat deze persoonlijk naar huis kwam om excuses aan te bieden. *\o/* *\o/* *\o/*

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 14:49

Huisartsen zijn "overvol" en hebben het (te) druk.
Ik mag in mijn handjes knijpen met de onze.
Oke, de helft van de tijd als ik een HA nodig heb dan is de praktijk dicht ivm training/vakantie, maar ook bij vervangers kunnen wij vaak gewoon zelfde dag terecht met de kinderen.

En als de meiden weer eens krentenbaard hadden opgelopen op KDV dan was er vaak ook gewoon dezelfde dag nog plek, maar gingen ze meestal ook akkoord met het mailen van een foto zodat ik smiddags zalf kon ophalen.
Onze praktijk heeft het ook gewoon "te druk" dus daar proberen wij ook gewoon rekening mee te houden.
Bellen wanneer je denkt dat het echt nodig is, eerst even aankijken en eerlijk en duidelijk vertellen wat je al hebt gedaan (we kijken her nu al 3 dagen aan maar er is geen verbetering etc)

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 15:29

Het is soms ook wel erg lastig. Wij hebben afgelopen jaar met mijn dochter meegemaakt dat we 3 keer moesten bellen voor ze gezien werd. En toen direct per ambulance naar het ziekenhuis werd gebracht, waar ze uiteindelijk een maand heeft gelegen.
De huisarts vertelde later dat het een erg lastige casus was. Dochter was duidelijk erg ziek, maar geen koorts, normale hartslag en bloeddruk. Dus de huisarts had geen idee. Het was dat de spoed arts waar ze mee overlegde meteen aan sinus trombose dacht, waar hij helaas gelijk in had. Hoorde later ook dat sinus trombose vaak laat ontdekt wordt door de soms vage symptomen. Wat dat betreft heeft ze echt geluk gehad dat juist die arts dienst had.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 15:55

Hier helaas hetzelfde ik krijg een afspraak voor anderhalve week later. Daarnaast zit ik in een praktijk waar maar 1 vaste huisarts zit de rest zitten er huisartsen in opleiding. Die lopen erg lamgs elkaar heen. Ik heb al 20 jaar dezelfde medicatie voor mijn migraine maar dan zit er een huisarts die wilt het anders doen en schrijft het niet meer voor waardoor ik de huisartsenpost moet gaan bellen voor een recept. Ik heb ook medicatie waar ik van afhankelijk ben en als ik ze een week van te voren aanvraag krijg ik ze niet omdat ik nog moet hebben en als ik ze 2 dagen van te voren aanvraag heb ik ze niet op tijd want ze vergeet dan het recept voor te schrijven. Nu ook een long ontsteking wat al 3 weken aanhoudt omdat ze het niet nodig vonden om een afspraak te maken nadat ik aangaf dat ik moeite had met adem halen en niet onder een deken kom liggen door de benauwdheid. Op de hap werd er gevraagd waarom ik niet eerder aan de bel had getrokken. Ik heb andere huisartsen gebeld dat ik helemaal geen vertrouwen heb maar nergens kan je terecht. Ik zit vaak huilend aan de telefoon als ik medicijnen aan moet vragen. Dat moet toch ook niet de bedoeling zijn?

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:10

In dat geval zou ik als je weer opgeknapt bent een afspraak inplannen met je huisarts en deze frustraties bespreken en duidelijke afspraken maken over je medicatie gebruik. Mocht je er niet uitkomen kan je natuurlijk altijd overstappen naar een andere praktijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 17:24

Het punt is dat dat niet zo "natuurlijk" is, want alles zit propvol.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 18:53

Dat is niet helemaal waar. Er is ruimte en er verhuizen immers ook mensen. Wanneer je wil overstappen kan je het beste even met je zorgverzekering overleggen. Die weten welke praktijken open zijn voor nieuwe patienten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:02

Dat heb ik gedaan en die kunnen niks betekenen zeggen ze. Ze verwijzen door naar skge en die doen alleen wat als je een klacht hebt. Dus iets met een kastje naar de muur. Ik neem aan dat ik daarin niet uniek ben. Als je een huisarts hebt kunnen ze niks. Na verhuizing en geen huisarts kunnen vinden doen ze wel wat.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:08

Maar als je tevreden bent hoef je niet over te stappen. Je hebt toch een klacht?
Maar je huisarts kan ook bij een collega informeren voor je. Wij zetten ook wel eens iemand over omdat men naar een andere praktijk wil. Dat kan om verschillende redenen zijn. Dan informeer ik bij een praktijk in de buurt en dat kan bijna altijd.En zo krijg je ook wel eens een patient terug.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:40

Het ligt er heel erg aan in NL waar je woont. In de grote steden zitten er best veel mensen ingeschreven buiten hun huisarts regio door verhuizing omdat ze niet bij een andere in kunnen schrijven omdat het vol zit. Of nog erger; sommigen zijn überhaupt niet ingeschreven omdat niemand ze aan kan nemen.

