Advies vaccineren zwangere vrouwen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Urbanus

Berichten: 44963
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:42

Muurp schreef:
MarcoBorsato schreef:
Ieder z'n keus, wij wachten even met zwanger worden en dat lijkt mij ook prima.


Zeker :j volgens mij is dat ook precies waar het om gaat. Iedereen maakt zijn of haar keuzes zelf, je kunt uiteraard altijd vragen waarom. :)


Tuurlijk.

Maar nogmaals, zwanger raken in een pandemie is dus wel anders dan in een normale situatie.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15120
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:43

Maar des te belangrijker is het toch om de voor- en nadelen af te wegen en juist elkaar op te zoeken om te kijken hoe anderen hierin staan?
Iedereen heeft z'n eigen reden om het wel of niet te doen, dat geldt zowel voor het vaccineren tijdens zwangerschap als voor de zwangerschap zelf :)

Urbanus

Berichten: 44963
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:44

Maar nu ben je me even kwijt. Beweerde ik iets anders? Daar gaat het juist toch om?

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15120
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:45

MarcoBorsato schreef:
Maar nu ben je me even kwijt. Beweerde ik iets anders? Daar gaat het juist toch om?


Excuus, ik las je bericht anders.
Dan zijn we het eens :D

Gimme_Joy

Berichten: 7769
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 13:50

Ben het ook helemaal eens met bovenstaande. Ieder heeft hierin een eigen keus en argumentatie. Ik ben al redelijk "op leeftijd" en wij willen meer kinderen. Langer wachten had dat moeilijk gemaakt.

Urbanus

Berichten: 44963
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 14:04

Ja dat snap ik, ik ben even oud als jij en ik heb er al 2.

'Al' ook echt. Maar goed, baby's zijn leuk. Ik wil er wel 4. Of 5.

Gimme_Joy

Berichten: 7769
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-21 14:09

MarcoBorsato schreef:
Ja dat snap ik, ik ben even oud als jij en ik heb er al 2.

'Al' ook echt. Maar goed, baby's zijn leuk. Ik wil er wel 4. Of 5.


_/-\o_

Dat snap ik dan weer! Helaas gaan wij dat niet redden. Ik wil niet als ik 40 ben nog zwanger zijn. Vind al die risico's dan gewoon spannend.

Maar offtopic :+

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 07:28


ruitje

Berichten: 12398
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 07:42

Ik heb gisteren advies gevraagd aan mijn verloskundige. Die zei dus: we volgen het advies van de branchevereniging maar willen hierin zelf geen advies geven, als je vraagt naar het advies van ons bureau: dat hebben we niet, want de lange termijn gevolgen zijn gewoon nog niet bekend.

Chill :+

verootjoo
Berichten: 35686
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 07:46

Dat is toch een logisch antwoord? Zij hebben zelf geen onderzoek gedaan, de branchevereniging/gynaecologen vereniging wel. Logisch toch dat je het advies volgt van mensen die er wel verstand van hebben :)

Om het te gooien op lange termijn gevolgen vind ik een beetje gek. We vaccineren al jaren en van de nieuwere vaccinaties (pneumokokken/meningokokken bv die onlangs zijn toegevoegd) zijn de gevolgen van over 30jaar ook nog niet bekend omdat ze pas een jaar of 3 gebruikt worden voor baby’s.

ruitje

Berichten: 12398
Geregistreerd: 29-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-21 08:01

Jij leest het anders dan het gezegd werd, zij zijn dus zelf niet pro vaccinatie. Dus je krijgt een 'dubbel advies' , er zijn ook bureaus die ik op FB wel zie adviseren om te vaccineren bijv.

Wat ik dus niet logisch vind is dat zij zelf dus niet zo positief waren, zij gaf aan: wij hebben afgelopen jaar in onze praktijk maar 1 iemand met ernstige corona klachten gezien en dat weegt voor ons niet op tegen de onzekere lange termijn gevolgen.

verootjoo
Berichten: 35686
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 08:25

Dat vind ik raar. Je moet in zoiets niet vanuit je eigen perspectief bekijken maar vanuit de cijfers mi.
Van de zwangeren die Corona kregen belandde 4% op de IC. De kans is dus klein dat het je overkomt. Echter is de besmettingsgraad nu wel hoog dus de kans om Corona te krijgen is hoger dan afgelopen jaar.
De kans is klein dat het gebeurt maar als het gebeurt heeft het wel grote gevolgen.

