.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:22

Mijn partner ging van 'nee, nooit' naar een ja. Hij vond z'n neefjes en nichtjes leuk en de situatie veranderde. Met een fijne stabiele relatie, genoeg geld en 'n leuk huis zag hij het ineens wél zitten. We hadden eerder wel gesprekken over wat als ik wel wilde (ik twijfelde) en hij niet. Misschien had ik dan voor hem gekozen, misschien was mijn kinderwens te sterk geweest. Gelukkig hebben we die keuze niet hoeven maken en zijn we nu hartstikke blij met onze 2 koters.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 17:41

Jessix schreef:
Niobe schreef:
Maar ernaar vragen is toch iets heel anders dan constant er op in hakken zodat iemand zichzelf ervoor moet verdedigen? Mensen mogen me best vragen waarom ik geen kinderwens heb, al vind ik het gek dat het andersom nooit gevraagd wordt, maar zo is het leven schijnbaar.

Ik vind het interessant als mensen van gedachten veranderen over zoiets levensingrijpends, ik zou denken dat er iets drastisch veranderd is, daarom vraag ik het.

Ik werd er wel een beetje moe van, jij nooit? Helemaal omdat ze bijna tot mijn 40ste hebben gezegd: "dat veranderd nog wel" :+

Ik zeg nu altijd "ik kan geen kinderen krijgen". Helemaal niet waar, maar het snoert wél de mond :+

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:02

Goof schreef:
Of zijn er wel degelijk mensen die deze keuze rationeel en bewust maken en die hun aanwezige kinderwens aan de kant schuiven?

*steekt hand op*
Ivm medisch en psychisch niet goed in elkaar steken en ook zelf meegemaakt hebben wat de medische kant doet met evt kinderen heb ik heel bewust de keuze gemaakt om geen kinderen te krijgen.
Was ik psychisch stabiel dan was het wellicht een ander verhaal geweest maar ik weet dat ik een kind geen stabiele basis kan geven en dat ik soms zó instabiel was/ben dat ik kinderen zou krijgen voor de pleegzorg.
Wilde ik een evt kind niet aandoen, ik moest imo ook of juist rekening houden met dat kind en uit liefde voor evt toekomstige kinderen heb ik dus besloten ze niet te krijgen/nemen.
Inmiddels is het fysiek ook onmogelijk en dat heeft best nog even een periode van rouw gegeven, tot die tijd heeft onbewust de deur toch nog op een kiertje gestaan en nu was hij dichtgetimmerd en voorzien van stevige sloten; onbereikbaar dus.
Maar ik heb er vrede mee, ik projecteer die liefde op mijn huisdieren en dat is goed zo. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:03

LWDaisy schreef:
Jessix schreef:

Ik vind het interessant als mensen van gedachten veranderen over zoiets levensingrijpends, ik zou denken dat er iets drastisch veranderd is, daarom vraag ik het.

Ik werd er wel een beetje moe van, jij nooit? Helemaal omdat ze bijna tot mijn 40ste hebben gezegd: "dat veranderd nog wel" :+

Ik zeg nu altijd "ik kan geen kinderen krijgen". Helemaal niet waar, maar het snoert wél de mond :+[/quote]
Dat heb ik ook wel eens gedaan! :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 18:19

lor1_1984 schreef:
Goof schreef:
Of zijn er wel degelijk mensen die deze keuze rationeel en bewust maken en die hun aanwezige kinderwens aan de kant schuiven?

*steekt hand op*
Ivm medisch en psychisch niet goed in elkaar steken en ook zelf meegemaakt hebben wat de medische kant doet met evt kinderen heb ik heel bewust de keuze gemaakt om geen kinderen te krijgen.
Was ik psychisch stabiel dan was het wellicht een ander verhaal geweest maar ik weet dat ik een kind geen stabiele basis kan geven en dat ik soms zó instabiel was/ben dat ik kinderen zou krijgen voor de pleegzorg.
Wilde ik een evt kind niet aandoen, ik moest imo ook of juist rekening houden met dat kind en uit liefde voor evt toekomstige kinderen heb ik dus besloten ze niet te krijgen/nemen.
Inmiddels is het fysiek ook onmogelijk en dat heeft best nog even een periode van rouw gegeven, tot die tijd heeft onbewust de deur toch nog op een kiertje gestaan en nu was hij dichtgetimmerd en voorzien van stevige sloten; onbereikbaar dus.
Maar ik heb er vrede mee, ik projecteer die liefde op mijn huisdieren en dat is goed zo. :)

Ik heb zelf nooit een kinderwens gehad, maar ik kan me dit best voorstellen. Heftig.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:07

lor1_1984 schreef:
Goof schreef:

