Knobbel in borst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 23:37

bren979 schreef:
Meestal is de eerste maand het ergste, je lichaam went er ook aan.
Maar heel veel onderschatten de bijwerkingen van hormoontherapie
Heb 5 jaar lucrin en tamoxifen gehad
Ondertussen ook exemestaan en fulvestrant gehad

Oke oke hopelijk stabiliseert het zich nog, geeft toch nog wat hoop.
Ik heb ook lucrin erbij, van die spuit kreeg in een gigantisch ei op mijn buik trouwens, ook heel irritant.

Ik hoop dat de bijwerkingen wegblijven Napie, het is je gegund.

Tot nu toe is alles me meegevallen trouwens, ik had me vooral bij de chemo iets veel ergers voorgesteld. Maar ik heb alleen 12x elke week Taxol gehad dus het was chemo light. De ac kuren zijn veel heftiger.
Alleen de laatste 3 weken begon mijn lichaam de moed een beetje op te geven.
Mijn haar heeft het ook gewoon overleefd dankzij de cold cap. 8-) Wenkbrauwen zijn wel weg en ik heb nog iets van 3 wimpers. :')

De hormoontherapie is de laatste druppel en nu ben ik er klaar mee. :+

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 23:58

Is het een idee om een algemeen topic te maken over borstkanker? Zodat we daar verder kunnen praten. :j (heb niet gezocht of deze er al is)

Ik snap dat dit topic nauw aanverwant is, maar er zijn gelukkig ook heel veel mensen met een knobbeltje waarbij er niets aan de hand is. Met een eigen topic blijft de balans misschien iets beter? :+

loesjeislief

Re: Knobbel in borst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:12

Vorig week mijn zorgen hier verteld over dat ik wat voelde achter mijn tepel. Mammografie gehad en ben afgelopen vrijdag toch door de huisarts gebeld. Grote schrik.

Vandaag naar het ziekenhuis geweest, Mammografie gehad. Inderdaad achter de tepel zagen ze iets. Gelijk door voor een echo. Ze gaf wel aan dat het een grote kans is dat het kanker is. Dat kunnen ze zien. Het was ongeveer 0.9 mm groot. Ook heeft ze mijn klieren nagekeken in mijn oksel en in die buurt. Daar zag ze geen verdikkingen.

Wel is er een biopsie (3 hapjes) afgenomen. Gelukkig viel dat wel mee. Volgende week de uitslag.

Maar ik moet er wel rekening mee houden dat het kanker is.

Het klinkt heel gek maar het bevestigd wel mijn gevoel en ik werd er wel rustig onder. Ben zelfs even naar de primark geweest.

Ik weet dat de klap nog kan komen want je bent wel echt ziek.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:14

Jeetje loesjeislief, ook jij sterkte!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 16:52

Op zich vind ik een apart topic niet echt nodig. Het moet mensen ook stimuleren onderzoek te doen en naar de huisarts te gaan. Vaak is het goed nieuws, soms is het slecht nieuws. Beide kunnen we hier kwijt.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 17:16

Jeetje loesjeislief wat een schrik!
Kan je zien hoe belangrijk het is om naar je lijf te luisteren :j
Heel veel sterkte met wachten :(:)

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-22 19:59

Wat een schrik loesjeislief! :knuffel:

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 20:54

Ook voor jou veel sterkte loesjelief

loesjeislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 10:20

Ik heb niets meer laten horen maar ik heb inmiddels de uitslag gehad. Het zit in graad 1. Het is een hormoon tumor en het is geen agressieve vorm. De arts zei dat dit heel gunstig is. Ze gaan mijn opereren en ik krijg dan nog bestralingen. Ik hoop dan ook zo echt dat ze daar gelijk in hebben. Mijn angst is meer uitzaaiingen. De arts zei ook dat de echo zeer betrouwbaar is en geen verdikkingen zagen. Hij zei ook dat het er misschien al een jaar kan zitten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 11:10

Oef een soort van goed nieuws bij het slechte nieuws.
Mijn moeder heeft bij eenzelfde uitslag (ook fase 1, langzaamgroeiend) de straling tijdens de operatie (IORT heet dat) gehad waardoor er geen nabestraling nodig was.
Het ziekenhuis waar ze eerst was boodt dat niet aan en deden verschrikkelijk moeilijk daarover en wilde perse niet doorverwijzen maar ze heeft toen toch doorgedramt en daardoor een heel veel korter traject gehad.
Misschien iets om naar te kijken?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:45

Gelukkig graad 1 en ben je er op tijd bij. Ga je dan ook hormoontherapie krijgen?

Ik ben een lekkere week op vakantie geweest. Ik voel me nu meer klaar voor de bestraling. Volgende week intake. Ik ga ook mijn werk weer oppakken ( therapeutisch). Op vakantie in Turkije een tatoeage laten zetten om de achterliggende periode af te sluiten en me moed te geven voor de aankomende. Ik voel me op dit moment gewoon hartstikke goed. Geen klachtenboek de chemo, operatie en hormoontherapie. Soms nog wel wat vlot moe.

Vandeweek een heel goed gesprek gehad met mijn oncoloog. Ik heb nog steeds resttumor en we hebben er goed vertrouwen in dat we die met bestralen weten te behandelen. De schatting is dat mijn tumor er misschien wel vijf jaar over heb gedaan om zo te worden zoals hij was.

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 22:30

Hoe is het eigenlijk met iedereen nu?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:10

Ik heb vorige week een mammografie en een echo gehad, gelukkig was het een fibroadenoom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 08:33

Heel veel sterkte dames met de onderzoeken, uitslagen en behandelingen!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:14

Mag ik hier even mijn ei kwijt?

