Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
AnnoNiemand schreef:Interessant topic. Een vriendin van mij heeft ook een dreumes met altijd al diarree. Is ook met een keizersnede geboren. Hadden we het laatst nog over. Het consultatiebureau zegt gewoon dat de darmen nog niet helemaal rijp zijn? En raden aan geen zoete drankjes te geven (meisje krijgt alleen thee, water en melk) en genoeg vezels (krijgt altijd bruinbrood en genoeg groente/fruit).
Wat voor stappen zou zij kunnen ondernemen? Het consultatiebureau doet hier dus niets mee.
Dat dino poeder heeft ze ook al geprobeerd, dat hielp niet. Ik zal haar eens op dit topic wijzen.
IMJ schreef:Ik ben erg benieuwd hoe het gaat!
Judith_H schreef:Op zondagochtend nog wel 1 blow out luier, meteen een flinke ook. Mogelijk van de paar slagroom hapjes die die de dag ervoor had gehad. Oeps, diëtiste zei al dat we in het begin wel eens een foutje zal maken, en idd…
secricible schreef:Een hart onder de riem voor jou TS! Ik denk persoonlijk ook dat ik mijn geld in zou zetten op gluten. Ook omdat de afwijking in de groeipijn rond de 6mnd begint. Dan start je met introduceren v bijvoeding. Koemelkeiwit krijgen ze dan al. Ik hoop echt dat je met gluten op het juiste spoor komt. Mocht je bloed willen prikken, doe dat dan voor eliminatie.
En besef je dat als het geen effect heeft er nog steeds kans is op coeliakie aangezien je niet heel streng gaat zijn.
Judith_H schreef:secricible schreef:Een hart onder de riem voor jou TS! Ik denk persoonlijk ook dat ik mijn geld in zou zetten op gluten. Ook omdat de afwijking in de groeipijn rond de 6mnd begint. Dan start je met introduceren v bijvoeding. Koemelkeiwit krijgen ze dan al. Ik hoop echt dat je met gluten op het juiste spoor komt. Mocht je bloed willen prikken, doe dat dan voor eliminatie.
En besef je dat als het geen effect heeft er nog steeds kans is op coeliakie aangezien je niet heel streng gaat zijn.
thnx! Wat bedoel je met je laatste zinnen eigenlijk?
We gaan volgende week eens bellen met de HA, ze heeft dat vorige keer geopperd, maar toen zijn we er niet verder op ingegaan. Dus dat wil ik nu eerst even met haar bespreken.
Judith_H schreef:secricible schreef:Een hart onder de riem voor jou TS! Ik denk persoonlijk ook dat ik mijn geld in zou zetten op gluten. Ook omdat de afwijking in de groeipijn rond de 6mnd begint. Dan start je met introduceren v bijvoeding. Koemelkeiwit krijgen ze dan al. Ik hoop echt dat je met gluten op het juiste spoor komt. Mocht je bloed willen prikken, doe dat dan voor eliminatie.
.
thnx! Wat bedoel je met je laatste zinnen eigenlijk?
We gaan volgende week eens bellen met de HA, ze heeft dat vorige keer geopperd, maar toen zijn we er niet verder op ingegaan. Dus dat wil ik nu eerst even met haar bespreken.
Rocamor schreef:Ik ben even te lui om alles terug te lezen, wellicht heb je het al (8*) gezegd, maar voedt je hem zelf ook Nog?
Judith_H schreef:Wat een vervelende toestand! Sneu dat het al zolang duurt en er weinig vooruitgang isEn dan is het plan om per 1-1 te starten met het glutenvrije dieet. Zo hebben wij nog even de tijd om daar alle boodschappen enz voor te verzamelen en ons beetje in te lezen.
De dietiste zei ook al heel voorzichtig, dat ze misschien er wel meer vanuit gaat dat het aan de gluten ligt dan aan de koemelk gezien hoe de afgelopen testfase verliep.
