Zorgverzekering 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zeedraakje

Re: Zorgverzekering 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:38

@Faelynn: stond inderdaad ook op nieuwssites maar ik reageerde met name op purny's reactie op pagina 6.
En het kan altijd erger, dat geldt voor alles uiteindelijk. En je kunt niet in andermans portemonnee kijken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 20:47

Faelynn schreef:
Zeedraakje schreef:
@purny: mijn CZ basisverzekering is de zorgbewustpolis en die gaat van 120,41 dit jaar naar 131,90. Ben nooit en rekenwonder geweest helaas maar dat is echt geen 3 euro nog wat |(

Hoe kom je bij dat het maar 3 euro nogwat zou gaan zijn dan?
Mijn verzekering is verhoogd met €22,75 per maand, het kan altijd nog erger :') . Maar ik ga kijken of overstappen een optie is.

Ik zal mijn polis er straks even bijpakken. Zit namelijk ook bij cz.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 20:53

Flower033 schreef:
Ik vind restitutie daarom niet nodig. Het is een soort van overblijfsel uit de tijd van de particuliere verzekeringen. Toen moest je je, als je wat meer verdiende, zelf verzekeren.
En je betaalde zelf de kosten en declareerde die achteraf. Vandaar de naam restitutiepolis.

Dat klopt niet helemaal. De restitutiepolis is in de wet opgenomen en ook in de toelichtingen bij het ontwerpen van het stelsel meegenomen om te garanderen dat je vrije zorgkeuze hebt, en je niet meer als ziekenfondspatient naar slechte zorg gedelegeerd kon worden. Het werd gezien als een heel belangrijk deel van de balans voor goede zorg.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-22 21:16

Premie zorgbewustpolis was dit jaar bij mij 126,75
Aanvullende jongerenverzekering: 26,50

Premie zorgbewustpolis voor 2023 is bij mij 131,90
Aanvullende jongerenverzekering 26,50

Komt neer op in 2022 153,25
In 2023 158,40

Dus een verhoging in de basisverzekering 5,15

Nu vraag ik me af hoe jij dan aan 10 euro komt? Ander pakket denk ik.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:17

Bellatrix schreef:
Hmm dan wacht ik even tot ik de uitkomst weet. Maar ik moet toch mijn eigen risico eerst helemaal betalen. Dan maakt het toch niet uit als ik daar heen ga? Alleen als mijn eigen risico op is en ik moet daar heen voor iets anders dan moet ik het zelf betalen begrijp ik?

Nee je eigen risico staat los van gecontracteerd of niet. Als het een niet gecontracteerd ziekenhuis of zorgverlener is, dan betalen ze vaak maar bijv 75-90% van het tarief wat ze voor gecontracteerde zorg betalen.

Stel, voor een bepaalde behandeling hebben zij met hun contract partijen 100 euro voor afgesproken. Dan betalen ze jou maar 75 terug van de 100 die jij zelf betaald hebt voor die behandeling.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:24

Shadow0 schreef:
Flower033 schreef:
Ik vind restitutie daarom niet nodig. Het is een soort van overblijfsel uit de tijd van de particuliere verzekeringen. Toen moest je je, als je wat meer verdiende, zelf verzekeren.
En je betaalde zelf de kosten en declareerde die achteraf. Vandaar de naam restitutiepolis.

Dat klopt niet helemaal. De restitutiepolis is in de wet opgenomen en ook in de toelichtingen bij het ontwerpen van het stelsel meegenomen om te garanderen dat je vrije zorgkeuze hebt, en je niet meer als ziekenfondspatient naar slechte zorg gedelegeerd kon worden. Het werd gezien als een heel belangrijk deel van de balans voor goede zorg.

Dat weet ik. ik bedoel alleen te zeggen dat als alle ziekenhuizen gecontracteerd zijn en er is geen zorgplafond, dan heb ik ook vrije keuze. Dan kan ik naar alle ziekenhuizen met een naturapolis. Ik kan alleen niet naar ca 5% van de fysiotherapeuten. (Huisarts en apotheek zijn 100% gecontracteerd. Tandartsen geldt het niet voor. Daarvoor gelden maximale tarieven). Wat is dan, voor mij, de toegevoegde waarde van een restitutiepolis?

