Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat is voor jou een zwaardere beperking?, een avondklok (20-6u) of een bewegingsbeperking (15km)?

Avondklok (vanaf 20u tot 4 - 6u)
152 (19%)
Bewegingsbeperking (max. 15 km)
578 (75%)
Anders (toelichting)
36 (4%)

Totaal aantal stemmen: 766

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Avondklok/Beperking in beweging. Wat weegt zwaarder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 11:52

Maar zoals zo vaak gezegd gaat het niet alleen over de jongeren die in een groep bij elkaar gaan zitten.
Het gaat over de mensen die braaf volgens de regels met 2 ergens in de avond op bezoek gaan, dat de dag daarna bij een ander doen, en de dag daarna weer.
Die zijn er blijkbaar heel veel (ik ken ze zelf niet overigens) en die verspreiden dan per ongeluk heel veel als ze pech hebben.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:24

akishino schreef:
Wat ik me afvraag: zijn er onderzoeksresultaten naar het effect van een avondklok of bewegingsbeperking?

Ik hoor veel jongeren hier in de omgeving dat een avondklok ze niet tegen gaat houden om met een groep bij elkaar te zitten.
Ik heb zelf een hard hoofd in het handhaven van deze regels in mijn omgeving. Volgens mij is hier in de gemeente 1 politie auto op zo'n 4 dorpen en een boa heb ik nog nooit gezien hier.
Ik vraag me dus af of het effect zal hebben.

Die zijn er niet.
Daar hebben de burgemeester ook al om gevraagd.
We zijn van een land van 'meten is weten' in een half jaar tijd verworden tot 'doe maar de grondrechten inperken, wie weet helpt het een handje. Niets doen is geen optie.'
Het is ook al lang geen prio meer om te kijken of dat mondkapje nu tegenwerkt, of een avondklok wel zin heeft..

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:26

akishino schreef:
Wat ik me afvraag: zijn er onderzoeksresultaten naar het effect van een avondklok of bewegingsbeperking?

Ik hoor veel jongeren hier in de omgeving dat een avondklok ze niet tegen gaat houden om met een groep bij elkaar te zitten.
Ik heb zelf een hard hoofd in het handhaven van deze regels in mijn omgeving. Volgens mij is hier in de gemeente 1 politie auto op zo'n 4 dorpen en een boa heb ik nog nooit gezien hier.
Ik vraag me dus af of het effect zal hebben.

Kijk naar de trends in Spanje, Frankrijk, Ierland en Engeland in het afgelopen jaar.
Hier in Ierland nog geen avondklok gezien, wel bijna het hele jaar een bewegingsbeperking.

Het idee is tweeledig; mensen stoppen met inderdaad elke dag ergens anders op bezoek en anderzijds dat men niet vanuit het oosten naar het westen op het strand gaat lopen, incl take away koffie en boodschappen doen oid.

Hotels zijn hier nu bijv helemaal dicht, toen je binnen de provincie moest blijven mochten ze alleen mensen laten komen uit die provincie.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:28

DuoPenotti schreef:
Maar zoals zo vaak gezegd gaat het niet alleen over de jongeren die in een groep bij elkaar gaan zitten.
Het gaat over de mensen die braaf volgens de regels met 2 ergens in de avond op bezoek gaan, dat de dag daarna bij een ander doen, en de dag daarna weer.
Die zijn er blijkbaar heel veel (ik ken ze zelf niet overigens) en die verspreiden dan per ongeluk heel veel als ze pech hebben.

Ja wat dacht je van al die boomers die ik steeds met 4 tot 8 man door de winkelstraat zie lopen. Ik zie in de stad meer oudere mensen de regels overtreden dan jongeren. :n

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:32

Ik snap dat kijken naar andere landen nooit zo..wie is er al zover dat we echt kunnen kijken: ohhh die zijn er vanaf? Precies, niemand.
Elk land hoeft maar een klein dingetje aan te passen en de teller loopt weer net zo hard op als in elk ander (europees) land.

