Mijn weg naar de juiste balans

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Castorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:53

Er is altijd en overal iemand in jouw buurt bereid en in staat je te helpen lieverd, vergeet dat nooit. Als alleen zijn nu is wat je wilt, dan is dat natuurlijk goed, maar volgens mij heb je een levend mens nodig dat naast je gaat staan en over je waakt. Het is niet niks waar je doorheen gaat.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 15:55

Jeetje Kim….. ga met je moeder praten. Zeg dat je het niet meer trekt en dat je haar hulp ook nodig hebt.
Geen enkele moeder wil dit. Houd je emoties niet in.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 16:00

Ik kwam net thuis en eigenlijk voelde ik me weer net ietsje beter. Ik wilde eigenlijk mijn moeder vertellen wat er aan de hand was, maar ik kon gek genoeg geen emotie voelen. Ze zei dat het veel erger is om er na twee maanden achter te komen dat je niet op de wachtlijst staat voor een openhartoperatie en dat ik het leven gewoon van de positieve kant moet bekijken. Toen ik aangaf dat me dat nu niet lukt, zei ze dat dat echt wel meevalt. Toen ben ik meteen naar mijn kamer gegaan. Ik ben bang dat ze nu weer denken dat ik boos ben, maar ik ben gewoon zo verdrietig. Ik durf het nu helemaal niet meer te vertellen. Ik weet dat ze het goed bedoelen, maar mijn communicatietalent is kapot nu geloof ik. Het lukt me niet om duidelijk te maken wat ik voel.

Anoniem

Re: Ik haat mezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:03

Wie zou wel een juiste persoon voor je zijn om dit mee te delen?
Is het een idee om nu je toch op je kamer bent eea op te schrijven voor je moeder wat je wel met haar zou willen/durven delen?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:11

Kimmie25501 schreef:
Ik kwam net thuis en eigenlijk voelde ik me weer net ietsje beter. Ik wilde eigenlijk mijn moeder vertellen wat er aan de hand was, maar ik kon gek genoeg geen emotie voelen. Ze zei dat het veel erger is om er na twee maanden achter te komen dat je niet op de wachtlijst staat voor een openhartoperatie en dat ik het leven gewoon van de positieve kant moet bekijken. Toen ik aangaf dat me dat nu niet lukt, zei ze dat dat echt wel meevalt. Toen ben ik meteen naar mijn kamer gegaan. Ik ben bang dat ze nu weer denken dat ik boos ben, maar ik ben gewoon zo verdrietig. Ik durf het nu helemaal niet meer te vertellen. Ik weet dat ze het goed bedoelen, maar mijn communicatietalent is kapot nu geloof ik. Het lukt me niet om duidelijk te maken wat ik voel.

Om te beginnen: sorry, ik was ervan uitgegaan dat je op kamers woonde i.p.v. thuis. Maakt mijn vorige reactie wat wazig...

Wat meer ter zake: nee, ze denken vast niet dat je boos bent. Ze begrijpen je hooguit niet. Maar ze snappen vast wél dat er meer aan de hand is dan ze tot nu toe dachten.
Ik ken je ouders natuurlijk niet, maar ik neem aan dat ze vandaag of morgen wel doorvragen wat er nu echt aan de hand is. En dan lukt het je heus wel om het te vertellen.

Castorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:12

Het is niet jouw schuld, niets van dit alles. Een zelfmoordplan maken is een symptoom van een levensbedreigende innerlijke toestand. Je bent hartstikke intelligent, en wilt niemand tot last zijn. Maar je hoeft nu echt niet voor anderen te denken en voelen, ieder is verantwoordelijk voor zichzelf. Heb je al eens met 113 gebeld of gechat?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 16:21

Humpiedumpie, veel mensen weten al wel een deel gelukkig. Alleen met mijn ouders durf ik niet veel te delen.

Musiqolog, mijn ouders kunnen niet zo goed praten, dus ik gok dat ze er niet uit zichzelf over beginnen. Ik denk wel dat ik vanavond in bed mijn moeder een appje stuur met de link naar dit topic, hoewel, kan zij dat lezen zonder account trouwens? Als dat kan, dan ben ik het iig kwijt.

Castorp, ik wilde er daarstraks mee chatten toen ik er op school even helemaal doorheen zat en niemand kon bereiken, maar ik zit natuurlijk niet in een levensbedreigende toestand nu en stond niet op het punt om wat te doen, dus vandaar dat ik toch besloot het niet te doen.

Castorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:26

113 is niet zoals 112, je mag altijd contact opnemen. Doe het alsjeblieft, krijg de aandacht die je nodig hebt en waard bent.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 16:28

Dan zal ik dat de volgende keer doen. Ik zit ondertussen weer in de woonkamer en gelukkig vraagt niemand me iets

Castorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:37

Samen zijn zonder te praten kan ook rust brengen. Sterkte meid, en mocht je nog op een opbeurende gedachte zitten te wachten: van tegenwind krijg je sterke vleugels.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 16:42

Wat een mooie ontroerende uitspraak. Ik heb daarnet weer contact gehad met de huisarts en zij gaan het gelukkig voor me regelen. Ze weten nu dat het niet goed gaat, dus dat is al een geruststelling

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 16:43

Kimmie25501 schreef:
Musiqolog, mijn ouders kunnen niet zo goed praten, dus ik gok dat ze er niet uit zichzelf over beginnen. Ik denk wel dat ik vanavond in bed mijn moeder een appje stuur met de link naar dit topic, hoewel, kan zij dat lezen zonder account trouwens? Als dat kan, dan ben ik het iig kwijt.

Ja, dat kan, ik las je post zonder ingelogd te zijn.

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:08

Lieve Kimmie,
Wat ontzettend naar dat je je zo voelt. Ik hoop dat er snel iets gedaan wordt om je te helpen. Je hebt recht op hulp en je bent het waard om hulp te krijgen. Als het je lukt, probeer dan zo open mogelijk naar de huisarts te zijn. Of laat de huisarts ook je teksten uit dit topic lezen. Veel mensen in jouw situatie maken de situatie minder erg dan die is als ze eenmaal bij de huisarts zitten en worden dan weer naar huis gestuurd. Weet dat als het echt niet meer gaat en je zelfmoordgedachten te sterk worden, je echt 112 mag (moet) bellen. Er is crisisopvang, ook s avonds en in het weekend.

Uit ervaring weet ik dan het voor familie en vrienden soms moeilijk te begrijpen is hoe iemand zich voelt . Als je deze gevoelens niet kent, is het moeilijk voor te stellen wat het met je doet. Als je een goede band hebt met je ouders, zou ik het zeker met ze delen. Bijvoorbeeld door ze dit topic te laten lezen. Of je verwijst ze naar een website waar uitgelegd wordt wat een depressie is. Het zal best even duren voordat je ouders begrijpen dat het meer is dan je eventjes wat minder voelen of een 'dipje' hebben. Bij mij thuis werd er nauwelijks over gepraat, waardoor ik helaas pas jaren later begreep wat mijn moeder voelde.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:08

Laat je moeder dit topic lezen, Kimmie. Dan leest ze niet alleen waar jij mee zit, maar ook hoeveel begrip en herkenning hiervoor is. En dat mensen het echt serieus nemen, omdat het serieus is.

Ik ken je moeder niet en ik begrijp dat dit onderwerp moeilijk aan te snijden is bij jouw thuis, maar in haar reacties herken ik ook onmacht: willen dat het goed gaat met je kind en dan niet anders weten dan te zeggen: bekijk het van de positieve kant. Of: andere mensen hebben het erger. Waarschijnlijk omdat ze van thuis ook niet anders kent.

Maar dit topic laat zien dat het ook heel anders kan, en dat je heel diep zit. Lijkt mij, hoe eng ook, het proberen waard.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 19:25

Ik vind het gewoon zo moeilijk om aan te geven dat het niet goed gaat. Maar ik ben van plan om vanavond het linkje te sturen. Dan ben ik van de zorg af en ik hoop dat ze het oké vindt.

Castorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:35

Dat is ook vreselijk moeilijk. Houd er rekening mee dat ze zo kan schrikken, dat ze een voor jou totaal niet helpende reactie geeft. En dat je je verhaal dan ergens anders kwijt kunt, bijvoorbeeld bij 113.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 19:43

Ja daar heb je gelijk in. Daar moet ik me natuurlijk wel op voorbereiden

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:46

Ik begrijp dat je terughoudend bent om met je ouders te praten.
Erachter komen dat je niet op de wachtlijst staat voor een operatie is heel zwaar, maar dat zegt niets over het feit dat jij het moeilijk hebt met het feit dat je niet op de wachtlijst staat voor hulp. Je mag het moeilijk hebben met het feit dat je niet op de wachtlijst staat, je mag je boos of verdrietig of ... voelen. De enige die kan bepalen hoe je je voelt, ben jijzelf. Daarnaast werken emoties ook niet op commando natuurlijk en is het geen kwestie van 'positiever te gaan kijken'. Als jij je boos / bang / verdrietig / ... voelt, dan is dat zo. Die emoties zijn heel normaal, iedereen heeft ze. We weten vaak alleen niet goed hoe we ermee om moeten gaan. Maar ze mogen er zeker wel zijn, zolang je niemand er schade mee berokkent (bv. je boosheid niet omzetten in agressie naar jezelf of anderen, maar bv wel in het bos met stokken tegen een boom gaan staan slaan, eens goed roepen, met kussens slaan op de grond of de bank,...)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 21:49

Je beschrijft goed hoe het voelt ja! Alleen dat duidelijk maken is zo moeilijk

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 10:29

Hoi meis,
Hoe-s-t nu met jou...?
Is het contact met je moeder gelukt...?