Ook denken wij er steeds sterker over om toch via de HA bloed te gaan laten prikken bij de kleine man voor de gluten. We weten dat het eigenlijk meer bedoeld is om coeliakie uit te sluiten, maar we willen het toch een kans gaan geven. Een overgevoeligheid zal je er waarschijnlijk niet mee uitsluiten, zei de HA ook al, maar tja we weten het eigenlijk niet zo goed meer..
koeke schreef:Judith_H schreef:Wat een vervelende toestand! Sneu dat het al zolang duurt en er weinig vooruitgang isEn dan is het plan om per 1-1 te starten met het glutenvrije dieet. Zo hebben wij nog even de tijd om daar alle boodschappen enz voor te verzamelen en ons beetje in te lezen.
De dietiste zei ook al heel voorzichtig, dat ze misschien er wel meer vanuit gaat dat het aan de gluten ligt dan aan de koemelk gezien hoe de afgelopen testfase verliep.
Ook denken wij er steeds sterker over om toch via de HA bloed te gaan laten prikken bij de kleine man voor de gluten. We weten dat het eigenlijk meer bedoeld is om coeliakie uit te sluiten, maar we willen het toch een kans gaan geven. Een overgevoeligheid zal je er waarschijnlijk niet mee uitsluiten, zei de HA ook al, maar tja we weten het eigenlijk niet zo goed meer..![]()
Ik wil je echt met klem adviseren om eerst coeliakie uit te sluiten. Dat doe je niet met eliminatie, maar met bloedonderzoek. Als je eerst gluten gaat elimineren en dat heeft effect moet je alsnog het coeliakie-diagnose traject doen. Dat betekent dan opnieuw gluten eten. Dat kan écht een drama zijn weet ik uit ervaring (met dankaan een huisarts die zo onbenullig was om te laten starten met een glutenvrij dieet).
Lees hier meer info voor als je naar de huisarts gaat of de factsheet voor als de huisarts niet wil testen Op Glutenvrij.nl vind je sowieso een schat aan informatie. Ook op Thuisarts staat een helder verhaal.
Judith_H schreef:Rocamor schreef:Ik ben even te lui om alles terug te lezen, wellicht heb je het al (8*) gezegd, maar voedt je hem zelf ook Nog?
Je bedoelt borstvoeding of flesvoeding? borstvoeding heeft die nooit gekregen en flesvoeding al niet meer sinds die 11/12 maanden is.
Hij is nu 20 maanden, dus dat is al lang geleden.
pmarena schreef:Maar dat kan op zich met koemelk ook. Als die kleine hier toch een broodje ofzo kreeg met koemelk bestanddelen, dan was zijn poeperij zó weer 2 weken van de leg. Dus als je daar af en toe een foutje mee maakt.... en dingen zoals een paar happen slagroom ofzo...dat zijn ook geen kleine foutjes zeg maar
Ik zou zelf nu kiezen voor eerst dat bloedprikken dat hier genoemd wordt.
En dan z.s.m. beginnen met een FODMAP aanpak eigenlijk. Dus 4-6 weken alles schrappen waarvan bekend is dat het darmen kan overprikkelen. Gluten, melk, bepaalde suikers, kool en bonen enzo. Het klinkt in eerste instantie of je dan niks meer mag eten maar eigenlijk blijft er best nog heel veel over waar je prima redelijk normaal mee kan eten, en het is maar voor een paar weken, puur om de darmen tot rust te laten komenMet goede bacteriën erbij innemen om de darmflora op orde te krijgen en de hele boel als het ware even te resetten.
Als de darmen dan weer tot rust komen weet je dat het hem toch in de voeding zit, en kun je rustig met her-introduceren kijken waar het probleem hem precies in zit. Gluten? Melk? Iets anders?
Kind heeft er zo te horen dermate veel last van dat ik gewoon NU verlichting zou willen zien (en niet maar weer op goed geluk 1 van de mogelijke oorzaken proberen) en dan maar even alles op alles om zo snel mogelijk rust in de buik te krijgen
Maar alles staat of valt natuurlijk met hoe serieus je het aanpakt en of het lukt om "triggers" ècht te vermijden want anders weet je nog niks.... dus alles dat even een paar weken niet mag, achter slot en grendel zodat je het niet per ongeluk toch pakt en mocht kind ergens naartoe gaan, ook eten en drinken mee geven voor de hele dag en niks anders laten geven om te voorkomen dat er iets fout gaat.
Anders ben je er over een jaar nog niet vanaf.... want een klein foutje kan het hele proces nutteloos maken.