*steekt hand op*

Heel veel respect voor jouw beslissing.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 20:56

Sclimpre schreef:
Ik zeg toch ook nergens dat die kinderen later geen goede ouders gaan worden? En ook niet dat de moeder haar kind niet goed zou opvoeden?
Wel vind ik het heel raar dat je een kind op de wereld zou zetten in een constructie waarvan je zelf vindt dat het voor het kind geheim moet gehouden worden.
Ofwel vind je de constructie ok en vertel je het zo aan je kind. Ofwel vind je de constructie niet ok en dan begin je er niet aan.
Een kind, hoe jong ook, heeft recht op de waarheid. Als je een kind niet de waarheid vertelt, en hij/zij komt het op een knullige manier te weten geeft dat een knauw in de geloofwaardigheid van de ouder(s).
Afhankelijk van het karakter van het kind, het moment en de omstandigheden komt dat harder of minder hard aan.

Je kan geen koffiedik krijgen. Zials vaker gezegd, gaan de beste huwelijken kapot en dan zit je ook. En net zo vaak laat 1 ouder dan de kinderen echt stikken.

Ja, kinderen mogen de waarheid weten en dat kan heel goed en correct gebracht worden, zonder ernstige gevolgen.
En dat weet ik echt 1000% zeker van zeer dichtbij.

Het gaat niet altijd om WAT er gebeurt, maar wel om HOE het gebeurt.

Anoniem

Re: Kinderwens maar partner niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-21 23:11

Ik ga hier toch ook een berichtje schrijven. Ik was altijd fel anti-kind. Mijn ex waar ik een lange relatie mee had zag ik ook echt niet als vader. Hij was al verschrikkelijk slecht in voor mij zorgen en ik zag dat niet goed gaan met een klein hulpeloos wezentje. Hij dacht echter zelf dat het hem prima zou lukken. Maar hij was niet zorgzaam of empathisch. Uiteindelijk is dat ook mede de reden geweest dat wij uit elkaar gingen.

Bij mijn nieuwe vriend betrapte ik mezelf erop dat ik na een paar dates dacht, 'hij zou zo'n leuke papa zijn'. Daar schrok ik zo van, met mijn anti baby standpunt. We zijn nu een jaar samen en zitten allebei op de wip. Het kan nog alle kanten op gaan, maar ik vind mijzelf/ons ook nog te jong. Áls ik kinderen neem, is dat in de 30. Zo zie ik dat in ieder geval voor mij, al lees ik hier over hevige oerinstincten die zomaar in kunnen slaan. Nu is het lastige dat hij onvruchtbaar is. Heb ik eindelijk dat papa gevoel.. :'). Er staat wel wat in de vriezer. Onze enige optie is IVF. Ook goed om te weten waar we aan toe zijn, en dan nog maar eens kijken of het zo mag zijn. We zien het wel..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 00:34

Lor1 wat heb ik respect voor jouw beslissing en je weet het nog goed te verwoorden :j

Hier is het beetje combinatie geweest,leerde mijn man kennen toen ik bijna 34 was, had hem toen duidelijk gezegd dat ik geen wens voor (nog meer) kinderen hard, want ik had toen zelf al wel een dochter van 10. Ik was echter al zo'n tijd uit de luiers, had mijn vrijheid terug, noem t maar op.
Hij gaf direct aan dat hij wel een hele grote wens had, al voor de 1e date (die ik aanvankelijk nog geannuleerd had omdat ik wist dat ik niet met die kinderwens kon helpen(.
Toch afgesproken en dat gevoel van 'de juiste man om kinderen mee te krijgen' was er al heel snel. Dus zelfs voor we samenwoonden was ik al zwanger, omdat ik zei; als, dan wel nu, want mijn leeftijd begint mee te tellen.
Inmiddels is die gup bijna 4,5 en ligt er nu nog 1 naast me te slapen van 7 weken. En als t zou kunnen, zou er best nog 1 bij mogen, maar de jaren gaan nu echt tellen, dus dat wordt wellicht een moeilijkheid.

