Ontpillen, hoe ging het bij jullie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarliesV

Re: Ontpillen, hoe ging het bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:00

Flowery kan prima, je lijf moet natuurlijk wennen aan geen hormonen. Kan een tijdje duren.

Hier 26 dagen tussen menstruatie waarbij de spiraal is geplaatst en nu de menstruatie.

Tussendoor wel twee dagen bloed en menstruatie klachten maar dat was rond de eisprong.
Ben benieuwd hoe het de komende weken gaat. Want heb behoorlijk klachten qua bloedverlies en pijn. Als dat zo blijft laat ik de spiraal er uit halen en is mijn vent aan de beurt voor een knoopje :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-21 23:56

Ik weet niet hoe erg het bij je is, maar het duurde bij mij echt maanden voor het tot rust kwam. Op basis van die ervaring zou ik niet na enkele weken hem er al uit laten halen.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 00:31

Ik had twee week geleden mijn eerste menstruatie na stoppen moeten hebben. Weet dat het even kan duren maar wordt toch wel wat ongeduldig merk ik. :')

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:17

Sourire schreef:
Ik had twee week geleden mijn eerste menstruatie na stoppen moeten hebben. Weet dat het even kan duren maar wordt toch wel wat ongeduldig merk ik. :')

Komt vast goed! Bij mij duurde het 4 maanden... en hoor om mij heen ook verhalen dat het nog langer duurde.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 09:32

Ik ben nu sinds een jaar ongeveer helemaal pilloos.

Ik was op een gegeven punt overgeschakeld van de evrapleister naar de nuvaring en begon ineens te nachtzweten, krampen, ...
Uiteindelijk besloten om gewoon t2 stoppen met de pil.

Ik ben nu super regelmatig, voel ze ook aankomen de dag voordien (heel handig :+ ), geen/weinig nachtzweten meer, geen tot weinig krampen of last.
Even beetje vies, maar de kleur en flow zijn nu beter en mijn maandstonden zijn korter.

Met de pil 5/6 dgn en echt viezige afscheiding, weinig flow maar véél krampen, hoofdpijn, ...
Nu zit ik rond de 4dgn, maar mooie flow en kleur en dus géén pijnen meer.

Ik ben dus super blij **\O/**

(Edit; heb soms wel de indruk dat ik iets emotioneler ben geworden :') )

Zit nu alleen beetje in dubio omdat ik weer wil gaan daten en absoluut geen kinders wil :=
Spiraaltje heb ik geprobeerd, maar voelde ik heel erg zitten, zonde van het geld dus.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 12:53

19marjo90; jeetje vier maanden. Dat hoop ik toch niet eigenlijk. En wel om dezelfde reden als BillyJ haha. Wil niet tot aan de overgang de pil slikken, sowieso niet nog jaren. Dus in een relatie gewoon rubbertjes (als het aan mij ligt). Maarja, zolang daar geen sprake van is durf ik daar niet volledig op te vertrouwen. Begrijp je dubio helemaal. :Y)

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:25

Ik vertrouw de rubbertjes ook toch niet 100% ... en zeker als ik (nog) geen vaste relatie zou hebben, vind ik het toch wel eng.
En ja je kan je eisprong wel uittellen en daar rekening mee houden en .. en .. maar ja twijfels dus haha

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:29

BillyJ schreef:
Ik vertrouw de rubbertjes ook toch niet 100% ... en zeker als ik (nog) geen vaste relatie zou hebben, vind ik het toch wel eng.
En ja je kan je eisprong wel uittellen en daar rekening mee houden en .. en .. maar ja twijfels dus haha

Heeeeel herkenbaar. In een vaste relatie vind ik dat risico iets acceptabeler, maar zolang daar geen sprake van is is het risico gewoon te groot. Denk dus dat ik straks wel weer aan de pil ga. Heb mij best wel verdiept in de alternatieven maar ze hebben echt allemaal ook nadelen. :')

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 13:59

Century schreef:
Ik weet niet hoe erg het bij je is, maar het duurde bij mij echt maanden voor het tot rust kwam. Op basis van die ervaring zou ik niet na enkele weken hem er al uit laten halen.