Daar moet een zwangere het aan afwegen. Niet aan of een praktijk wel of geen zwangere op de IC kent. De vraag is of je voor jezelf het risico op eventuele IC opname wilt verminderen of niet.

lobkewikjem

Berichten: 258
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 08:52

ruitje schreef:
Ik heb gisteren advies gevraagd aan mijn verloskundige. Die zei dus: we volgen het advies van de branchevereniging maar willen hierin zelf geen advies geven, als je vraagt naar het advies van ons bureau: dat hebben we niet, want de lange termijn gevolgen zijn gewoon nog niet bekend.

Chill :+


Mijn verloskundige zei hetzelfde. Ze geeft aan geen advies te geven.

Krijg er een beetje een nare smaak van. Als het goed was en te vertrouwen dan hadden ze het zeker wel geadviseerd lijkt mij.

Muurp
Fotograaf

Berichten: 15120
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:10

lobkewikjem schreef:
ruitje schreef:
Ik heb gisteren advies gevraagd aan mijn verloskundige. Die zei dus: we volgen het advies van de branchevereniging maar willen hierin zelf geen advies geven, als je vraagt naar het advies van ons bureau: dat hebben we niet, want de lange termijn gevolgen zijn gewoon nog niet bekend.

Chill :+


Mijn verloskundige zei hetzelfde. Ze geeft aan geen advies te geven.

Krijg er een beetje een nare smaak van. Als het goed was en te vertrouwen dan hadden ze het zeker wel geadviseerd lijkt mij.


Maar.... Ze weten het toch nog gewoonweg niet? :=
Dan is dit toch een logisch antwoord. Is het een antwoord wat je wilt horen? Nee. Maar er is gewoon niet meer bekend.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23573
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:13

Ik vind het eigenlijk wel netjes dat ze zich zo neutraal opstellen. Uit deze reacties is toch eigenlijk niet te halen of ze voor of tegen zijn, het is de keuze van de vrouw zelf en alleen zij kan de keuze maken. Natuurlijk is informatie inwinnen belangrijk maar de verloskundige heeft deze info duidelijk niet en zijn daar eerlijk in.

FleurVP
Berichten: 831
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:15

Het is ook beetje vreemd om te adviseren dat je een vaccin neemt omdat je extra risico loopt en dan vervolgens geen voorrang te krijgen en volgens mij is het ook nog niet geregeld dat je dan Pfizer of Moderna krijgt waar veel mee getest is.
Het is misschien ook wel verschil tussen 1e en 2e lijn? 2e lijn ziet alle 'ellende' en de 1e lijn niet? De risico's zijn ook weer hoger met hogere leeftijd, zwaar overgewicht, diabeter etc. en dan ben je volgens mij altijd medisch.
Maar het voelt inderdaad niet goed als je verloskundige een soort van afstand lijkt te nemen van het advies. Ik zou zelf nog wel snel een Pfizer prik willen, maar denk dat de baby er allang is voordat er voorrang is geregeld.

Alja

Berichten: 25671
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:25

Polly schreef:
Ik vind het eigenlijk wel netjes dat ze zich zo neutraal opstellen. Uit deze reacties is toch eigenlijk niet te halen of ze voor of tegen zijn, het is de keuze van de vrouw zelf en alleen zij kan de keuze maken. Natuurlijk is informatie inwinnen belangrijk maar de verloskundige heeft deze info duidelijk niet en zijn daar eerlijk in.

Eigenlijk horen dat soort mensen zich ook op te stellen zoals Zwitserland, zonder mening dus.

