Sup ( stand up paddling)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Re: Sup ( stand up paddling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:28

Wij hebben onze Stardupp geprobeerd en uiteindelijk ook gekocht bij een outdoor verhuur in Alkmaar. Hij had van dat merk 3 verschillende om uit te proberen, wij zijn voor de Savor gegaan. Lang en breed, heel compleet, zijn nu 460€. Plus het kayak zitje en peddel. Ik heb nu dus nog een elektrische pomp erbij besteld maar ook zo'n draag riem want het ging wel met dragen maar fijn vond ik het niet.

We hebben in Eindhoven ook nog 'les ' gehad en toen gekozen voor een Moai board zodat ik die kon proberen. Die was instabieler vond ik.

gonniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:47

Ik heb de fusion van Marina. Dat is een instapmodel en zie je veel. Ik vond zelf 400 euro plus wel erg veel voor een hobby, waarvan ik het toch wel moeilijk vind om in te schatten hoe vaak ik op pad zal gaan. Het is een allround sup, die goed stabiel is. Hij is niet heel snel, maar kan daarentegen wel goed een kind erbij op de plank hebben. En je kunt er een zitje op vast maken, dat was voor mij fijn omdat ik mijn zoontje van 4 regelmatig meeneem.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:44

Ik heb op de RED boards van iksup in loosdrecht les gehad.
Heb onze brunotti gekocht en getest bij de brouwersdam.
2de board is een mistral flamenco van 10.5 bij Iksup vandaan.

Ben aan het sparen voor een sneller board opblaasbaar. Want een hardboard is hier niet handig.
Scheelt 2 teckels zijn niet zo zwaar dan 1 grote hond en lager op het board.
Kan niet wachten dat ik over 3 weken weer met hond kan suppen!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 13:58

Hoeveel herrie maakt zo’n electrische pomp? Lijkt me ergens wel fijn, want ben elke keer kapot na het oppompen haha.

Afbeelding
Ik heb zelf die blauwe van wattsup, vriendin en haar vriend hebben die andere die je ziet liggen. Volgens mij hadden ze die bij Hoogvliet of Lidl oid gekocht. Zij hebben allround, ik heb touring. Verschillen: zij 3 vinnen, ik 1. Blauwe is breder (81 tegen 71 cm) en hoger (denk zo’n 10 cm). Punt zorgt dat je makkelijker kunt sturen en mij kost het iets minder moeite om hard(er) te gaan. Punt of afgerond merk ik niet zo veel verschil in. De mijne ligt echt op het water, die van hun lijkt in het midden iers te zakken waardoor de punt iets omhoog komt en je meer kabbelt. Miss door de dikte? Qua stabiliteit is de blauwe wel echt een heel stuk beter. Vooral in zee was dat goed te merken, die andere lag heel vaak ondersteboven.

Verder zijn er een paar minidingetjes. Zo heeft de mijne een handvat achterop, want met het teruglopen langs de vloedlijn heel goed van pas kwam. De bandjes zijn iets strakker gespannen en kunnen ook nog strakker gemaakt worden, bij die van hun niet. Ik heb meer bevestigingsringen. Zij hebben een handigere draagtas, incl telefoonhoesje. Dat moest ik apart kopen. Ik heb weer een dual action pomp en zij een enkele. En die enkele is prima voor de hoeveelheid lucht die erin moet.

Gaaf Melis! Ik vond zee écht heel tof! Kan niet wachten om weer te gaan. Aanrader is wel een wetsuit. Vooral omdat je wat dieper gaat omdat je voorbij die eerste golfjes wil die telkens omklappen, en het water daar een stuk koeler is.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:48

Elektrische pomp maakt wel herrie, maar kan ook niet meer zonder.

Wij gaan in september nog naar Zeeland, sups gaan nog wel mee, maar ik heb een wetsuit en manlief niet. En ligt ook aan de golven en weersvoorspellingen tzt.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:21

Niemand een verkoopadres in Limburg? Alkmaar is drie uur rijden ofzo, haha!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:25

Elektrische pomp maakt idd even goed herrie, maar is ook wel snel klaar dus imo is het die herrie even overleven wel waard. Ik moet er echt niet aan denken die sup handmatig op te blazen. Dan kan ik het suppen zelf momenteel al vergeten door nog aanwezige long covid klachten := als de pomp kapot gaat, is het eerste wat ik doe meteen een nieuwe halen _O- ik zou het allerliefst wel een hebben met accu zodat ik aan het water kan op blazen, maar ik vond het prijsverschil met de pomp die via de auto moet te groot nog nu. Ben zo wel heel tevreden ermee - heb eentje van decathlon die tot 20 psi kan.

Jeanine,
Leuke plannen. Wat voor wetsuit heb je? Ik heb nu een goedkopere van decathlon met korte mouwen en benen dus die zal ih najaar en ook aan zee snel te koud worden. Maar ik weet ooo niet hoeveel ik buiten de zomer om ga ermee dus maar eens afwachten en anders toch nog een warmere wetsuit bijkopen.