Het gevoel kan dus best omslaan, heb het in mijn omgeving vaak gezien. De juiste partner vinden, de juiste omstandigheden hebben, hormonen of gewoon een gevoel, denk dat niemand daarin het zelfde is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:39

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-08-22 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:50

Citaat:
Rond de dertig lijkt het wel permanent spitsuur in je hoofd. Grote beslissingen moeten worden genomen op het gebied van carrière, relaties, kinderen en huis.
De meeste dertigers hebben het ogenschijnlijk prima voor elkaar. En toch knaagt er iets. Het dertigersdilemma, of de quarterlife crisis. Het zoveelste modeverschijnsel, of een serieus probleem?
Nienke Wijnants deed onderzoek naar het fenomeen en ontdekte dat maar liefst drie kwart van de hoger opgeleiden tussen de 25 en 35 jaar in meerdere of mindere mate kampt met zogenaamde dertigersdilemma’s.
Dertigers van nu zien zich geconfronteerd met een schier oneindige hoeveelheid keuzemogelijkheden in vrijwel elk aspect van het leven. Samenwonen, trouwen, of toch maar niet? Wel of geen kinderen en wanneer? Carrière maken, voor jezelf beginnen, vrijwilligerswerk in Afrika, of toch eerst die wereldreis?
Daarnaast heerst het beeld dat het ideale leven maakbaar is en ervaren dertigers op steeds jongere leeftijd al de druk van de grote, existentiële vragen. Zit ik wel op het juiste spoor? Wat is het nut van mijn leven eigenlijk? Is dit het nu?

Dertigers dilemma

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:53

Hoe kijkt jouw vriend ertegen aan dat jij huismoeder wordt? Is natuurlijk niks mis mee, maar van geen kinderen en samen werken voor leuke dingen naar 1 kostwinnaar en wél kinderen is echt een hele grote levensverandering. Hoe staat hij daar tegenover?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:02

Ik denk dat er als er echt die oerwens is er niet te schikken valt zonder dat er verliezers bij zitten. En voor kinderen gaan voor je partner terwijl je zelf niet wilt vind ik ook richting het kind sneu.

Mijn vriend en ik hebben 4 jaar geleden tijdens de eerste date zo'n beetje uitgesproken dat we beidden een kinderwens hadden. Als hij toen een harde nee had gegeven dan was het ook bij wat daten gebleven. Later in onze relatie begon hij te twijfelen aan zijn kinderwens, dit was best pittig omdat zo'n periode van zelf onderzoek tijd kost en voor mij zou het einde relatie zijn als hij tot de conclusie gekomen zou geen kinderen te willen.

Het was bizar wat zijn toen misschien nee in mij ontketende, ik wist toen nog meer dan voorheen dat ik kinderen wilde. Ik kan het niet goed omschrijven maar ik voelde dat tot in het diepste van wat ik ben. Zo'n wens had ik niet opzij gezet voor een partner.

En nu ben ik 12 weken zwanger van de eerste. <3

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:18

Ik denk wel dat mensen soms teveel eraan denken en dingen idealiseren. Sommige mensen denken; ik zou wel kinderen willen en lijken dan aan niets anders meer te kunnen denken. Maar weet je wel echt goed wat je wil of heb je dan een bepaald plaatje en idee in je hoofd? Kan je je ook nog bedenken dat het niet zo gaat en je zonder kinderen ook gelukkig kan zijn en een mooi leven kan lijden.

Ik ben moeder, dus had die wens en heb echt geen spijt. Maar je weet niet wat je echt te wachten staat. Ik vind niet dat we iets hebben moeten opgeven ofzo. Maar hij is al even volwassen en op eigen benen en dan raak je ook weer ene stukje kwijt.
Ik mis soms echt wel die heerlijke kleine kinder periode, of het puberen, maar je kan geen kinderen blijven krijgen om dat niet weer een keer in te leveren.
Ja, ik heb het dan wel allemaal mogen ervaren, maar het loslaten en zonder kind in huis, moet je echt weer wennen ook. Misschien had ik destijds ook wel kunnen wennen aan een leven zonder kind. Maar door die wens, leek het toen onmogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:02

.

__Robijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:23

Annet_Dottie schreef:
__Robijn__ schreef:
Ik had vroeger nooit een kinderwens. Ik riep keihard ik wil nooooit kinderen... naar mate ik ouder werd draaide die bij. En met mijn huidige partner hebben wij inderdaad op dates het erover gehad omdat ik al snel wilde weten hoe iemand hier in staat. Gelukkig wilde hij ook nog kinderen dus dat was fijn.
En nu zit er inmiddels een klein babytje in mijn buik <3 en heel eerlijk, ik ben helemaal gelukkig O:) :D

Ahh wat mooi nieuws! Gefeliciteerd met je zwangerschap :D
Misschien een gekke vraag maar rond welke leeftijd/op welk punt in jou leven draaide jou wens bij naar ik wil wel kinderen? Was dat net als mij dat het een beetje uit de lucht kwam vallen of heel iets anders?

