Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
upendo schreef:Je zegt het verkeerd Nikass. Een donor is geen ouder.
Nikass schreef:Wat dat betreft ben ik ook wel benieuwd hoe de ouders van je vriend er tegenaan zouden kijken ts, als zij de wetenschap zouden krijgen dat ze opa en oma worden van een kind dat ze nooit zullen leren kennen.
Noblesse_ schreef:@Echwel
Hoezo is het bij hem niet duidelijk? Dat probeer ik met mijn verhaal net uit te leggen… ik wil GEEEEN kinderen. Maar als ik door eicellen doneren iemand anders kan helpen, graag. Ik zou d’r ook zelf naar op zoek gaan, ja.
Dit zou niks te maken hebben met ‘genen veilig stellen’ of wat dan ook…
Gewoon een ander willen helpen, is dat zo gek?
Het KAN natuurlijk dat dit wel het geval is bij TS haar man. Maar niet noodzakelijk. En daar gaan velen hier dus wel van uit.
DaphneR93 schreef:Het lijkt me binnen dit topic niet echt handig om zaken te benoemen die niet juist zijn.Noblesse_ schreef:@Echwel
Hoezo is het bij hem niet duidelijk? Dat probeer ik met mijn verhaal net uit te leggen… ik wil GEEEEN kinderen. Maar als ik door eicellen doneren iemand anders kan helpen, graag. Ik zou d’r ook zelf naar op zoek gaan, ja.
Het KAN natuurlijk dat dit wel het geval is bij TS haar man. Maar niet noodzakelijk. En daar gaan velen hier dus wel van uit.
Wat ik ooit begrepen heb is dat in Nederland de wensmoeder altijd zelf met een eicel donor moet komen en dat één van de voorwaarden is dat de donor een voltooid gezin heeft of in ieder geval een kind heeft gekregen.
Nikass schreef:Dat begrijp jij niet Pien, omdat wij daarover van mening verschillen. De moeder van de donor is hoe je het ook went of keert, de biologische oma.
Voor sommige mensen is de biologische verwantschap niet of nauwelijks belangrijk, voor een ander wel.
Het kind, wiens belang nog altijd prioriteit nummer 1 moet zijn, heeft hier geen enkele keuze in.
Dat dergelijke situaties soms ontstaan (door overlijden of doordat biologische ouders om wat voor reden dan ook niet voor hun kind kunnen zorgen) is één ding. Maar de vraag is of je zo'n situatie bewust moet willen creëren.
Ailill schreef:Het lijkt me binnen dit topic niet echt handig om zaken te benoemen die niet juist zijn.[/quote]DaphneR93 schreef:
@Echwel
Wat ik ooit begrepen heb is dat in Nederland de wensmoeder altijd zelf met een eicel donor moet komen en dat één van de voorwaarden is dat de donor een voltooid gezin heeft of in ieder geval een kind heeft gekregen.
Nikass schreef:upendo schreef:Je zegt het verkeerd Nikass. Een donor is geen ouder.
Je kan er van maken wat je wilt, maar het blijft een biologische ouder.
Wat de invulling van "ouder" verder is, kan voor iedereen verschillen. Dat hoef jij niet te bepalen.
Dat EmptyWords nou toevallig de donor niet als vader ziet is niet meteen representatief voor iedereen.
Wel eens naar het programma "DNA onbekend" gekeken? Is maar één voorbeeld van hoe belangrijk het voor mensen kan zijn om te weten of iemand wel of niet biologisch verwant is. Als ouder, of als broer of zus. Want die mogelijkheid is er ook nog: dat iemand meerdere donaties doet en dus halfbroers en/of zussen op de wereld zet.
upendo schreef:Goh, Nikass. Ik denk dat ik er dieper in gedoken ben dan jij, wat jij verkondigt is ook niet meer dan een mening.
Ik zal, als ik besluit om te willen gaan voor een kind, het ook moeten hebben van donorzaad. Daarom heb ik heel wat gesprekken gevoerd met mensen die er niet waren geweest zonder een donor. Ik vind dat ik dat namelijk verplicht ben aan mijn toekomstige kind.
Allemaal gaven ze aan dat ze blij waren dat de donor er was, maar dat ze niks binnen hun gezin gemist hebben.
Je hebt naar mijn mening dus een aantal denkfouten in je beredenering zitten. Opa en oma zijn namelijk de opa en oma van de OUDERS.
EmptyWords schreef:Nikass schreef:Je kan er van maken wat je wilt, maar het blijft een biologische ouder.
Wat de invulling van "ouder" verder is, kan voor iedereen verschillen. Dat hoef jij niet te bepalen.
Dat EmptyWords nou toevallig de donor niet als vader ziet is niet meteen representatief voor iedereen.
Wel eens naar het programma "DNA onbekend" gekeken? Is maar één voorbeeld van hoe belangrijk het voor mensen kan zijn om te weten of iemand wel of niet biologisch verwant is. Als ouder, of als broer of zus. Want die mogelijkheid is er ook nog: dat iemand meerdere donaties doet en dus halfbroers en/of zussen op de wereld zet.
Weten waar je DNA vandaan komt is iets heel anders dan een familieband. Die heb je gewoon niet met een wildvreemde. En je donor is gewoon een wildvreemde.
Er heeft een rechtzaak gelopen omdat een donorkind de gegevens van haar donor wilde hebben. Zelfs zij geeft aan dat ze geen relatie wil, alleen maar een naam. Weten waar je vandaan komt.
Ga maar zoeken naar groepen met donorkinderen. Niemand verwacht een familierelatie, ze willen alleen van.het gevoel af dat ze niet weten waar ze vandaan komen. Ze merken dat ze geen overeenkomsten hebben met hun opvoedvader en willen weten waarom. Als de gekke eigenschappen dan van de donorkant komt hebben ze antwoord en vrede.
Dus als er al een donorkind op je stoep staat.... 9 van de 10 willen alleen maar weten waar ze vandaan komen. Ga een keer met ze in gesprek, geef aan dat je gedoneerd hebt om iemand te helpen maar geen relatie wenst en er is niets aan de hand.
Nikass schreef:Voor mij blijft het een raadsel waarom iemand wèl een kind op de wereld wil zetten, maar geen aandeel wil hebben in diens leven (in elk geval tot 18 jaar).