Dikke virtuele knuffel...!
:(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:) :(:)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 10:38

Het gaat nu redelijk. Ik voel momenteel niet echt emotie. Een bokker gaf me via pb de tip om al mijn berichten uit dit topic in een wordbestand te zetten, zodat ik hier mijn veilige haven niet kwijtraak. Dat vond ik een heel slimme tip, dus dat ga ik vanmiddag doen. Dan mail ik het naar haar en ik ben heel benieuwd hoe ze gaat reageren. Heel veel weet ze niet, dus ik ben bang, maar heb nu wel een plan, dus dat is goed :)

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 11:25

dat was idd een goede tip om het in een wordbestand te zetten.
Het is ook gewoon moeilijk om uit te leggen hoe je je voelt aan iemand die zelf niet goed weet hoe om te gaan met emoties en ze eerder wegdrukt. Ik ben wel al een stuk ouder dan jij, maar als er iets is wat ik geleerd heb, dan is het wel geen moeite meer te steken in proberen uitleggen hoe ik me vol aan iemand die het toch niet gaat begrijpen, wat dat levert enkel frustratie op.
Je woont nog thuis dus het is niet zo makkelijk hier je weg in te vinden. Bepaalde dingen moeten je ouders weten, maar weet dat het ook normaal is als je niet alles wil vertellen. Stel jezelf de vraag wat je ouders wel en niet mogen weten, wat je hen wel en wat niet wil vertellen. jij hebt de regie.
Ik wil wel nog even zeggen dat ik het wel erg knap en dapper vind dat je stappen zet naar hulp en hierin doorzet ondanks dat je de boodschap krijgt dat het allemaal; wel mee zal vallen! Dat is echt niet gemakkelijk maar je doet het wel; dikke pluim dus!

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 11:45

Lieve Kim,
Vanaf hier een hele dikke knuffel. Wat moeilijk dat je moeder zei dat het wel meevalt. Misschien begrijpt ze het inderdaad niet, maar misschien is het juist heel confronterend voor haar. Ik hoop voor jou dat het dat laatste is, want dat betekent dat ze het juist heel erg goed begrijpt.

Wat ontzettend &^%$#$% van die wachtlijst... Verdorie wat gaan sommige dingen toch ontzettend fout. En nee het is geen wachtlijst voor een openhartoperatie, maar dit heeft net zoveel prioriteit. Ik hoop dat dat wachtlijstding heel snel opgelost wordt. ik hoop dat je bij je ouders vindt wat je zoekt. Ik heb in hetzelfde schuitje gezeten en toen het echt echt echt niet meer ging, heb ik de huisartsenpost gebeld. Die schakelen dan een crisisteam in en die zorgen ervoor dat je hulp krijgt. Het klonk mij een beetje eng in de oren, maar ze hebben me toen niet opgesloten - waar ik kei bang voor was - ze hebben me in contact gebracht met een psychiater, andere hulpverleners en iemand die ook bij mij thuis kwam. een psychiatrisch verpleegkundige geloof ik. Dat heeft me enorm geholpen. Wie weet is het voor jou ook een mogelijkheid. zeker omdat je plannen aan het maken bent. Ik ken je pijn en ik beloof je dat het beter wordt, al heb je daar nu misschien niets aan. Take it day by day. Hou hoop. Je bent goed bezig.
Dikke knuffel

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 12:04

Kim, ik heb je een PB gestuurd.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 20:41

Ik heb mijn moeder net de mail gestuurd met mijn hele verhaal. Ik ben echt doodsbang nu. Ik heb ook echt geen idee wanneer ze het gaat lezen, want zeggen dat ik een mail heb gestuurd, lukt me echt niet. Het is een goede stap, maar ik hoop dat het goed zal gaan.

Een vriendin die ik vandaag sprak vertelde me trouwens dat haar moeder precies hetzelfde reageerde als die van mij. Volgens haar zijn moeders nu eenmaal zo haha.

Ik ben nog steeds een beetje emotieloos, hoewel wel doodmoe. Het liefst zou ik nu alweer gaan slapen, maar als ik het nog even rek, kan ik iets na acht uur wel weer gaan slapen heb ik met mezelf afgesproken.