Of je moet het over NZ hebben, maar die hebben het dan ook wel heel makkelijk met al dat water om hen heen. :+

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:35

Sunnda schreef:
Ik snap dat kijken naar andere landen nooit zo..wie is er al zover dat we echt kunnen kijken: ohhh die zijn er vanaf? Precies, niemand.
Elk land hoeft maar een klein dingetje aan te passen en de teller loopt weer net zo hard op als in elk ander (europees) land.

Of je moet het over NZ hebben, maar die hebben het dan ook wel heel makkelijk met al dat water om hen heen. :+

Niemand inderdaad. Maar overal waar bijv. een avondklok/winkels sluiten/bewegingsbeperking/beperking van bezoek wordt ingevoerd, zie je de cijfers dalen.
En ze gaan weer omhoog als dingen versoepeld worden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 12:43

Sodera schreef:
Sunnda schreef:

Niemand inderdaad. Maar overal waar bijv. een avondklok/winkels sluiten/bewegingsbeperking/beperking van bezoek wordt ingevoerd, zie je de cijfers dalen.
En ze gaan weer omhoog als dingen versoepeld worden.

Dan zijn wij in NL dus eigenlijk de allerbeste.
Zonder de heftigste beperkingen die in andere landen al maanden gaande zijn de cijfers aan het dalen. :)

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:12

Maar is die bewegingsbeperking dan niet een wassen neus zolang de grenzen gewoon open zijn en er dagelijks ik weet niet hoeveel vliegtuigen landen? Of hoort "de grenzen sluiten" ook bij de regel bewegingsbeperking?
In 1 week 10 verschillende personen zien kan ook mét een avondklok met een beetje creativiteit.

Ik ben overigens niet persé tegen deze maatregelen, maar ik vind het wel interessant om te weten of het écht gaat werken. Er staan veel meer levens op het spel dan alleen die van coronapatienten.
Van de ene kant proberen we namelijk kosten wat het kosten mensenlevens te redden (corona), maar van de andere kant laten we andere mensen finaal in de kou staan wat hun het leven kost.
Ik ben daar onlangs over gaan nadenken nadat ik mijn oma (93 jaar) sprak, zij zit weg te kwijnen in het verpleegtehuis omdat er geen bezoek meer toegelaten wordt en ze zegt aan de telefoon: zo kan ik net zo goed dood zijn, ik zit hier maar alleen opgesloten in mijn kamertje. En een kennis is inmiddels overleden omdat zijn onderzoeken en behandeling telkens uitgesteld werd ivm corona tot het dus te laat was.

Wij houden onszelf als gezin natuurlijk gewoon aan de regels, maar ik merk wel aan mezelf dat ik niet alles "zomaar" meer aanneem en graag meer "bewijs" wil zien dat dat soort (voor veel mensen) ingrijpende regels ook echt effect hebben en de moeite waard zijn.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 13:16

Denk dat niemand weet wat er precies wel of niet werkt. En wat er effectiever is en wat niet werkt :n
Ik denk dat ze tot nu toe elke beslissing hebben afgewogen en hun uiterste best gedaan hebben met alle informatie die ze hadden.
En ja, soms had er eerder/sneller/harder aangepakt kunnen worden. Maar ze zien ook resultaten in andere landen met andere omstandigheden en aanpakken die wel/niet werkten.

Ik sta nog steeds achter het kabinets beleid. Alleen de huidige vaccinatie campagne en de manier waarop daarover wordt gecommuniceerd sta ik niet achter. en nee, daarmee zeg ik niet dat ik tegen vaccineren ben ;)

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 14:11

akishino schreef:
Ik ben daar onlangs over gaan nadenken nadat ik mijn oma (93 jaar) sprak, zij zit weg te kwijnen in het verpleegtehuis omdat er geen bezoek meer toegelaten wordt en ze zegt aan de telefoon: zo kan ik net zo goed dood zijn, ik zit hier maar alleen opgesloten in mijn kamertje. En een kennis is inmiddels overleden omdat zijn onderzoeken en behandeling telkens uitgesteld werd ivm corona tot het dus te laat was.