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:29

Heb niet alles doorgelezen, maar iemand nog tips voor een goede en goedkope verzekering? Ik ga straks per maand 20 euro meer betalen -O-

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:31

Ik heb net mijn zorgverzekering verlaagd naar 111 euro per maand. Wel zonder aanvullende dingen, geen tandartsverzekering en ohja bijna 900 euro eigen risico :*

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:39

Flower033 schreef:
Dat weet ik. ik bedoel alleen te zeggen dat als alle ziekenhuizen gecontracteerd zijn en er is geen zorgplafond, dan heb ik ook vrije keuze. Dan kan ik naar alle ziekenhuizen met een naturapolis. Ik kan alleen niet naar ca 5% van de fysiotherapeuten. (Huisarts en apotheek zijn 100% gecontracteerd. Tandartsen geldt het niet voor. Daarvoor gelden maximale tarieven). Wat is dan, voor mij, de toegevoegde waarde van een restitutiepolis?

Je weet niet of alle ziekenhuizen gecontracteerd zijn want de contracten zijn nog niet getekend.

Qua fysio; steeds meer tekenen niet. En als ze slim zijn gaat helemaal niemand meer welk contract dan ook tekenen. Alle fysios ongecontracteerd is mi het enige dat de beroepsgroep nog kan redden.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:40

Gitana schreef:
Ik heb net mijn zorgverzekering verlaagd naar 111 euro per maand. Wel zonder aanvullende dingen, geen tandartsverzekering en ohja bijna 900 euro eigen risico :*

Dat is een redelijk bedrag, bij wie zit je als ik vragen mag?

Vgz bewust lijkt me wel wat. Iemand ervaring mee?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:41

Siersma schreef:
marleen_88 schreef:
Ik zit sinds jaar en dag bij Univé. Nooit overgestapt naar iets goedkopers, vind het prima bij deze verzekeraar. Heb mijn auto en reisverzekering er ook.

Unive doet vanaf volgend jaar ook collectief als je meerdere verzekeringen hebt. Eerder waren ze nooit de goedkoopste/beste keuze voor mij. Ik ga er toch serieus naar kijken dit jaar. Vind hun service met andere verzeringen heel goed

Waar vind je dan of je die korting krijgt? Want ik meende dat collectief niet meer mag. Ik zit al jaren bij Unive en ze worden nu echt te duur met voor mij 169,50. Dat kan ik niet meer betalen.
En zo goed vind ik ze ook niet. Met elke apotheek in ziekenhuizen een contract. Met elk ziekenhuis een contract, ja klopt, maar je moet dan bij de apotheek even goed de kleine lettertjes lezen. Wel medicijnen, maar geen verbandmiddelen, dan kun je ineens maar bij een paar van die online apotheken terecht. Zo word je vanuit het ziekenhuis met een aantal fikse open wonden naar huis gestuurd en heb je absorberende verbanden van 10 bij 20 cm nodig. Het ziekenhuis heeft een apotheek, maar je kunt ze niet meekrijgen, je moet ze maar bij het contractbedrijf bestellen. Die zijn net dicht en ja, de volgende ochtend heb je die rommel al wel nodig. Dan kan het contractbedrijf pas 2 of 3 dagen later leveren, moet je er voor thuis blijven, want afleveren op een postnl punt mag niet. Via hun koerier kan het sneller, maar ook dat duurde nog een dag. Zit je eenmaal in het systeem, dan gaat het wel goed, maar de eerste keer was 1 groot drama.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:42

Melia schreef:
Gitana schreef:

Dat is een redelijk bedrag, bij wie zit je als ik vragen mag?

Vgz bewust lijkt me wel wat. Iemand ervaring mee?

Ik zit bij Ditzo

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:45

Als je dat niet wilt, moet je geen budget-basisverzekering nemen. Maar een natura. Die zijn wel duurder.
Met 169,50 ben je niet alleen voor je basisverzekering verzekerd. Zijn je aanvullende en tandartsverzekering wel nodig? Misschien is het wel voordeliger om bijvoorbeeld de tandarts zelf te betalen. En wat je aan premie bespaart, apart te zetten.

Korting mag niet meer op de basisverzekering. Wel op aanvullende en tandartsverzekeringen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:45

Prairy schreef:
Bellatrix schreef:
Hmm dan wacht ik even tot ik de uitkomst weet. Maar ik moet toch mijn eigen risico eerst helemaal betalen. Dan maakt het toch niet uit als ik daar heen ga? Alleen als mijn eigen risico op is en ik moet daar heen voor iets anders dan moet ik het zelf betalen begrijp ik?

Nee je eigen risico staat los van gecontracteerd of niet. Als het een niet gecontracteerd ziekenhuis of zorgverlener is, dan betalen ze vaak maar bijv 75-90% van het tarief wat ze voor gecontracteerde zorg betalen.

Stel, voor een bepaalde behandeling hebben zij met hun contract partijen 100 euro voor afgesproken. Dan betalen ze jou maar 75 terug van de 100 die jij zelf betaald hebt voor die behandeling.

