Afvalschema

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 11:58

Ik kan me best voorstellen dat je geen inspraak krijgt in wat er 's avonds op tafel komt.
Maar ik kan me er weinig bij voorstellen dat je 3(!) Snacks bij je friet zou moeten eten of dat je gedwongen wordt om bacon als snack of broodbeleg te moeten eten.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 12:11

Shaggy09 schreef:
Maar je hoeft toch niet per se een snack te eten van je ouders?

Van een beetje friet zit ik niet vol hoor.

Shaggy09

Re: Afvalschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:11

Ik had het over die bacon..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:12

Wanneer je alles op moet eten zijn ze misschien bezorgd om je, heb je eerder afval pogingen gedaan waar hun het niet mee eens waren?

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 12:13

Willemiens schreef:
TS, ik zou eerst eens beginnen met je frisdrank te vervangen voor water en thee. Dit zijn onnodige suikers. Daarnaast ook gezondere keuzes maken, een krentenbol vervangen voor volkoren brood.
In Nederland is het verplicht om overal waar volkoren op staat daadwerkelijk ook volkoren is.

Ontbijt met yoghurt met muesli en 1 stuk fruit/melk met havermout en 1 stuk fruit. Geen kellogs oid hier zitten geen waardige voedingsstoffen in...
Lunch met 2 boterhammen met beleg en neem het ruim in groente (komkommer,tomaat etc)

Daarnaast heb je calorieen nodig om te verbranden, uithongeren zal op langer termijn alleen maar schade aanrichten. Je zal de eerste weken misschien effect zien maar daarna zal je lichaam snel omslaan en met kans dat je alleen maar aankomt.
Het gaat niet zozeer om de calorieen maar om WAT je eet, maak verstandige keuzes. Dat is wat je nu niet doet en waar je je beter moet gaan inlezen.

In elke basisverzekering zit 3 uur voedingsadvies, daar heeft iedereen recht op en zal ik je dringend adviseren om gebruik van te maken.
Je gedrag is nu obsessief met voeding bezig zijn, dit is verstandig maar je eetlijstjes vind ik schokkend en zie hier totaal geen goede voedingsstoffen in terug komen.

Koop een goed boek over voeding, stop met een ideaal beeld en ga sporten. Fiets elke dag 10km of zet elke dag 10.000 stappen. In combinatie met een gezond eetpatroon zal je je veel beter in je vel gaan zitten en ook lichamelijk verschil zien.

Sporten doe ik al. Ik ben niet alleen met voeding bezig. Sporten vind ik leuk en ik ga me er goed door voelen. Met de voeding ben ik bezig en daarom vroeg ik hier om advies.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 12:14

marleen_usar schreef:
Wanneer je alles op moet eten zijn ze misschien bezorgd om je, heb je eerder afval pogingen gedaan waar hun het niet mee eens waren?

Alles op moet eten? Ik was gister totaal niet bezig met me voeding en had bijna niks gegeten, IK wilde die snacks eten en werd niet gedwongen om 3 snacks te eten. Wij eten 1 x in de maand friet en dit is wat er van gekomen is.

En nee, ben nooit met afvallen/voeding bezig geweest.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:40

@TS misschien kun je kijken hoe je jouw normale voeding kunt vervangen door vergelijkbare producten die gezonder zijn en minder calorierijk?
Bijvoorbeeld frisdrank door light frisdrank, normale limonadesiroop vervangen door een siroop zoals slimpie? Slimpie ice tea perzik met spa rood smaakt mijns inziens net zo lekker als frisdrank maar scheelt een hoop calorieën!
Een krentenbol kun je misschien vervangen door een volkoren variant of ander volkorenbroodje.
En wanneer je bijvoorbeeld moet eten wat de pot schaft kun je een deel vervangen door rauwkost misschien. Bijvoorbeeld wanneer je friet en snacks eet zou je één of twee snacks kunnen vervangen door wat worteltjes en schijfjes komkommer. Weinig calorieën en veel vezels dus gezond en je zit langer vol!