Yv,
Ik zal m’n wetsuit komende week dan idd meenemen. Nu niet gedaan. Heb dan wel een met korte mouwen en benen alleen nog maar, maar vind ‘m wel prettig moet ik zeggen. Ik weet niet hoe veel ik echt op zee ga. Vriendin van me woont in Ouddorp en kent ook gewoon rustigere water plekken landinwaarts dus denk sowieso met Arya dat ik dat dan op zoek. Maar zelf wil ik misschien wel nog even op zee gaan testen. Ik denk dat die van mij niet top zal zijn op zee, maar aangezien we in zuid Limburg wonen, komen we niet zo veel aan zee ook. M

Mijn board heeft idd ook 3 vinnen, een touring board van STORM. Bij de AH gekocht in een mooie aanbieding. Handvaten achter en genoeg ringen heb ik ook wel, is idd wel fijn ja. Kan eventueel dan nog een kayak stoeltje bevestigen ook.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:53

Dank voor de verschillende ervaringen en details van modellen hier. Ik ga eens wat uitproberen en proberen te ervaren wat ik handig of prettig vind voordat ik er eentje ga kopen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:21

Tink, volgens mij kun je in Valkenswaard bij Rofra Watsupp proberen. Maar dat weet ik niet meer zeker. Limburg zou ik verder niet weten.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 21:59

Bluefin heeft ook 3 binnen voor de stabiliteit.
En heel veel stijfheid door de lamellen.
Allen als die te zacht is opgepompt, lees de druk er af gehaald en denken dat ie nog volledig is opgepompt, zakt ie door en voelt het instabiel op het water.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 22:44

Leuk topic! Ik heb me opgegeven voor drie SUP lessen vlakbij Groningen. Ben benieuwd!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 22:47

Die heb ik ook Melis en die is met deze temperaturen verder op zee prima. Je bent ook fanatiek bezig en ik heb het geen moment koud gehad. Bij koudere dagen zal die al snel te koud zijn. Voor mij geen probleem, want hoewel het strand zowat mn achtertuin is, kom ik er eigenlijk nooit :’)

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 22:49

Wij gaan zaterdag 1,5 uur dippen voor de eerste keer. Ben benieuwd hoe we het beide vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 22:57

Vandaag over de Vegt in Dalfsen gesuppt ! Flinke tegenwind, poeh.. en druk met bootjes. Maar toen we eenmaal de stad uut waren echt heel erg mooi wel ! De kant is heel ondiep dus daar konden we zelfs nog even chillen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 23:00

pimaude schreef:
Vandaag over de Vegt in Dalfsen gesuppt ! Flinke tegenwind, poeh.. en druk met bootjes. Maar toen we eenmaal de stad uut waren echt heel erg mooi wel ! De kant is heel ondiep dus daar konden we zelfs nog even chillen.

Mag ik vragen waar je opgestapt bent? En ga je dan eerst tegen de stroom in of met de stroom mee?
Ik woon net buiten Dalfsen en wil graag eerst eens bij Hyawatta huren in bij Dalfsen te suppen voordat ik er eentje zelf ga kopen...

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 02:31

@curse,
Ik heb een long john van Jobe een 2mm. Draag het gewoon zo, of met een thermoshirtje eronder. Of shirt erover en dan een hardloop jack erover. Ligt aan het weer enzo. En de water temperatuur.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 12:26

Nickeltje schreef:
pimaude schreef:

Mag ik vragen waar je opgestapt bent? En ga je dan eerst tegen de stroom in of met de stroom mee?
Ik woon net buiten Dalfsen en wil graag eerst eens bij Hyawatta huren in bij Dalfsen te suppen voordat ik er eentje zelf ga kopen...

Bij Hiawatha gehuurd hahaha! Je kunt opstappen vanaf een stijger, hun Sup's zijn echt mega stabiel! Ze helpen je er ff op en af. Wij gingen tegen de stroom in, richting dorp, onder de brug door, zijn toen ergens aan de zijkant een keer wezen dobberen met de peddel als anker in het water, en uiteindelijk terug ge suppt. Die terugweg ging een stuk sneller! Ze waren qua tijd ook niet moeilijk, hebben dik 2 uur gesuppt en maar voor 1.5 betaald. Ze zijden zelf al: Stap maar vast op, en je hoeft niet stipt terug te zijn. Zeker doen daar!

Ik moet nog 2x suppen voor ik er 1 mag kopen, haha. :+ Na 4x mocht ik er een kopen van vriend.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 14:24

Pimaude, wat leuk om te lezen!! Nu ga ik daar zeker een keertje huren!
Mijn vriend vindt het te warm voor dit weekend (die smelt lekkerlijk in de zon) maar hij was wel van plan om het dan ook maar een keertje uit te proberen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:16

Ik was er gister tussen 15.30 en 17.30 en het was bijna koud op het water! Flinke Wind en stroming! Ik zou zeker met deze hitte gaan suppen haha

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 17:57

Ja heerlijk juist. Lekker af en toe het water in.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:50

Yv
Ja, qua temp word het begin komende week nog ruim over de 20 graden en erna nog steeds rond de 20 graden dus da’s idd nog goed te doen. Met koudere dagen is het hier ook idd maar de vraag of ik daadwerkelijk ga Suppen. Denk dat ik gewoon een mooi-weer Supper ga zijn haha. Al lijkt het me wel heel mooi om op koudere dagen heel vroeg op het water te dobberen! Misschien in het najaar toch een wetsuit voor koudere dagen gaan zoeken als het betaalbaar blijft.

