[VOLG] borstvoeding geven zónder zwangerschap, mijn weg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: [VOLG] borstvoeding geven zónder zwangerschap, mijn weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 21:28

Ook flesvoeding en afgekolfde bv kan je op verzoek geven, het cb hield destijds nogal vast aan de schema’s, maar zolang ze goed groeide en tevreden was deed ik wat mij het beste leek.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 21:49

Ik gaf ook fles met bv op verzoek en nu kv :j
Altijd kolf mee als je op pad gaat voor het geval dat. Helaas had ik de ‘luxe’ niet van een kind dat aan de borst wil drinken. Het lijkt me veel handiger.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 21:51

Eens, maar je moet bij kv wel altijd in de gaten houden dat ze niet de maximum overschrijden.

Fulltime kolven lijkt me ook echt loodzwaar. Ik heb het 2 weken gedaan en een keer een weekend weg en ik vond het helemaal niks. Maar ik vond jou toch al een held zolang jij het volhield haha :D

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 22:07

Bij kunstvoeding tillen ze ook steeds minder zwaar aan die 1 liter en is het meer op verzoek.

Voor fulltime kolven zou ik inderdaad een goede kolf huren van medela die ze in het ziekenhuis hebben. Die zijn naar mijn mening echt het beste.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 22:09

Oh echt? Ik leerde op de opleiding nog dat op verzoek wel de voorkeur had tov schema maar wel met maximaal 1L.
Maar ik hoor om me heen geen enkele moeder die kv geeft op verzoek. Liefst zsm naar zo min mogelijk en zo groot mogelijke flessen in de hoop dat ze doorslapen.

Sorry TS, we kapen je topic zo.

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 22:32

TS: Ik wist niet dat dit bestond, vind de gedachte erachter heel mooi en dat jullie dit willen proberen!
Zelf moeder van 2 kindjes, beide borstvoeding gegeven waarvan de ene makkelijker ging als de ander. Maar blij dat ik het toch een tijdje vol heb kunnen houden.
Ik wens je heel veel succes met het hele traject en hoop dat het jullie gaat lukken zoals jullie voor ogen hebben!!
Heel veel geluk straks met jullie kleintje <3

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 22:48

secricible schreef:
Oh echt? Ik leerde op de opleiding nog dat op verzoek wel de voorkeur had tov schema maar wel met maximaal 1L.
Maar ik hoor om me heen geen enkele moeder die kv geeft op verzoek. Liefst zsm naar zo min mogelijk en zo groot mogelijke flessen in de hoop dat ze doorslapen.

Zelfs ik als flessen mama merk dit inderdaad.
Ook word dat op het consultatiebureau ook gestimuleerd.
Dat ze op een gegeven moment ook tegen mij zeiden dat mijn dochter wel een flesje minder mocht.
Mwoah zolang mijn dochter nog echt "vraagt" om dat flesje, dan krijgt ze dat lekker.
Ze krijgt nu met 9,5 maand nog steeds 4 flesjes melk per dag.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 07:38

Dat is ook gewoon achterhaald en schijnbaar typisch Nederlands dat ze zo spastisch doen over die liter?
Hier is de BV door de VK en LK vakkundig om zeep geholpen helaas en tot mijn grote spijt wilde die kleine niets meer weten van de borst.

We hebben hem altijd op verzoek geitenmelk flesvoeding gegeven. En je zorgt er gewoon voor dat je altijd een thermosfles warm water, afgemeten poeder en een schone fles bij de kleine hebt zodat je in 30 sec. een flesje hebt wanneer dat nodig is. Geen probleem hoor :) Je moet toch al zat zooi in de buurt van die baby meeslepen, dan kan dat er ook nog wel bij :=

Die van ons dronk al heel klein meer dan een liter en ook "te veel" flessen op een dag, maar die had dat gewoon nodig, vooral om zijn rust te vinden. Hier zat op het CB gelukkig een fijne kinderarts die al bijna met pensioen ging en er totaal geen punt van maakte, toen we schoorvoetend zeiden hoe veel hij dronk zei ze alleen maar heel oprecht en moederlijk "dan zal hij het wel nodig hebben" dus gelukkig totaal geen paniek met lijstjes en gedoe :)

Zo slecht als wij het troffen met VK en LK, zo goed troffen we het met het CB gelukkig _/-\o_

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 07:50

Zerena schreef:
secricible schreef:

Dat ze op een gegeven moment ook tegen mij zeiden dat mijn dochter wel een flesje minder mocht.
Mwoah zolang mijn dochter nog echt "vraagt" om dat flesje, dan krijgt ze dat lekker.

