Menstruatie bikini?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 13:34

Gitana schreef:
Suzanne F. schreef:

Eeeh niks? Nederlands drinkwater is hartstikke veilig. Heel soms gebeurt er eens een ongelukje maar dat is echt een uitzondering. En dan wordt er meteen actie ondernomen door het drinkwaterbedrijf. Je kan Nederlands kraanwater veilig drinken, dit is helemaal gezuiverd en ontdaan van alle schadelijke stoffen.
Alleen een fabrikant van een waterfilter of ontharder zal je een ander verhaal voorhouden maar dat is met commerciële doelen en is niet objectief.

Ik weet dat er genoeg rotzooi in zit, vooral in drinkwater dat is geproduceerd uit andere ontwinningsbronnen dan grondwater. Maar veilig is het hier inderdaad nog wel.
Maar oke sorry dit was enigszins off topic :')

Dat het veilig is is ook niet hetzelfde als dat er niks in zit dat als rotzooi bestempeld wordt. Het is alleen een hoeveelheid dat geen kwaad kan.

Volgens mij zijn hormonen in het water ook een tijdje een probleem geweest, of zijn dat zelfs nog steeds? Als in, hormonen die uitgeplast worden, in het riool terecht komen met water dat vervolgens gezuiverd wordt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 13:43

Ik wil via pb best uitleg geven over het drinkwater. Er zit geen zooi in drinkwater. Ook niet wat gezuiverd wordt van oppervlaktewater ipv grondwater. Het heeft alleen meer behandeling nodig. Maar de kwaliteit van drinkwater voldoet aan hoge normen en eisen en er is niks mis met ons Nederlandse kraanwater, het behoort tot het beste ter wereld.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 13:45

sevke schreef:
Ben ik nu de enige die zich verbaast over de extreme preutsheid en viesheid van dingen die heel natuurlijk zijn bij de volwassenen van tegenwoordig? Van waar komt dit eigenlijk, die extreme hygienedrang?
Wij zwommen vroeger in de plaatselijke vijver, waar je soms de bloedzuigers van je lijf moest aftrekken achteraf, tussen de kikkers, vissen en eenden.
Menstruatie is niet vies. Laten we dit aan onze jonge meisjes meegeven, het is zo al erg genoeg. Als je een menstruatiecup gebruikt, merk je dat het niet eens ruikt. Het is gewoon bloed en slijm, niks vies aan. In een maandverband ruikt het soms, omdat het met de buitenlucht in contact komt.
Ik zou het meisje helpen bij het gebruik van een lichte en kleine menstruatiecup. Is makkelijker dan een tampon, maar wel betrouwbaarder dan een menstruatiebikini, die helemaal doordrongen van water zal komen en dan niks meer opnemen.

We moeten niet alleen meiden beter voorlichten maar ook jongens.
Jongens horen ook te weten hoe of wat en dat een meisje er weinig aan kan doen als ze al eens doorlekt.

Mijn moeder heeft overigens met mij geoefend voordat ik daadwerkelijk ongesteld werd met het inbrengen van een tampon.
Ik werd voor het eerst ongesteld op ponykamp, ik wist alles eromheen al, en omdat ik er met mijn moeder altijd over kon praten durfde ik ook naar de leiding te gaan. Iemand is toen voor mij naar het dorp gegaan en heeft eea gehaald.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 13:47

Suzanne F. schreef:
Ik wil via pb best uitleg geven over het drinkwater. Er zit geen zooi in drinkwater. Ook niet wat gezuiverd wordt van oppervlaktewater ipv grondwater. Het heeft alleen meer behandeling nodig. Maar de kwaliteit van drinkwater voldoet aan hoge normen en eisen en er is niks mis met ons Nederlandse kraanwater, het behoort tot het beste ter wereld.

Ik denk dat er gedoeld wordt, iig wel door mij, op mineralen zoals magnesium, koper, e.d. die in Nederlands water zijn teruggebracht tot een veilig level.

