Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:41

kiki1976 schreef:
Maar eerder werd vermeld dat er al verschillende strengen met het virus bekend waren.
Werkt het vaccin dan tegen alle strengen?

Ook lees je dat er de beste bescherming heeft na 2x een enting binnen een aantal weken. Daar hoor je ze nu niet over.

Winkels, instellingen etc kunnen idd zelf gaan bepalen of ze mensen wel of niet toelaten als ze niet geënt zijn. Daar ben ik het niet mee eens.

Daarnaast vraag me af, hoe zit het nu in China?
Frauderen ze met besmettingen, dodental etc?
Want daar is het gewone leven hervat zonder vaccin en de besmettingen (als deze cijfers ook daadwerkelijk kloppen) laag blijven.
Kijk daarover zijn alleen complot theorieën te vinden helaas (dat er een vaccin door het drinkwater is gedaan, cijfers niet kloppen etc).

Dat je meerdere vaccins nodig hebt voor je beschermd bent, zie je toch ook bij andere aandoeningen? Voor hep B wordt je 3 keer geënt, sommige mensen hebben dan nog niet genoeg antistoffen en worden dan opnieuw 3 keer geënt. Ook bij de kinderziektes zijn er een paar rappels.

pien_2010

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:44

DKTP is een rappel, BMR ook. De anderen weet ik niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:46

kiki1976 schreef:
Maar eerder werd vermeld dat er al verschillende strengen met het virus bekend waren.

.... dat is een goede vraag en voor sommigen een nachtmerrie.
We weten dat zo ongeveer alle virussen muteren, de snelheid kan variëren. |( Covid-19 schijnt vrij snel te muteren, als in: verwacht niet dat je voor de rest van je leven totaal immuun gaat zijn.
Citaat:
Ook lees je dat er de beste bescherming heeft na 2x een enting binnen een aantal weken. Daar hoor je ze nu niet over.

Ik weet niet wie die 'ze' zijn, maar het is een onderdeel van het 'logistieke gekkenhuis' dat ons wacht, wie laten we zeggen half januari wordt geprikt, moet eind januari weer.
(Per stad/ regio een centraal punt met looproute waar 'de mensen in de zorg' zich laten inenten lijkt mij handig.)
Citaat:
Winkels, instellingen etc kunnen idd zelf gaan bepalen of ze mensen wel of niet toelaten als ze niet geënt zijn. Daar ben ik het niet mee eens.

;) er zijn regels mbt de regels.
Maar dat mensen die niet geënt zijn kunnen worden uitgesloten van een x aantal zaken lijkt mij niet meer dan logisch: je bent een (potentieel) gevaar voor je omgeving.
Citaat:
Want daar is het gewone leven hervat zonder vaccin en de besmettingen (als deze cijfers ook daadwerkelijk kloppen) laag blijven.

Tja, wie zal het zeggen?
Deze autoritaire maatschappij heeft draconische maatregelen opgelegd, waarbij onze 'intelligente lockdown' kinderspel was.
Dan krijg je een besmettelijke ziekte er wel onder, verder is het daar zo ongeveer de gewoonte om een mondkapje te dragen (als niet om een ander te beschermen, dan toch tegen zware smog).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:46

_Mir schreef:
Hiraeth schreef:
Ja hoor, spuit me vol. *\o/*

Die klinkt fout. :')

Nee, hier absoluut niet. Het is onbetrouwbaar dat ze binnen een jaar zomaar een vaccin uit de grond stampen.

Ik heb verschillende documentaires gezien en artikels gelezen, heel interessant. Hier komt absoluut geen spuit in, alles draait om de centen zoals altijd. Dit heeft niks met je gezondheid te maken.

Nee bedankt, ik leef gezond ik vrees er niet voor.

Het vaccin is gratis, het draait dus helemaal niet om de centen.

En dat je als gezonde mens niet kan sterven aan covid, is ook een fabeltje. Maar bon, ik ben de laatste maanden al vaker beticht van samen zweren met de overheid als ik mijn ervaringen als intensieve verpleegkundige deel.

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:50

SVRL schreef:
Matheno schreef:
Nee, ik hoef het niet. Ben verder gezond, kom ook niet in aanmerking voor een griepprik, dus zou niet weten waarom deze wel.