Amber_anne
Leuk, veel plezier gewenst alvast!

F_Orumster
Leuk, ook jij veel plezier gewenst alvast!

[b]pimaude

Oeh da’s pittig met tegenwind en ook nog bootjes. Fijn dat het wel heel mooi was, dat maakt het dan weer helemaal goed haha. Heb je wel even mooi een wat meer intensievere workout erbij gehad, ook prima haha. Hoe is het met de spierpijn vandaag? :P En snel nog 2 sup dagen in gaan plannen zou ik zeggen haha.

Jeanine
Thanks voor de feedback! Ik zal sowieso niet jaarrond regelmatig gaan suppen, dus voor nu is de huidige nog wel prima maar mocht ik toch besluiten in het najaar en/of winter het ook eens af en toe te willen doen, zal ik idd wel moeten kijken voor een ander wetsuit erbij nog.

--

Ik geniet nog steeds na van deze week en ons mini-sup-avontuur met het gezinnetje.

Afbeelding

Afbeelding

Kijk er enorm naar uit om ook met de hond nu meer te gaan oefenen en ben dus al druk bezig om wat meer plekjes te gaan zoeken in eigen omgeving hier welke geschikt gaan zijn om in rust te kunnen oefenen - heb er al wat gevonden via google (maps) e.d. maar moet er nog een keer zelf naartoe rijden om te polsen hoe het daadwerkelijk is daar. Moet ook m'n board nog even hond-proof gaan maken. Eigenlijk morgen dus nog even op pad om wat matjes te gaan halen om erop te leggen/eraan vast te maken.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:35

Hoe zijn jullie begonnen met de hond erop? Chase is nu 13 weken, dus vind ‘m nog te jong. Maar het is een ridgeback (allergisch voor water :’) ), dus wil het wel spelenderwijs redelijk vroeg doen. Gewoon een mat/deken erop en hond erop? En dan kijken of het gaat?

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 23:17

Yv_ schreef:
Hoe zijn jullie begonnen met de hond erop? Chase is nu 13 weken, dus vind ‘m nog te jong. Maar het is een ridgeback (allergisch voor water :’) ), dus wil het wel spelenderwijs redelijk vroeg doen. Gewoon een mat/deken erop en hond erop? En dan kijken of het gaat?

Ik heb Yoshi met 4 maanden op een workshop meegenomen van Iksup Hondensup in Loodrecht. Toevallig de dag ervoor onze eigen sup binnen gekregen en daar stond ze binnen no time op en niet vanaf te krijgen....

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 08:08

Wat komen er mooie foto's langs <3
En wat leuk samen met de hond!

Als je bv gaat picknicken, hoe neem je dat mee? Hebben jullie een waterdichte tas?

Op zee suppen lijkt mij inderdaad ook pittig! Daarvoor heb je misschien ook les nodig?
1x in Harderwijk best wat wind en golven gehad.
Er was toen begeleiding mee.
Dat was al pittig _O-
Ik had zelfs die keer dat in 1x de kracht in mijn benen weg was en ik zo op mijn sup neer viel. Dat was heel gek.

Dit jaar nog niet gesupt maar hoop het volgend jaar wel weer een keer te gaan doen.

Ik heb geen eigen sup.
In Harderwijk zeiden ze toen wel dat zij ook mee kunnen kijken wat bij je past.
Fijn hier om alle tips te lezen.

Ook gaaf als je bevers ziet zoals in de biesbosch 8-)

Waterdichte telefoonhoes is ook nog een goed idee.

Is niemand nog de vin aan de onderkant kwijt geraakt?
Las pas een keer dat dit kan gebeuren in bv ondiep water.
En als je deze niet terug vind dat suppen heel lastig is.

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 08:38

Mag ik mij ook melden?

Afgelopen dinsdag heb ik mijn eerste opblaas sup gekocht van stardupp.
Water is in Friesland genoeg maar kan ik er niet zo heen lopen. Een klein stukje met de auto moet ik om te kunnen suppen.
Ik had geen zin om steeds de sup op de blazen, wat een workout haha.
Heb wel gelezen over de electrische auto pomp alleen had ik daar mijn twijfels bij.

Ik heb nu van die soft dakdragers voor op het dak van mijn auto van de Decathlon.
Tot nu toe gaat dat hardstikke prima! :D

Het was eerst even testen gezien ik een driedeurs auto heb maar het kan prima via de deuren en de achterklep.
Plus ik heb ook nog eens een kleine Daihatsu Cuore maar die kan alles +:)+

Spoiler:
Afbeelding