Hoe oud zou jij zijn geworden...

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:54

Mars schreef:
Geen idee.... kun je dood gaan aan onbehandelde oorontstekingen? Die had ik constant als kleuter zijnde, tot de pus letterlijk uit mijn oren droop.

Kan afhankelijk van de soort oorontsteking. Bij een middenoorontsteking kan het zo ernstig worden dat je er zelfs hersenvliesontsteking van krijgt.
Beetje hetzelfde als een onbehandelde cholesteatoma.

Art_Ificious schreef:
Ik denk dat ik dan maar net mijn tienerjaren gehaald had.
In de derde wereldlanden kan een cholesteatoom in het oor namelijk tot de dood leiden doordat de hersenen uiteindelijk ook aangetast worden.

"In een eindstadium kan een onbehandeld cholesteatoma het dak van het middenoor vernielen, en doorgroeien naar de schedelpan en de hersenen, wat kan leiden tot zeer ernstige complicaties zoals hersenvliesontsteking (meningitis), hersenontsteking (encefalitis) en hersenabces."

Ik was 8 toen ze bij mij ontdekten voor de eerste keer dat ik een cholesteatoom (huidcyste) achter mijn trommelvlies had. Moest echter 2 jaar wachten want moest 10 zijn voor de operatie.
Ben nu gedeeltelijk doof rechts maar liever dat dan met een chronische oorontsteking blijven zitten.

tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Re: Hoe oud zou jij zijn geworden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:56

Dit is iets waar ik wel eens over nadenk. Type 1 diabetes nu sinds een jaar of 7, voor de uitvinding van insuline had ik dat geen 7 naar volgehouden na de diagnose waarschijnlijk. Toch raar om bij stil te staan.

JorisDy

Berichten: 8419
Geregistreerd: 05-09-06
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:58

Hmm ik denk 2 jaar, want ik heb toen een dubbele longontsteking gehad. Verder ook 2 keer de pokken gehad en vaak ziek dus had het niet lang gered denk ik.

Arabesk

Berichten: 28681
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 21:59

Denk dat ik met 25 dood was gegaan aan een ontstoken verstandskies, even afgezien van het feit dat ik gevaccineerd ben en dus tetanus, difterie, kinkhoest, TBC enzo 'misgelopen' ben.

taartjee
Berichten: 2600
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:01

Ik was waarschijnlijk voor mijn eerste verjaardag overleden zijn. Ik was te klein, heb in de couveuse gelegen en had een koemelk allergie waar ik heel ziek van werd. Grote kans dat ik dan ondervoed zou raken en daaraan zou overlijden.

Inderdaad heel bizar om daar over na te denken. Toch wel heel blij om nu te leven.

Edit, ik ben ook via een keizersnede geboren, ben voldragen maar groeide niet goed en maakte geen aanstalte om eruit te komen. Toen was ik al eigenwijs :+
Laatst bijgewerkt door taartjee op 17-11-20 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

miss_lizje

Berichten: 6267
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:03

Als jong kind erg ziek geweest, dus denk dat ik dan al het loodje had gelegd.

Maar als ik dat overleefd had vraag ik mij af of ik niet was opgesloten in een gekkenhuis of op de brandstapel was gemikt. :+

floorsil

Berichten: 2648
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Hoe oud zou jij zijn geworden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:06

Ik denk dat ik nog wel geleefd had een denk zelfs dat ik mijn bevalling dan ook nog wel overleefd hou hebben een mij dochter ook. Maar dat het dan nog wat langer had geduurd. Eigenlijk nooit iets heel bijzonders gehad.

Getup

Berichten: 8406
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Hoe oud zou jij zijn geworden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:09

Kans is groot dat ik op mn 24e tromoses en embolien niet had overleefd. Anders was ik op mn 27e aan n longenembolie overleden, dat ging nu net goed ....

Athelas

Berichten: 2004
Geregistreerd: 15-06-14
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:10

Op mijn 14e, toen kreeg in diabetes type 1. Zonder kunstmatige insuline kan ik niet leven dus was ik waarschijnlijk in dat jaar dat ik het kreeg nog dood gegaan.
Gelukkig is kunstmatige insuline inmiddels uitgevonden! :D

Juut

Berichten: 6911
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:14

Een paar dagen misschien. Direct na geboorte bloedvergiftiging met geelzucht, nog gezellig mogen kamperen in een couveuse :')

crazycactus

Berichten: 10930
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:16

13, een blindedarmontsteking met daarna een buikvliesontsteking had ik zeker niet overleefd.

Kaplaars

Berichten: 1564
Geregistreerd: 07-11-04
Woonplaats: Bommelerwaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:19

Grappig om te lezen dit! Ik hou ook van middeleeuwse films en tijdschriften <3
Ik zou waarschijnlijk bij de geboorte van mijn zoon heen gegaan zijn, die zat klem en hebben ze moeten halen met een keizersnede. Wie weet deden ze dat toen ook al, maar ik geloof nooit dat ik en zoon en dan beide goed uitgekomen waren.

Koper

Berichten: 30570
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:19

Ook ik zou denk ik direct na mijn geboorte zijn overleden. Toen ik geboren werd haalde ik geen adem, en ze hebben er naar het schijnt best een tijdje werk aan gehad om me zo ver te krijgen.