Ik woon zelf niet eens in een grote stad maar ik zit ook bij een HA een dorp verderop omdat de dorpspraktijk vol zit.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:48

Ik moet zeggen dat ze hier wel echt meedenken.
Mijn broertje is nogal een bijzonder geval. Gehandicapt, hart-long patiënt.
Hij woont op een uur rijden. Maar vanwege een operatie kwam hij bij mij revalideren. Mijn huisarts heeft informatie van zijn huisarts gekregen zodat mocht er wat zijn wij niet eerst een uur heen en dan weer een uur terug moesten.
We konden dan gewoon bellen naar mijn huisarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 20:49

Jennyj01 schreef:
Maar als je tevreden bent hoef je niet over te stappen. Je hebt toch een klacht?
Maar je huisarts kan ook bij een collega informeren voor je. Wij zetten ook wel eens iemand over omdat men naar een andere praktijk wil. Dat kan om verschillende redenen zijn. Dan informeer ik bij een praktijk in de buurt en dat kan bijna altijd.En zo krijg je ook wel eens een patient terug.

Dat kan niet overal. Ik kon me zelfs helemaal nergens inschrijven, heb me in 2018 bij 12 praktijken op de wachtlijst laten zetten en nu in 2023 zou ik nog steeds niet terecht kunnen. Dat gaat om een grote stad.
Ik ben daarna verhuisd naar een andere (grotere) stad, bel de eerste praktijk en ben gelijk ingeschreven. De verschillen zijn groot.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-23 21:10

Zoolgangster schreef:
Het succesverhaal qua huisarts is dat deze persoonlijk naar huis kwam om excuses aan te bieden. *\o/* *\o/* *\o/*

Het lastige is: iedereen maakt fouten in zijn werk, iedereen. Ook de arts en ook de notaris. Dat voorkom je gewoon niet. Wat echter belangrijk is, is toe durven geven dat je een fout hebt gemaakt, deze op proberen te lossen en kijken of er iets is waardoor je die specifieke fout in het vervolg kunt voorkomen.

Nowiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:47

Hier gister nog HAP gebeld voor vriend. Was opgestaan met pijn aan z’n zaakje wat met de uren erger werd, kan een gedraaide bal zijn dus ik had de HAP gebeld. In het bandje wordt dan gezegd; wordt het erger tijdens de wachttijd, druk dan op 1. Na 3 kwartier wachten en van wacht nummer 27 naar 23 kreeg hij het opeens Spaans benauwd en neiging tot flauwvallen en niet meer functioneren dus ik drukte op 1. Begon met uitleggen en toen werd ik onderbroken door de telefoniste. Ik klonk bij zinnen en ze zette me terug in de reguliere wachtrij. Vond dat zó rot.. nog een keer op 1 gedrukt en toen werd er gezegd dat het voor levensbedreigend was en niet voor dit.. heb toen vriendelijk gevraagd of ze hun eigen bandje dan willen aanpassen :')

In het ziekenhuis werd snel gehandeld gelukkig! Erg fijn geholpen daar.

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 13:04

Jennyj01 schreef:
Dat is niet helemaal waar. Er is ruimte en er verhuizen immers ook mensen. Wanneer je wil overstappen kan je het beste even met je zorgverzekering overleggen. Die weten welke praktijken open zijn voor nieuwe patienten.

Nope. Alles zit tjokvol. Ik woon aardig buiten de stad en mijn schoonzus die ook hier is komen wonen kan binnen een straal van 20 km geen huisarts krijgen.
De zorgverzekering stuurt je doodleuk naar een arts op 40 km afstand, die dat vervolgens niet doet wegens aanrijtijd bij spoed.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 13:13

Met name in de oostelijke helft van Nederland is er een enorm tekort aan huisartsen. Geloof dat er in Enschede zo'n 3000 mensen zijn die geen huisarts hebben...