Interessante site voor dit soort "eetswitches" is deze: https://www.lazyfitgirl.nl/eetswitches/ ... -en-klaar/

Bovenstaand geldt natuurlijk ook voor gezonde tussendoortjes zoals groente, fruit of bijvoorbeelds maiswafels paprika van de AH! Er zijn echt best wel veel opties :D .

Daarnaast wil ik je ook meegeven dat van af en toe iets lekkers of af en toe frietjes eten oid je echt niet direct aan komt. Zo lang de basis maar gezond is! Niemand kan zichzelf altijd dat soort genietmomentjes ontzeggen.
Ook een leuke blog van een diëtist is deze: https://www.optimavita.nl/

Misschien heb je iets aan deze voorbeelden!
Verder zou je ook kunnen proberen met de ouders in gesprek te gaan zodat zij je kunnen helpen met gezond koken en gezonde snacks in huis halen. En eventueel kun je ook samen boodschappen doen of koken zodat je elkaar hierin kunt helpen :) .

Uiteindelijk is het wel zoals Needje zegt; om af te vallen moet je meer verbruiken dan je binnen krijgt.
Meer sporten en bewegen kan daarbij handig zijn omdat je dan natuurlijk meer verbruikt. Zonder beweging kan wel, maar dan moet je gewoon iets strenger zijn in je eetpatroon.
Ik las dat je al enkele keren per week sport, mocht dat niet vaker kunnen dan zou je ook kunnen proberen om meer te wandelen bijvoorbeeld! Probeer eens elke dag 10.000 stappen te zetten, dan beweeg je lekker veel :D .

Veel succes!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:42

Photograph schreef:
Ceffyl schreef:
Ik als ouwe tuthola ben opgegroeid in een tijd zonder internet en ik wist al meer over gezonde voeding dan wat ik hier zie. Ik snap echt niet dat je beweert dat je wilt afvallen en dan schaamteloos dat eetlijstje publiceert.

Je zegt zelf wit brood te eten en voorheen aardbeien yoghurt enzo. Als je echt wilt afvallen, en echt gezond wilt leven dan ga je gewoon op onderzoek uit. Lees je je in over verschillende eetpatronen en lifestyles. Er is een schat aan informatie over gezonde voeding. Je erin verdiepen kan heel leuk zijn.

Ik was vandaag ook niet bepaald bezig met dieten. Ik zal die van gister even uploaden, want zo gaat elke dag (dat was ik van plan) eruit zien.

[ [url=m/5nVQx4.png]Afbeelding[/url] ]

De snack is trouwens de lunch. Voorheen aardbijen yoghurt was in de tijd dat ik niet eens met afvallen en dieten bezig was, tis niet voor niks verleden tijd geschreven.Ik ben pas sinds gisteren gestart.

Denk dat iedereen het over de snack heeft die je als snack eet niet over je avondeten

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 12:53

Ik zie trouwens mensen over frisdrank praten, maar ik drink nooit frisdrank. Dus waar halen jullie dst vandaan als ik vragen mag?

De icetea die daar staat is icetea zonder prik mensen..

Wat is rauwkost?
Laatst bijgewerkt door Photograph op 10-03-21 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:55

Icetea is ook frisdrank.. ook zonder prik.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:57

Photograph schreef:
Ik zie trouwens mensen over frisdrank praten, maar ik drink nooit frisdrank. Dus waar halen jullie dst vandaan als ik vragen mag?

Wat is rauwkost?

Iceatea zonder prik zit in veel gevallen net zoveel of misschien zelfs wel meer kcal in dan met prik.
Alles waar suiker in zit valt bij mij in de categorie frisdrank.

Mensen praten over je frisdrank omdat er limonade in je eerste schema staat en icetea in je tweede schema.

Rauwkost zijn gewoon groentes.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:59

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 13:02

Es_ther schreef:
Icetea is ook frisdrank.. ook zonder prik.