Wij houden onszelf als gezin natuurlijk gewoon aan de regels, maar ik merk wel aan mezelf dat ik niet alles "zomaar" meer aanneem en graag meer "bewijs" wil zien dat dat soort (voor veel mensen) ingrijpende regels ook echt effect hebben en de moeite waard zijn.

Herkenbaar, zo sta ik er ook in. De voorbeelden zijn er ook, zoals die van een man die zelfmoord pleegde omdat hij bang was voor nieuwe maatregelen. Het tweede herken ik ook, mijn vader heeft vorig jaar een tweede herseninfarct gehad doordat afspraken uitgesteld werden toen corona begon. Hij was vanwege klachten (hand die niet helemaal lekker meer wilde) doorgestuurd naar de neuroloog, maar die afspraak werd kort van tevoren afgezegd toen corona uitbrak en de zorg deels stilgelegd werd. Paar weken later heeft hij een tweede infarct gehad waardoor z'n hand vrijwel niets meer kan, waarna hij alsnog met spoed onderzocht en kort daarna geopereerd is. Inmiddels zit hij al bijna negen maanden thuis en is de kans dat hij z'n werk nog kan uitoefenen nihil.

Het meest irritante zijn de berichten die je leest dat er een coronafeest opgerold is en dat mensen een waarschuwing ontvangen hebben. Als je draagvlak onder de bevolking wil kweken, zijn dát juist de situaties waarin je hard moet handhaven. Dat zijn mensen die doelbewust de regels overtreden en die aangepakt moeten worden. Zolang dat niet gebeurt krijg je alleen maar meer rumoer bij het invoeren van nieuwe maatregelen.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:06

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:25

Bijzondere tijd voor een persconferentie inderdaad.

Avondklok lijkt toch door te gaan. Hopelijk vanaf 20.00 uur en niet eerder. Dan is het voor veel mensen nog te doen en schiet het het doel niet compleet voorbij.

Ben heel benieuwd hoe ze hier op mijn werk mee omgaan. Wij zijn geen essentieel bedrijf qua product maar hebben wel een 3 ploegendienst in productie. Zou dat door mogen?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:52

MarliesV schreef:
Bijzondere tijd voor een persconferentie inderdaad.

Avondklok lijkt toch door te gaan. Hopelijk vanaf 20.00 uur en niet eerder. Dan is het voor veel mensen nog te doen en schiet het het doel niet compleet voorbij.

Ben heel benieuwd hoe ze hier op mijn werk mee omgaan. Wij zijn geen essentieel bedrijf qua product maar hebben wel een 3 ploegendienst in productie. Zou dat door mogen?

Ik vraag me bijna af of ze het dan gelijk willen invoeren dat de persconferentie in de middag is, waarom zouden ze het anders niet gewoon om 19.00 doen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:53

Ik vermoed dat het meteen in gaat, anders krijg je ook nog de last minute feestjes en bezoekjes morgenavond .

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 15:53

Ik denk ook dat het per direct ingaat helaas.

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:04

Ik vind een kilometerbeperking 'zwaarder' omdat de enige vriendin waarmee ik een bubbel(tje) heb, op 30 km afstand woont. Maar niet onoverkombaar; het is niet voor altijd he.
Mbt avondklok, dan voer ik de paarden wel eerder en meer hooi en rijden we even een tijdje niet, dan hoef ik er 's avonds niet per se uit. Ik zie geen reden om mezelf tot uitzondering te verheffen.

Waar ik echter bang voor ben, is dat degenen waardoor we nog steeds in deze crisis zitten, dus degenen die zich nu ook niet aan de voorschriften houden, dat ook met strengere beperkingen niet gaan doen. En handhaven? Door wie dan? Je kunt de diensten van politie en BOA's wel richting avonden en nachten gaan verschuiven, maar de 'pakkans' is toch nihil.
Ik zou het slimmer vinden om de grenzen en dus ook Schiphol zo onderhand eens volledig dicht te gooien. Het lijkt mij dat de economie EN de algemene (geestelijke) gezondheid inmiddels dusdanige klappen oplopen, dat dat niet meer opweegt tegen de 'economische belangen' van bv het vliegverkeer op de UK. Maar goed, ik ben geen deskundige en het is vast niet voor niets dat het OMT mij niet om advies gevraagd heeft. Dus wat mij betreft: kom maar door met de maatregelen, het moet toch, dus laten we maar zsm door die zure appel heen proberen te bijten met z'n allen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:14