Mijn moeder heeft kwaadaardige agressieve borstkanker, dit weten we sinds vorige week. Gisteren en vandaag nog onderzoeken zoals scanners, longfoto etc. Morgen weten we of er uitzaaiingen zijn en welk behandelplan er voorgesteld wordt.

Ik ben elke dag op mijn werk maar het spookt enorm door mijn hoofd.
Mama heeft ook cystes, en die heb ik helaas ook. Ben zo bang dat ik ook grotere kans heb op kanker.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:27

Naar wat ik van de radiologen gehoord heb geven dat soort afwijkingen geen verhoogde kans. Er zijn heel erg veel mensen met cystes, fibroadenomen etc. Ik vrees dat het toeval is. Maar heel veel sterkte :(:)

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 09:51

Art_Ificious schreef:

Mijn moeder heeft kwaadaardige agressieve borstkanker, dit weten we sinds vorige week. Gisteren en vandaag nog onderzoeken zoals scanners, longfoto etc. Morgen weten we of er uitzaaiingen zijn en welk behandelplan er voorgesteld wordt.

Mama heeft ook cystes, en die heb ik helaas ook. Ben zo bang dat ik ook grotere kans heb op kanker.

Wat een rotbericht voor je moeder, en voor jullie allemaal. Ik duim voor jullie dat er geen uitzaaiingen worden gevonden. Wat betreft de angst om zelf ook borstkanker te krijgen: kan ik me alles bij voorstellen, maar wellicht dit ter geruststelling. Ook ik had borstkanker, twee tumoren, waarvan één er uiterst agressief was. Ik was er gelukkig op tijd bij. Nu 9 jaar later, ben ik er nog steeds. Wel bestralingen en chemo ondergaan. Ik was erg bang voor mijn dochters, maar mijn artsen hebben mij daarin kunnen geruststellen. Borstkanker is volgens hen niet erfelijk of er moet sprake zijn van het BRCA1 of BRCA2 gen. Maar dat zullen ze in het geval van je moeder wel weten.
Nogmaals veel sterkte voor de komende periode.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:24

Truus1957
Bedankt voor je ervaring.
Was je erg ziek van de chemo/bestralingen? Want mijn mama is daar best bang voor. Ze heeft al geen heel sterk gestel en regelmatig hartkloppingen. Ook nog herstellende van een polsbreuk sinds december. (verbrijzeld net onder pols gewricht dus plaat en schroeven erin). Hoeveel pech kan je hebben denk ik dan.

Zijn cystes eigenlijk erfelijk? Aangezien zowel mama als ik er hebben?

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 11:54

Sterkte Art_Ificious :knuffel:

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 12:27

Art_Ificious schreef:
Truus1957
Bedankt voor je ervaring.
Was je erg ziek van de chemo/bestralingen? Want mijn mama is daar best bang voor. Ze heeft al geen heel sterk gestel en regelmatig hartkloppingen. Ook nog herstellende van een polsbreuk sinds december. (verbrijzeld net onder pols gewricht dus plaat en schroeven erin). Hoeveel pech kan je hebben denk ik dan.

Zijn cystes eigenlijk erfelijk? Aangezien zowel mama als ik er hebben?

Op je laatste vraag heb ik geen antwoord. Wat betreft de bestralingen, dat vond ik dus echt een eitje. Ben meestal zelf gegaan met de auto wat voor mij 40 min enkele reis was. Heb nog wat extra bestralingen gehad ivm de agressiviteit van één tumor. Had geen last en ook geen verbrandingsverschijnselen. Klein beetje rood, dat was alles. Borst is wel wat hard geworden.

Chemo vond ik wel naar, maar wel goed te doen. Het gekke was dat ik elke keer ( 6 gehad ) weer andere vervelendigheid had.
Het vervelendste vond ik dat ik een soort blaren op mijn tong had. Ik kreeg van iemand de tip voor een bepaalde mondspoeling en die hielp echt goed. Ben de naam kwijt, maar wil er gerust eens naar zoeken als je belangstelling hebt

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 12:45

Art_Ificious schreef:

Wat een naar bericht, ik wil je een dikke knuffel sturen. Ik zit helaas in dezelfde situatie.

Na 25 jaar ‘schoon’ te zijn geweest is er 2 weken geleden opnieuw kanker ontdekt bij mijn moeder. Ik ben er ontzettend onderste boven van.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 13:10

Wat een nare berichten. Het is voor een familielid of partner soms zelfs moeilijker als voor de “zieke” zelf. Het is heel angstig, zeker als de behandeling niet bekend is. Ik heb 16 chemokuren gehad en ben ze goed doorgekomen. Goede voeding en blijven bewegen is belangrijk. Ook vond ik het heel fijn om te blijven werken maar wel therapeutisch. Bestralingen ga ik nog krijgen. Twintig keer. Ik zit op mijn oproep te wachten. Kan weer niks plannen. Dat vind ik nu even heel vervelend.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 14:39

Dat niks kunnen plannen is ook een issue hier helaas.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 17:28

Heel veel sterkte voor degenen met nare berichten

Ik heb zelf 6 kuren gehad waarvan 5 op 75% dosering omdat mijn lichaam heel sterk reageerde. Wat ik mij vooral herinner is de intense moeheid, metaalsmaak bij alles en regelmatig pijn in mijn botten. En bijna elke keer tongschimmel

Ik had een heel kort lijntje met mijn huisarts. Ze kwam in de week dat ik een kuur had gehad altijd even bij me langs, dat was fijn. Ik heb omdat ik alleen woonde ook thuiszorg gehad in de ochtend om te helpen douche en aankleden ( energie besparen) en hulp in de huishouding

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 20:57

Huisdokter is hier vriend aan huis (vriendin van mijn mama). Dus daar is ook elke dag contact mee.