Omdat je van corona wel gezonde drager en superverspreider kan zijn, waardoor je een gevaar bent voor iedereen die nauw contact met je heeft. Ik zie mensen dood gaan aan corona, omdat gezonde dragers weigeren om zich aan de regels houden en toch buiten blijven komen.

Wat is het probleem?
Als de mensen die willen toch ingeënt zijn hoeven ze toch niet meer te vrezen voor de niet gevaccineerde mensen ?
Je bent dan toch beschermd ? Waar ben je nog bang voor dan ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:51

_Mir schreef:
SVRL schreef:

Omdat je van corona wel gezonde drager en superverspreider kan zijn, waardoor je een gevaar bent voor iedereen die nauw contact met je heeft. Ik zie mensen dood gaan aan corona, omdat gezonde dragers weigeren om zich aan de regels houden en toch buiten blijven komen.

Wat is het probleem?
Als de mensen die willen toch ingeënt zijn hoeven ze toch niet meer te vrezen voor de niet gevaccineerde mensen ?

Dit is echt zo'n egoïstische anti-vaxxer opmerking.. :n

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:53

Nou ja de mensen die om wat voor reden niet geent mogen of kunnen worden lopen daardoor grotere risicos wel ziek te worden als nog als er te weinig mensen zich laten enten.

De hep b is inderdaad drie keer. Na de tweede enting ben je in principe een jaar beschermd. Daarna volgt de derde om je aardig levenslang beschermd te krijgen. Als de entingen iets doen dan tenminste _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:53

_Mir schreef:
Matheno schreef:
Nee, ik hoef het niet. Ben verder gezond, kom ook niet in aanmerking voor een griepprik, dus zou niet weten waarom deze wel.

Wat is het probleem?
Je bent dan toch beschermd ? Waar ben je nog bang voor dan ?[/quote]

Er zitten tussen de zwakkeren altijd mensen die je niet kan vaccineren, maar die wel ziek kunnen worden. Heeft niets te maken met bang zijn, wel met zorg dragen voor je medemens.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:56

_Mir schreef:
Nee, hier absoluut niet. Het is onbetrouwbaar dat ze binnen een jaar zomaar een vaccin uit de grond stampen.
(...) Hier komt absoluut geen spuit in, alles draait om de centen zoals altijd. (...)

Nee bedankt, ik leef gezond ik vrees er niet voor.

Ik ben dit deels met je eens.

'Als mensen samenwerken kan er altijd heel veel.'
Dat is hier gebeurd.

Alle stappen zijn doorlopen, maar wel met voorrang.
En het was een soort prestige race. (Op lange termijn is prestige een centenkwestie.)

Ten koste van het ontwikkelen van vaccins voor ziekten die ook heel hard nodig zijn.
Daar zit een aspect aan van 'onbetrouwbaar zijn'.
Het verwende, rijke smaldeel eist als vanzelfsprekend voorrang voor de eigen sores op en wie dengue, malaria, bilharzia, etc. kan krijgen heeft het nakijken.
Een naar, egoïstisch trekje.

Niet bang zijn voor ziekten is een mooi iets.
Een kennis van mij reist regelmatig door de armste delen van India met zo weinig mogelijk vaccins en zo veel mogelijk gezond verstand en homeopathie.
Ze weet uit ervaring wat ziekte is, zowel zijzelf als de mensen die ze bezoekt krijgen het soms hard te verduren. Dat weerhoudt haar niet.
Maar ze wil graag de injectie tegen covid-19 krijgen ('want de homeopathische bescherming tegen deze ziekte hebben we nog niet').
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 11-12-20 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 12:58

secricible schreef:
Emmaa_ schreef:
In het kabinet is besproken bepaalde dingen alleen open te stellen (denk horeca, festivals, bijeenkomsten etc) voor mensen die gevaccineerd zijn. Ik snap dat je ergens de grens moet trekken hoor, en snap dit beleid dan ook. Maar vooral jongeren, die al een hele tijd opgehokt zitten en graag verder willen met hun leven, zullen hierdoor denk ik eerder geneigd zijn om een vaccin te nemen en daarbij de kritische vragen die ze misschien hebben niet meer te stellen of opzij te schuiven.

