(Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke bijwerkingen heb jij ervaren van het AstraZeneca vaccin?

Zere arm
126 (19%)
Hoofdpijn
103 (15%)
Koorts
74 (11%)
Verhoging
64 (9%)
Vermoeidheid
99 (15%)
Spierpijn
93 (14%)
Bult op de prikplek
34 (5%)
Roodheid op de prikplek
27 (4%)
Geen bijwerkingen
38 (5%)

Totaal aantal stemmen: 658

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:19

Nee hier juist bovenrug en nek.

Bij mij begon het draaierige en raar gevoel al na 2 uur na zetten. De nacht en hele dag er na waren het ergst. De dag daarna alleen draaierig bij inspanning en heel vermoeid.

Bij de meeste collega's begon het zieke gevoel na een dagdeel ongeveer.

Florale

Re: (Poll) Ervaringen AstraZeneca vaccin.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:24

Ik heb de uitnodiging ook gehad. Maar ik wacht nog even, zeker na de berichten van afgelopen week.

Froukje_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 16:28

Ik haal de vaccinatie zelf niet ook ivm zwangerschap.
Maar ik ga zo met een vriendin mee die de AZ vaccinatie gaat krijgen. Ze moet er 3 kwartier voor rijden dus vroeg of ik mee wou voor de zekerheid.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 17:17

Froukje_J schreef:
Ik haal de vaccinatie zelf niet ook ivm zwangerschap.
Maar ik ga zo met een vriendin mee die de AZ vaccinatie gaat krijgen. Ze moet er 3 kwartier voor rijden dus vroeg of ik mee wou voor de zekerheid.

Verstandig! Mijn man gaat met mij mee

moniiquee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-21 22:26

Ik ben donderdag geprikt, nergens last van :D

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 06:00

moniiquee schreef:
Ik ben donderdag geprikt, nergens last van :D

Fijn Monique, zo kan het gelukkig dus ook

xRedshift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-21 12:43

Inmiddels is het meer dan 24 uur geleden dat ik gevaccineerd ben.

Ik ben om 8:50 gevaccineerd. Rond 12 uur een lichtelijk misselijk gevoel, een beetje lichtjes in het hoofd en vooral vermoeid.
In de nacht nat van zweet wakker geworden en wisselingen gehad tussen warm en koud.
Maar niet in de mate dat ik kan zeggen dat ik er last van had.

De bijwerkingen zijn mij enorm meegevallen!

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:01

xRedshift schreef:
Inmiddels is het meer dan 24 uur geleden dat ik gevaccineerd ben.

Ik ben om 8:50 gevaccineerd. Rond 12 uur een lichtelijk misselijk gevoel, een beetje lichtjes in het hoofd en vooral vermoeid.
In de nacht nat van zweet wakker geworden en wisselingen gehad tussen warm en koud.
Maar niet in de mate dat ik kan zeggen dat ik er last van had.

De bijwerkingen zijn mij enorm meegevallen!

Fijn

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 22:58

Ik ben afgelopen dinsdag rond 10 uur gevaccineerd. Kreeg pas bijwerkingen in de late avond/nacht.

Op dit moment heb ik nog steeds een pijnlijke plek op mijn arm op de plek van de prik. Snachts liggen op deze arm is redelijk oncomfortabel.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 00:25

Afbeelding

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 03:20

Jester_ schreef:
[ [url=m/uXZ8e0.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zou aanstaande donderdag geënt worden, maar niet dus. Had het al verwacht, Nederland is vaker later met hun beslissing om andere landen toch te volgen

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 06:10

Jeetje nou dat is mooi. Ik heb er, net als veel hier, al 1 van in mn arm gehad. Hoe zit het dan met de tweede? Ik hoop niet dat het voor niks was..

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:28

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:45

Nederland (en een aantal andere landen) stopt (gelukkig) even met het zetten van dit vaccin, aangezien er toch wel veel mensen stolsels ontwikkelen na het krijgen ervan. En dit is nou precies waarom ik het vaccin niet wil. De bijwerkingen zijn onvoldoende bekend, zeker op lange termijn.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:51

Ik kan me op zich wel voorstellen dat ze de trombocytopenie even wat beter willen bekijken. Dit is een bijwerking die ook bij andere inentingen (BMR) beschreven is en niet perse altijd toeval is.
Zolang het van voorbijgaande aard is dan is het niet zo‘n probleem maar er zijn ook autoimmuun varianten.
Uitgerekend in de scandinavische landen zijn ze daar nu natuurlijk extra alert op.
Hopelijk kan over 2 weken de vertraging weer ingehaald worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:51

ElskaIsland schreef:
Nederland (en een aantal andere landen) stopt (gelukkig) even met het zetten van dit vaccin, aangezien er toch wel veel mensen stolsels ontwikkelen na het krijgen ervan. En dit is nou precies waarom ik het vaccin niet wil. De bijwerkingen zijn onvoldoende bekend, zeker op lange termijn.

