Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Faelynn schreef:Zeedraakje schreef:@purny: mijn CZ basisverzekering is de zorgbewustpolis en die gaat van 120,41 dit jaar naar 131,90. Ben nooit en rekenwonder geweest helaas maar dat is echt geen 3 euro nog wat
Hoe kom je bij dat het maar 3 euro nogwat zou gaan zijn dan?
Mijn verzekering is verhoogd met €22,75 per maand, het kan altijd nog erger. Maar ik ga kijken of overstappen een optie is.
Flower033 schreef:Ik vind restitutie daarom niet nodig. Het is een soort van overblijfsel uit de tijd van de particuliere verzekeringen. Toen moest je je, als je wat meer verdiende, zelf verzekeren.
En je betaalde zelf de kosten en declareerde die achteraf. Vandaar de naam restitutiepolis.
Bellatrix schreef:Hmm dan wacht ik even tot ik de uitkomst weet. Maar ik moet toch mijn eigen risico eerst helemaal betalen. Dan maakt het toch niet uit als ik daar heen ga? Alleen als mijn eigen risico op is en ik moet daar heen voor iets anders dan moet ik het zelf betalen begrijp ik?
Shadow0 schreef:Flower033 schreef:Ik vind restitutie daarom niet nodig. Het is een soort van overblijfsel uit de tijd van de particuliere verzekeringen. Toen moest je je, als je wat meer verdiende, zelf verzekeren.
En je betaalde zelf de kosten en declareerde die achteraf. Vandaar de naam restitutiepolis.
Dat klopt niet helemaal. De restitutiepolis is in de wet opgenomen en ook in de toelichtingen bij het ontwerpen van het stelsel meegenomen om te garanderen dat je vrije zorgkeuze hebt, en je niet meer als ziekenfondspatient naar slechte zorg gedelegeerd kon worden. Het werd gezien als een heel belangrijk deel van de balans voor goede zorg.
Flower033 schreef:Dat weet ik. ik bedoel alleen te zeggen dat als alle ziekenhuizen gecontracteerd zijn en er is geen zorgplafond, dan heb ik ook vrije keuze. Dan kan ik naar alle ziekenhuizen met een naturapolis. Ik kan alleen niet naar ca 5% van de fysiotherapeuten. (Huisarts en apotheek zijn 100% gecontracteerd. Tandartsen geldt het niet voor. Daarvoor gelden maximale tarieven). Wat is dan, voor mij, de toegevoegde waarde van een restitutiepolis?
Siersma schreef:marleen_88 schreef:Ik zit sinds jaar en dag bij Univé. Nooit overgestapt naar iets goedkopers, vind het prima bij deze verzekeraar. Heb mijn auto en reisverzekering er ook.
Unive doet vanaf volgend jaar ook collectief als je meerdere verzekeringen hebt. Eerder waren ze nooit de goedkoopste/beste keuze voor mij. Ik ga er toch serieus naar kijken dit jaar. Vind hun service met andere verzeringen heel goed
Melia schreef:Gitana schreef:Ik heb net mijn zorgverzekering verlaagd naar 111 euro per maand. Wel zonder aanvullende dingen, geen tandartsverzekering en ohja bijna 900 euro eigen risico
Dat is een redelijk bedrag, bij wie zit je als ik vragen mag?
Vgz bewust lijkt me wel wat. Iemand ervaring mee?
Prairy schreef:Bellatrix schreef:Hmm dan wacht ik even tot ik de uitkomst weet. Maar ik moet toch mijn eigen risico eerst helemaal betalen. Dan maakt het toch niet uit als ik daar heen ga? Alleen als mijn eigen risico op is en ik moet daar heen voor iets anders dan moet ik het zelf betalen begrijp ik?
Nee je eigen risico staat los van gecontracteerd of niet. Als het een niet gecontracteerd ziekenhuis of zorgverlener is, dan betalen ze vaak maar bijv 75-90% van het tarief wat ze voor gecontracteerde zorg betalen.