Niet door het kabinet. Alleen de VVD heeft zoiets gezegd, maar o.a. Minister de Jong heeft zich hier tegen uitgesproken.
De woorden van minister de Jong zijn zo wel uitgelegd, maar het enige wat hij heeft gezegd is dat mogelijk al gevaccineerde groepen eerder versoepelingen krijgen dan niet-gevaccineerde groepen.
Dus dat het mogelijk is dat verpleeghuisbewoners al eerder de 1,5m afstand mogen loslaten als zij gevaccineerd zijn en de jongeren nog niet. Dit is later door hem gecorrigeerd.

Private instellingen en organisaties kunnen natuurlijk doen wat ze zelf willen.

Dan maar geen versoepeling. We overleven het zonder versoepeling ook wel. We doen het al haast een jaar zo. Gezondheid is niet te koop, ik laat mij niet zo maar iets in spuiten. Ze willen de mensen bang maken en dan is bij een deel goed gelukt. Ik heb het virus hoogstwaarschijnlijk al gehad en leef nog. Een gezond persoon komt er echt wel overheen.

Veel mensen sterven niet DOOR corona maar MET corona. 9 van de 10 hadden onderliggend lijden. Angst zaaien, dat is waar ze mee bezig zijn.

Waarom niet mensen aanzetten of helpen gezonder te gaan leven? Betere kwaliteit van voeding leveren, niet zomaar medicijnen voor iets uitschrijven maar luisteren naar de mensen dieper in gaan op hun gezondheid.
Laatst bijgewerkt door _Mir op 11-12-20 13:04, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:03

SVRL schreef:
kiki1976 schreef:

Kijk daarover zijn alleen complot theorieën te vinden helaas (dat er een vaccin door het drinkwater is gedaan, cijfers niet kloppen etc).

Dat je meerdere vaccins nodig hebt voor je beschermd bent, zie je toch ook bij andere aandoeningen? Voor hep B wordt je 3 keer geënt, sommige mensen hebben dan nog niet genoeg antistoffen en worden dan opnieuw 3 keer geënt. Ook bij de kinderziektes zijn er een paar rappels.

Dat is niet wat ik zeg. Ik zeg alleen, daar hoor je ze niet over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:05

_Mir schreef:
secricible schreef:
Niet door het kabinet. Alleen de VVD heeft zoiets gezegd, maar o.a. Minister de Jong heeft zich hier tegen uitgesproken.
De woorden van minister de Jong zijn zo wel uitgelegd, maar het enige wat hij heeft gezegd is dat mogelijk al gevaccineerde groepen eerder versoepelingen krijgen dan niet-gevaccineerde groepen.
Dus dat het mogelijk is dat verpleeghuisbewoners al eerder de 1,5m afstand mogen loslaten als zij gevaccineerd zijn en de jongeren nog niet. Dit is later door hem gecorrigeerd.

Dan maar geen versoepeling. We overleven het zonder versoepeling ook wel. We doen het al haast een jaar zo. Gezondheid is niet te koop, ik laat mij niet zo maar iets in spuiten. Ze willen de mensen bang maken en dan is bij een deel goed gelukt. Ik heb het virus hoogstwaarschijnlijk al gehad en leef nog. Een gezond persoon komt er echt wel overheen.

Veel mensen sterven niet DOOR corona maar MET corona. 9 van de 10 hadden onderliggend lijden. Angst zaaien, dat is waar ze mee bezig zijn.

Waarom niet mensen aanzetten of helpen gezonder te gaan leven? Betere kwaliteit van voeding leveren, niet zomaar medicijnen voor iets uitschrijven maar luisteren naar de mensen dieper in gaan op hun gezondheid.

Je spreekt jezelf echt enorm tegen want zonder die versoepelingen krijg je nog veel meer problemen, wat denk je van eenzaamheid? Mensen met psychische klachten hierdoor?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:06

Ik sta zelfs op het punt om er voor te betalen en/of naar onze buurlanden voor te rijden, als ik maar niet hoef te wachten tot het einde van de rij. Want daar val ik natuurlijk weer net onder.