Ja, maar iemand benoemde erin dat ik Ice tea met prik drink, maar wil even duidelijk maken dat er geen prik in zit.

But didn’t know dat dat onder frisdank viel, dacht dat dat alleen met prik was

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:04

Photograph schreef:

Wat is rauwkost?

Relax, het was maar een voorbeeld :) .
Al kun je inderdaad alle suikerrijke dranken onder frisdrank scharen ongeacht of hier prik in zit.
De ice tea zonder prik zou ik bijvoorbeeld vervangen door Slimpie ice tea peach siroop met water.

Met rauwkost bedoel ik rauwe groente die je snel en makkelijk kan toevoegen aan je maaltijd.
Natuurlijk zijn groenten die wel bereid zijn ook prima, maar dat kost net wat meer tijd.
Misschien heb je iets aan deze link:
https://www.projectgezond.nl/rauwkost-i ... en-konijn/

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 13:14

Josien_ schreef:
Photograph schreef:

Wat is rauwkost?

Relax, het was maar een voorbeeld :) .
Al kun je inderdaad alle suikerrijke dranken onder frisdrank scharen ongeacht of hier prik in zit.
De ice tea zonder prik zou ik bijvoorbeeld vervangen door Slimpie ice tea peach siroop met water.

Met rauwkost bedoel ik rauwe groente die je snel en makkelijk kan toevoegen aan je maaltijd.
Natuurlijk zijn groenten die wel bereid zijn ook prima, maar dat kost net wat meer tijd.
Misschien heb je iets aan deze link:
https://www.projectgezond.nl/rauwkost-i ... en-konijn/

Raar dat je je aangevallen voelt want ik val hier niemand aan, ik stel alleen een vraag.

Thanks voor de link!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:22

Light is troep dat moet je niet nemen, gewoon water en thee.

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 13:23

marleen_usar schreef:
Light is troep dat moet je niet nemen, gewoon water en thee.

ben idd aan de thee begonnen

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 18:56

Hoeveel g bevat een maaltijd ongeveer? Geen 100 toch? Want 1 portie op me calorieenteller is 100 g

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 18:59

Photograph schreef:
Hoeveel g bevat een maaltijd ongeveer? Geen 100 toch? Want 1 portie op me calorieenteller is 100 g

Ligt eraan van wat.

1 portie groente van 100 gram is weinig.
Een portie chocola van 100 gram is veel

Photograph

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-21 19:02

Dilan93 schreef:
Photograph schreef:

Ligt eraan van wat.

1 portie groente van 100 gram is weinig.
Een portie chocola van 100 gram is veel

Ik eet helft van de maaltijd hache en de helft rijst. Ik denk dat dat dan 250 g hache 250 rijst is?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:08

Dat zou dan afwegen zijn denk ik. Ik weet dat niet uit m’n hoofd.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:14

Geen idee hoe groot de porties van jouw maaltijd zijn. Idd afwegen als je dat wilt weten.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:20

Verdiep je eens in project gezond
Kan je 2 weken gratis de app proberen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:29

Als ik mijn kookboek aanhoud is het 65gr rijst als je 1800kcal per dag zou willen innemen. Dat is al goed voor 560kcal in de vorm van nasi. Met 250gr rijst zit je echt heel hoog.. En hasjee lijkt me ook niet het magerste om erbij te eten.

Maanlicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:33

Qimm schreef:
marleen_88 schreef:
Dat klinkt heel simpel zelf te maken? Grafiek tekenen en klaar ben je?

Of denk ik nu te simpel.

Dacht ik ook. Je hebt alleen ruitjes papier nodig. Of dagelijks wegen overigens heel zinvol is vraag ik me af?

Dagelijks wegen is juist heel zinvol. Zo heb je aan het eind van de week een mooi gemiddelde. Als je maar eens in de week weegt en je hebt toevallig net een dag waarbij je veel vocht vasthoudt, geeft dat een vertekend beeld.