:wow:

Ik zit met 13 maanden tussen de 4 en 7 voedingen op een dag :j
Maar adviezen van het CB hier neem ik dan dus ook niet aan/luister ik niet naar. In mijn ogen is het CB hier ouderwets, alles op basis van (KV) richtlijnen en niet/amper kijkend naar het kind. (en niet alleen met voeding, maar ook met ontwikkeling. Alles kijkend naar het gemiddelde op papier en niet naar kind als unieke individu)

Ik ben benieuwd hoe het CB reageert op de situatie van de TS en haar vrouw. Waarschijnlijk heel erg afhankelijk welke jeugdarts/verpleegkundige/locatie je heen gaat. Maar hier zouden ze echt niet weten wat ze ermee aanmoeten en dus maar KV gaan promoten ofzo :')

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 07:53

secricible schreef:
Eens, maar je moet bij kv wel altijd in de gaten houden dat ze niet de maximum overschrijden.

Dat 1l maximum bestaat alleen in NL en de USA.
Het is gebaseerd op overgewichtpreventie en niet op allerlei onzin die eromheen bedacht is.
Ik heb probleemloos en zonder zorgen van artsen 1,5 liter kv melk op verzoek erin gepompt toen mijn kind dat nodig had.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 08:46

Dat is voor mij echt nieuw. Ik leerde destijds dat het ging om de nierbelasting ivmde eiwitten. Maar goed dat ik niet in doe hoek verder ben gegaan als dietist :D

Edit: zie idd dat dat al sinds 2005 achterhaald is. Wauw :+
Laatst bijgewerkt door secricible op 30-06-21 08:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 08:49

Mri schreef:
Zerena schreef:

:wow:

Ik zit met 13 maanden tussen de 4 en 7 voedingen op een dag :j
Maar adviezen van het CB hier neem ik dan dus ook niet aan/luister ik niet naar. In mijn ogen is het CB hier ouderwets, alles op basis van (KV) richtlijnen en niet/amper kijkend naar het kind. (en niet alleen met voeding, maar ook met ontwikkeling. Alles kijkend naar het gemiddelde op papier en niet naar kind als unieke individu)

Ik ben benieuwd hoe het CB reageert op de situatie van de TS en haar vrouw. Waarschijnlijk heel erg afhankelijk welke jeugdarts/verpleegkundige/locatie je heen gaat. Maar hier zouden ze echt niet weten wat ze ermee aanmoeten en dus maar KV gaan promoten ofzo :')

Haha ok altijd baas boven baas :)

Als ik kijk naar de geboorte groep (op fb)van dezelfde maand, dan zijn de meesten toch echt al laaaaaang terug naar 3 en soms zelfs al 2 flessen per dag.
Nou had ik uiteindelijk liever borstvoeding gegeven, maar dat lukte niet.

Net als jou ben ik ook wel benieuwd hoe het CB bij TS reageert.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 09:12

Mijn flessenkind dronk met 10 maanden helemaal geen melk meer := hij vond de groente, fruit en brood veel lekkerder denk ik. Water wilde hij toen wel drinken.

Maar mijn bv kind dronk met een jaar ook geen 4x meer bij mij hoor. Maar alleen voor de middagslaap en voor de avondslaap.
Oh, en ‘s nachts trouwens, dus nu ik dit opschrijf denk ik dat ik toch wel aan de 4 kom :') maar daar word ik nauwelijks wakker van dus telde die niet mee denk ik, wist ook nooit hoe vaak hij nou gedronken had snachts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 09:32

Hoe doe je dat dan, borstvoeding geven zonder wakker worden? :o oprechte vraag hoor. Mijne is nu bijna 8 maanden en vind het toch een behoorlijk gewicht om te tillen 's nachts.. bedje staat naast ons bed maar dan nog, ik verlang naar doorslapen.

Mijn ander kind sliep pas erg laat door daar stond ik zelfs voor op want die lag in een andere kamer.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 09:52

AMCM schreef:
Hoe doe je dat dan, borstvoeding geven zonder wakker worden? :o oprechte vraag hoor. Mijne is nu bijna 8 maanden en vind het toch een behoorlijk gewicht om te tillen 's nachts.. bedje staat naast ons bed maar dan nog, ik verlang naar doorslapen.

Mijn ander kind sliep pas erg laat door daar stond ik zelfs voor op want die lag in een andere kamer.