Mijn gynaecoloog is juist heel stellig dat ze wel voor vaccinatie is, komt ook zeker met goede argumenten maar idd, wat doet het op de lange termijn?
Dat maakt het voor mij persoonlijk erg lastig om een keuze te maken.
Daarbij woon ik in een dorp en kom nergens en doe heel voorzichtig dus vind dat ook redenen om het eerst niet te doen

_lautje_

Berichten: 9299
Geregistreerd: 23-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:30

Maar laten we ook eerlijk zijn: verloskundigen zijn niet wetenschappelijk opgeleid. En dat klinkt misschien stom en betweterig, maar ik ben meestal niet bijster onder de indruk van het niveau van verloskundigen. In standaard situaties kunnen ze prima werk verrichten, maar het zijn geen artsen. Ze heen een ander opleidingsniveau.
En ernstig ziek doorboring is geen standaard situatie.

Ik schrik er ook van hoeveel verloskundigen openlijk twijfelen aan vaccineren of adviseren een ander schema aan te houden.
Nou dan heb je weinig kaas gegeten van het lezen van wetenschappelijke publicaties als je na inlezen tot de conclusie komt dat (de standaard) vaccins eng zijn :+

verootjoo
Berichten: 35686
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 09:58

lobkewikjem schreef:
ruitje schreef:
Ik heb gisteren advies gevraagd aan mijn verloskundige. Die zei dus: we volgen het advies van de branchevereniging maar willen hierin zelf geen advies geven, als je vraagt naar het advies van ons bureau: dat hebben we niet, want de lange termijn gevolgen zijn gewoon nog niet bekend.

Chill :+


Mijn verloskundige zei hetzelfde. Ze geeft aan geen advies te geven.

Krijg er een beetje een nare smaak van. Als het goed was en te vertrouwen dan hadden ze het zeker wel geadviseerd lijkt mij.


Nee joh, ze weten het gewoon echt niet. Verloskundigen zijn HBO’ers hè, die zijn niet wetenschappelijk opgeleid en ik denk dat ze oprecht niet weten waar ze nu wel of niet achter staan.
Daarom is er de branchevereniging die doet (literatuur)onderzoek en weten dus wat ze moeten adviseren. En die hebben beoordeeld dat het een goed plan is en veilig is om je als zwangere te laten vaccineren.

lobkewikjem

Berichten: 258
Geregistreerd: 27-02-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:14

Jeetje, Ik snap dat de verloskundigen ook niet alle antwoorden hebben :+

Gimme_Joy

Berichten: 7769
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 10:51

Ik denk dat de VK's zich heus wel goed laten informeren aangezien zij (in de meeste gevallen) het eerste aanspreekpunt zijn.

Het gros van NL is niet opgeleid voor (of heeft geen kaas gegeten van) het lezen van (medische) wetenschappelijke artikelen, dus kun je niet verwachten van mensen dat ze zich op die manier inlezen om daarna een keuze te maken. Vind het ook best denegerend klinken eerlijk gezegd.

Het grootste deel moet het hebben van dat wat er in de media aan informatie wordt gegeven. En heel eerlijk is die informatie niet altijd juist, tegenstrijdig of onvolledig. Dus ik snap de twijfel heel erg goed.

_lautje_

Berichten: 9299
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:01

Dat is niet denigrerend. Nee meeste mensen zijn er niet voor opgeleid en daarom heb je experts die dat wel zijn. En dan kan je zeggen oké ik vertrouw daar op, of toch je eigen plan trekken.
Als mijn auto stuk is ga ik ook naar de garage en als hij zegt koppakking is stuk vertrouw ik daar op.
Hij heeft er voor geleerd, ik niet.

De verloskundige kan dat ook doen. Vertrouwen op de mensen die het uitgezocht hebben en daarvoor zijn opgeleid, of zeggen ik twijfel en denk er anders over/vertrouw niet op hun oordeel.

_Nelleke_

Berichten: 8071
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Advies vaccineren zwangere vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:03

Maar dat doen die VK's nu toch ook? Ze zijn gewoon onpartijdig. Dat is toch prima?