Dankjewel! Ik was denk ik een jaar of 22 dat ik wel dacht misschien kinderen, en dat is eigenlijk toen langzaam gaan draaien naar ik wil kinderen. En toen ik mijn huidige partner leerde kennen wist ik het gewoon zeker. Hij is echt een papa <3

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 09:41

Ik heb nooit echt een kinderwens gehad. Ik kan me ook niet herinneren dit echt serieus te hebben besproken in mijn relatie toen. We waren ook nog erg jong. Ik werd na ruim een jaar ongepland zwanger en moet wel zeggen dat ik eerst in paniek raakte maar al snel voelde dat ik het absoluut wilde houden. Je gevoel kan toch echt ineens veranderen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 19:00

Misschien moet je je visualiseren: als je later 85 bent en terugkijkt op je leven, zie je jezelf dan omringd door een jongere generatie, zal je spijt hebben als je geen kinderen hebt?

TS proef ik uit jouw bericht dat je ook wat zoekende bent naar zingeving, en dat kindjes nu misschien voelen als een legitiem "excuus" om naar je grenzen te luisteren en niet te werken, zonder dat je je daar schuldig over hoeft te voelen?

crow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 19:12

In ieder geval niet voor een kind kiezen als de partner er niet 200% achter staat. Er gaat zoveel veranderen in je leven dat de kans groot is dat de relatie onder spanning komt en je dan van alles verweten wordt, of nog erger het kind.
Je zal voor jezelf uit moeten maken wat belangrijker is, kinderwens of relatie als het beiden niet samen gaat. En ik vind zelf dat het altijd je eigen keuze moet zijn, je mag nooit later de ander iets verwijten over JOUW keuze.

Ik heb zelf echt nooit een kinderwens gehad. Wel 28 jaar met kinderen gewerkt en vond dit ontzettend leuk en kan ook goed met ze overweg maar echt nooit de wens gehad om zelf kinderen te krijgen. Heb daar ook echt nooit spijt van gehad.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 19:42

VogeltjeM schreef:
Misschien moet je je visualiseren: als je later 85 bent en terugkijkt op je leven, zie je jezelf dan omringd door een jongere generatie, zal je spijt hebben als je geen kinderen hebt?

Het is helemaal geen vast gegeven dat, als je kinderen hebt, je op 85-jarige leeftijd nog omringd bent door je kinderen.
Ze verhuizen naar de andere kant van het land, emigreren, willen geen contact meer, zijn te druk met eigen leven of overlijden vroegtijdig.

Mijn oma, die 3 jaar geleden op 97 jaar overleden, zag haar dochter en zoon zeer zelden. Mijn vader en ik kwamen meerdere keren per week langs, maar mijn tante had er serieus geen zin in (die had het te druk met haar eigen leven) en mijn oom woonde ver weg en was fysiek niet meer in staat langs te komen. Haar andere kleinkinderen kwamen ook zelden.

Gelukkig had ze altijd een groot sociaal leven en ik denk dat je, ongeacht of je kinderen hebt of niet, altijd zelf moet zorgen voor je contacten.

Kinderen krijgen omdat je dan later omringd bent met mensen lijkt me echt de slechtste reden om kinderen te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 20:30

.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-21 23:06

Moestuin schreef:
En toch is hij dat, buiten het kind gedeelte. Nu de schapen aan het bevallen zijn is niets hem te veel gevraagd. Hij staat evenveel op, controleert evenveel als ik. Ook met de andere dieren toont hij evenveel inzet. Hij staat als een rots achter mij ivm het ontwikkelen van mijn eigen zaak. Op mijn verjaardag ben ik flink verwend. Wil ik een opleiding etc doen dan houd hij mij zeker niet tegen. Nou ja, ik kan blijven doorgaan. Maar de zorg rond ons kind evenredig verdelen krijg ik er niet in. Hij is een goede vader naar haar toe, maar hij snapt niet dat hij (veel) meer aanwezig moet zijn.

Vergeet niet dat ik in een paar zinnen mijn relatie niet volledig uit de doeken kan doen. Maar ik kan niet ontkennen dat hij qua vader en tijdsbesteding daaraan de plank volledig mis slaat. Zeker omdat de wens vanuit hem kwam zou je verwachtten dat hij een extra tandje zou bijsteken.

Sizzle: Oh dat heeft het zeker een tijd gedaan. Maar ik heb er voor gekozen om het mij niet meer te laten opvreten want ik werd er enkel ongelukkiger van. Het is nu wat het is en ik maak er het beste van.

Paardenfan25: Dat is een flinke aanname dat daarover ruzie wordt gemaakt met onze dochter erbij. Want dat gebeurt zeer zeker niet.