Een tijdje terug hebben wij bronwater gedronken van een eeuwenoude bron in Servië, dat water is dus wel 'ongezond' omdat er heel veel mineralen in zitten. Dat water smaakt ook heel anders en je krijgt er een droge mond van. Daar een liter van drinken is heel schadelijk.

Maar goed, idd offtopic.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 13:50

Nee ik doelde niet op dit soort gangbare mineralen
Maar bedankt Suzanne F. Heb zelf watertechnologie gestudeerd dus ik denk dat ik even oversla :P

Ik heb ook nooit gezegd dat het water gevaarlijk is ofzo. Ik drink het zelf ook.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:00

Ik neem aan dat jullie snijwonden bedoelen, want schaafwonden bloeden niet.
Daar is letterlijk de bovenste laag huid vanaf geschraapt en je hebt wel miniscule bloeddruppels, maar geen bloedspoor.

Enne ik werk in de zorg, ben echt wel wat gewend maar persoonlijk walg ik van mijn menstruatietijd.
Heeft niks met vruchtbaarheid te maken imo, het is gewoon smerige smurrie wat eruit komt.
Gelukkig heb ik via mn werk handschoenen en met handschoen aan hengel in mn tampon eruit :')

En nee normaal weten we ook niet wat er in het water zit, maar als iemand het dan letterlijk vraagt krijg je er wel beeld bij en dan ga je nadenken wil ik dit wel.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:05

bettyvn schreef:
Maar het heeft me wel aan het denken gezet; hoe 'vies' is menstruatiebloed nu eigenlijk? (Wetenschappelijk) t.o.v. snot (eerlijk hoeveel snotneuzen er letterlijk rondrennen), speeksel, zweet, 'gewoon' bloed, en ontlasting?

Lekker wetenschappelijk antwoord: het bloed wat bij de menstruatie wordt verloren is (in grote lijnen) gewoon bloed. Ziektes die in het bloed aanwezig zijn (HIV of hepatitis bijv) kan je dus ook aantreffen in het menstruatiebloed. Dat wat we omschrijven als 'menstruatiebloed' bestaat niet volledig uit bloed maar ook vaginale vloeistoffen, dode cellen etc. En microorganismen in die bij elke vrouw van nature in de vagina aanwezig zijn. Maar dat geld ook voor speeksel en zweet: mond en huid zijn ook niet steriel.
Belangrijskte is in ieder geval: menstruatiebloed is geen 'speciaal vies' bloed en ook niet perse een extra vieze vorm van lichaamafscheiding, in de zin van dat er daadwerkelijk extra veel schadelijke stoffen, 'vieze' bacterieen oid in zitten. Dat we het psychologisch als vies of viezer ervaren is een ander verhaal. En dat moet ook ieder voor zich weten zolang we een ander niet gaan aanpraten wat ze wel of niet smerig moeten vinden aan hun eigen lijf.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:12

Onali jij geeft eigenlijk wel een perfect voorbeeld. Je ben je zo bewust van dat iets natuurlijks zo vies is dat je handschoenen gebruikt. Dat is eigenlijk best gek en ik denk dat heel veel jonge meiden die boodschap ook mee krijgen. Menstrueren is niet onhygiënisch of vies. Geeft het een bende; ja. Voelt het rot; ja. Maar het hoort erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:13

Met bovenstaande ben ik het niet eens: ziektes kunnen wel degelijk door bloed overgedragen worden en sommige ziektes kunnen alleen maar door bloed overgedragen worden. Ook ernstige ziektes. Dat maakt voor mij bloed niet vies, ik vind het niet vies, maar wel moet je het bloed van een ander liever niet op je willen krijgen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:19

Rytir schreef:
Onali jij geeft eigenlijk wel een perfect voorbeeld. Je ben je zo bewust van dat iets natuurlijks zo vies is dat je handschoenen gebruikt. Dat is eigenlijk best gek en ik denk dat heel veel jonge meiden die boodschap ook mee krijgen. Menstrueren is niet onhygiënisch of vies. Geeft het een bende; ja. Voelt het rot; ja. Maar het hoort erbij.

