moederschap-ik ben op

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 14:20

Petpa schreef:
Jojoju schreef:
Nogmaals, ik zeg nergens dat ik mijn man niet met taken vertrouw en ze daarna nogmaals doe. Een hij maakt ook geen rommel, als er iemand netjes is dan is hij het.

Ik vind het ook niet erg om mijn kind houvast te geven als ze daar behoefte aan heeft. Wij brengen de kinderen om en om naar bed, dus de ene dag heb ik de jongste en de andere dag de oudste. Wel worden er natuurlijk kusjes en knuffels aan beide gegeven. En ja, mama heeft de voorkeur bij de kinderen, daarom vraagt ze ernaar

Hoe kan het zo zijn dat pappa en mamma voor jullie kinderen niet gelijkwaardig zijn en de voorkeur uitgaat naar mamma?

Ja hallo dat is toch overal zo, is maar net wie het meest toegeeft…. Die krijgt de meeste credits.
Je kunt niet gelijkwaardig zijn….. bij kinderen en later ook niet hoor ik bespreek alles met mijn ouders maar sommige dingen verkies ik mijn moeder boven mijn vader en andersom

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 14:45

Herkenbaar topic. Ik heb mijzelf vanmorgen een time out gegeven... :') Was het even zo zat, heb ze verteld dat mama even weg ging en als ze normaal konden doen ik pas weer terug kwam. Ineens stonden ze beide poeslief bij de paarden, 'mama, wij gaan nu lief spelen' Monsters zijn pas 1 en 3, dat word nog wat....

Als je mij hele dagen thuis laat zitten komen de muren + kinderen op me af. Ik vind het heerlijk om 3 dagen te werken en daarnaast nog paard te rijden en 2 avonden naar de sportschool! Even geen mama, maar gewoon Danielle. Vlag gaat uit als ze naar school gaan, dan kan ik dat overdag gaan doen ipv 's avonds na 8 uur. :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 14:51

manubres schreef:
Sorry, heb niet alles gelezen maar ik wilde zeggen dat ik je verhaal snap.
Een baan als huismoeder wordt volgens mij enorm onderschat.
Ik had in die "tropenjaren" echt het gevoel dat ik op mijn werk even kon bijkomen, terwijl ik toch pittig werk had. Maar zo heerlijk om even uit de sleur van thuis te komen. Na een paar dagen werken kon ik het gedrag van mijn kinderen weer meer relativeren en beter handelen.

_O- Heerlijke post en dat geeft een herinnering terug. Ik werkte in een artsenpraktijk samen met een collega H die bewust kinderloos was. Het artsen stel deed de kinderen en de praktijk fifty - fifty.
7.45 uur kom ik binnen en verzucht tegen H. : "ik ben zo blij dat ik kan werken→ ik ben helemaal kapot. Mijn God wat een nacht". 10 minuten later komt de huisarts binnen, diep zuchtend want hij had 2 dagen de kinderen gedaan en dat was inclusief de nachten en hij verzucht: "Ik ben zo blij dat ik weer kan werken, jezus nog aan toe, ik hou zielsveel van mijn kinderen maar wat is dat een zware baan, daar valt deze praktijk helemaal bij i n het niet" := . Waarop mijn collega schaterend zegt→ "als jullie eens even in de praktijk gaan zitten→ dan breng ik even 2 kopjes koffie, zodat jullie over 5 minuten fris en fruitig kunnen beginnen. Ik let wel op de winkel'. _O- Dat hebben we gedaan en toen hebben we zo gelachen. Heel fijntjes opgemerkt van die collega en ontzettend sympathiek _O- en niets over "beter geen kinderen krijgen", dat maakte het zo grappig, lief en ontzettend leuk empathisch.
Ik weet nog heel erg goed, dat we vaak blij waren als we gingen werken. Mijn man werkte ook onregelmatig, dus hij was ook vaak verantwoordelijk voor de kinderen en dat scheelt echt wel→ maar dan nog. Kinderen opvoeden, op de echte talentjes en uitzondering na ;) is gewoon heel erg pittig en zwaar en heuse tropenjaren. Het is het gaafste wat ik ooit heb mogen doen, maar ook het allerzwaarste.

Daantjuh :D

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 15:12

Eens, ik heb mega veel respect voor thuisblijfmoeders. Je zou mij niet ongelukkiger kunnen maken, echt niet. Ik heb echt iets voor mezelf nodig, een invulling, mezelf ontwikkelen, tussen collega’s, waardering krijgen en gewoon even lekker eruit. Toen mijn dochter jong was kwam ik echt tot rust op mijn werk. Heerlijk vond ik het. Lekker rustig vergaderen, kopje koffie erbij. :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 16:04

verootjoo schreef:
manubres schreef:
Zelf had ik daar niet eerder bij stil gestaan totdat een secretaresse bij mij op het werk haar zorgen uitte toen ze voor het eerst na de geboorte van haar kind met vriendinnen een weekend wegging. Ik zei: waarom maak jij je zorgen je zoon is al 2,5 jaar! Bleek dat haar man nooit eerder alleen de zorg voor het kind had gehad....