Zo’n ex heb ik ook, ik noemde hem weleens sarcastisch ‘de donor’ :+

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 20:06

Goof schreef:
Het is helemaal geen vast gegeven dat, als je kinderen hebt, je op 85-jarige leeftijd nog omringd bent door je kinderen.
Ze verhuizen naar de andere kant van het land, emigreren, willen geen contact meer, zijn te druk met eigen leven of overlijden vroegtijdig.

Mijn oma, die 3 jaar geleden op 97 jaar overleden, zag haar dochter en zoon zeer zelden. Mijn vader en ik kwamen meerdere keren per week langs, maar mijn tante had er serieus geen zin in (die had het te druk met haar eigen leven) en mijn oom woonde ver weg en was fysiek niet meer in staat langs te komen. Haar andere kleinkinderen kwamen ook zelden.

Gelukkig had ze altijd een groot sociaal leven en ik denk dat je, ongeacht of je kinderen hebt of niet, altijd zelf moet zorgen voor je contacten.

Kinderen krijgen omdat je dan later omringd bent met mensen lijkt me echt de slechtste reden om kinderen te krijgen.

Het leven is onvoorspelbaar, dat weet ik ook wel. Máár ik bedenk mij wel regelmatig: als ik oud ben, en terugkijk op wat voor mij de essentie van het leven is, hoe zie ik dat dan voor me? Ik haal een stuk zingeving uit mijn gezin en kan me niet voorstellen dat dat verdwijnt als het contact verdwijnt. Het is meer de vraag: als ik later terugkijk, hoe wil ik mijn leven hebben besteed?

Voor MIJ (expres in hoofdletters, want voor mij en misschien niet voor een ander) voelt het zoveelste succesje op het werk en het zoveelste etentje dan heel leeg. En gevoelsmatig haal ik die "vervulling" wel uit mijn gezin.

En verder ga ik er niet vanuit het contact met mijn zoon te verliezen. Dat soort situaties zijn gelukkig altijd nog in de minderheid.

Shivatjuh01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:16

Hier een soortgelijke situatie.

Partner heeft 2 kinderen uit vorig huwelijk. Het klikt goed en ik geniet van het feit dat hier twee pubers rondlopen. Ik denk dat ik heel veel geluk heb met hoe welkom ik ben.

Bij begin van de relatie dit onderwerp wel besproken, maar nooit een harde nee gekregen. Mezelf ook de ruimte gegeven om te kijken of de kinderen van hem genoeg voldoening gaven.

Maar helaas nu op het punt dat ik toch niets liever wil dan zelf echt mama worden, maar m'n partner voelt er niks meer voor (mede door verleden, babytijd en ik durf bijna te zeggen traumatische ervaringen hierin).

Maar dan sta je op een pijnlijk kruispunt. Dit alles opgeven, deze geweldige relatie verbreken. Zijn kinderen en hem enorm veel verdriet doen. Of zelf steeds weer op dit punt terecht komen. En hoe lang hou je zoiets vol...

Misschien had ik er achteraf duidelijker of harder in moeten zijn. Maar dat is achteraf altijd makkelijk gezegd..

Ik weet diep van binnen dat deze wens nooit over gaat. Ik weet alleen ook echt niet hoe ik hier nu in verder moet..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 14:36

Shivatjuh01 schreef:
Hier een soortgelijke situatie.

Partner heeft 2 kinderen uit vorig huwelijk. Het klikt goed en ik geniet van het feit dat hier twee pubers rondlopen. Ik denk dat ik heel veel geluk heb met hoe welkom ik ben.

Bij begin van de relatie dit onderwerp wel besproken, maar nooit een harde nee gekregen. Mezelf ook de ruimte gegeven om te kijken of de kinderen van hem genoeg voldoening gaven.

Maar helaas nu op het punt dat ik toch niets liever wil dan zelf echt mama worden, maar m'n partner voelt er niks meer voor (mede door verleden, babytijd en ik durf bijna te zeggen traumatische ervaringen hierin).

Maar dan sta je op een pijnlijk kruispunt. Dit alles opgeven, deze geweldige relatie verbreken. Zijn kinderen en hem enorm veel verdriet doen. Of zelf steeds weer op dit punt terecht komen. En hoe lang hou je zoiets vol...

Misschien had ik er achteraf duidelijker of harder in moeten zijn. Maar dat is achteraf altijd makkelijk gezegd..

Ik weet diep van binnen dat deze wens nooit over gaat. Ik weet alleen ook echt niet hoe ik hier nu in verder moet..

Aguttie. Hoe oud ben je? Heb je je gevoelens zo open ook neergelegd bij je partner? Zijn jullie getrouwd?