Maar wat veranderd er dan voor mij?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:46

verootjoo schreef:
Flower033 schreef:

Je weet niet of alle ziekenhuizen gecontracteerd zijn want de contracten zijn nog niet getekend.

Qua fysio; steeds meer tekenen niet. En als ze slim zijn gaat helemaal niemand meer welk contract dan ook tekenen. Alle fysios ongecontracteerd is mi het enige dat de beroepsgroep nog kan redden.

En dan zijn er altijd praktijken die wel tekenen.
Vervolgens gaan de patiënten naar die praktijken.
Want bijbetalen... Dat wil de patiënt niet...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:52

Petpa schreef:

Dat blijkt dus in de praktijk echt enorm mee te vallen :) Steeds meer praktijken werken ongecontracteerd en steeds meer fysios vragen een eigen bijdrage als ze wel gecontracteerd zijn.

Ik werk niet in de eerste lijn, maar bij ongecontracteerde collega’s zie ik geen leegloop, eerder het tegenovergestelde.
Ik heb collega’s met een uurtarief van 90€ die wachtlijsten hebben.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:54

verootjoo schreef:
Petpa schreef:

Dat blijkt dus in de praktijk echt enorm mee te vallen :) Steeds meer praktijken werken ongecontracteerd en steeds meer fysios vragen een eigen bijdrage als ze wel gecontracteerd zijn.

Ik werk niet in de eerste lijn, maar bij ongecontracteerde collega’s zie ik geen leegloop, eerder het tegenovergestelde.

Tijd dat je eens In de eerste lijn gaat kijken.

Gecontracteerd en een eigen bijdrage is verboden

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:57

Petpa schreef:
verootjoo schreef:

Tijd dat je eens In de eerste lijn gaat kijken.

Gecontracteerd en een eigen bijdrage is verboden

Oh dan is het ongecontracteerd en dus een eigen bijdrage. Sorry hoor }:0

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 21:59

Mijn fysio heeft het ook gewoon druk, terwijl ze bewust niet gecontracteerd is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:12

Flower033 schreef:
Als je dat niet wilt, moet je geen budget-basisverzekering nemen. Maar een natura. Die zijn wel duurder.
Met 169,50 ben je niet alleen voor je basisverzekering verzekerd. Zijn je aanvullende en tandartsverzekering wel nodig? Misschien is het wel voordeliger om bijvoorbeeld de tandarts zelf te betalen. En wat je aan premie bespaart, apart te zetten.

Korting mag niet meer op de basisverzekering. Wel op aanvullende en tandartsverzekeringen.

klopt, zit nog een tandartsverzekering bij en die gaat er echt uit. Als je voor 45 euro bij de tandarts verstookt, moet je zelfs met deze verzekering nog tussen de 11 en 17 euro zelf betalen. Dus ik kan dat beter zo gaan betalen (ga 1 keer per jaar naar de tandarts).
Maar dan nog blijf ik hoger zitten dan vorig jaar.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 22:36

verootjoo schreef:
Flower033 schreef:

Tot nu toe zijn elk jaar alle ziekenhuizen gecontracteerd. Soms duurt het iets langer, maar het gebeurt echt wel. Een ziekenhuis zit er echt niet op te wachten om met een verzekeraar geen contract te hebben. Wordt soms wat hard gespeeld, maar ze komen er tot nu toe altijd uit.

En 95% van de fysiotherapeuten. Mijn fysio heeft al voor volgend jaar getekend. Ik heb het vorige week gevraagd. Dus steeds meer tekenen er niet, dat valt op het totaal nog wel mee, volgens mij.

Dus waarom zou ik een restitutiepolis moeten hebben?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 23:13

ik moet bij ONVZ per kwartaal 44 euro meer gaan betalen -O-

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 23:24

Ik was al een beetje aan het rondkijken

Kan bij Ditzo voor €231 2x basis en 1x tand extra verzekeren met ER €485. Waarom is dat goedkoop in vergelijk met anderen? Is zo ver als ik nu kan zien veruit de goedkoopste. Bij de anderen zou ik meer dan €250 kwijt zijn. Wat is het addertje?

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-22 23:41

Ik heb ook ditzo en zou van 138 naar 153 gaan… heb nu de tandverzekering eruit gegooid betaal nu weer rond de 135. Vind de prijs verhoging belachelijk

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-22 01:34

Siersma schreef:
Ik was al een beetje aan het rondkijken

Kan bij Ditzo voor €231 2x basis en 1x tand extra verzekeren met ER €485. Waarom is dat goedkoop in vergelijk met anderen? Is zo ver als ik nu kan zien veruit de goedkoopste. Bij de anderen zou ik meer dan €250 kwijt zijn. Wat is het addertje?

Slechtere vergoedingen volgens het lijstje een stukje terug.