Afgelopen week geleefd op 8 Paracetamol en 2 ibuprofen per dag helaas.
Ben niet snel van iets er uit halen of opgeven maar dagelijks aan de pijnstillers is geen optie.

Ben nu mega ongesteld, maar qua pijn prima, hopelijk komt de boel volgende week een beetje tot rust.

Alleen condooms zou voor mij buiten een relatie ook geen optie zijn.
Vind dat toch te spannend.
Andere spiraal geen oplossing?

WybeUrsula

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 14:39

Ik ben jaren geleden ook gestopt met de pil slikken. In mijn tienerjaren ben ik hiermee begonnen omdat ik zo'n enorme pijn had en zo enorm veel bloedverlies, dat ik een week per maand knockout was.

Na jaren trouw de pil slikken, begon ik hem steeds vaker te vergeten ondanks apps/reminders ed. Toen ik besloot om, omdat ik hem toch zo slordig slikte, echt volledig te stoppen ging er een wereld voor me open. Letterlijk.
Mijn emoties waren zo veel meer op de voorgrond, ook de positieve emoties zoals blijdschap. Het voelde alsof ik jaren lang afgestompt had geleefd en nu pas alles voor het eerst voelde. Ik was zo ontiegelijk vrolijk. Echt bizar om op deze manier te leren hoeveel hormonen met je lijf kunnen doen. Als ik dit had geweten was ik veel eerder gestopt.

Mijn cyclus is nu super regelmatig en ik voel aan mijn lijf wanneer er een menstruatie aankomt. Ideaal.

Het enige is wel dat ik de laatste maanden (denk nu 7/8 maanden) ontiegelijke pijn heb aan mijn borsten, ongeveer 1 week voor mijn menstruatie daadwerkelijk begint. Soms is de pijn zo heftig dat ik gewoon geen bh kan verdragen. Meer mensen die dit hebben? Zijn er dingen die bij jullie helpen?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 16:00

MarliesV schreef:
Century schreef:

Afgelopen week geleefd op 8 Paracetamol en 2 ibuprofen per dag helaas.
Ben niet snel van iets er uit halen of opgeven maar dagelijks aan de pijnstillers is geen optie.

Ben nu mega ongesteld, maar qua pijn prima, hopelijk komt de boel volgende week een beetje tot rust.

Alleen condooms zou voor mij buiten een relatie ook geen optie zijn.
Vind dat toch te spannend.
Andere spiraal geen oplossing?

Mm, nee, dat is niet de bedoeling nee. Ik had vooral de eerste week pijn, daarna was het voornamelijk bloedverlies wat enorm irritant was. Zoveel pijnstillers heb ik zeker niet geslikt. Als je echt veel pijn hebt, zou ik laten controleren of hij wel goed zit :j.
Ik hoop voor je dat het tot rust komt.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:38

WybeUrsula ik herken dat niet gelukkig, kan je ook geen topje aan of zo?

Century heb hem al laten controleren, hij zit goed.
We wachten af. Zou wel balen als het niet gaat maar goed, de tijd zal het leren.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:50

WybeUrsula; klinkt wel een beetje als mastopathie. Is op internet wel het e.e.a. over te vinden en wat kan helpen het te verlichten. Vervelend zeg!

MarliesV; plaatsen van een spiraal gruwel ik echt van. :\ Hoop voor jou dat het snel beter wordt!

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 09:47

Ik heb wel nog eevn een vraag.

Lees dat meerdere vrouwen hier die de pil niet nemen, zich toch zorgen maken om een condoom te gebruiken als énige voorbehoedsmiddel, net als ik, want ongelukjes kunnen altijd..

Zijn er toevallig mensen die wat anders gebruiken? Zoals het vrouwencondoom of de anticonceptiecup?
Wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb bvb geen diepe "schacht" en gezien ik een spiraaltje al zo fel voel en ook onzettend last had van de nuvaring. Vraag ik mij af of dat nu echt goed werkt en je dat echt niet voelt?