Ik kan me voorstellen dat er een patroon insluipt als de ene partner vooral het ouderschap op zich neemt en de ander full-time werkt.

Dat is alleen een probleem in het hoofd van de moeder naar mijn idee, ook als je man normaal gesproken de zorg niet zelf alleen heeft.
Als een man zichzelf een weekend in leven kan houden kan ie ook twee kinderen in leven houden, wat kan er in hemelsnaam gebeuren?
Het gaat dan misschien niet helemaal volgens jouw ritme en wens, maar dat zie je dan toch niet, elke ouder doet het anders en dat is prima.

Nou ik kan me wel goed voorstellen dat iemand zich zorgen maakt in zo'n situatie.
Er zijn toch best kinderen die behoorlijk van de leg kunnen raken als je ze niet goed "managed" en als je dan een weekend weg bent met het risico dat bij terugkomst pappa weer gevlogen is en jou met de rokende puinhopen laat zitten waarna je nog minstens een week puin aan het ruimen bent inclusief terror-nachten....dat is niet echt een leuk vooruitzicht :=

Mungbean

Re: moederschap-ik ben op

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 16:19

Off topic natuurlijk, maar waarom zou iemand zo‘n met verantwoordingsloos persoon zoals pmarrna omschrijft kinderen willen?
Dan ben je als alleenstaande haast beter af, dan weet je tenminste wat je hebt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 16:40

Ik vind dat sommige wel hameren op dat vader meer kan doen. Sommige mensen trekken 40 uur werken gewoon heel slecht, dat 40 uur als normaal wordt gezien maakt niet dat iedereen maar energie genoeg heeft bij thuiskomst.

Kan het niet zo zijn dat je partner echt op is na een dag werk. Mijn vriend werkt op kantoor maar moet na werk echt even een half uur uitrusten en valt soms zelfs in slaap.

Als je partner thuis komt is het dan geen idee dat die een half uur op bed gaat liggen of lekker even in een luie stoel en daarna kan helpen? Dan kan jij daarna een half uur uitrusten ontprikkelen en kunnen jullie er beide tegen aan in de avond.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 16:57

pmarena schreef:
verootjoo schreef:
Dat is alleen een probleem in het hoofd van de moeder naar mijn idee, ook als je man normaal gesproken de zorg niet zelf alleen heeft.
Als een man zichzelf een weekend in leven kan houden kan ie ook twee kinderen in leven houden, wat kan er in hemelsnaam gebeuren?
Het gaat dan misschien niet helemaal volgens jouw ritme en wens, maar dat zie je dan toch niet, elke ouder doet het anders en dat is prima.

Nou ik kan me wel goed voorstellen dat iemand zich zorgen maakt in zo'n situatie.
Er zijn toch best kinderen die behoorlijk van de leg kunnen raken als je ze niet goed "managed" en als je dan een weekend weg bent met het risico dat bij terugkomst pappa weer gevlogen is en jou met de rokende puinhopen laat zitten waarna je nog minstens een week puin aan het ruimen bent inclusief terror-nachten....dat is niet echt een leuk vooruitzicht :=

Ik ga er wel een beetje vanuit dat als je zo’n type kind hebt, daarover gesproken wordt binnen een huwelijk en dat je partner daar dus van op de hoogte is, en als het echt noodzakelijk is je het schema opschrijft ofzo :?

Pa lijkt dan gereduceerd te worden tot iemand die het allemaal niet kan, maar het lijkt me echt heel sterk dat de moeder echt de enige is die de kinderen een weekend kan verzorgen :=
Als je zo weinig vertrouwen in je partner hebt snap ik idd ook niet wat je nog doet in een huwelijk.

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 17:17

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 17:22

Snadrem schreef:
Jeetje, ik heb als kind heel wat gemist denk ik. Nooit met pictogrammen gewerkt en als we naar bed gingen kwamen papa en mama allebei nog even langs om welterusten te zeggen. En op "wat eten we" was meestal "str#nt met steentjes" of "hussen met je neus ertussen" het onzin antwoord, waardoor die vraag ook niet meer steeds gesteld werd :')

Hier moest ik wel om lachen, bij mij was het antwoord altijd 'we eten poep' -O-

TS, misschien eisen je kinderen heel veel aandacht, zijn ze niet een beetje verwend daarin?