LaDonna75

Berichten: 2207
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:21

Uhm, als verloskundige met wél een opleiding in het lezen en interpreteren van medisch-wetenschappelijke artikelen heb ik wel recht van spreken, denk ik :+ de beroepsvereniging heeft inmiddels wel degelijk een standpunt/advies uitgebracht rond vaccinatie van zwangeren en kraamvrouwen/voedende vrouwen, namelijk de update van 22 april (bron: https://www.knov.nl/serve/file/knov.nl/ ... 21_def.pdf) :

Citaat:
- De werkgroep adviseert gezonde zwangere vrouwen routinematig te vaccineren
wanneer ze volgens de landelijke vaccinatiestrategie daarvoor in aanmerking komen.
- De werkgroep adviseert met nadruk aan vrouwen met onderliggende ernstige ziekten
die volgens de landelijke vaccinatiestrategie voor vaccinatie in aanmerking komen,
zich te laten vaccineren, omdat de voordelen hiervan opwegen tegen de mogelijke
nadelen van vaccinatie.
Het gaat daarbij om (één van) de volgende aandoeningen
(conform indeling RIVM)
(https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... org-werken):
• Vrouwen met chronische luchtweg- of longproblemen die onder behandeling van
een longarts zijn;
• Chronische hartpatiënten die daardoor in aanmerking komen voor een griepprik;
• Vrouwen met diabetes die slecht ingesteld zijn en/of met complicaties;
• Vrouwen met een nierziekte die moeten dialyseren of wachten op een
niertransplantatie;
• Vrouwen met een verminderde weerstand tegen infecties doordat zij medicijnen
gebruiken voor een auto-immuunziekte en vrouwen die een orgaan- of
stamceltransplantatie hebben ondergaan. Vrouwen die een bloedziekte hebben.
Vrouwen met een verminderde weerstand doordat ze weerstandverlagende
medicijnen nemen. Kankerpatiënten tijdens of binnen drie maanden na
chemotherapie en/of bestraling. Vrouwen met ernstige afweerstoornissen
waarvoor zij behandeling nodig hebben van een arts. Vrouwen die geen milt
hebben, of een milt die niet functioneert, lopen geen extra risico op ernstige
COVID-19, maar wel op een mogelijke (secundaire) infectie met pneumokokken;
• Vrouwen met een hiv- (humaan immunodeficiëntievirus) infectie;
• Vrouwen met ernstige leverziekte;
• Vrouwen met zeer ernstig overgewicht;
• Zwangere vrouwen ouder dan 35 jaar en/of met een migratie-achtergrond.

- De werkgroep ziet geen bezwaar tegen vaccinatie van mannen of vrouwen in de
preconceptionele periode bij een kinderwens of vruchtbaarheidsbehandeling.
- Hoewel de werkgroep bij voorkeur vaccinatie na het 1e
trimester voorstaat, ziet zij
vooralsnog geen bezwaar tegen vaccinatie in het 1e
trimester en neemt zij aan dat
toediening in deze fase van de zwangerschap ook veilig is.
- De werkgroep spreekt haar voorkeur uit om bij zwangere vrouwen en in het
kraambed de vaccinatie met één van de mRNA-vaccins uit te voeren.
- De werkgroep is van mening dat vaccinatie kan plaatsvinden bij vrouwen die
borstvoeding geven. Toekomstige studies moeten de veiligheid definitief bevestigen.
- Ongeacht de vaccinatiestatus blijven voor zwangere vrouwen net als voor anderen,
de reguliere voorzorgsmaatregelen zoals handen wassen, afstand houden en het
dragen van een mondneusmasker onveranderd bestaan.

edit: opsomming wat netter gemaakt en nare tekens verwijderd

Ann_moi

Berichten: 3857
Geregistreerd: 11-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-21 11:51

Ik vernam van een kennis dat in de tijd dat de kinkhoest prik nog niet standaard was verloskundigen daar ook niet in adviseerden om hem wel of niet te nemen.
Dus wat dat betreft zegt het niet zoveel als ze geen advies willen geven nog.

Het advies van de gyneacologen en wat LaDonna hier boven schrijft vind ik wel heel duidelijk. Wel vind ik het zelf ergens wel spannend, al kan ik met mijn biomedische achtergrond geen redenen verzinnen waarom het spannend zou moeten zijn.
In je lichaam gebeurt er in principe niet heel veel meer dan mRNA -> Gaat cel binnen -> Produceert spike eiwit -> Immuunsysteem maakt antilichaam aan -> Kans op corona met ernstig verloop wordt kleiner.