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 12:42

Geen ervaring mee; zou persoonlijk hierover contact opnemen met de huisarts om dit na te vragen wat de opties zijn.

Daarnaast is wonderbaarlijk mijn cyclus op gang gekomen na het stoppen van de pil! Ben nu net één maand gestopt en ben netjes gelijk weer ongesteld geworden op de dag dat ik anders ook ongesteld had moeten worden met het gebruik van de pil. Altijd fijn als je weet dat je cyclus weer normaal is *\o/* :j

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:03

BillyJ schreef:

Lees dat meerdere vrouwen hier die de pil niet nemen, zich toch zorgen maken om een condoom te gebruiken als énige voorbehoedsmiddel, net als ik, want ongelukjes kunnen altijd..

Zijn er toevallig mensen die wat anders gebruiken? Zoals het vrouwencondoom of de anticonceptiecup?

Ik heb bvb geen diepe "schacht" en gezien ik een spiraaltje al zo fel voel en ook onzettend last had van de nuvaring. Vraag ik mij af of dat nu echt goed werkt en je dat echt niet voelt?

Die dingen die je noemt zijn veel minder betrouwbaar dan een gewoon condoom. Of wil je ze tegelijk gaan gebruiken? Een vrouwen en mannencondoom tegelijk lijkt mij geen optie, schuurt kapot denk ik. En een pessarium is volgens mij best een gedoe (en niet heel betrouwbaar). Is het dan niet beter om een condoom te checken en mocht die lekken een morning afterpil te nemen? En dan de twee dagen na je ovulatie maar aan geheel onthouding doen.

Ik heb precies hetzelfde dubio als jou en best veel research gedaan. Dit leek mij het veiligst als je geen hormonale AC wilt gebruiken. Maar helaas zal hormonale AC uiteindelijk toch het meest veilig zijn vrees ik. -O-

WybeUrsula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 16:02

MarliesV schreef:

Nee liever niet, ik heb een D/E cup, dus wil dan liever niet zonder bh rondlopen. Ik werk in de zorg, dus gewoon op locatie, dus de hele dag alsnog bh loos rondhuppelen is geen optie.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:21

Sourire schreef:
BillyJ schreef:

Die dingen die je noemt zijn veel minder betrouwbaar dan een gewoon condoom. Of wil je ze tegelijk gaan gebruiken? Een vrouwen en mannencondoom tegelijk lijkt mij geen optie, schuurt kapot denk ik. En een pessarium is volgens mij best een gedoe (en niet heel betrouwbaar). Is het dan niet beter om een condoom te checken en mocht die lekken een morning afterpil te nemen? En dan de twee dagen na je ovulatie maar aan geheel onthouding doen.

Ik heb precies hetzelfde dubio als jou en best veel research gedaan. Dit leek mij het veiligst als je geen hormonale AC wilt gebruiken. Maar helaas zal hormonale AC uiteindelijk toch het meest veilig zijn vrees ik. -O-

Ik wou ze uiteraard niet samen gebruiken, gaat er eerder om of iemand ervaring heeft met dergelijke middelen.

Als het moeilijk in te brengen is, haak ik zoieso af haha

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 18:22

WybeUrsula schreef:
MarliesV schreef:

Nee liever niet, ik heb een D/E cup, dus wil dan liever niet zonder bh rondlopen. Ik werk in de zorg, dus gewoon op locatie, dus de hele dag alsnog bh loos rondhuppelen is geen optie.

Als het echt je tepels zijn, kan je tepelkapjes in combinatie met een sportbh gebruiken.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:32

BillyJ schreef:

Ik gebruik sensiplan en dat zou jou ook wel kunnen helpen misschien. Als je sensiplan gebruikt weet je wanneer je vruchtbaar bent, en je weet dan dus wanneer je geen condoom nodig hebt. Je weet ook wanneer je wél vruchtbaar bent, en je weet dan dus ook dat je dan wel je condoom heel moet houden, of even wat anders kunt gaan doen die dagen
De sensiplan methode is betrouwbaarder dan de pil, en op de dagen dat je terugvalt op een andere methode (condoom) vergroot sensiplan ook de betrouwbaarheid van de andere methode, puur doordat je wéét dat je vruchtbaar bent op dat moment