Er is een verschil tussen kritische vragen stellen en dat weer een stap te ver nemen.
De snelheid vindt ik alleen zorgwekkend voor de eventuele lange termijn gevolgen. Iedereen is bereid geld in dit vaccin te steken, aangezien de wereld economie instort. Een berg geld doet zoals in elke branche ook in farmaceuten land wonderen doen.

Wat ik mezelf afvraag, hierbij sluit ik de mensen die om medische reden niet mogen even uit.
Zijn de mensen die willen wachten op de lange termijn gevolgen, ook bereid om nog 5/10 jaar te wachten tot die antwoorden bekend zijn? Is die groep 5/10 jaar bereid om minder mogelijkheden te hebben als de gevaccineerde? Sidenote: Ik zie er geen problemen in om iemand die wel vaccineert een voordeel te geven voor het risico dat ze hiermee nemen.

Is het risico dat je loopt meer waard dan je leven te hebben geleefd tot de mogelijkheden die je aangeboden hebt gekregen. Dood gaan we uiteindelijk allemaal toch. Het enige wat we niet weten is hoe en wanneer dit gaat zijn.

Als ik deze afwegingen maak voor mezelf, sterf ik liever volgend jaar aan de bijwerkingen van het vaccin gelukkig dan nog 5/10 jaar in deze situatie ongelukkig te moeten leven en dan te overlijden aan corona.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:07

_Mir schreef:
secricible schreef:

Veel mensen sterven niet DOOR corona maar MET corona. 9 van de 10 hadden onderliggend lijden.

Een oprechte vraag; Wat voor zin heeft het om mensen bang te maken? Wat is de achterliggende agenda daar volgens jou?

Janneke2

Citaat:

Veel mensen sterven niet DOOR corona maar MET corona. 9 van de 10 hadden onderliggend lijden.

Bange mensen zijn makkelijk te manipuleren.
Bange mensen horen al niet meer dat er geen vaccinatieplicht is.
(Ik vind dat je 'een zedelijke plicht' hebt, maar er staat geen boete of gevangenisstraf op.)

En ik wil best geloven dat je het virus al gehad hebt. Spaar mij echter het argument van de bijenkoningin.
De bijenkoningin is iemand die compleet in de watten wordt gelegd
geen contact heeft met 'collega koninginnen'
... en dan in de valkuil trapt 'dat dat wat voor mij geldt, moeiteloos geldt voor alle anderen'.

Er zijn sterke, gezonde jonge personen gewoon gestorven aan covid.
Het is om te huilen, het IS om heel erg bang van te worden, maar wel waar.
(Veel 'waarder' dan de realiteit van de bijenkoningin.)

Raineri

Zebrastreep schreef:
Hubbels schreef:

Ja stond op Facebook!

Ik hoop dat je weet dat nieuwspaal een nep nieuws site is die grappige nieuwsberichten plaatst of onzin dingen....

Meen je dit?! En de speld dan?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:10

Citaat:
Wat is het probleem?

Deze gedachte had ik ook, maar dat is niet helemaal waar begrijp ik nu.

Nl altijd is het zo dat bij een klein percentage de vaccinatie niet pakt, due niets doet. Die mensen (zijn dus onbekend) worden beschermd door een goed opgevolgd vaccinatie programma, daar vrijweliedereeno. Hen heen is gevaccineerd.
Zo ook met die kleine aantallen mensen die zich beter niet kunnen laten vaccineren.
Dus gaat maar 1/3 deel voor de vaccinatie dan is dat echt te weinig om het virus een halt toe te roepen, met alle gevolgen voor bezetting ziekenhuizen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:13

Janneke2 schreef:
kiki1976 schreef:

.... dat is een goede vraag en voor sommigen een nachtmerrie.
We weten dat zo ongeveer alle virussen muteren, de snelheid kan variëren. |( Covid-19 schijnt vrij snel te muteren, als in: verwacht niet dat je voor de rest van je leven totaal immuun gaat zijn.
Citaat:

Ik weet niet wie die 'ze' zijn, maar het is een onderdeel van het 'logistieke gekkenhuis' dat ons wacht, wie laten we zeggen half januari wordt geprikt, moet eind januari weer.
(Per stad/ regio een centraal punt met looproute waar 'de mensen in de zorg' zich laten inenten lijkt mij handig.)
Citaat:

;) er zijn regels mbt de regels.
Maar dat mensen die niet geënt zijn kunnen worden uitgesloten van een x aantal zaken lijkt mij niet meer dan logisch: je bent een (potentieel) gevaar voor je omgeving.
Citaat:

Tja, wie zal het zeggen?
Deze autoritaire maatschappij heeft draconische maatregelen opgelegd, waarbij onze 'intelligente lockdown' kinderspel was.
Dan krijg je een besmettelijke ziekte er wel onder, verder is het daar zo ongeveer de gewoonte om een mondkapje te dragen (als niet om een ander te beschermen, dan toch tegen zware smog).

Ik heb het over het vaccin van nu, niet over de toekomst. Tegen hoeveel van deze strengen/mutatie's is deze nu werkzaam?

Wie, de regering etc

Nee ik vind dat dus niet logisch, want als je nu het advies krijgt om je ivm je eigen gezondheid niet te laten enten (omdat dus niet alle bijwerkingen met jet oog op allergieën bekend zijn) wordt je geweigerd. Sorry vind dat niet kunnen.

Maar waarom als dat echt effectief blijkt te werken waarom wordt dit niet gedaan?
Kijk het beleid wat nu geld hier in NL werkt ook niet super. En over Amerika maar te zwijgen, daar is het helemaal extreem met alle gevallen.
Niet dat we op een strenge lockdown zitten te wachten, liever niet!

Maar eerder richtte ze vanuit de regering op groepsimmuniteit, dat ging niet werken uiteindelijk. daar hoor je ze ook niet meer over.
Nu wordt er volledig op het vaccin gewed, dat moet het zijn.
Maar niet wetende of het tegen alle strengen werkt, wie zegt dat het dan gaat werken. Moeten we straks iedere keer bij een nieuwe mutatie weer een ander vaccin? En dan doel ik niet op het jaarlijkse griep vaccin zeg maar.
Miss lastig uit te leggen wat ik bedoel....

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:16

Ik ga me zeker laten enten zodra het kan! Ik zal voorlopig waarschijnlijk geen oproep krijgen, want ik ben gezond en val niet in een risicogroep.

Voor de geïnteresseerden, de Engelse productinformatie van het Pfizer vaccin:
https://assets.publishing.service.gov.u ... pients.pdf

@Kiki: een vaccin is juist de manier om groepsimmuniteit te bereiken. Daarom is het zo belangrijk dat genoeg mensen zich laten enten.

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:18

Ik neem zeker het vaccin.

Wellicht fijn om te weten waarom dit vaccin er zo snel er is:

1. Er is een wereldwijd belang. Normaal duurt testen zo lang omdat veel minder partijen hiermee bezig zijn en er ook vele malen minder geld tot hun beschikking is.

2. Omdat het belang zo groot is worden de fases nu ook simultaan uitgevoerd, dit versneld het proces enorm maar uiteraard moeten alle fases alsnog positief worden afgerond en goedgekeurd voordat het op de markt mag

3. Covid-19 lijkt in de basis (stam) veel op SARS, hier is al jaren heel erg veel onderzoek naar gedaan. Men heeft dus een enorme voorsprong gehad aan het begin.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:19

Danique_G schreef:

De Speld is ook nepnieuws ja.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:21

Dat met het vaccin paspoort. Als dat dan specifiek alleen voor covid is vind ik dat rete hypocriet. Doe dan ook gelijk mazelen en polio waar de dekkingsgraad ook allang niet meer optimaal is. Vooral in Frankrijk is daar de dekking schrikbarend laag, dan moet je ook consequent zijn vind ik en niet: niet tegen mazelen beschermt, who cares, zolang je de covid prik maar gehad hebt.

Ik ben niet tegen prikken, wel tegen populistische wetten.

bambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:24

Es_ther schreef:
Danique_G schreef:

De Speld is ook nepnieuws ja.

Oh lord, ik mag toch hopen dat mensen weten dat Speld, Nieuwspaal en dat soort SATIRE is....

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:26

Ik mag het ook hopen Bambi...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-20 13:27

Ik dacht dat de vraag van Danique sarcastisch was?