Citaat:
Nu nog daling in alle leeftijdscategorieën
De afgelopen week echter was er dus nog sprake van een daling van de positieve testen, die deze keer ook echt in alle leeftijdsgroepen te zien was. Een week eerder daalden de cijfers ook al, maar toen namen de besmettingen nog met 12 procent toe in de leeftijdscategorie van 18 tot 24 jaar.

https://nos.nl/artikel/2365076-rivm-zie ... riant.html

Gelukkig wel een algehele daling in het aantal besmettingen afgelopen week.
Toename bij de 18 tm 24 jaar de week ervoor vind ik wel zorgelijk. Toen waren de scholen al weken dicht.
Dus er is rond oud&nieuw toch iets gebeurt waardoor die groep 12% toename zag in het aantal besmettingen

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:30

xLiez schreef:
Ik denk ook dat het per direct ingaat helaas.

Ik ook en dan tot het 'einde' van deze lockdown.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:35

Dat is dus echt wel langer dan 9 feb want ik geloof nooit dat ze dan al gaan versoepelen. Je mag alleen nog met een werkgeversverklaring de straat op. Hoop dat dat snel duidelijk is dan want ik heb vaak late dienst.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:37

Keet schreef:
Citaat:
Nu nog daling in alle leeftijdscategorieën
De afgelopen week echter was er dus nog sprake van een daling van de positieve testen, die deze keer ook echt in alle leeftijdsgroepen te zien was. Een week eerder daalden de cijfers ook al, maar toen namen de besmettingen nog met 12 procent toe in de leeftijdscategorie van 18 tot 24 jaar.

https://nos.nl/artikel/2365076-rivm-zie ... riant.html

Gelukkig wel een algehele daling in het aantal besmettingen afgelopen week.
Toename bij de 18 tm 24 jaar de week ervoor vind ik wel zorgelijk. Toen waren de scholen al weken dicht.
Dus er is rond oud&nieuw toch iets gebeurt waardoor die groep 12% toename zag in het aantal besmettingen

18-24 is nou ook niet de school groep. Die groep mocht al niet fysiek naar school.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:40

bigone schreef:
Ik vermoed dat het meteen in gaat, anders krijg je ook nog de last minute feestjes en bezoekjes morgenavond .

Wel benieuwd hoe ze dat willen doen met mensen die morgen tijdens de aankondiging op hun werk zitten, tot laat moeten werken en dan nog naar huis moeten in dat geval. Je hebt dan ook niet echt meer tijd om à la minute iets te regelen

LIJM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:41

Voor mij persoonlijk zou een bewegingsbeperking minder effect hebben. Maar in het algemeen vind ik het wel een heftiger besluit dan een avondklok.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:42

Hoe ziet zo'n werkgevers verklaring er eigenlijk uit? Het lijkt me iets wat zo simpel na te maken is.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:42

Ik ben vaak 's avonds op kantoor tegenwoordig om daar lekker in mijn eentje te werken. Dan werk ik 's morgens enkele uren thuis en van 17 tot 21u op kantoor. Op weg naar huis rond 21.15 de supermarkt in, die is dan ook zo goed als leeg.
Dus voor mij persoonlijk heeft het nogal veel impact een avondklok.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 16:45

SusanH schreef:
Dat is dus echt wel langer dan 9 feb want ik geloof nooit dat ze dan al gaan versoepelen. Je mag alleen nog met een werkgeversverklaring de straat op. Hoop dat dat snel duidelijk is dan want ik heb vaak late dienst.

Daarom staat einde ook tussen haakjes ;)

We zitten hier nog wel een tijdje aan vast , ik denk zeker tot April met een uitloop naar eind zomer.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/4781958 ... aatregelen