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 09:38

Ik ben denk ik een van de weinigen van mijn generatie die nooit aan de pil is geweest. Ik ben heel dankbaar dat mijn huisarts mij en mijn moeder destijds heeft gewezen op de gevaren (trombose zit in de familie) en de nadelen van de pil. We hebben toen ondanks mijn jonge leeftijd (16 jaar) gekozen voor een (koper)spiraal en dat bevalt super :j het zetten is even pijnlijk, maar verder ben ik 100% mezelf en ook mijn menstruatie is hetzelfde gebleven. Succes voor de dames die bezig zijn met ontpillen! Lijkt me heftig als ik hier meelees

Flowery

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:45

Flowery schreef:
Ik ben sinds 2,5 week gestopt met de nuvaring, net een weekje van mijn laatste stopweek-bloeding af en het lijkt erop of ik weer ongesteld word... Is dat normaal? :+ Merk wel dat de hormonen in mijn lichaam lekker in de war zijn. Hallo moodswings _O-

Hier blijft bovenstaande hel nog steeds van toepassing, nog altijd ongesteld en flinke buikpijnen af en toe (wel donkerder bloed dus geen idee of het een echte menstruatie is). Als ik wist dat ontpillen zo heftig zou zijn, was ik nooit begonnen aan deze ellende. Ik had al redelijk wat bijwerkingen toen ik ermee begon maar ik vind dit nog even wat heftiger.

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:58

Mede dankzij dit topic en lichamelijke klachten stop ik morgen met de pil! Ik wilde eerst mijn strip helemaal afmaken. Ik ben benieuwd hoe mijn lichaam het gaat doen, mijn cyclus is altijd vrij stabiel geweest (bijgehouden met fitbit).

Wat ik niet heel duidelijk op internet kan vinden is wanneer je nu wel en niet vruchtbaar bent. Sommige websites zeggen dat je alleen de 2 dagen rondom je ovulatie vruchtbaar bent, andere websites zeggen dat je altijd vruchtbaar bent (in mindere mate).
Ik en mijn vriend hebben een gruwelijke hekel aan kinderen dus we zijn beide doodsbang om een foutje te maken.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:07

@ Topsylover : als je een cyclus hebt van 28 dagen, dan ben je op dag één ongesteld en precies veertien dagen later vindt je ovulatie (eisprong) plaats. Dit is de meest vruchtbare dag, aangezien er dan een eisprong plaatsvindt. Vanaf dag negen ben je in principe al licht vruchtbaar en dat wordt alleen maar meer naarmate je dichter bij dag veertien komt.
Afbeelding

Er is op internet heel veel te vinden over je cyclus, maar moet je wel weten hoelang je cyclus daadwerkelijk duurt, anders kloppen de verhoudingen met bovenstaande afbeelding niet. Wellicht kun je ook werken met een ovulatietest, zodat je weet wanneer je vruchtbare dagen zijn. Ik zou het niet durven om met de pil te stoppen en daarnaast niets te gebruiken. Je zal niet de eerst zijn welke ineens zwanger raakt :=

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 18:01

Dorine92 schreef:
BillyJ schreef:

Ik gebruik sensiplan en dat zou jou ook wel kunnen helpen misschien. Als je sensiplan gebruikt weet je wanneer je vruchtbaar bent, en je weet dan dus wanneer je geen condoom nodig hebt. Je weet ook wanneer je wél vruchtbaar bent, en je weet dan dus ook dat je dan wel je condoom heel moet houden, of even wat anders kunt gaan doen die dagen
De sensiplan methode is betrouwbaarder dan de pil, en op de dagen dat je terugvalt op een andere methode (condoom) vergroot sensiplan ook de betrouwbaarheid van de andere methode, puur doordat je wéét dat je vruchtbaar bent op dat moment

Heb de website eens bekeken en ziet er héél interessant uit!
Leuk om idd je lichaam beter te leren kennen!
Ik ga er ook mee aan de slag denk ik. Verder op onderzoek dus :Y)