Daarnaast lijkt werken in de kinderopvang me echt doodvermoeiend als je juist de situatie thuis beu bent..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 18:50

Wat is er eigenlijk mis met de vraag 'wat eten we vandaag?' correct en eerlijk te beantwoorden? Ik stel deze vraag als volwassene ook nog wel eens.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 19:00

Gini schreef:
Wat is er eigenlijk mis met de vraag 'wat eten we vandaag?' correct en eerlijk te beantwoorden? Ik stel deze vraag als volwassene ook nog wel eens.
Als deze vraag meerdere keren per dag gesteld wordt en ook nog door dezelfde personen, dan kan dat erg vermoeiend zijn. Ik schrijf op maandag altijd een heel weekoverzicht op de planner, dan weet iedereen precies wanneer we wat gaan eten zonder ‘ge-mama’ :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 19:01

En wat is er mis met “dit heb je al gevraagd en ik heb al antwoord gegeven.” Kinderen zijn geen prinsjes en prinsesjes die heel de dag gepamperd moeten worden.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 19:06

rien10 schreef:
En wat is er mis met “dit heb je al gevraagd en ik heb al antwoord gegeven.” Kinderen zijn geen prinsjes en prinsesjes die heel de dag gepamperd moeten worden.
Ook dit antwoord kon ik meerdere keren per dag geven.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 19:07

noviceh schreef:
rien10 schreef:
Ook dit antwoord kon ik meerdere keren per dag geven.

Dat is ook herkenbaar. . Na 4 keer was ‘t dan bij mij “ja, doei”.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 19:08

pmarena schreef:
Als dat het geval is, heb je als ouders toch echt wel wat steken laten vallen...

Gini schreef:
"Getver, moeten we echt rode kool eten? Kunnen we niet gewoon weer broccoli eten?" "Ah, toeeeee, mogen we vanavond pannenkoeken?" Dat soort gezanik. :))

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 19:53

Ik vind het sowieso razend knap dat mensen al weten wat ze gaan eten vanavond.
Ik ben meer van het soort dat om half 6 wat inspiratieloos in de koelkast staat te staren en er dan maar wat ingredienten uittrek.
Als ik nog boodschappen moet doen vraag ik meestal aan mijn dochter of zij een voorkeur heeft, dan hoef ik zelf niet na te denken :')

Gelukkig kookt mijn man meestal op de dagen dat hij op tijd is en in het weekend. Dan zit hij samen met onze dochter door de kookboeken te kijken (alles van Chinees of Curry tot stampot zeg mag) en dan maken ze samen een olan waar ik me vooral niet mee bemoei.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 09-07-22 19:56, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 19:55

Sizzle schreef:
Ik ben meer van het soort dat om half 6 wat inspiratieloos in de koelkast staat te staren en er dan maar wat ingredienten uittrek.

+1

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 19:59

noviceh schreef:
Gini schreef:
Als deze vraag meerdere keren per dag gesteld wordt en ook nog door dezelfde personen, dan kan dat erg vermoeiend zijn. Ik schrijf op maandag altijd een heel weekoverzicht op de planner, dan weet iedereen precies wanneer we wat gaan eten zonder ‘ge-mama’ :D

Ik ervaar dat niet zo als vermoeiend maar misschien komt dat omdat ik een tijd op een gesloten afdeling met dementerende mensen heb gewerkt :=

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 20:10

_O- verootje ik ook en ik snap wat je bedoelt _O-

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 20:43

verootjoo schreef:
Ik ervaar dat niet zo als vermoeiend maar misschien komt dat omdat ik een tijd op een gesloten afdeling met dementerende mensen heb gewerkt :=
Heb ik ook ervaring mee en vind ik ook vermoeiend :D

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 21:41

Op de vraag wat we vanavond eten geef ik altijd maar gewoon antwoord. Mijn jongste vergeet écht wat ik gezegd heb, soms komt er een oh ja maar vaak ook niet. En hij eet stukken beter als hij zich er geestelijk op heeft kunnen voorbereiden. Overigens zeurt hij niet vaak over wat we eten, hij weet dat t toch niet verandert en dat ik ook niet moeilijk doe als hij niet/weinig eet. Hij krijgt alleen niets anders, thats it...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 21:51

Als je toch al weet wat je gaat eten kun je dat toch ook gewoon zeggen?
Ik weet het meestal gewoon nog niet, dus dan houdt het snel op.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 21:59

rien10 schreef:
Sizzle schreef:

+1

-1
Wij zijn extreem hierin, denk ik, maar we eten bijna een standaard weekmenu. Makkelijk in de winkel en het maakt weinig uit wie er kookt, want je weet toch wat de bedoeling is en aan de inhoud van de (koel)kast kun je afleiden of het deze woensdag witlofschotel of witlofsalade is.

Verder… ik heb geen kinderen, maar ik snap niet zo goed waarom iemand na een dag werken niets in huis kan doen. Behalve koken / vaatwasser doen wij trouwens niks na het werk. Huishouden doen we in het weekend. If at all :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-22 22:14

Hillary, huishouden is makkelijker als je beide buitenshuis werkt.
Zonder kind deed ik heel weinig huishouden, we waren amper thuis en deed gewoon een beetje op het oog. 1x per week de stofzuiger was zat, soms ook wel langer.
Nu het andere extreem waar we beide veel home office doen, wat een zooi maak je dan!
Alles wordt veel sneller vies omdat je het vaker gebruikt en vaker van buiten naar binnen komt.

Als je niet werkt val je daarnaast ook heel snel uit je efficientie heb ik gemerkt toen ik een tijdje werkeloos was, dat is ontzettend lastig en frustrerend. Wat dat betreft kun je het beter druk hebben.