Niet altijd hoor, maar vaak wel.
Zeker tijdens mijn werk.

Misschien niet zo lekker maar;
In mijn wc heb ik geen fontein. Tampon hengelen levert bij mij altijd bebloedde vingers op.
Mijn keuken is apart met altijd een dichte deur vanwege katten.
Ik moet dus met rode vingers van de wc naar de keuken lopen om mijn handen te wassen.
Mag ik dat dan niet smerig vinden?

Ik werk in de thuiszorg, zit 8 uur lang bij iemand anders thuis. Hygiëne laat vaak wensen te over en net als bij mij niet altijd direct een fontein aanwezig in toilet.
Dan zijn handschoenen gewoon geen overbodige luxe.

En iedereen mag vinden wat hij/ zij wil, maar ik vind het goor ook al is het van mezelf.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:23

Evamarie schreef:
Met bovenstaande ben ik het niet eens: ziektes kunnen wel degelijk door bloed overgedragen worden en sommige ziektes kunnen alleen maar door bloed overgedragen worden. Ook ernstige ziektes. Dat maakt voor mij bloed niet vies, ik vind het niet vies, maar wel moet je het bloed van een ander liever niet op je willen krijgen.

Ja, maar dan maakt het nog steeds niet zoveel uit of het specifiek om menstruatiebloed of niet gaat. En niet alleen bloed, maar ook andere lichaamsvloeistoffen kunnen ziekteverwekkers bevatten die via het juiste contact verspreid kunnen worden.
Dat je voorzichtig om moet gaan met bloed, of met bloed besmette materialen van een ander geldt natuurlijk altijd.

x_Jeanine_x

Re: Menstruatie bikini?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 14:43

Het is alweer 10 jaar geleden dat ik in het zwembad gewerkt heb van een grote keten. Maar denk dat ik vieze haren die jaren viezer vond dan wetende dat mensen plassen in het water, ongesteld zijn etc. Omdat je het niet ziet. Waterkwaliteit word vaak gecontroleerd.
Zwembaden met chloor, waar je chloor ruikt is het een viezer zwembad.

Maar als fanatiek zwemster ook toen ik net begon met menstruatie ben ik vrij snel aan de tampon gegaan, kleintje, op de hele lichte dagen, heftige dagen durfde ik niet in het begin. Klein beginnen. En wees als zus lief, luistert oor en 'help' haar met uitleg etc. filmpjes, foto's.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:13

Ben niet preuts en vers menstruatie bloed is niet viez, hoort er bij maar als iemand hier vraagt naar een menstruatie bikini dan kan ik dat niet bepaald hygienisch vinden nee!

Ik vind dat mensen best wat fatsoenlijker mogen zijn wat hygiene betreft. Voor henzelf als wel voor hun omgeving.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:19

maar het is dus wel oke om je kind van tien met een snotneus te laten zwemmen (ze moetten toch op zwemles...), maar je dochter van 12-13 niet als ze ongesteld is... want dat is rood en komt uit haar vagina en niet haar neus...
ik snap dat je je handen wast en je hoeft het niet overal aan te smeren, doe ik ook als ik even verkeerd nies zegmaar, en als ik flink gezweet heb ga ik ook even lekker douchen. maar het is wel raar dat we geen last hebben van sporen die iemand achterlaat als hij verkouden is, of inspanning levert, maar wel als iemand doorlekt. ben toch vaker ongesteld als verkouden..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:29

bettyvn schreef:
maar het is dus wel oke om je kind van tien met een snotneus te laten zwemmen

En waar lees je dat?