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hoe oud zou jij zijn geworden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:23

Ongelooflijk hoeveel mensen er niet zouden zijn geweest nu. Het is eigenlijk ook niet zo gek dat we een spectaculair groeiende wereldbevolking hebben. Vroeger hield dat zichzelf beter in stand natuurlijk.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33926
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-20 22:25

Suzanne F. schreef:
Ongelooflijk hoeveel mensen er niet zouden zijn geweest nu. Het is eigenlijk ook niet zo gek dat we een spectaculair groeiende wereldbevolking hebben. Vroeger hield dat zichzelf beter in stand natuurlijk.

Toen kwam de zwarte dood (de pest) natuurlijk soms ook gezellig buurten. Daarbij vergeleken is Corona een lachtertje. :D

c_alsemgeest

Berichten: 20870
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Hoe oud zou jij zijn geworden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 22:30

Ik had meerdere keren dood geweest ben ik bang :')

Op 10 jaar een bijna geklapte blinde darm (appendicitis).

14 jaar door een ruit gevallen, ader en pees geraakt welke gehecht moesten worden en onwijs veel bloed verloren.

22 jaar zwaar auto ongeluk...

Dus ja... een van de 3 zou ik niet hebben overleeft, scheelt dat er 'vroegâh' ook geen auto's waren :')

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:04

Overleden tijdens de geboorte van onze dochter. Heb nu 5 liter bloed gekregen tijdens een levensreddende operatie van ons beiden. Denk niet dat ze dat destijds hadden kunnen fixen. Maar wellicht was ik wel jonger overleden, net als velen... aan ziektes die dankzij de inentingen nu bespaard zijn gebleven...

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:05

Suzanne F. schreef:
Ongelooflijk hoeveel mensen er niet zouden zijn geweest nu. Het is eigenlijk ook niet zo gek dat we een spectaculair groeiende wereldbevolking hebben. Vroeger hield dat zichzelf beter in stand natuurlijk.

Ja, ik vind dat eigenlijk best heftig. Volgens mij waren de mensen in die tijd wel veel sterker dan nu.

Ik had nog wel geleefd, maar ik was wel enig kind geworden tot twee keer toe. Neem ik even niet mee dat ik waarschijnlijk niet eens geboren zou zijn, want mijn oma heeft 2x malaria gehad.
Laatst bijgewerkt door LiselotZorro op 17-11-20 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

CathyTBP

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-06-16
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:07

Ik zou samen met mijn moeder overleden zijn tijdens de zwangerschap. Als we dat niet mee tellen, dan was ik waarschijnlijk bij mijn geboorte overleden. Als we dát niet mee tellen, dan had ik hopelijk nog steeds geleefd :D

senna21

Berichten: 11997
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:12

Ik heb al vaker wortelkanaalbehandelingen gehad. Toen ik daar, bij de zoveelste, een beetje laconiek over deed bij de tandarts, zei hij: Vroeger was je hier misschien wel dood aan gegaan.... Oeps :o
En natuurlijk weet ik niet of ik pokken, polio, roodvonk, o.i.d. had gekregen wanneer ik niet was geënt..

VogeltjeM

Berichten: 3769
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:12

Ik heb nog nooit iets levensbedreigends gehad, ook mijn geboorte en eigen bevalling gingen goed, zelfs nog nooit antibiotica gebruikt. :+

Wel een bizar topic inderdaad.

Silenna

Berichten: 2987
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:18

Ik zou met mijn 25 jaar nog leven! Wel een beetje moeilijk lopend en scheve onderarmen door botbreuken, maarja je kunt niet alles hebben he. Een behoorlijke prestatie blijkbaar, als ik hier zo rondlees _O- Alhoewel, ik heb echt vaak blaasontstekingen gehad.. Zou je daar uiteindelijk aan sterven? Of hadden ze toen daar wellicht kruidenpruttels tegen?

Veraaaaah

Berichten: 2337
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:23

Ik zou (denk ik) nog leven. Ik was wel een stuitligging maar zonder veel problemen geboren.

De ontstoken amandelen jaren lang had ik ook wel overleefd, alleen de longontsteking toen ik 25 was had me fataal kunnen worden. Verder weinig echt erge dingen meegemaakt.

taartjee
Berichten: 2600
Geregistreerd: 10-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:24

Silenna schreef:
Ik zou met mijn 25 jaar nog leven! Wel een beetje moeilijk lopend en scheve onderarmen door botbreuken, maarja je kunt niet alles hebben he. Een behoorlijke prestatie blijkbaar, als ik hier zo rondlees _O- Alhoewel, ik heb echt vaak blaasontstekingen gehad.. Zou je daar uiteindelijk aan sterven? Of hadden ze toen daar wellicht kruidenpruttels tegen?

Ik denk dat je uiteindelijk aan een onbehandelde blaasontsteking best zou kunnen overlijden. Wanneer een blaasontsteking naar de nieren toe stijgt dan is er een grote kans op nierbekkenonsteking, maar volgens mij kan dit uiteindelijk zelfs leiden tot bloedvergiftiging met alle gevolgen van dien.

c_alsemgeest

Berichten: 20870
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Hoe oud zou jij zijn geworden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:26

In principe kan je aan elke infectie overlijden.