Stel, voor een bepaalde behandeling hebben zij met hun contract partijen 100 euro voor afgesproken. Dan betalen ze jou maar 75 terug van de 100 die jij zelf betaald hebt voor die behandeling.
verootjoo schreef:Flower033 schreef:Dat weet ik. ik bedoel alleen te zeggen dat als alle ziekenhuizen gecontracteerd zijn en er is geen zorgplafond, dan heb ik ook vrije keuze. Dan kan ik naar alle ziekenhuizen met een naturapolis. Ik kan alleen niet naar ca 5% van de fysiotherapeuten. (Huisarts en apotheek zijn 100% gecontracteerd. Tandartsen geldt het niet voor. Daarvoor gelden maximale tarieven). Wat is dan, voor mij, de toegevoegde waarde van een restitutiepolis?
Je weet niet of alle ziekenhuizen gecontracteerd zijn want de contracten zijn nog niet getekend.
Qua fysio; steeds meer tekenen niet. En als ze slim zijn gaat helemaal niemand meer welk contract dan ook tekenen. Alle fysios ongecontracteerd is mi het enige dat de beroepsgroep nog kan redden.
Petpa schreef:En dan zijn er altijd praktijken die wel tekenen.
Vervolgens gaan de patiënten naar die praktijken.
Want bijbetalen... Dat wil de patiënt niet...
verootjoo schreef:Petpa schreef:En dan zijn er altijd praktijken die wel tekenen.
Vervolgens gaan de patiënten naar die praktijken.
Want bijbetalen... Dat wil de patiënt niet...
Dat blijkt dus in de praktijk echt enorm mee te vallenSteeds meer praktijken werken ongecontracteerd en steeds meer fysios vragen een eigen bijdrage als ze wel gecontracteerd zijn.
Ik werk niet in de eerste lijn, maar bij ongecontracteerde collega’s zie ik geen leegloop, eerder het tegenovergestelde.
Ik heb collega’s met een uurtarief van 90€ die wachtlijsten hebben.
Petpa schreef:verootjoo schreef:
Dat blijkt dus in de praktijk echt enorm mee te vallenSteeds meer praktijken werken ongecontracteerd en steeds meer fysios vragen een eigen bijdrage als ze wel gecontracteerd zijn.
Ik werk niet in de eerste lijn, maar bij ongecontracteerde collega’s zie ik geen leegloop, eerder het tegenovergestelde.
Ik heb collega’s met een uurtarief van 90€ die wachtlijsten hebben.
Tijd dat je eens In de eerste lijn gaat kijken.
Gecontracteerd en een eigen bijdrage is verboden
Flower033 schreef:Als je dat niet wilt, moet je geen budget-basisverzekering nemen. Maar een natura. Die zijn wel duurder.
Met 169,50 ben je niet alleen voor je basisverzekering verzekerd. Zijn je aanvullende en tandartsverzekering wel nodig? Misschien is het wel voordeliger om bijvoorbeeld de tandarts zelf te betalen. En wat je aan premie bespaart, apart te zetten.
Korting mag niet meer op de basisverzekering. Wel op aanvullende en tandartsverzekeringen.
verootjoo schreef:Flower033 schreef:Dat weet ik. ik bedoel alleen te zeggen dat als alle ziekenhuizen gecontracteerd zijn en er is geen zorgplafond, dan heb ik ook vrije keuze. Dan kan ik naar alle ziekenhuizen met een naturapolis. Ik kan alleen niet naar ca 5% van de fysiotherapeuten. (Huisarts en apotheek zijn 100% gecontracteerd. Tandartsen geldt het niet voor. Daarvoor gelden maximale tarieven). Wat is dan, voor mij, de toegevoegde waarde van een restitutiepolis?
Je weet niet of alle ziekenhuizen gecontracteerd zijn want de contracten zijn nog niet getekend.
Qua fysio; steeds meer tekenen niet. En als ze slim zijn gaat helemaal niemand meer welk contract dan ook tekenen. Alle fysios ongecontracteerd is mi het enige dat de beroepsgroep nog kan redden.
Siersma schreef:Ik was al een beetje aan het rondkijken
Kan bij Ditzo voor €231 2x basis en 1x tand extra verzekeren met ER €485. Waarom is dat goedkoop in vergelijk met anderen? Is zo ver als ik nu kan zien veruit de goedkoopste. Bij de anderen zou ik meer dan €250 kwijt zijn. Wat is het addertje?