Als je maar moe genoeg bent :')
ik loop naar de babykamer (correctie, dreumes kamer) til baby (correctie: dreumes) uit bed, leg aan de tiet, hang achterover, slaap half verder, als ik wakker schrik draai ik kind naar de andere kant en zodra ik weer wakker schiet leg ik dr in bed en loop ik weg om weer in mn eigenbed te gaan liggen.

Ik weet smorgens wel dat ik nachtvoeding heb gegeven. Maar of het er 1, 2 of 3 waren weet ik niet.
Of ik denk dat ik het heb gedaa :')
Ik kan aan mn smart watch zien of en hoe vaak ik heb gevoed. Die registreert het als ik ben gaan lopen snachts. En plassen snachts doe ik niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 09:56

Weet ik eigenlijk niet precies, denk dat ik wel een soort van wakker was maar in een andere staat van bewustzijn ofzo :')
Ging altijd een beetje zo: kind jengelt wat, ik rol kind naar mij toe, kind zoekt borst, kind is klaar en rolt weer in z’n bed. (Co-sleeper)
Later dan, in het begin moeten ze natuurlijk ook elke keer een schone luier.

Maar wij worden allebei niet echt wakker, want we vinden regelmatig een kind in ons bed die daar niet zelf kan komen en dan is het ‘s ochtends: Huh, hoe komt hij hier? Heb jij hem hier gelegd? Nee, ik niet, jij volgens mij :')

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 10:24

Hoi TS, ik heb hier nog nooit van gehoord en vind het interessant om te lezen dat dit mogelijk is!
Hopelijk, plaats je ondanks alle reacties toch updates!

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 10:28

Mooi topicstarter, ik ben wel bekend met het onderwerp. Besef wel dat domperidon op dit moment heel lastig te verkrijgen is via de huisarts dus ik zou dat zsm navragen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 10:59

secricible schreef:
Die "troep" is alleen domperidon, wat in minimale mate wordt uitgescheiden in moedermelk en geen schadelijke gevolgen heeft voor het kind.

Over de voedzaamheid van de melk is al heel veel geschreven de afgelopen pagina's. De voedzaamheid hangt niet af van hoe de lactatie is begonnen.

Dat vraag ik mij dus af. Ik heb wat onderzoeken opgezocht en daar wordt deze -ongeregistreerde!- medicatie toegepast als iemand onvoldoende melkproductie heeft. Verder volgt het wel de natuurlijke cyclus van melkafgifte na een bevalling. En dat doet het dus niet op het moment dat een vrouw gewoon lactatie wil hebben om een kind te voeden. De melkafgifte is er wel maar de veranderende samenstelling is beslist niet. Dus ook de juiste voedingswaarde niet.

Om de het verschil uit te leggen met een pleegmerrie, die denken door middel van een injectie dat ze een veulen gekregen hebben en dan verandert die samenstelling wel.

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 11:13

de voedingswaarde van borstvoeding hangt niet af van hoe de lactatie is opgewekt, maar van de baby. Je hormonen reageren op het kind, en dat gecombineerd met de afstemming die gebeurt n.a.v. het speeksel van het kindje (dat op je tepel zit) verandert de samenstelling van de melk. Twijfelen aan de voedingswaarde van borstvoeding is zo achterhaald.

TS: interessant proces! Ik ben heel benieuwd naar hoe het je zal vergaan!

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:09

Ik vraag me nogmaals af wat dit voor voordeel heeft voor de baby?

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:20

Nou, mijn baby had koemelkallergie en heeft met momenten (zeker verkouden momenten) de borst geweigerd. Mijn opbrengst was met kolven op die momenten (mede door stress) niet zo best en dan had ik best nog een voedende ouder achter de hand willen hebben :=

Alternatieve kunstvoeding is niet zomaar geregeld en smaakt bovendien ontzettend vies. Daarnaast kan juist een kind met allergieën extra antistoffen heel goed gebruiken.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:25

Earth schreef:
Ik vraag me nogmaals af wat dit voor voordeel heeft voor de baby?

Ik vraag me af of dat er moet zijn als de baby er geen nadelen van ondervindt?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:27

Ik vrees dat TS dit topic heeft verlaten en ik kan haar geen ongelijk geven.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-21 12:30

Nou het is een volgtopic dus ze zal updates plaatsen als die er zijn vermoed ik. Maar zolang die er niet zijn hoeft ze zich niet te verantwoorden tegenover iedereen hier in het topic dus daarom reageert ze niet meer denk ik.