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:46

Onali schreef:
bettyvn schreef:
maar het is dus wel oke om je kind van tien met een snotneus te laten zwemmen

En waar lees je dat?

Inderdaad.
Dat het niet in dit topic besproken wordt, omdat het onderwerp van dit topic dan wel heel ver weg gaat, betekent niet dat zoiets zomaar geaccepteerd wordt.
Dat er zo makkelijk gedacht wordt ‘nou vooruit mijn kind wat ongesteld is laten we niet zwemmen maar mijn stront verkouden kind wel want daar zegt niemand wat over’ ik hoop toch echt dat het wat beter gesteld is met de Nederlanders en het denken aan de mede mens.

Ik heb geen behoefte om met ongestelde kids/volwassenen zonder enige bescherming te zwemmen. Net zoals ik geen behoefte heb om met kids/volwassenen die aan de diarree zijn te zwemmen. Of kids/volwassenen die een flinke snotneus hebben te zwemmen.
Moet ik doorgaan?
Dit zijn toch vrij normale simpele dingen waarmee je zelf toch al rekening houdt voor je gaat zwemmen?

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:22

nou ik denk dat als je aan menig binnenzwembad aan de kant gaat zitten bij de zwemles, daar echt wel kids met een loopneus mee zwemmen (in meer of mindere mate). En je hoort mij ook niet zeggen dat je helemaal geen bescherming hoeft te doen, maar een ongelukje kan altijd gebeuren ook als je niet aant zwemmen bent. En als je een keer flink je neus snuit in het openbaar, of je wat zweetplekken onder je oksels hebt, kijken mensen echt wel anders als wanneer je doorlekt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:37

bettyvn schreef:
nou ik denk dat als je aan menig binnenzwembad aan de kant gaat zitten bij de zwemles, daar echt wel kids met een loopneus mee zwemmen (in meer of mindere mate). En je hoort mij ook niet zeggen dat je helemaal geen bescherming hoeft te doen, maar een ongelukje kan altijd gebeuren ook als je niet aant zwemmen bent. En als je een keer flink je neus snuit in het openbaar, of je wat zweetplekken onder je oksels hebt, kijken mensen echt wel anders als wanneer je doorlekt.

Net als dat ze anders kijken wanneer je in je broek piest of poept, ja.

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:49

maar dat is wel ff iets anders dan wanneer je tampon scheef zit, of je met inschattingfoutje al een mini had ingedaan en er nog ff iets meer 'na' kwam. je hebt hier toch net zo goed geen controlle over met wat voor gangetje het je lijf uit komt. Ze kijken naar je alsof je in je broek gepoept hebt, terwijl het eigenlijk bijna meer vergelijkbaar is met een loopneus, en het is niet eens besmettelijk. Dat hele stigma is dan toch eigenlijk onterecht?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:04

bettyvn schreef:
maar dat is wel ff iets anders dan wanneer je tampon scheef zit, of je met inschattingfoutje al een mini had ingedaan en er nog ff iets meer 'na' kwam. je hebt hier toch net zo goed geen controlle over met wat voor gangetje het je lijf uit komt. Ze kijken naar je alsof je in je broek gepoept hebt, terwijl het eigenlijk bijna meer vergelijkbaar is met een loopneus, en het is niet eens besmettelijk. Dat hele stigma is dan toch eigenlijk onterecht?

Het is niet dat mensen bewust in hun broek poepen of plassen, dus ja, daar heb je ook niet altijd controle over. Ik snap het wel dat mensen raar kijken, het komt niet vaak voor dat vrouwen met een bebloed kruis over straat lopen, zeg maar.

Ik ben ook wel eens doorgelekt, ik denk dat iedere vrouw dat wel eens gebeurd is, maar voor mij was dat 'zichtbaarder' dan voor de wereld om mij heen, die hadden het niet door.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 22:31

Even wat luchtigs meiden!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 02:01

Amber_anne schreef:
Ik lees hier heel veel dingen die jij zo zeker schijnt te weten over een 13 jarige

Misschien moet je je eigen emoties niet zo proberen te projecteren

Doe even normaal zeg. Welke eigen emoties? Ik ben geen 13 en wordt niet eens ongesteld meer.