Niet dus , wanneer je je even verdiept in de hoeveelheid meldingen dan zal je zien dat het op 17 miljoen prikken heel veel minder is dan in ons land van 17 miljoen inwoners elke dag trombose krijgen.
Prima dat er gedegen onderzoek komt maar wel bij de feiten blijven.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:55

Sizzle schreef:
Ik kan me op zich wel voorstellen dat ze de trombocytopenie even wat beter willen bekijken. Dit is een bijwerking die ook bij andere inentingen (BMR) beschreven is en niet perse altijd toeval is.
Zolang het van voorbijgaande aard is dan is het niet zo‘n probleem maar er zijn ook autoimmuun varianten.
Uitgerekend in de scandinavische landen zijn ze daar nu natuurlijk extra alert op.
Hopelijk kan over 2 weken de vertraging weer ingehaald worden.

Hoe zit het nu eigenlijk met vaccinatie en autoimmuunaandoeningen? Is dat alleen maar wappiegeklets of kan er een grond van waarheid in zitten?
Ik heb al diverse autoimmuunaandoeningen verzameld (ik haalde ook altijd reisvaccinaties)
Vorige zomer heb ik mij laten vaccineren met BMR en Pneumovax en daarna kreeg ik weer een autoimmuunaandoening. Deze is met zalf onder controle, maar viel me wel op dat ik een niet weg te smeren opleving kreeg vlak na AZ.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:56

bigone schreef:
ElskaIsland schreef:

Niet dus , wanneer je je even verdiept in de hoeveelheid meldingen dan zal je zien dat het op 17 miljoen prikken heel veel minder is dan in ons land van 17 miljoen inwoners elke dag trombose krijgen.

Maar dan zou het toch evenredig vaak voor moeten komen bij mensen die met Pfizer gevaccineerd zijn?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 09:59

Elnienjo, Iedere immuunstimulatie kan een autoimmuunreactie triggeren, dus ook een inenting.
Wel moet je er dan meestal al aanleg voor hebben, maar het is natuurlijk wel ruk als het je overkomt.
Je wilt daarom dat inentingen wel je immuunsysteem aan het werk zetten maar niet overprikkelen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 10:01

Sizzle schreef:
Elnienjo, Iedere immuunstimulatie kan een autoimmuunreactie triggeren, dus ook een inenting.
Wel moet je er dan meestal al aanleg voor hebben, maar het is natuurlijk wel ruk als het je overkomt.
Je wilt daarom dat inentingen wel je immuunsysteem aan het werk zetten maar niet overprikkelen.

Ik had mijn eerste al op m'n 13/14 jaar, dus ik zal waarschijnlijk aanleg hebben. Desondanks ben en blijf ik hartstikke pro-vax hoor. Maar ik vind het wel nuttig om hier meer over te weten te komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 11:29

Mijn broer heeft ms gekregen door influenza ( mimicry) , hij mag dus absoluut geen griepprik meer. Covid kan zelf ook autoimmuun reacties triggeren trouwens.

ElskaIsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:44

bigone schreef:
ElskaIsland schreef:

Toch stopt men met vaccineren in heel wat landen. Niet voor niks. We kennen t effect op de lange termijn ook niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:03

En dat is alleen maar goed, want het moet uitgezocht worden.
Maar je moet het wel in perspectief blijven zien natuurlijk. 30 mensen wereldwijd ziek (niet overleden) bekend op miljoenen vaccins. Terwijl er dagelijks alleen al in NL 30 mensen overlijden aan corona.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:06

Ik hoop dat ik eind mei gewoon mijn tweede prik krijg. Ik weiger me nu ook nog eens 2 keer te laten inenten door een ander vaccin. Dus als ik mijn tweede niet krijg, dan haal ik er daarna ook geen andere meer dit jaar. Want de wisselwerking tussen 2 vaccins daar zijn al helemaal geen dingen over bekend.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:27

secricible schreef:
En dat is alleen maar goed, want het moet uitgezocht worden.
Maar je moet het wel in perspectief blijven zien natuurlijk. 30 mensen wereldwijd ziek (niet overleden) bekend op miljoenen vaccins. Terwijl er dagelijks alleen al in NL 30 mensen overlijden aan corona.

Ze bekijken het echter ook vanuit het perspectief dat theoretisch jonge mensen aan bijwerkingen zouden kunnen overlijden die niet perse binnen de risico groep van een covid sterfte vallen.
Je kan dat niet simpel 1 op 1 zetten.
Er zijn gewoon protocollen en richtlijnen voor gelukkig, komt vast goed. De vaccins verdwijnen niet ineens (al weet je dat met AZ natuurlijk nooit zeker :P ) dus ik ga er maar vanuit dat er daarna een inhaalslag gemaakt wordt.