Hier zijn de meesten gewoon volwassen die zich blijkbaar niet kunnen verplaatsen in een 13 jarige. Iedereen weet dat het een lastige leeftijd is, dat mensen kwetsbaar en gevoelig zijn.

En nee, dat geldt niet voor alle meisjes, maar men mag wel begrijpen dat een meisje van 13, geen volwassen vrouw is nog en er vaak anders in staat.

En ja, de zee en zwembaden zijn smerig. Ik zwom met mijn gehandicapte broer en hij was zindelijk, maar er gebeurde daar wel ongelukjes. Dan moest iedereen wel het bad uit.

Maar je kan mij niet wijsmaken dat een meisje van 13, die het bad uit komt en een rood spoor heeft, of zelfs in het bad, dat leuk gaat vinden en zegt; sorry, menstruatie bloed hoort bij het leven.

En ja, het hoort bij het leven, maar bewust andere mensen erin laten zwemmen is wel een andere categorie.

En stel, dat veel mensen het wel vies vinden. Waarom moeten die zich maar aanpassen aan mensen die vinden dat alles maar moet kunnen?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 07:35

Urbanus schreef:
Even wat luchtigs meiden!

[ Video ]

_/-\o_

Ik leefde al mee toen ik de naam las

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 07:45

superpony schreef:
Amber_anne schreef:
Ik lees hier heel veel dingen die jij zo zeker schijnt te weten over een 13 jarige

Misschien moet je je eigen emoties niet zo proberen te projecteren

Doe even normaal zeg. Welke eigen emoties? Ik ben geen 13 en wordt niet eens ongesteld meer.

Hier zijn de meesten gewoon volwassen die zich blijkbaar niet kunnen verplaatsen in een 13 jarige. Iedereen weet dat het een lastige leeftijd is, dat mensen kwetsbaar en gevoelig zijn.

En nee, dat geldt niet voor alle meisjes, maar men mag wel begrijpen dat een meisje van 13, geen volwassen vrouw is nog en er vaak anders in staat.

En ja, de zee en zwembaden zijn smerig. Ik zwom met mijn gehandicapte broer en hij was zindelijk, maar er gebeurde daar wel ongelukjes. Dan moest iedereen wel het bad uit.

Maar je kan mij niet wijsmaken dat een meisje van 13, die het bad uit komt en een rood spoor heeft, of zelfs in het bad, dat leuk gaat vinden en zegt; sorry, menstruatie bloed hoort bij het leven.

En ja, het hoort bij het leven, maar bewust andere mensen erin laten zwemmen is wel een andere categorie.

En stel, dat veel mensen het wel vies vinden. Waarom moeten die zich maar aanpassen aan mensen die vinden dat alles maar moet kunnen?

Hoe kom je op het idee dat mensen zich niet kunnen verplaatsen in een 13 jarige. Er komen hier allemaal hele nuttige tips voorbij, ook over dat de menstruatie niet vies of schaamtelijk is.

Dat is iets heel belangrijks dat we kinderen mee moeten geven. En hoe beter kinderen dat weten hoe minder 'kwetsbaar' ze worden.

Je kan dus wel aannames blijven roepen maar die voegen niks toe. Helemaal niet over hoe vies jij het vindt en hoe kwetsbaar je wel niet bent als je 13 bent.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 08:48

Het doel van het topic was juist dat het niet zou opvallen en ze geen rood spoor zou trekken.
Met je laatste menstruatie dag lek je doorgaans sowieso niet, dan maak je enkel wat vlekjes. De vraag is wat dan de handigste oplossing is. Alle mogenlijkheden zijn gegeven en nu mag het zusje zelf kiezen lijkt mij.